Gå til innhold

Besteforeldredag i barnehagen - trist for noen

Anbefalte innlegg

Gjest Snuskers

Vår barnehage skal arrangere besteforeldredag, etter ønske fra flere foreldre/besteforeldre.

I utgangspunktet et veldig koselig tiltak, synes jeg også. Men hva med de barna som enten ikke har besteforeldre eller som har uinteresserte besteforeldre som ikke gidder å stille opp på sånt?

Ser for meg en liten stakkar i et hjørne som er lei seg fordi han ikke har noen besteforeldre på besøk i barnehagen.

Man kan selvsagt ikke la være å ha en besteforeldredag fordi noen kanskje ikke har besteforeldre som stiller, men jeg syns det må være hardt for de som ikke har. Hvertfall for de største av barna som skjønner litt.

Har noen av dere her på DOL erfaring fra slike dager og evt. fravær av besteforeldre?

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• ....AV

4

• fei1365380229

4

• Torv

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest hos oss

Vi bodde på an annen kant av landet enn besteforeldrene mine (hadde bare på morssiden) da jeg vokste opp, og jeg og søsteren min hadde "reservebesteforeldre" med oss på slike ting.

En god nabo, en grandtante? Eller bare en vanlig tante og onkel? alt må jo være bedre enn å komme uten noen..

Gjest det blir garantert bra

" Men hva med de barna som enten ikke har besteforeldre eller som har uinteresserte besteforeldre som ikke gidder å stille opp på sånt? "

Du trenger ikke "dra den så negativt" idag er de fleset i besteforeldregenerasjonen i arbeid, så jeg kan ikke tenke meg at det er så mange som har anledning til å møte opp. De få som kommer blir bare et positivt innslag i hverdagen.

I vår barnehage har de bedt inn besteforeldre, oldeforeldre og generelt eldre (mange eldre som ikke har barnebarn/oldebarn også som har mye å gi) absolutt ikke alle som har noen av sine der, men de voksne vet jo dette i utgangspunktet, så de legger det jo selvfølgelig opp til at de som er på besøk tar seg av alle og ikke bare sine.

Da 7 åringen vår gikk i barnehagen, var gleden stor da den dagen kom at de kunne invitere besteforeldre.

Men det stod også på invitasjonen (kaffe/kakeinvitasjon) at andre familiemedlemmer kunne selvsagt delta.

Så det var bare fryd og gammen selv om "bare" mamma og pappa var tilstede!

Dette går nok over all forventning skal du se :0)

Gjest Snuskers

" Men hva med de barna som enten ikke har besteforeldre eller som har uinteresserte besteforeldre som ikke gidder å stille opp på sånt? "

Du trenger ikke "dra den så negativt" idag er de fleset i besteforeldregenerasjonen i arbeid, så jeg kan ikke tenke meg at det er så mange som har anledning til å møte opp. De få som kommer blir bare et positivt innslag i hverdagen.

I vår barnehage har de bedt inn besteforeldre, oldeforeldre og generelt eldre (mange eldre som ikke har barnebarn/oldebarn også som har mye å gi) absolutt ikke alle som har noen av sine der, men de voksne vet jo dette i utgangspunktet, så de legger det jo selvfølgelig opp til at de som er på besøk tar seg av alle og ikke bare sine.

Grunnen til at jeg "drar den så negativt", er at vi er i den situasjonen at av fire besteforeldre er det en som jobber og dermed ikke kunne blitt med, en som prioriterer seg selv først og dermed nok ikke hadde "tatt seg tid", og to med sosial angst som dermed unngår store folkemengder.

Så vårt eneste håp på denne dagen vil være den som prioriterer seg selv først, som kaaaanskje kunne slumpe til å bestemme seg for å bli med. Men mest sannsynlig blir barnet vårt uten besteforeldre denne dagen.

Vi får prøve å stille selv, evt. høre med noen onkler eller tanter...

