Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Nei, jeg sier ikke at alt de gjør er galt. Men jeg sier at mange av arrangementene er feilslåtte. Noen ganger sier de at målet er at "foreldrene skal bli bedre kjent med hverandre". Vel, foreldrene sitter der på benkene rundt bordene, og av en eller annen grunn slår de ansatte nesten alltid av lyset, så man ser ikke hverandre klart en gang. Det mumles lavt rundt bordene. Kanskje er man heldig og et par stykker blir kjent med hverandre, men de fleste forholder seg like tause på disse sammenkomstene som på foreldremøtene. Noen ganger er det for at vi skal "se barnas hverdag". Men dette er da ikke barnas hverdag? Jeg håper da inderlig at de ikke alltid sitter i mørket med stearinlys på bordet og kaker og saft? Eller at de stort sett enten må sitte stille på benken, eller gå på et annet rom og lukke døren hvis de skal leke? Det er fullt, mørkt, og kaotisk, og barna får knapt nok sjansen til å vise fram noe som helst. Og så er det motivasjonen "de ansatte bli kjent med foreldrene". Vel, den rakner jo fordi de ansatte springer som piskede skinn, og veksler mellom å hjelpe barn på do, koke kaffe, rydde litt her og der, gjøre klart til neste bordsetning og bære inn kurven med rundstykker. De har jo knapt tid til å sette seg ned. Foreldrene kommer og går. Noen kommer klokka 15 og blir i 20 minutter. Noen kommer klokka 16 og blir i 10 minutter. Og noen kommer 14:30 og sitter i 2 timer. Så det er ikke det at det er "galt" om de arrangerer slike ting, men jeg fatter bare ikke hva de tenker på. Greit nok å være naiv en gang, og kanskje to eller tre, men flere ganger i året? Tror de virkelig at barna får vist fram noe, at foreldrene blir kjent, eller at de ansatte får tid til å snakke med foreldrene? Ser de ikke at foreldrene sitter tause og lavt mumlende ved bordene? Ser de ikke at foreldrene søker sammen med de som de kjenner fra før? Ser de ikke det? " Tror de virkelig at barna får vist fram noe," Ja, det får de hos oss. Barna får vist frem alt de har laget, og vi har interesserte foreldre som følger barna sine rundt og prater med dem om det de har gjort, det andre har gjort - og som lar barna presentere på sine premisser. Hos oss fungerer dette VELDIG bra - og barna snakker om det i ukesvis etterpå. "at foreldrene blir kjent, " Det gjør de også, både i sånne sammenkomster, og på dugnader. Vi har flere foreldrepar som er familie/venner/naboer uteover barnehagen - og har blitt det underveis (ikke familie da), eller ikke visst om det før de møttes i bhg. "eller at de ansatte får tid til å snakke med foreldrene? Ser de ikke at foreldrene sitter tause og lavt mumlende ved bordene?" Spesiell foreldregruppe. Det har jeg aldri sett i noen bhg, og hvertfall ikke her. Her er det nesten så vi må kaste dem ut, og man skulle innimellom tro det var fest når man så stemningen. Ikke blant alle selvfølgelig - men veldig mange. "Ser de ikke at foreldrene søker sammen med de som de kjenner fra før? " Da føler jeg vel egentlig at dere som foreldre gjør en litt dårlig innsats jeg, da. Lite innkluderende og imøtekommende for de dere ikke kjenner - da blir dere jo ikke kjent med noen heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Mener du virkelig at foreldrene ikke er velkomne til å bli med inn 5 minutter ved henting og levering? Får ikke foreldrene komme inn og se på den tegninga eller den nye leken???? Det har aldri falt meg inn å spørre en gang... DET anser JEG som å ta del i mine barns HVERDAG i barnehagen! Jeg sier ikke at foreldre ikke er velkomne noe sted. Jeg sier at om det skulle vært sånn _hver eneste_ dag - så hadde det blitt veldig slitsomt. Alle leverer nemlig ikke halvåtte. Det leveres fra halvåtte til halv ti - det vil si to timer, med foreldre sittende konstant i lokalet. Noen dager hyggelig, hver dag slitsomt! Og nettopp derfor er jeg glad for