Gå til innhold

Besteforeldredag i barnehagen - trist for noen

Anbefalte innlegg

Joda, men det er ikke poenget. Poenget er at det forventes at vi stiller, og realiteten er at for mange foreldre er det ganske vanskelig å få kabalen til å gå opp. Vi er på jobb, og ikke bare skal vi avvikle foreldresamtaler hver høst og hver vår - i arbeidstida, men vi skal også stille på påskefrokost, 16. mai-feiring, høstsuppe, Lucia, Nissefest og tror vi har ett arrangement til, uten at jeg husker det i farta. Det er et puslespill å få til. Men som foreldre strekker vi oss langt, og arbeidsgivere er forståelsesfulle, for de har gjerne selv hatt barn i barnehage. Men det er ikke like enkelt for besteforeldrene å få "fri" for å delta på barnehagearrangementer i arbeidstida.

Og for å være ærlig syns jeg det er for mange arrangementer i barnehagen. Hadde holdt med en om høsten og en om våren. F.eks. Lucia og en til. Hvorfor barnehagen gjør det har jeg ærlig talt lurt på. For det jeg observerer på slike sammenkomster er at foreldrene sitter og titter på klokka, og snakker med de de kjenner fra før, og med sitt eget barn på fanget. Så når endelig en reiser seg for å gå, så haster flokken ut av døra for å komme seg på jobb. Inntrykket mitt er at for minst halvparten av foreldrene er dette noe vi gjør fordi det forventes, og fordi vi er redde for at vårt barn skal være den eneste uten foreldre der. Ikke fordi vi har genuin interesse av å spise suppe fra papptallerken sittende på golvet i en mørk krok i barnehagen.

Ikke får vi anledning til å se barna utfolde seg heller, for med så mye folk blir barna sterkt begrenset i sine aktiviteter.

Så hvorfor driver egentlig barnehagene med dette?

Det er vel endel av det å ha barn det......å delta i dets hverdag.

For meg så virker det som om du synes alt som gjøres for dine barn bare er til bryderi.

Men for all del, bhg (les de ansatte) krever overhodet ikke at du skal være der.

Hva barna forventer er jo en annen sak.

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• ....AV

4

• fei1365380229

4

• Torv

3

Mest aktive i denne tråden

Ja, da er du heldig.

Du sier du spør, og at hvis ikke de har anledning, så sier de bare fra. Det er jo sant, og slik er det jo for oss også, men når det er besteforeldredag og besteforeldrene ikke har anledning til å ta seg fri, får de nødvendigvis litt dårlig samvittighet.

Alle andre voksne jeg kjenner som kunne vært aktuelle har barn selv og tar seg nok fri fra jobb pga. sine egne barns barnehage.

Jeg skjønner at barnehagen gjør dette i beste mening, og jeg synes oppriktig at det er veldig hyggelig med foreldre-arrangementer og jeg stiller alltid opp og koser meg. Men likevel må jeg jo kunne si at det ikke alltid er velkomment i forhold til jobben, noe som faktisk er med på å gjøre hverdagen mer slitsom. Men ettersom det er jeg som har valgt å få barn og ha dem i barnehagen mens jeg jobber, tåler jeg det. Men det synes jeg ikke man kan forvente av andre enn barnas foreldre.

Men i dette tilfelle er det jo etter foreldrenes ønske..

"Vår barnehage skal arrangere besteforeldredag, etter ønske fra flere foreldre/besteforeldre."

Jeg har hatt 3 unger i barnehage (tilsammen 6 år til nå), og hvert år har det vært besteforeldredag... Noen år har det passet for det paret som bor her i bygda, men andre ganger har det _ikke_ passet, og da har det vært snufsing og gråting, ja... Foreldra mine bor ikke mer enn 10 mil herifra, men de har jo også jobber å passe, så de har vel vært på besteforeldredag 2 ganger, tror jeg.

Jeg synes slike dager er tull, jeg også. Selv om de fleste i "vår" barnehage har besteforeldre som driver gård, og sånn sett har lettere for å komme fra, synes jeg det er tull. Det er da nok at vi foreldre stiller på foreldresuppe når vi henter ungene et par ganger i året, om ikke besteforeldra skal dras inn og få dårlig samvittighet for at de ikke kan stille? Og de som ikke overhodet har besteforeldre har det jo enda verre!