Jeg har ikke engang hørt om besteforeldredag i barnehagen. Vi har foreldrekaffe og lignende ting, og da har jeg sett at noen barn blir lei seg hvis foreldrene ikke er der. Jeg ville tro at det er mange besteforeldre som ikke kan komme på noe slikt, så det blir sikker ikke bare en som går og sturer i en krok. Tre av våre barns besteforeldre bor altfor langt unna, den fjerde kunne kanskje kommet på noe slikt. Men det har aldri vært noe savn at vi ikke har besteforeldredag!

Annonse

Barnehagen til minsten min skal ha en slik dag førstkommende fredag. Moren min skal gå, og svigermor har tilbudt seg å ta fri fra jobben et par timer (heldig jeg...!). Jeg kan fortelle deg etterpå hvordan det gikk, om det var mange barn som ikke fikk besøk osv.

Jeg vil tro at det er endel som ikke har noen til å stille, og at de som kommer klarer å dele oppmerksomheten sin slik at ingen føler seg utenfor. Ungene er jo på "hjemmebane" i barnehagen og vil nok uansett synes det er hyggelig med et brudd på rutinene. Tror det er mest vi voksne som bekymrer oss over slike ting.

Gjest ninnima

Jeg ville blitt oppriktig sur hvis vår barnehage hadde arrangert besteforeldredag. Det er mange som har besteforeldre på en annen kant av landet, besteforeldrene er døde, uinteresserte, eller rett og slett er opptatte. (Herregud, de fleste besteforeldre jobber jo de også!) Vi foreldre strekker oss langt og tar ut feriedager og avspassering i hytt og pine for å delta på arrangementer hvor barnehagen forventer vår tilstedeværelse. Men vi kan da ikke forvente at besteforeldrene skal ha anledning til det samme.

Våre barn har ikke besteforeldre i nærheten som har anledning til å stille opp. Derfor ville det for dem blitt svært trist om "alle andre" hadde besteforeldrene sine der. Hvis man på død og liv må trekke inn besteforeldrene syns jeg det kan gjøres på en foreldre-sammenkomst, som altså åpnes også for besteforeldrene. I vår barnehage er også besteforeldre velkomne på foreldrekaffe og den slags, og jeg har inntrykk av at det fungerer greit.

Jeg tror ikke vi har hatt det i barnehagen, selv om mange har hatt med besteforeldre på foreldremiddag og andre "åpne" dager. Og så sendte vi faren min på en påskefrokost en gang ingen av oss foreldrene hadde mulighet til å stille opp.

Spør om de kan kalle det "besøksdag" i stedet, så blir det litt mer fleksibelt hvem de kan ta med. Ungene henger seg ikke opp i om de har med en grandtante, bestefar eller nabo så lenge det ikke gjøres noe nummer av det. Det er sikkert ikke bare én som har besteforeldre på en annen kant av landet, på jobb eller på kirkegården.

Derimot hadde _skolen_ et juleverksted da datteren min gikk i småskolen, som de ville ha med besteforeldre på. Det omfattet vel bare de minste elevene, men det var kaotisk nok allikevel, ifølge moren min :-|

Gjest Persille

Jeg har aldri presisert foreldre- eller besteforeldredag i barnehagen vår.

Når vi har tilstelninger ber vi om å få vite hvor mange voksne som kommer, hvilke voksne det er ifht barnet er irrelevant for oss.

På sommmeravslutningen var det et barn som kom med besteforeldre i stedet for foreldre, og ett som kom med en tante - de synes ikke det var noe tristere enn for de som hadde med én eller to foreldre.

Barnet synes det er stas å ha med noen de har et forhold til, for å vise frem det de har laget/barnehagen/venner/whatever - "tittelen" til den voksne er ikke så viktig.

Jeg har sendt en nabo med Billa også jeg, en gang jeg ikke kunne - fungerte helt fint, og naboen synes det var helt fantastisk å få en så ærefullt oppdrag :)

Naboen er en voksen dame da, venninde av mamma, som Billa kjenner godt - ikke en hvilken som helst nabo :)

Så - mitt svar er; barna dine har sikkert én annen voksen de har et godt forhold til, som kan bli med den dagen i stedet for dere...

