Gå til innhold

Barnehagestart?

Gjest vilværeanonymnå

Anbefalte innlegg

Gjest vilværeanonymnå

Nå har vi vært hjemme en liten stund med vår lille hjerteknuser og jeg føler at behovet for andre barn er sterkt til stede. H*n er 2 år og er en utadvent person som jeg føler trenger andre barn å leke med. Park er sikkert en fin løsning men jeg ser for meg at det aller beste hadde vært å begynne 50% i den barnehagen h*n skal fortsette i siden. Når begynte deres barn i barnehage? Sliter litt med å skulle levere lille gullet fra meg men samtidig ser jeg at det kan være vanskelig å fylle dagen innimellom. Jeg er hjemme og kommer til å være det frem til høsten.

Vi har meldt oss på ulike aktiviteter på dagtid men det er ofte mindre barn som er til stede og da kan en 2-åring bli litt "voldsom".

Jeg er veldig takknemlig for råd og tips her. Må føye til at lille gull virker veldig trygg men vi har fremdeles ikke begynt med barnevakt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Engelen vår var 2 år og 8 mnd da vi kom hjem fra Colombia. Etter 6 mnd så startet han opp i barnehagen. Jeg følte også behovet for at han skulle være med andre barn. Vi var også i park sammen en stund, og på småbarnstreff i kirken en gang i uken. I kirken kom gjerne de med spedbarn,, så dette ble derfor ikke så veldig utfordrende for engelen vår.

Det at han kom i bgh gjorde han veldig godt. det er klart at det er vanskelig å fylle dagene med meningsfulle og lærerrike akiviteter når man skal gå oppå hverandre i 15 timer i dægnet. Jeg var ikke i tvil om at det var riktig å få han i bgh. Han utviklet seg i ekspressfart, og trivdes veldig godt.-. Selvfølgelig så haddde jeg dårlig samvittighet med å sende han avgårde, men innerst inne så visste jeg at dette var et veldig bra tilbud til han, og at det er han jeg måtte tenke på.

Om du får plass så ville jeg ha grepet sjansen...

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1979053
Del på andre sider

krapyl1365380738

Hei. Jeg har en aktiv gogutt på snart 2 år. Vi begynte i åpen barnehage to dager i uken da han hadde vært her i 3 måneder (var da 16. måneder). Det synes han var veldig spennende og utfordrende, og trivdes veldig godt. Det var mange muligheter til fysisk utfoldelse og det var virkelig noe han trengte. Tilbudet var et supert suplement til å gå heme med mama. Ellers gikk vi i våres på et svømmekurs for 1 - 2 åringer og det var veldig artig. Lillemann stortrivdes, og var virkelig konge i sjoen i hele sommer. Nå er han snart 2 og har akkurat begynt i barnehage. Han går korte dager og 3 - 4 dager i uka frem til jeg begynner å jobbe igjen på nyåret. Det fungerer veldig bra. Han får brynet seg litt i barnehagen og vi får tid sammen hjemme. Hvert barn er forskjellig på når de er klare, det er vel noe mamma og pappa må føle på. Men for oss har dette vært en super progresjon i sosialisering og læring.Lykke til hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1979237
Del på andre sider

Barnehage er supert, og hvis du har anledning til å kombinere det med å være hjemme på deltid er det jo ekstra fint. Da får barnet både kosen hjemme, og utfolde seg sosialt og bli trygg på andre barn og voksne i barnehagen.

Har du muligheten ville jeg valgt delt plass i barnehage framfor park. Særlig hvis du tenker på at h*n skal fortsette på full tid i den samme barnehagen senere. Da slipper du innkjøring på to ulike steder. I barnehagen får barnet dessuten et pedagogisk tilbud, samt at det er mer stabilt. En park er sårbar ved sykdom hos personalet, samt at den holder stengt på kort varsel når været er dårlig. Sånn sett vanskelig å kombinere med f.eks. en deltidsjobb.