Om barnehagen kunne hatt "åpen dag" istedet, hadde det vært annerledes. Da kunne de voksne som barna omgås kommet en tur; voksne venner, reservebesteforeldre, stefar/-mor, tanter og onkler.... Og da hadde det vært lettere for både besteforeldre som ikke kan stille, og for ungene uten besteforeldre. Synes det blir feil med besteforeldredag, ja...

Jeg er egentlig enig med det du sier. Jeg synes det ofte blir for mange arr. som foreldre etc skal stille opp på. Hvis man har få, så blir det heller mye kjekkere å stille opp. Og som Persille skriver, det er ikke såå kult å arr. alt dette ;)

Men akkurat i dette tilfelle var det jo foreldren selv som ønsket dette..

Gjest Persille

Amen!!

og i tillegg er min erfaring at barna er sååå forventningsfulle til slike besøk i barnehagen.

barne liker nemlig å vise frem hvor de er om dagen, hva de gjør og hvem som er bhg vennene!

Og gleden i de små ansiktene gjør alt slit i hele verden verdt det!

:)

Jeg tviler på at det bare vil være "en liten stakker" som ikke har med seg besteforeldre denne dagen. Mange besteforeldre jobber, og kan ikke komme. Jeg ville blitt glad hvis barnehagen arrangerte noe slikt hos oss, for "vår" barnehage finner "aldri" på noe gøy....

Jeg har aldri presisert foreldre- eller besteforeldredag i barnehagen vår.

Når vi har tilstelninger ber vi om å få vite hvor mange voksne som kommer, hvilke voksne det er ifht barnet er irrelevant for oss.

På sommmeravslutningen var det et barn som kom med besteforeldre i stedet for foreldre, og ett som kom med en tante - de synes ikke det var noe tristere enn for de som hadde med én eller to foreldre.

Barnet synes det er stas å ha med noen de har et forhold til, for å vise frem det de har laget/barnehagen/venner/whatever - "tittelen" til den voksne er ikke så viktig.

Jeg har sendt en nabo med Billa også jeg, en gang jeg ikke kunne - fungerte helt fint, og naboen synes det var helt fantastisk å få en så ærefullt oppdrag :)

Naboen er en voksen dame da, venninde av mamma, som Billa kjenner godt - ikke en hvilken som helst nabo :)

Så - mitt svar er; barna dine har sikkert én annen voksen de har et godt forhold til, som kan bli med den dagen i stedet for dere...

Godt svar.

Vi har aldri hatt med besteforeldre på tilstelninger i barnehagen, selv om andre har hatt dem med på feks Luciafrokost og sommerfester.

Men jeg har hatt med ei god venninne, og det syntes guttungen var veldig stas.

Annonse

Gjest abrahamsen

Ser ikke at dette skal være noe stort problem. Hver gang det er foreldrekaffi el er det alltid noen foreldre som ikke kan stille pga jobb ol. Disse barna blir da tatt ekstra hånd om av de ansatte. De er alltids flere og kanskje vil det variere fra gang til gang hvem som har foreldre der og ikke.

Noen har et nært og godt forhold til sine besteforeldre, andre ikke. Smarte foreldre finner alltids en god "unnskyldning" for hvorfor bestemor og bestefar ikke kunne komme.

Kan jo også tenkes at noen unger ikke har besteforeldre, man kan ikke la være å arrangere slikt oga det.

Gjest Persille

Godt svar.

Vi har aldri hatt med besteforeldre på tilstelninger i barnehagen, selv om andre har hatt dem med på feks Luciafrokost og sommerfester.

Men jeg har hatt med ei god venninne, og det syntes guttungen var veldig stas.

For ham er det jo like stas å vise frem sine ting, venner, steder og greier - uansett hvilken voksen som ser det, bare de viser interesse :)

Og det er det viktigste!

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161696810' post='3355775]

Men i dette tilfelle er det jo etter foreldrenes ønske..

