Gå til innhold

Tanker om fremtiden

Anbefalte innlegg

Gjest morentilfire

Som så mange er jeg lykkelig tilfreds med adopsjon som utgang på ønsket om barn.

Kvinner som sliter med andre løsninger har fått det hintet av meg.

Men nå er jeg i ferd med å innta en annen innstilling.

I følge flere kilder er barnløshet i vesten et sterkt økende fenomen.

Så sterkt økende at adopsjon ikke kan sies å være en varig løsning.

Her i landet brukes det ikke nok midler til forskning på alternativer.

Og egenandelen er for høy. Og ventetiden for lang.

Det vil nok presse seg fram et behov for endring på dette.

Vi adoptivforeldre kan stå passive og betrakte dette fra sidelinjen, eller vi kan engasjere oss.

Jeg synes kanskje at vi, i utgangspunktet en gruppe av felles ufrivillig barnløse, bør stå sammen og slå et slag for økte bevilgninger til behandlinger, forskning og for lavere egenandeler.

Noen som tenker som meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg burde ikke bry meg her inne men nå er jeg så uenig med deg. Helsevesenet i Norge er helt brakk på mange områder og jeg synes ikke at forskning på ufrivillig barnløse er viktig. Jeg synes heller ikke Staten skal sponse prøverørsbehandling. Det er mange ting i dette samfunnet som er viktigere, la dem forske på ting som hjelper de som lever allerede.

For ordens skyld, hvis du ikke har fått det med deg, så er minstemannen min et resultat av ICSI og vi betale alt sjøl, ca 50 000 kr for 11 år siden. Han er verdt hver krone akkurat som de som adopterer sikkert også synes at ungene deres er verdt hver eneste krone.

La forskerne bruke pengene på viktige ting og legene bruke penger på livsnødvendige saker, vi har nok av slike ting å ta tak i.

Og hvis jeg tenker godt etter, så hadde antagelig Staten kunne hatt råd til alt sammen hvis de bare ville brukt litt mer av oljepengene våre og forvaltet pengene i helsevesenet annerledes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1975771
Del på andre sider

Gjest Moråselill

I fredagsbilaget til Aftenposten var det en artikkel om barnløshet og såkalte prøverørsmetoder. Er det den du referer til?

Er dette egentlig noe nytt?

Her får vi vel heller bekreftet at IVF forsøk er vondt ,dyrt, usikkert, risikabelt.

Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1975824
Del på andre sider

Gjest morentilfire

I fredagsbilaget til Aftenposten var det en artikkel om barnløshet og såkalte prøverørsmetoder. Er det den du referer til?

Er dette egentlig noe nytt?

Her får vi vel heller bekreftet at IVF forsøk er vondt ,dyrt, usikkert, risikabelt.

Hva mener du egentlig?

Det jeg mener er nok to ting:

For det første har jeg selv vært litt rask til å avfeie IVF' forsøkerne. Prøv heller adopsjon, har jeg lett sagt. Men det er ikke en løsning for alle. Og særlig ikke etter framtidens prognoser. Her sies det at over 50 % vil få fertilitetsproblemer!

Dette er da en dramatisk økning. Denne økningen vil sannsynligvis føre til krav om løsninger.

Jeg tenker nå som en framtidig bestemor mer enn som en mor. Så, jeg mener også at

vi allede nå må bevilge mer midler til for eks. forskning.

Vi har allerede kommet videre.

Et eksempel:

Tvilllinger har vært en uønsket side ved UVF. Ved nedfrysing av egg kan dette unngås. Men det krever teknikk og erfaring.

De samfunnsmessige konsekvenser ved for lav fødselsrate er større!

Og barn / barnebarn vil vi jo ha!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1975851
Del på andre sider

Gjest farslykke

For det første har jeg selv vært litt rask til å avfeie IVF' forsøkerne. Prøv heller adopsjon, har jeg lett sagt. Men det er ikke en løsning for alle. Og særlig ikke etter framtidens prognoser. Her sies det at over 50 % vil få fertilitetsproblemer!

