Gå til innhold

Matteundervisning 5. klasse, høyde og vekt

Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudenten

Jeg blir så sint når jeg leser sånt. Jeg har også fått høre av forelesere at denne måten å drive undervisning på er mildt sagt uheldig.

Tror nok at det som sitter igjen hos elevene etter en slik time er ikke grafer, men hvem som var høyest minst, slankest og tjukkest.

opplevde selv å være offer for en slik undervisning en gang læreren skulle lære oss å ta mål av ulike ting. Da ba hun meg reise meg opp så hun kunne måle rundt magen min. Nå var jo jeg spinkel, så læreren mente vel ikke noe vondt med det, men jeg syntes likevel at det var krenkende. Jeg var 10 år den gangen.

Heldigvis hadde jeg en veninne i klassen over som ikke var redd for å si ifra og hun ifra til min lærer som etterpå ba meg så inderlig om unnskyldning.

Hva tenker de med disse lærerne?.

Fortsetter under...

sammfunnskritiker

Jeg syns ikke dette er noe å henge seg opp i så sant, skolen har god prakis på å ikke akseptere mobbing. Ege vekt blir jo noe som er veldig konkret- og dermed ebkelt for elevene å fordøye.

Ikke verre dette en, undersøkelser i klassen om hva foreldrene jobber med, er utdannet som, årsinntekt etc.

Jeg tror barn har godt av å lære at folk er forskjellig- og at det er greit.

Det er helt forkastelig. Jeg lager sjelden bråk i skolesammenheng (lærerbarn), men det der hadde fått meg til å si TYDELIG fra.

Si til dem at de får bruke lærernes alder, høyde og vekt hvis de ikke klarer å lage noe annet datagrunnlag som fungerer.

Genialt forslag!

*noterer ned i tilfelle jeg skulle trenge det*

Fullstendig enig med deg! Jeg har ei venninne (overvektig)som grua seg voldsomt til veiing på helsestasjonen. Vekta stod på venterommet og hun var livredd for at resten av klassen skulle høre hva vekta var. Grusomt!

Vi som var tynne, var stolte når vi hadde lavest vekt i klassen *urk*

Jeg hadde sagt ifra!

Annonse

Jeg syns ikke dette er noe å henge seg opp i så sant, skolen har god prakis på å ikke akseptere mobbing. Ege vekt blir jo noe som er veldig konkret- og dermed ebkelt for elevene å fordøye.

Ikke verre dette en, undersøkelser i klassen om hva foreldrene jobber med, er utdannet som, årsinntekt etc.

Og du kaller deg selv samfunnskritiker?

Latterlig lite gjennomtenkt innlegg.

Så lenge ikke noen mobber den tjukke gutten så er det helt i orden at han kanskje føler seg forferdelig ydmyket fordi han blir pålagt å opplyse hele klassen om egen vekt?

Eller den tynne gutten som føler seg liten og spinkel som føler det samme?

Eller den helt normale gutten som heller ikke liker å måtte utlevere personlige opplysninger.

Og hvordan i all verden skal en forhindre mobbing? Den som får en slem kommentar en eneste gang kan få sår for mange lange år framover. En slik enkeltstående kommentar er faktisk ikke definert som mobbing- og om det hadde vært, ville såret være der selv om skolen slo ned på mobberen.

Læren om at folk er forskjellige hører hjemme i en annen sammenheng enn i grafiske framstillinger der ytterpunktene (høyest, lavest, tyngst og lettest) blir framhevet.

I 5. klasse trenger de ikke noen lærerstyrt bevisstgjøring rundt dette. Den foregår helt av seg selv i f.eks. gymgarderoben.

Det er da heller ikke normalt med "undersøkelser" av foreldrenes årsinntekt? Det er jo såvidt vi får lov til å lage en adresseliste!

Det er mye annet som kan veies og måles.

Min 5. klassing har veid alt fra skolesekk til matpakke, og målt skoleveien og størrelsen på lærernes biler.

Fantasien setter grenser, egen høyde og vekt er ikke nødvendig å bruke

Du er sannelig ikke særlig gjennomtenkt.

Annonse

sammfunnskritiker

Ta med deg en utskrift av alle disse kommentarene og vis til, så skjønner han/hun nok at her har det vært lite visdom involvert!

Kunne tenke meg å være rektor/saksbehandling som fikk en bunke dokumentasjon fra DOL. Litt humor i hverdagen er bra for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...