"Vår barnehage skal arrangere besteforeldredag, etter ønske fra flere foreldre/besteforeldre."

Ja, men man trenger ikke like det, og jeg kommenterte her påstanden om at man sikkert har noen andre som kan bli med.

Gjest ninnima

Vel, i følge dine svar, så er jo alt barnehagen gjør galt?

De prøver å være inkluderende, la barna få vise ting de har laget til familien, invitere foreldre og søsken på arrangementer, ta med besteforeldre på en egen dag - alt er gjort i beste mening for å la dere som voksne ta del i barnas verden, ikke for å plage livet av dere sånn som du fremstiller det.

Nei, jeg sier ikke at alt de gjør er galt. Men jeg sier at mange av arrangementene er feilslåtte.

Noen ganger sier de at målet er at "foreldrene skal bli bedre kjent med hverandre". Vel, foreldrene sitter der på benkene rundt bordene, og av en eller annen grunn slår de ansatte nesten alltid av lyset, så man ser ikke hverandre klart en gang. Det mumles lavt rundt bordene. Kanskje er man heldig og et par stykker blir kjent med hverandre, men de fleste forholder seg like tause på disse sammenkomstene som på foreldremøtene.

Noen ganger er det for at vi skal "se barnas hverdag". Men dette er da ikke barnas hverdag? Jeg håper da inderlig at de ikke alltid sitter i mørket med stearinlys på bordet og kaker og saft? Eller at de stort sett enten må sitte stille på benken, eller gå på et annet rom og lukke døren hvis de skal leke? Det er fullt, mørkt, og kaotisk, og barna får knapt nok sjansen til å vise fram noe som helst.

Og så er det motivasjonen "de ansatte bli kjent med foreldrene". Vel, den rakner jo fordi de ansatte springer som piskede skinn, og veksler mellom å hjelpe barn på do, koke kaffe, rydde litt her og der, gjøre klart til neste bordsetning og bære inn kurven med rundstykker. De har jo knapt tid til å sette seg ned. Foreldrene kommer og går. Noen kommer klokka 15 og blir i 20 minutter. Noen kommer klokka 16 og blir i 10 minutter. Og noen kommer 14:30 og sitter i 2 timer.

Så det er ikke det at det er "galt" om de arrangerer slike ting, men jeg fatter bare ikke hva de tenker på. Greit nok å være naiv en gang, og kanskje to eller tre, men flere ganger i året? Tror de virkelig at barna får vist fram noe, at foreldrene blir kjent, eller at de ansatte får tid til å snakke med foreldrene? Ser de ikke at foreldrene sitter tause og lavt mumlende ved bordene? Ser de ikke at foreldrene søker sammen med de som de kjenner fra før? Ser de ikke det?

Gjest ninnima

"Vi er på jobb, og ikke bare skal vi avvikle foreldresamtaler hver høst og hver vår - i arbeidstida,"

Dere MÅ ikke ha det. Det er et tilbud dere foreldre har for å få et innblikk i hvordan det går med deres barn, barnets forhold til lek, andre barn, sosiale kotymer, voksne, normer og regler. Vi gjør det for at dere skal få vite mer om barnet deres enn dere klarer å få vite av dere selv - og få profesjonell hjelp til å takle utfordringer og problemstillinger dersom dere trenger det.

Jeg som forelder seg på denne samtalen som veldig positiv, og er utrolig glad for at de bruker tid på å observere mitt barn slik at hun får den støtten hun trenger på det området hun trenger det.

"men vi skal også stille på påskefrokost, 16. mai-feiring, høstsuppe, Lucia, Nissefest og tror vi har ett arrangement til, uten at jeg husker det i farta."

Arrangement bhg lager for å inkludere foreldre. Det er ganske mye jobb for barnehagene å holde sånne ting - så vi gjør det ikke fordi VI synes det er så fantastisk moro, men barna synes det.

"Og for å være ærlig syns jeg det er for mange arrangementer i barnehagen. Hadde holdt med en om høsten og en om våren. F.eks. Lucia og en til. "

Det kan du vel bare ta opp?