Gjest Persille

Jeg ville blitt oppriktig sur hvis vår barnehage hadde arrangert besteforeldredag. Det er mange som har besteforeldre på en annen kant av landet, besteforeldrene er døde, uinteresserte, eller rett og slett er opptatte. (Herregud, de fleste besteforeldre jobber jo de også!) Vi foreldre strekker oss langt og tar ut feriedager og avspassering i hytt og pine for å delta på arrangementer hvor barnehagen forventer vår tilstedeværelse. Men vi kan da ikke forvente at besteforeldrene skal ha anledning til det samme.

Våre barn har ikke besteforeldre i nærheten som har anledning til å stille opp. Derfor ville det for dem blitt svært trist om "alle andre" hadde besteforeldrene sine der. Hvis man på død og liv må trekke inn besteforeldrene syns jeg det kan gjøres på en foreldre-sammenkomst, som altså åpnes også for besteforeldrene. I vår barnehage er også besteforeldre velkomne på foreldrekaffe og den slags, og jeg har inntrykk av at det fungerer greit.

"Vi foreldre strekker oss langt og tar ut feriedager og avspassering i hytt og pine for å delta på arrangementer hvor barnehagen forventer vår tilstedeværelse. Men vi kan da ikke forvente at besteforeldrene skal ha anledning til det samme."

Hvorfor tror du bhg arrangerer sånne ting?

Alternativ 1: Fordi de synes det er så dritmoro å bake, koke kaffe og småprate med foreldre i timesvis - bli igjen etter arbeidstid for å rydde, og bruke timesvis av ulønnet fritid i forkant for å forberede?

Alternativ 2: For at dere som foreldre skal få delta i, og få et innblikk i barnets hverdag og aktiviteter i barnehagen, bli kjent med og være trygge på de voksne/andre barn/foreldre, og ha et forhold til barnehagen utover at det er et oppbevaringssted.

Gjest ninnima

"Vi foreldre strekker oss langt og tar ut feriedager og avspassering i hytt og pine for å delta på arrangementer hvor barnehagen forventer vår tilstedeværelse. Men vi kan da ikke forvente at besteforeldrene skal ha anledning til det samme."

Hvorfor tror du bhg arrangerer sånne ting?

Alternativ 1: Fordi de synes det er så dritmoro å bake, koke kaffe og småprate med foreldre i timesvis - bli igjen etter arbeidstid for å rydde, og bruke timesvis av ulønnet fritid i forkant for å forberede?

Alternativ 2: For at dere som foreldre skal få delta i, og få et innblikk i barnets hverdag og aktiviteter i barnehagen, bli kjent med og være trygge på de voksne/andre barn/foreldre, og ha et forhold til barnehagen utover at det er et oppbevaringssted.

Joda, men det er ikke poenget. Poenget er at det forventes at vi stiller, og realiteten er at for mange foreldre er det ganske vanskelig å få kabalen til å gå opp. Vi er på jobb, og ikke bare skal vi avvikle foreldresamtaler hver høst og hver vår - i arbeidstida, men vi skal også stille på påskefrokost, 16. mai-feiring, høstsuppe, Lucia, Nissefest og tror vi har ett arrangement til, uten at jeg husker det i farta. Det er et puslespill å få til. Men som foreldre strekker vi oss langt, og arbeidsgivere er forståelsesfulle, for de har gjerne selv hatt barn i barnehage. Men det er ikke like enkelt for besteforeldrene å få "fri" for å delta på barnehagearrangementer i arbeidstida.

