Gå til innhold

Dårlige tenner- må borre

Anbefalte innlegg

Chance1365380587

Uffameg, nå har vi vært hos tannlegen! Min lille snuppe fra Kina er snart tre år, og var veldig flink, først sa hun at hun ikke ville, men så gapet hun jaggu for tannlegen allikevel. Hun har hull i alle fire jekslene, og har slått av et skall på hjørnetanna. Det var jeg som ringte og bestilte time selv, fordi jeg ser at tennene var veldig brune "nede" i jekslene. Og det stemte ja, det var hull i de alle sammen! Uff... stakkars lille vennen! Hun har selvfølgelig pusset og fått fluor fra dag 1, når hun kom til oss 14 mnd gammel.

Vi skal tilbake om et par uker for å borre. Hvordan skal dette gå?? Jeg gruer meg skikkelig. Ser for meg at jeg kanskje må holde henne med tvang, og at hun får helt panikk! Også blir JEG den store sygge ulven, uff det er helt forferdelig. Har dere noen erfaringer med borring hos små barn her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250699-d%C3%A5rlige-tenner-m%C3%A5-borre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har ikke egne erfaringer, men har hørt at det ikke er pålangtnær så ille som da vår generasjon var barn, tror våre negative følelser til tannlegen er utdatert..

Var jeg deg, ville jeg ringt og snakket med tannlegen eller en av disse assistentene, slik at du blir beroliget, så ikke din redsel smitter over på barnet.

Hei!

Huff, stakkar liten. Vår datter hadde et hull i en jeksel da hun var 4 år og måtte borre. Dette var riktignok et lite hull som ikke var så lett å se. Men hullet ble nå tatt og det gikk veldig fint. Jeg tror nesten ikke hun kjente noe. De er jo sikkert forsiktige med barn så de ikke skal få tannlegeskrekk.

Håper det går bra, lykke til!

Har en sønn som hadde hull allerede på første kontroll. Syntes det var en ganske kjip tur, fordi jeg ikke helt ble trodd på at tannhelsen og kosthold faktisk er noe vi er veldige bevisste på.

Når det er sagt, så gikk boringen helt fint. Han fikk sitte på fanget mitt - og klarte faktisk å sovne ;-) De måtte til med plastinnlegg som holdt munnnen hans åpen. Han snorket seg gjennom tjue minutter med boring og tannlegen trodde ikke sine egne øyne! Så boring idag er nok ikke så ille som jeg selv husker det.

(Og når vi sluttet med astmamedisin ble tennene bedre og sterkere...Så vi satser på færre besøk med boring fremover)

Har en sønn som hadde hull allerede på første kontroll. Syntes det var en ganske kjip tur, fordi jeg ikke helt ble trodd på at tannhelsen og kosthold faktisk er noe vi er veldige bevisste på.

Når det er sagt, så gikk boringen helt fint. Han fikk sitte på fanget mitt - og klarte faktisk å sovne ;-) De måtte til med plastinnlegg som holdt munnnen hans åpen. Han snorket seg gjennom tjue minutter med boring og tannlegen trodde ikke sine egne øyne! Så boring idag er nok ikke så ille som jeg selv husker det.

(Og når vi sluttet med astmamedisin ble tennene bedre og sterkere...Så vi satser på færre besøk med boring fremover)

Det var interessant. Vår datter gikk også på astmamedisin da hun hadde hull i tannen. Jeg har aldri tenkt at det kunne ha noe å si, men vi også var og er flinke å passe på tennene.

Tenk å sove seg gjennom en borring, helt utrolig! :-)

Gjest Sovehjerte og flink tannlege

Jeg holdt også på å sovne hos tannlegen..

;)

Annonse

Gjest ChiengMai

Her vi bor reparerer de ikke melketenner i det hele tatt. Lillebror trekte en jeksel hos tannlegen da han var fire, men måtte ta tre til. Da nekta han plent å åpne munnen for tannlegen og måtte til sykehus og få dem tatt i narkose. Stakkars liten... :-(

Gjest hater tannlegen

"Så boring idag er nok ikke så ille som jeg selv husker det."

Det er IKKE sant. Jeg borret i dag, og det var grusomt. Og jeg er 34 år...

Hadde det like ille med mitt barn. Brukte et år med tette tannlegebesøk før de fikk gjort noe som helst.. Men til tross for fluor å tannpuss var tennene nesten uten emalje. Fikk høre fra tannlegen at det var dårlig puss osv , som var årsaken , men derimot helsesøster som hadde mer innsikt i helserapporten sa tidlig at vi måtte regne med dårlige tenner . Å hun fikk jo rett. det gikk bra til slutt , å nå som melketenner er borte å nye kommet er det aldri hull i podens tenner , hvis det kan være noe trøst.

Chance1365380587

Takk for svar alle sammen! Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Tannpleieren snakket om at hvis det ble veldig vanskelig, og tannlegen måtte gjøre en stor jobb, pleide de å gi pas. en væske de skulle drikke som gjorde pas. veldig sløv og ikke husket noe etterpå. Høres på en måte ganske skummelt ut, men skjønner også at dette kan være bra. Må jo stole på at de gjør forsvarlige ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...