"Hvorfor barnehagen gjør det har jeg ærlig talt lurt på. For det jeg observerer på slike sammenkomster er at foreldrene sitter og titter på klokka, og snakker med de de kjenner fra før, og med sitt eget barn på fanget. Så når endelig en reiser seg for å gå, så haster flokken ut av døra for å komme seg på jobb. "

Sånn er det ikke hos oss - så heldigvis er det forskjellig fra sted til sted. Hos oss må vi til slutt kaste ut folk for enten å komme igang med resten av dagen - eller komme oss hjem!

"Inntrykket mitt er at for minst halvparten av foreldrene er dette noe vi gjør fordi det forventes, og fordi vi er redde for at vårt barn skal være den eneste uten foreldre der."

Ganske sjokkerende egentlig - at dere ikke har mer interesse for barnas hverdag...

Og likevel forventer dere at vi skal gjøre alt dere sier, at dere kan kreve hva som helst av personalet, at de skal se, ta vare på, høre og legge merke til deres barn. At deres barn skal være spesielle og bli ivaretatt på alle mulige måter. Hva er vitsen om dere ikke bryr dere om resultatet? At dere ser på foreldresamtalene som noe dere MÅ gjøre fordi bhg _forventer_ det? Hva slags holdning er det til den jobben barnehagen gjør for ditt barn? Og for dere som familie?

Foreldresamtalene er det en selvfølge at vi stiller på, det er viktig for oss og handler om vårt barn. Det har derfor ingenting med de anre tingene å gjøre. Men også foreldresamtalene bruker av "vi-må-bare-på-noe-viktig-i-barnehagen-kvoten" hos arbeidsgiver.

Jo, jeg er interessert og engasjert i mine barn og barnehagen. Men ikke i alle de andre foreldrene. Vi stiller på alle arrangmenter av hensyn til barna våre. Ikke av hensyn til verken de ansatte eller de andre foreldrene. Men jeg har sittet på litt for mange sånne arrangementer til å ha noen illusjoner igjen.

De første gangene stilte jeg med åpent sinn. Satt halvannen time på en benk - eller på golvet - med mine egne barn på fanget. Fikk litt saft og diverse. Vekslet så vidt ord med de ansatte i forbifarten. Prøvde å kommunisere med andre foreldre, men det var ikke så lett. Mange av dem stiller hele familien, benker seg med foreldre og besteforeldre og familien til en lekekamerat rundt et bord, og ekskluderer andre - selv om de ikke mener det, selvsagt.

Nå innser jeg at jeg stiller der fordi det er viktig for barna mine, verken mer eller mindre. Det er ikke viktig for meg. Jeg har allerede sett høstbladene de har malt, og skuffene hvor de har ting i, og tegningene på veggen, og "ukas barn" og fjernadopsjonsbarnet, og rommet der de leker med dukker, og discokula, og alt det andre. Men jeg har aldri sett de tingene på foreldredager. Jeg har sett det når jeg henter barna om ettermiddagen.

Det å like eller ikke like slike arrangementer har ingenting med hvorvidt man engasjerer seg i barna sine eller ikke. Akkurat like lite som deltagelse på foreldremøtene sier noe om hvor engasjert man er.

Gjest ninnima

Helt enig med deg Persille.

Dette er kanskje skrevet av en mor som har sitt/sine barn i barnehagen, og så er hun ikke mer interessert i hva som skjer der barnet/barna er mesteparten av sin småbarnstid .....

Vi er med på det vi har anledning til å være med på, passer det ikke så passer det ikke, sånn er det bare, vi blir da aldri "sett ned på" av de ansatte fordet.

Foreldresamtalene er jo bare så koselige.

Jeg har da heller ikke sagt noe negativt om foreldresamtalene! Men "koselige" er de slett ikke alltid. Derimot er de interessante, nyttige og viktige.

Gjest ninnima

Jeg ble ganske sjokkert over det denne personen skriver her....

Vi prøver å prioritere de arrangementene barnehagen har der foreldrene er invitert, nettopp fordi vi ønsker at barna våre skal få en god opplevelse! og for at vi skal få et bedre innblikk i barnas hverdag!

