Gå til innhold

Oppførsel 6-åring!

Anbefalte innlegg

Gjest S.Evie:-)

Har en jente på 6-år som for tiden er litt "vanskelig". Hun svarer frekt både oss foreldre,og av og til hører vi at hun kan være slik med vennene sine også.

Det går på måten hun svarer oss,litt sånn ufordragelig og "kjeftete". Men hun har også sine myke og gode sider med masse empati for andre.

dette vil vi ha slutt på og lurer på hvordan vi skal gjøre det.

Jeg har tenkt på et skjema med smile/sure fjes som vi har hengende på kjøleskapet.Hvor vi gir et smilefjes der vi synes hun har oppført seg fint,og et surt fjes der vi synes hun fortjener det.En kollonne for hver dag.

Kan det være noe? Vi snakker sammen om det og sier det vanker belønning ved ukeslutt/to uker hvis hun klarer å få nok smilefjes.

Har noen andre en bedre idè?

Vi er redd hun skal bli venneløs og bli sett på som ufordragelig,selv om hun har mer gode sider,enn dårlige sider.Men dette vil vi bare få en slutt på en gang for alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251109-oppf%C3%B8rsel-6-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Ting vi vil avenne de søte små er ikke alltid gjort i en håndvening. TTT(ting tar tid)

Snakk rolig og fornuftig med henne om saken.

Forklar konsekvensene av det å oppføre seg sur og kjeftete. At det ikke er noe artig å være sammen med henne da. Prøv å få henne til å sette seg inn i samme situasjon. Hvordan ville hun ha reagert om noen var likedan med henne.

Dere må kanskje i en periode snakke litt daglig om dette, men ikke vær bebreidende ovenfor henne. Tenk på at hun faktisk ikke har lært dette enda og trenger oppmuntring og øvelse på å meste dette.

Gi henne ros og påpek når hun oppfører seg bra.

Ønsker dere masse lykke til:)

Gjest S.Evie.-)

Hei! Ting vi vil avenne de søte små er ikke alltid gjort i en håndvening. TTT(ting tar tid)

Forklar konsekvensene av det å oppføre seg sur og kjeftete. At det ikke er noe artig å være sammen med henne da. Prøv å få henne til å sette seg inn i samme situasjon. Hvordan ville hun ha reagert om noen var likedan med henne.

Dere må kanskje i en periode snakke litt daglig om dette, men ikke vær bebreidende ovenfor henne. Tenk på at hun faktisk ikke har lært dette enda og trenger oppmuntring og øvelse på å meste dette.

Vi har gjort alt det du skriver.Konsekvenser av å være slik mot andre og alt det der... Vi har snakket ganske mye om det.Vi forsterker hennes gode sider med masse ros og kos.Men så er det da denne siden som er så veldig lite sjarmerende...

Vi har gjort alt det du skriver.Konsekvenser av å være slik mot andre og alt det der... Vi har snakket ganske mye om det.Vi forsterker hennes gode sider med masse ros og kos.Men så er det da denne siden som er så veldig lite sjarmerende...

Tja, dere får fortsette å snakke med henne, bør jo synke inn etterhvert. Hva med å lage et rollespill i famililen. Mor og far leker, så svarer dere frekt den ene gangen og på en høflig måte neste gang. Bare for å vise henne forskjellen.

Trur ikke jeg personlig ville gitt belønninssystem med klistremerker og premie i en slik situasjon. Trekker fokuset bort fra det som er viktig her, hvordan man oppfører seg mot hverandre. Skal ikke få gave for å ha ordentlig oppførsel, gulroten må ligge i at folk skal trives med å omgås henne og verdien av at man er snill med andre,ikke å få noe man ønsker seg.

Men det er no meg:)

Hei,

Jeg anbefaler boken "De utrolige årene" - den har mange fine og konkrete råd. I gitt situasjon ville jeg prøvd med smilefjes, men droppet de sure fjesene - ikke ha feilene på kjøleskapet, bare gå forbi dem, fokuser på seierene, dvs tell de gangene hun greier det bra!

TTT tin tar tid + TTT ta ting tidlig.

Veldig bra den der.

Annonse

Gjest pubertet

Vi har også en 6 åring som har endret seg i det siste.

Jeg så et program på tv engang om menneskekroppen, der fortalte de at barna kommer i en slags pubertetsalder i 5-7 års alderen, så jeg trøster meg med det når det stormer som verst her.

Legger til at hun blir absolutt snakket til når hun oppfører seg slik, men det hjelper allikevel litt når en vet at det mest sannsynlig er en naturlig grunn til det.

sammfunnskritiker

Barn skal normalt sett, være i opposisjon ved 6 års alderen. Har barnet nettopp begynt på skolen, har det for alvor skjønt at nå "spiller de et spill". De prøver ut de voksne, nye grenser og ser tydeøigrere enn før at de får mer ansvar og at de har større mulighet til påvirkning.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal "behandle" et normalt friskt og sundt barn med klistermerker?!

Vi har også en slik seksåring ;-)

Hun har alltid vært et "englebarn" som har vært veldig enkel å ha med å gjøre (iallefall sammenligna med storesøster..). De siste ukene har hun virkelig blitt sta, egen, vrælete osv. Noen ganger kan jeg ikke annet enn å le ved tanken på det svære, tannløse gapet som hyler mot meg om morgenen fordi hun må kle på seg selv eller lignende *ler*

Jeg ser på dette som en naturlig del av utviklingen og regner med det gir seg etterhvert :-)

Gjest S.Evie:-)

Ok så skal jeg ikke bruke klistermerke.Det er ikke alle dager som er like,og sovemønsteret hennes har ikke endret seg heller.

Tendensen til å svare slik hun gjør har hun alltid hatt,men vi synes hun har blitt verre i det siste.

Reagerte litt på at nicet"sammfunnskritiker" bruker ord som "behandle" når man bruker klistermerke.Er ikke enig i det.Men kan være enig i at man skal forsterke det positive og ikke det negative.Så fra nå av er "sure fjes" ut her i huset.

Vi får fortsette og jobbe med å ikke akseptere en slik oppførsel.For må jo innrømme at til tider kan det være både pinlig og ubehagelig når tøtta tar an helt ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...