Og for å være ærlig syns jeg det er for mange arrangementer i barnehagen. Hadde holdt med en om høsten og en om våren. F.eks. Lucia og en til. Hvorfor barnehagen gjør det har jeg ærlig talt lurt på. For det jeg observerer på slike sammenkomster er at foreldrene sitter og titter på klokka, og snakker med de de kjenner fra før, og med sitt eget barn på fanget. Så når endelig en reiser seg for å gå, så haster flokken ut av døra for å komme seg på jobb. Inntrykket mitt er at for minst halvparten av foreldrene er dette noe vi gjør fordi det forventes, og fordi vi er redde for at vårt barn skal være den eneste uten foreldre der. Ikke fordi vi har genuin interesse av å spise suppe fra papptallerken sittende på golvet i en mørk krok i barnehagen.

Ikke får vi anledning til å se barna utfolde seg heller, for med så mye folk blir barna sterkt begrenset i sine aktiviteter.

Så hvorfor driver egentlig barnehagene med dette?

Annonse

I løpet av 4 år med besteforeldredag i barnehagen har mine barn bare hatt en bestefar en gang, og da bare ca. 30 min på morgenkvisten før dagen var helt i gang. De har syntes det var litt leit, men har jo godtatt forklaringen, nemlig at alle besteforeldrene jobber. De var heller ikke de eneste uten besøk de dagene.

Jeg synes uansett at besteforeldredag er tull. Jeg synes barnehagen er en sak for foreldrene, og at ikke besteforeldrene bør trekkes inn i det. Når man har en slik dag, legges det tross alt et press på besteforeldrene om å møte opp, og det synes jeg blir feil, de har ingen forpliktelser overfor hverken barn eller barnehage i motsetning til foreldrene.

I vårt tilfelle, blir det først ubehagelig for meg og mannen min fordi vi vet at dette kommer til å bli litt leit for barna og fordi det føles feil å be foreldrene våre ta seg fri fra jobben pga. våre barn. Så spør vi kanskje likevel foreldrene våre om de tilfeldigvis hadde tenkt å ha fri den dagen....., så blir det ubehagelig for besteforeldene som føler at de bør si ja, men som kanskje har andre ting de heller vil bruke fridagene sine på eller som har viktige møter på jobb den dagen.

Slike valg er ting man kan forvente at foreldre forholder seg til, men jeg synes det blir feil å dytte det over på besteforeldrene.

Gjest ninnima

I løpet av 4 år med besteforeldredag i barnehagen har mine barn bare hatt en bestefar en gang, og da bare ca. 30 min på morgenkvisten før dagen var helt i gang. De har syntes det var litt leit, men har jo godtatt forklaringen, nemlig at alle besteforeldrene jobber. De var heller ikke de eneste uten besøk de dagene.

Jeg synes uansett at besteforeldredag er tull. Jeg synes barnehagen er en sak for foreldrene, og at ikke besteforeldrene bør trekkes inn i det. Når man har en slik dag, legges det tross alt et press på besteforeldrene om å møte opp, og det synes jeg blir feil, de har ingen forpliktelser overfor hverken barn eller barnehage i motsetning til foreldrene.

I vårt tilfelle, blir det først ubehagelig for meg og mannen min fordi vi vet at dette kommer til å bli litt leit for barna og fordi det føles feil å be foreldrene våre ta seg fri fra jobben pga. våre barn. Så spør vi kanskje likevel foreldrene våre om de tilfeldigvis hadde tenkt å ha fri den dagen....., så blir det ubehagelig for besteforeldene som føler at de bør si ja, men som kanskje har andre ting de heller vil bruke fridagene sine på eller som har viktige møter på jobb den dagen.

Slike valg er ting man kan forvente at foreldre forholder seg til, men jeg synes det blir feil å dytte det over på besteforeldrene.

Amen!

Jeg har aldri presisert foreldre- eller besteforeldredag i barnehagen vår.

Når vi har tilstelninger ber vi om å få vite hvor mange voksne som kommer, hvilke voksne det er ifht barnet er irrelevant for oss.

På sommmeravslutningen var det et barn som kom med besteforeldre i stedet for foreldre, og ett som kom med en tante - de synes ikke det var noe tristere enn for de som hadde med én eller to foreldre.