Dette er da en dramatisk økning. Denne økningen vil sannsynligvis føre til krav om løsninger.

Jeg tenker nå som en framtidig bestemor mer enn som en mor. Så, jeg mener også at

Et eksempel:

Tvilllinger har vært en uønsket side ved UVF. Ved nedfrysing av egg kan dette unngås. Men det krever teknikk og erfaring.

"De samfunnsmessige konsekvenser ved for lav fødselsrate er større!

Og barn / barnebarn vil vi jo ha!"

Og i motsetning til å belaste et helsevesen som allerede er sprengt, med gigantiske utfordrnger i vente, kan man bidra til å gjøre adopsjon vanligere. Det eneste hinderet for det, her i Norge, er vår sykelige opptatthetav å føre egne gener videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1976294
Del på andre sider

Gjest Moråselill

"De samfunnsmessige konsekvenser ved for lav fødselsrate er større!

Og barn / barnebarn vil vi jo ha!"

Og i motsetning til å belaste et helsevesen som allerede er sprengt, med gigantiske utfordrnger i vente, kan man bidra til å gjøre adopsjon vanligere. Det eneste hinderet for det, her i Norge, er vår sykelige opptatthetav å føre egne gener videre.

Adopsjon er da blitt ganske vanlig her i landet. Og populært også! Å beskylde folk for å være "desperate" etter å spre sine gener når de får barn på den enkleste måten, virker ganske useriøst, og kranglevorent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1976472
Del på andre sider

Annonse

Et eksempel:

Jada, jeg vil gjerne ha barnebarn jeg og men om de kommer fra magen eller fra adopsjon spiller vel egentlig liten rolle. I hvert fall for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1976482
Del på andre sider

Gjest morentilfire

Jada, jeg vil gjerne ha barnebarn jeg og men om de kommer fra magen eller fra adopsjon spiller vel egentlig liten rolle. I hvert fall for meg.

Ikke for meg og folk flest heller, men jeg tror ikke det blir mulig å dekke behovet for barn via adopsjoner hvis infertiliteten øker så dramatisk som forskerne antyder. Da må man finne fler alternativer, som blant annet å ta infertilitetsproblemer på alvor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1976491
Del på andre sider

Ikke for meg og folk flest heller, men jeg tror ikke det blir mulig å dekke behovet for barn via adopsjoner hvis infertiliteten øker så dramatisk som forskerne antyder. Da må man finne fler alternativer, som blant annet å ta infertilitetsproblemer på alvor.

Men prøverørsbehandling er da tilgjengelig for de som ønsker seg sine egne og har problemer med å få.

Akkurat nå er det jo ganske billig også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1976511
Del på andre sider

Jeg burde ikke bry meg her inne men nå er jeg så uenig med deg. Helsevesenet i Norge er helt brakk på mange områder og jeg synes ikke at forskning på ufrivillig barnløse er viktig. Jeg synes heller ikke Staten skal sponse prøverørsbehandling. Det er mange ting i dette samfunnet som er viktigere, la dem forske på ting som hjelper de som lever allerede.

For ordens skyld, hvis du ikke har fått det med deg, så er minstemannen min et resultat av ICSI og vi betale alt sjøl, ca 50 000 kr for 11 år siden. Han er verdt hver krone akkurat som de som adopterer sikkert også synes at ungene deres er verdt hver eneste krone.

La forskerne bruke pengene på viktige ting og legene bruke penger på livsnødvendige saker, vi har nok av slike ting å ta tak i.

Og hvis jeg tenker godt etter, så hadde antagelig Staten kunne hatt råd til alt sammen hvis de bare ville brukt litt mer av oljepengene våre og forvaltet pengene i helsevesenet annerledes.