I dag skal jeg være med å selge kaker og kaffe i FN-dag-kafé i barnehagen, og må følgelig gå en halvtime tidligere fra jobb.

Og foreldresamtaler er jo noe jeg ser frem til!!!!!

Alvorlig talt!

Men du blander. Foreldresamtaler er IKKE det samme som foreldrekaffe eller høstsuppe! Jeg har heller ikke sagt noe negativt om foreldresamtaler. Jeg har derimot sagt at vi må ta oss fri fra jobben, i arbeidstida, for å delta på foreldresamtaler. Og I TILLEGG må vi altså ta oss fri til høstsuppe, Lucia, påskefrokost og alt det andre.

Det er ikke alle som har like lett for å FÅ fri fra jobben sin til slike arrangementer. Og da må man prioritere. Foreldresamtalene er førsteprioritet. Og de andre arrangementene blir litt ... ja, ja, vi får sitte der en stund, da, slik at det ikke er vårt barn som sitter alene på en benk og gråter for at h*n er redd for at det skal bli tomt for kaker før mamma kommer.

Annonse

Gjest ninnima

Amen!!

og i tillegg er min erfaring at barna er sååå forventningsfulle til slike besøk i barnehagen.

barne liker nemlig å vise frem hvor de er om dagen, hva de gjør og hvem som er bhg vennene!

Ja. Barna er så forventningsfulle. Og for å ikke skuffe dem stiller vi opp, gang på gang. Men se deg rundt neste gang. Så skal du se at det er mange der som helst ville vært et annet sted. Men ingen tør si noe. For vi vil ikke stille barna våre i forlegenhet.

Men barna er forventningsfulle fordi de voksne har giret dem opp over arrangementet. Barna hadde ikke lidd noen nød om de ikke fikk arrangere foreldresuppe...

Gjest ninnima

Hos oss blir alle sånne middager, markeder, lucia osv. arrangert fra kl. 14 - 1530. Det passer dårligere enn en 5 minutter når du leverer eller henter for å si det sånn.

Enig. Hos oss går arrangementene normalt fra 15 - 16:30, unntatt Lucia som er fra 07:45 til 08:30 eller noe sånt.

Og jeg får mye mer igjen for 5 minutter ekstra ved henting, enn for en time på arrangementer.

Gjest ninnima

Men tenk deg hvordan det er for personalet?

Om det "alltid" skal sitte foreldre i lokalet morgen og ettermiddag og være tilstede hele tiden.

Jeg hadde blitt gal om mine kunder skulle sittet ved siden av meg hver morgen og ettermiddag og sett hva jeg gjorde, hvordan vi organiserte alt - i det hele tatt.

Vi arrangerer det av hensyn til barna, så de skal få følelsen av noe spesielt, og vi samler alle samme dag av hensyn til personalet.

Av hensyn til foreldrene legger vi det på slutten eller begynnelsen av dagen (8.00 eller 14.30) - i stedet for midt på dagen som garantert passer bedre for barnehagen. Da er barna blide og opplagte, og ikke slitne ettermiddags-barn osv...

Så vi gjør faktisk ikke disse tingene for å være slemme med dere, det er for å inkludere og informere.

Mener du virkelig at foreldrene ikke er velkomne til å bli med inn 5 minutter ved henting og levering? Får ikke foreldrene komme inn og se på den tegninga eller den nye leken????

Det har aldri falt meg inn å spørre en gang... DET anser JEG som å ta del i mine barns HVERDAG i barnehagen!

Jeg håper majoriteten av foreldre tenker som deg - vi arrangerer jo ikke disse tingene for de voksne i barnehagen sin skyld...

Men hvis du hadde hatt min unge i barnehagen så hadde jeg ikke jeg kommet inn og du hadde da vært med på å distansere meg og ungen min fra de ansatte og de andre foreldrene.

Du skaffet ikke rampe da når du fikk så mye penger nå ;o)

Jeg opplever dette på skolen hele tida at ting blir arrangert som jeg ikke kan være med på.

Det er nok riktig det som sto i vg i går at funksjonhemmede sakner mer og mer akterut på alle fronter fordi funksjonfriske mener at funskjonshemmede krever ting som går på bekostning av dem.