Barnet synes det er stas å ha med noen de har et forhold til, for å vise frem det de har laget/barnehagen/venner/whatever - "tittelen" til den voksne er ikke så viktig.

Jeg har sendt en nabo med Billa også jeg, en gang jeg ikke kunne - fungerte helt fint, og naboen synes det var helt fantastisk å få en så ærefullt oppdrag :)

Naboen er en voksen dame da, venninde av mamma, som Billa kjenner godt - ikke en hvilken som helst nabo :)

Så - mitt svar er; barna dine har sikkert én annen voksen de har et godt forhold til, som kan bli med den dagen i stedet for dere...

Det er ikke alle barn som har det.

Vi hadde også ett år tilbud om at en tante eller onkel eller annen voksen kunne komme på besteforeldredagen.

Men alle voksne i min omgangskrets jobber faktisk, og de eneste jeg synes jeg kan be ta seg fri fra jobben pga. mine barn, er meg og mannen min. Vi stiller opp på alle andre barnehage-arrangementer uten å mukke, men vi er altså ikke besteforeldre og barna ville ikke ha _oss_ der på besteforeldredagen.

Gjest henniene

Besteforeldredag i barnehage er vanskelig å gjennomføre, mange besteforeldre bor langt borte, mine foreldre bor i et annet land og min manns foreldre er døde.

Opplegget blir synd for barna, som ikke har besteforeldre i umiddelbar nærhet.

Gjest ninnima

Vi hadde også ett år tilbud om at en tante eller onkel eller annen voksen kunne komme på besteforeldredagen.

Men alle voksne i min omgangskrets jobber faktisk, og de eneste jeg synes jeg kan be ta seg fri fra jobben pga. mine barn, er meg og mannen min. Vi stiller opp på alle andre barnehage-arrangementer uten å mukke, men vi er altså ikke besteforeldre og barna ville ikke ha _oss_ der på besteforeldredagen.

Jeg syns det er rett og slett merkelig at de skal arrangere besteforeldredager. Jeg mener, det er jo en realitet at mange ikke har besteforeldre i nærheten eller i live, og av de som har det, så jobber de fleste.

Man sluttet med morsdagskort og farsdagskort i forståelse med at det ikke er alle som har mamma eller pappa. Jeg tror de færreste ville foreslått en egen tante-dag, for det er ikke sikkert at alle har en tante. Men besteforeldre, hvorfor er det en selvfølge at alle barn har? Jeg er sjokkert, helt oppriktig, over at det arrangeres sånt i barnehager rundt omkring!

Man skulle tro målet var å favne alle, og ikke skape unaturlige skiller mellom barna. Familier i dag er så forskjellige, det er ingen selvfølge at barn har verken det ene eller det andre. Kanskje dere skulle insistere på en "Inviter tre søsken-dag"? Så kunne man jo se hvor mange som falt utenfor da... Hvis det var et mål å få barna til å falle utenfor, da. Det er det jeg syns besteforeldredager gjør også, bidrar til å la barn falle utenfor. Og det er jo stikk motsatt av hva barnehager BURDE gjøre.

Gjest Persille

Joda, men det er ikke poenget. Poenget er at det forventes at vi stiller, og realiteten er at for mange foreldre er det ganske vanskelig å få kabalen til å gå opp. Vi er på jobb, og ikke bare skal vi avvikle foreldresamtaler hver høst og hver vår - i arbeidstida, men vi skal også stille på påskefrokost, 16. mai-feiring, høstsuppe, Lucia, Nissefest og tror vi har ett arrangement til, uten at jeg husker det i farta. Det er et puslespill å få til. Men som foreldre strekker vi oss langt, og arbeidsgivere er forståelsesfulle, for de har gjerne selv hatt barn i barnehage. Men det er ikke like enkelt for besteforeldrene å få "fri" for å delta på barnehagearrangementer i arbeidstida.