En ting du må tenke på:

- I park går barnet en kort tid hver dag

- I barnehage med 50% plass går barnet gjerne faste ukedager/hele dager feks. man, tirs + hver annen onsdag. Hva man foretrekker vil jo variere. Barnet tilpasser seg nok fint uansett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1979313
Del på andre sider

Etter bare en liten stund hjemme så ville jeg ikke startet opp med noen barnehage nei. Man kan på ingen måte være sikker på at barnet er trygt nok, og det vil være veldig usikkert hvordan barnet vil reagere ved å bli overlatt til andre (igjen!!!) for hele dager.

Er enig i at en toåring kan trenge litt mer enn mamman sin til tider, men når man er hjemme i permisjon så er det da mye man kan finne på av aktiviteter hvor man møter andre barn. Meld dere på et svømmekurs e.l. Åpen barnehage er også en super løsning om det finnes noe slikt der dere bor. Da får barnet anledning til å leke med andre barn, samtidig som det kan føle seg trygg på at du fortsatt er der og ikke har tenkt på å forlate han/henne.

Så nei, jeg ville _ikke_ gjort det. Og jeg synest også det virker noe meningsløst å la barnet starte i barnehage når man fortsatt har nesten et år permisjon igjen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1979834
Del på andre sider

Gjest mamma gjennom adopsjon

Vi gikk først litt i en Åpen barnehage (der foreldre var med) et par timer noen ganger i uken. Etter 6 mnd begynte barnet i barnehage 50 % (dessverre fikk vi ikke velge halve dager med 2+3 hele dager annenhver uke). Barnet var da 20 mnd. Vi brukte god tid på overgangen, for h*n fikk en sterk reaksjon, så vi brukte 3 uker på gradvis tilvenning. (og ja, dette bestemte jeg, og ikke de barnehageansatte).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1980002
Del på andre sider

Annonse

Etter bare en liten stund hjemme så ville jeg ikke startet opp med noen barnehage nei. Man kan på ingen måte være sikker på at barnet er trygt nok, og det vil være veldig usikkert hvordan barnet vil reagere ved å bli overlatt til andre (igjen!!!) for hele dager.

Er enig i at en toåring kan trenge litt mer enn mamman sin til tider, men når man er hjemme i permisjon så er det da mye man kan finne på av aktiviteter hvor man møter andre barn. Meld dere på et svømmekurs e.l. Åpen barnehage er også en super løsning om det finnes noe slikt der dere bor. Da får barnet anledning til å leke med andre barn, samtidig som det kan føle seg trygg på at du fortsatt er der og ikke har tenkt på å forlate han/henne.

Så nei, jeg ville _ikke_ gjort det. Og jeg synest også det virker noe meningsløst å la barnet starte i barnehage når man fortsatt har nesten et år permisjon igjen..

Vi begynte som sagt i barnehage etter 6 mnd og det har fungert veldig bra. Hadde selvsagt en langsom tilvenning, men han reagerte som andre barn også reagerer..

Han hadde full plass,. men vi kom sent og hentet han tidligere da jeg fremdeles hadde permisjon. jeg var også med barnehagen på turer og var til hjelp der det kunne trengtes,

Når det gjelder å finne aktiviteter hvor andre barn er hjemme værende er veldig vanskelig. Det er ikke ofte at barn i 2-3 års alderen er hjemme med mor eller far. Men i park kan man gå sammen med barnet.. det gjorde vi.

I kirken var vi 2 timer, en dag i uken

Svømmekurs tviler jeg på går på dagtid.

Det at du synes at det er meningsløst å la barnet være i bhg når man er i permisjon kan så være.. folk er forskjellige

Ha en god dag

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1980638
Del på andre sider

Vi hadde hatt gullet vårt i 7 mnd når hun startet i barnehagen. Da var hun 2 år. En stund før den tid var vi på lengre besøk flere ganger for å bli kjent med personelt og barna. Hun gikk 3 dager i uken, korte dager. Vi leverte ca. 10.00 og hentet ca. 15.00. Gullet er sosial og elsker å leke sammen med andre barn. Vi så helt klart at det var positivt for henne å få være sammen med barn på samme alder. Det er ikke mange barn på samme alder som er hjemme. Selv om vi finner på mange aktiviteter i lag både ute og inne er det viktig å ha sosiale relasjoner og leke med andre barn. Dersom dere føler at dere har god tilknytning og at barnet har godt av å være sammen med andre barn ville jeg ha startet forsiktig med noen korte dager i uken. I dag, snart 1 år etterpå går hun full tid og hun stortrives med å være i barnehagen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1980708
Del på andre sider

Gjest venter tredjemann

Hvis dere bare har vært hjemme "en liten stund" ville jeg på det sterkeste frarådet oppstart i barnehage.