"Vi er på jobb, og ikke bare skal vi avvikle foreldresamtaler hver høst og hver vår - i arbeidstida,"

Dere MÅ ikke ha det. Det er et tilbud dere foreldre har for å få et innblikk i hvordan det går med deres barn, barnets forhold til lek, andre barn, sosiale kotymer, voksne, normer og regler. Vi gjør det for at dere skal få vite mer om barnet deres enn dere klarer å få vite av dere selv - og få profesjonell hjelp til å takle utfordringer og problemstillinger dersom dere trenger det.

Jeg som forelder seg på denne samtalen som veldig positiv, og er utrolig glad for at de bruker tid på å observere mitt barn slik at hun får den støtten hun trenger på det området hun trenger det.

"men vi skal også stille på påskefrokost, 16. mai-feiring, høstsuppe, Lucia, Nissefest og tror vi har ett arrangement til, uten at jeg husker det i farta."

Arrangement bhg lager for å inkludere foreldre. Det er ganske mye jobb for barnehagene å holde sånne ting - så vi gjør det ikke fordi VI synes det er så fantastisk moro, men barna synes det.

"Og for å være ærlig syns jeg det er for mange arrangementer i barnehagen. Hadde holdt med en om høsten og en om våren. F.eks. Lucia og en til. "

Det kan du vel bare ta opp?

"Hvorfor barnehagen gjør det har jeg ærlig talt lurt på. For det jeg observerer på slike sammenkomster er at foreldrene sitter og titter på klokka, og snakker med de de kjenner fra før, og med sitt eget barn på fanget. Så når endelig en reiser seg for å gå, så haster flokken ut av døra for å komme seg på jobb. "

Sånn er det ikke hos oss - så heldigvis er det forskjellig fra sted til sted. Hos oss må vi til slutt kaste ut folk for enten å komme igang med resten av dagen - eller komme oss hjem!

"Inntrykket mitt er at for minst halvparten av foreldrene er dette noe vi gjør fordi det forventes, og fordi vi er redde for at vårt barn skal være den eneste uten foreldre der."

Ganske sjokkerende egentlig - at dere ikke har mer interesse for barnas hverdag...

Og likevel forventer dere at vi skal gjøre alt dere sier, at dere kan kreve hva som helst av personalet, at de skal se, ta vare på, høre og legge merke til deres barn. At deres barn skal være spesielle og bli ivaretatt på alle mulige måter. Hva er vitsen om dere ikke bryr dere om resultatet? At dere ser på foreldresamtalene som noe dere MÅ gjøre fordi bhg _forventer_ det? Hva slags holdning er det til den jobben barnehagen gjør for ditt barn? Og for dere som familie?

Selvfølgelig interesserer vi oss for ungenes hverdag, men det er ikke alltid man har anledning til å ta seg fri!

Foreldresamtalene klarer vi alltid å finne plass til. Julefrokosten / Luciafeiringen prøver vi, men det er flere dager i uka jeg er alene på jobb fra morgenen av og jeg får dessverre ikke vikar for å delta på Luciafeiring. Eller foreldrekaffe. Eller Internasjonal dag. Eller Åpent hus. Og alt mulig, men vi har prøvd så langt vi har kunnet.

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1161696933' post='3355779]

Jeg er egentlig enig med det du sier. Jeg synes det ofte blir for mange arr. som foreldre etc skal stille opp på. Hvis man har få, så blir det heller mye kjekkere å stille opp. Og som Persille skriver, det er ikke såå kult å arr. alt dette ;)

Men akkurat i dette tilfelle var det jo foreldren selv som ønsket dette..

Ikke alle foreldrene ønsket det, ser det ut til!;-)

I vår barnehage var det også foreldrene som ønsket det... Dvs. de (få) foreldrene som skreik høyest om det, vant fram... Flertallet, som ikke klarte å hoste opp en "god nok" grunn til å _ikke_ ha det(iflg. dem som _ville_ ha det...) ble ikke hørt...

Så sånn sett mener jeg at jeg har mitt på det tørre, ved å svare slik jeg gjorde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...