Og for å være ærlig syns jeg det er for mange arrangementer i barnehagen. Hadde holdt med en om høsten og en om våren. F.eks. Lucia og en til. Hvorfor barnehagen gjør det har jeg ærlig talt lurt på. For det jeg observerer på slike sammenkomster er at foreldrene sitter og titter på klokka, og snakker med de de kjenner fra før, og med sitt eget barn på fanget. Så når endelig en reiser seg for å gå, så haster flokken ut av døra for å komme seg på jobb. Inntrykket mitt er at for minst halvparten av foreldrene er dette noe vi gjør fordi det forventes, og fordi vi er redde for at vårt barn skal være den eneste uten foreldre der. Ikke fordi vi har genuin interesse av å spise suppe fra papptallerken sittende på golvet i en mørk krok i barnehagen.

Ikke får vi anledning til å se barna utfolde seg heller, for med så mye folk blir barna sterkt begrenset i sine aktiviteter.

Så hvorfor driver egentlig barnehagene med dette?

"Vi er på jobb, og ikke bare skal vi avvikle foreldresamtaler hver høst og hver vår - i arbeidstida,"

Dere MÅ ikke ha det. Det er et tilbud dere foreldre har for å få et innblikk i hvordan det går med deres barn, barnets forhold til lek, andre barn, sosiale kotymer, voksne, normer og regler. Vi gjør det for at dere skal få vite mer om barnet deres enn dere klarer å få vite av dere selv - og få profesjonell hjelp til å takle utfordringer og problemstillinger dersom dere trenger det.

Jeg som forelder seg på denne samtalen som veldig positiv, og er utrolig glad for at de bruker tid på å observere mitt barn slik at hun får den støtten hun trenger på det området hun trenger det.

"men vi skal også stille på påskefrokost, 16. mai-feiring, høstsuppe, Lucia, Nissefest og tror vi har ett arrangement til, uten at jeg husker det i farta."

Arrangement bhg lager for å inkludere foreldre. Det er ganske mye jobb for barnehagene å holde sånne ting - så vi gjør det ikke fordi VI synes det er så fantastisk moro, men barna synes det.

"Og for å være ærlig syns jeg det er for mange arrangementer i barnehagen. Hadde holdt med en om høsten og en om våren. F.eks. Lucia og en til. "

Det kan du vel bare ta opp?

"Hvorfor barnehagen gjør det har jeg ærlig talt lurt på. For det jeg observerer på slike sammenkomster er at foreldrene sitter og titter på klokka, og snakker med de de kjenner fra før, og med sitt eget barn på fanget. Så når endelig en reiser seg for å gå, så haster flokken ut av døra for å komme seg på jobb. "

Sånn er det ikke hos oss - så heldigvis er det forskjellig fra sted til sted. Hos oss må vi til slutt kaste ut folk for enten å komme igang med resten av dagen - eller komme oss hjem!

"Inntrykket mitt er at for minst halvparten av foreldrene er dette noe vi gjør fordi det forventes, og fordi vi er redde for at vårt barn skal være den eneste uten foreldre der."

Ganske sjokkerende egentlig - at dere ikke har mer interesse for barnas hverdag...

Og likevel forventer dere at vi skal gjøre alt dere sier, at dere kan kreve hva som helst av personalet, at de skal se, ta vare på, høre og legge merke til deres barn. At deres barn skal være spesielle og bli ivaretatt på alle mulige måter. Hva er vitsen om dere ikke bryr dere om resultatet? At dere ser på foreldresamtalene som noe dere MÅ gjøre fordi bhg _forventer_ det? Hva slags holdning er det til den jobben barnehagen gjør for ditt barn? Og for dere som familie?

Gjest Persille

Da innser jeg at jeg er veldig heldig - jeg trenger aldri BE noen ta seg fri.

Jeg har mange jeg kan SPØRRE om vil komme, og de aller fleste har anledning til å ta seg noen timer fri for å bli med på noe sånt. De som ikke har det sier bare at de ikke har anledning.

Jeg ser ikke problemet i dette i det hele tatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...