Tilknytning og ro sammen med dere er kjempeviktig. Skjønner at du/dere har behov for sosial omgang men jeg ville heller benyttet meg av tilbud som musikskole, turn osv hvor voksen og barn går sammen. Da får barnet både utfoldet seg, truffet andre, samtidig som du er der for å gi trygghet.

Første gang valgte vi å bruke park etter 1,5 år hjemme og det var vi veldig fornøyd med. Snuppa fikk lekt med jevnaldrende men hadde ikke lange dager. Andre gangen ventet vi ca. samme før vi startet med barnehage.

Husk at en trygg og god tilknytning til dere som foreldre kommer ikke nødvendigvis av seg selv - vær sikker på at denne er sterk før du sender barnet inn i en barnehagesituasjon.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1980771
Del på andre sider

Jeg ville anbefale en åpen barnehage eller mor/barn-treff i første omgang, dersom barnet ikke har vært hjemme hos dere mer enn en liten stund. Som andre sier, en trygg tilknytning til dere som foreldre må være etablert før barnet bør overlates til andre. Hvor lang tid dette tar, er selvfølglig individuelt, men å gi seg selv og barnet minimum et halvår, tror jeg kan være lurt.

Har selv god erfaring med åpen barnehage eller treff, i forkant av barnehagestart. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1980975
Del på andre sider

Vi begynte som sagt i barnehage etter 6 mnd og det har fungert veldig bra. Hadde selvsagt en langsom tilvenning, men han reagerte som andre barn også reagerer..

Han hadde full plass,. men vi kom sent og hentet han tidligere da jeg fremdeles hadde permisjon. jeg var også med barnehagen på turer og var til hjelp der det kunne trengtes,

Når det gjelder å finne aktiviteter hvor andre barn er hjemme værende er veldig vanskelig. Det er ikke ofte at barn i 2-3 års alderen er hjemme med mor eller far. Men i park kan man gå sammen med barnet.. det gjorde vi.

I kirken var vi 2 timer, en dag i uken

Svømmekurs tviler jeg på går på dagtid.

Det at du synes at det er meningsløst å la barnet være i bhg når man er i permisjon kan så være.. folk er forskjellige

Ha en god dag

Min din var vel over tre år og dere hadde vært hjemme et halvt år? Det blir jo litt annerledes enn bare å ha vært hjemme en liten stund med en toåring????

Jeg synes åpen barnehage må være flott, men å utsette et adoptert barn for nye omsorgspersoner etter et par-tre mnd, jo det synest jeg er meningsløst.

Så da er vi sikkert forskjellige ja:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1981113
Del på andre sider

Min din var vel over tre år og dere hadde vært hjemme et halvt år? Det blir jo litt annerledes enn bare å ha vært hjemme en liten stund med en toåring????

Jeg synes åpen barnehage må være flott, men å utsette et adoptert barn for nye omsorgspersoner etter et par-tre mnd, jo det synest jeg er meningsløst.

Så da er vi sikkert forskjellige ja:-)

Joda, gutten vår var litt over 3 år da han startet i bhg,, og hadde vært hos oss i 4 1/2 mnd da han fikk plass. Vi startet ikke opp før det var gått en mnd til, fordi vi tok en ferietur til Thailand før vi startet opp (det ble jo også sett negativt på av noen)

vilværeanonymnå har vært hjemme en liten stund sier hun,, ikke vet jeg hvor lenge de har vært hjemme?? man får jo håpe at det er noen mnd ikke sant..

Og så ønsket hun jo en 50% plass. Kanskje de kunne ha vurdert tidskonto slik at barnet kunnet gå i bhg i en 50% plass over en lengre periode før de gikk over til en 100%

Nei, ikke lett å vite hva som er best for den ene eller den andre.. Barn er individuelle

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251199-barnehagestart/#findComment-1981690
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...