Vel...hvis du tenker etter så er ditt lille vidunder et resultat av at noen har forsket slik at det er mulig å befrukte et egg med en sædcelle som i utg. pkt. har avvist hverandre. Uten forskning ville ikke dette vært mulig, så du vil vel egentlig ike helt at det ikke skal brukes penger på forskning innen dette emnet...egentlig...mener jeg.

Det er urovekkende for fremtiden at det blir unnfanget færre og færre barn i vår del av verden. Vi trenger barn som kan drive samfunnet videre. Jeg tror dette temaet er veldig komplekst og inneholder spørsmål som: "Hvordan kan vi få kvinner til å velge å få barn tidligere?" Hvordan kan arbeidslivet legge til rette for at familie og interessante jobber og karriere kan forenes? Et annet spørsmål kan jo også være om vi skulle jobbe litt mere aktivt i vårt eget land med å tenke "barnets beste". Burde vi kanskje jobbe mot et rettssystem som til de grader ivaretar blodets bånd og foreldres rettigheter fremfor hva som er best for barnet. Kanskje burde mange flere norskfødte barn fått anledning til å vokse opp i stabile familier som adoptert fremfor en oppvekst i utrygge og dårlige biologiske omsorgsforhold.

Jeg bare spør.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1977631
Del på andre sider

Jeg synes det er unødvendig og useriøst å sette svake grupper opp mot hverandre slik du gjør. Dessuten er vel faktisk IVF o.l. til for de som lever - det er jo ikke for barnas skyld, men for vår egen at vi får barn ;) Personlig er jeg helt enig i at adopsjon er et fantastisk alternativ, men jeg forstår også hva morentilfire mener: faktisk er ventetidene ved adopsjon økende så det er rikelig med foreldre som ønsker seg barn! Dessuten er iallefall jeg blant dem som håper at situasjonen i verden skal forandre seg slik at flere biologiske foreldre i fattige land kan velge også å være sosiale foreldre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1983626
Del på andre sider

Gjest morentilfire

Jeg synes det er unødvendig og useriøst å sette svake grupper opp mot hverandre slik du gjør. Dessuten er vel faktisk IVF o.l. til for de som lever - det er jo ikke for barnas skyld, men for vår egen at vi får barn ;) Personlig er jeg helt enig i at adopsjon er et fantastisk alternativ, men jeg forstår også hva morentilfire mener: faktisk er ventetidene ved adopsjon økende så det er rikelig med foreldre som ønsker seg barn! Dessuten er iallefall jeg blant dem som håper at situasjonen i verden skal forandre seg slik at flere biologiske foreldre i fattige land kan velge også å være sosiale foreldre...

Ja, du har rett, fillolin. Ventetiden i Kina øker dramatisk. Behovet for innenlands adopsjon er økende der. Mange artikler fra Kina tyder også på at færre uplanlagte barn fødes. Selvsagt er vi glade for reformer, som når familier med pikebarn får økt status. Men man kan riste på hodet over artikler som forteller at den nye eliten i Kina, og kvinnene som gjør karriere, de har ikke tid til å få barn. Som i Japan, som i Vesten. Infertilitet er ikke bare sykdommer og forurensning, men også fordi vi venter lenger med å planlegge barn.

Kanskje, om noen år, er det helt vanlig at unge mennesker fryser ned sine egg / sædceller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1985995
Del på andre sider

Annonse

Gjest morentilfire

Jeg forstår hva du mener. Må bare få si at en naturlig konsekvens er å melde seg inn i Foreningen for Ufrivillig Barnløse - som også engasjerer seg ift. adopsjon - hvis du ikke allerede er medlem ;)

Den foreningen vil nok bli stadig større og mer betydningsfull.

Det er snart på tide at slagordet endret fra 'det er ingen menneskerett å få barn' til

'det er et samfunnsansvar å skape barn'.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250906-tanker-om-fremtiden/#findComment-1986004
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...