at jeg har en engasjert og positiv foreldregruppe som stiller opp, er blide og hyggelige - og ikke oppfører seg som om de helst ville vært et annet sted. Jeg har hatt ETT sånt foreldrepar én gang, og de sluttet heldigvis etter ganske kort tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Foreldresamtalene er det en selvfølge at vi stiller på, det er viktig for oss og handler om vårt barn. Det har derfor ingenting med de anre tingene å gjøre. Men også foreldresamtalene bruker av "vi-må-bare-på-noe-viktig-i-barnehagen-kvoten" hos arbeidsgiver. Jo, jeg er interessert og engasjert i mine barn og barnehagen. Men ikke i alle de andre foreldrene. Vi stiller på alle arrangmenter av hensyn til barna våre. Ikke av hensyn til verken de ansatte eller de andre foreldrene. Men jeg har sittet på litt for mange sånne arrangementer til å ha noen illusjoner igjen. De første gangene stilte jeg med åpent sinn. Satt halvannen time på en benk - eller på golvet - med mine egne barn på fanget. Fikk litt saft og diverse. Vekslet så vidt ord med de ansatte i forbifarten. Prøvde å kommunisere med andre foreldre, men det var ikke så lett. Mange av dem stiller hele familien, benker seg med foreldre og besteforeldre og familien til en lekekamerat rundt et bord, og ekskluderer andre - selv om de ikke mener det, selvsagt. Nå innser jeg at jeg stiller der fordi det er viktig for barna mine, verken mer eller mindre. Det er ikke viktig for meg. Jeg har allerede sett høstbladene de har malt, og skuffene hvor de har ting i, og tegningene på veggen, og "ukas barn" og fjernadopsjonsbarnet, og rommet der de leker med dukker, og discokula, og alt det andre. Men jeg har aldri sett de tingene på foreldredager. Jeg har sett det når jeg henter barna om ettermiddagen. Det å like eller ikke like slike arrangementer har ingenting med hvorvidt man engasjerer seg i barna sine eller ikke. Akkurat like lite som deltagelse på foreldremøtene sier noe om hvor engasjert man er. Det er ganske tydelig at vi har forskjellig syn på hva som ansees for å engasjere seg, prioriteringer, og å inkludering/ekskludering. Jeg tror vi bare avslutter diskusjonen der, og så kan du være glad for at du ikke har barn i min bhg - og så kan jeg være glad for at du ikke er forelder i min bhg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Men du blander. Foreldresamtaler er IKKE det samme som foreldrekaffe eller høstsuppe! Jeg har heller ikke sagt noe negativt om foreldresamtaler. Jeg har derimot sagt at vi må ta oss fri fra jobben, i arbeidstida, for å delta på foreldresamtaler. Og I TILLEGG må vi altså ta oss fri til høstsuppe, Lucia, påskefrokost og alt det andre. Det er ikke alle som har like lett for å FÅ fri fra jobben sin til slike arrangementer. Og da må man prioritere. Foreldresamtalene er førsteprioritet. Og de andre arrangementene blir litt ... ja, ja, vi får sitte der en stund, da, slik at det ikke er vårt barn som sitter alene på en benk og gråter for at h*n er redd for at det skal bli tomt for kaker før mamma kommer. Vet du hva? Du kan velge å betale for å få lagt sånne ting til etter arbeidstid. Straffen for å hyle om makspris er at ingen har råd til å betale overtid, så man kan ta blant annet foreldresamtaler på kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Men du blander. Foreldresamtaler er IKKE det samme som foreldrekaffe eller høstsuppe! Jeg har heller ikke sagt noe negativt om foreldresamtaler. Jeg har derimot sagt at vi må ta oss fri fra jobben, i arbeidstida, for å delta på foreldresamtaler. Og I TILLEGG må vi altså ta oss fri til høstsuppe, Lucia, påskefrokost og alt det andre. Det er ikke alle som har like lett for å FÅ fri fra jobben sin til slike arrangementer. Og da må man prioritere. Foreldresamtalene er førsteprioritet. Og de andre arrangementene blir litt ... ja, ja, vi får sitte der en stund, da, slik at det ikke er vårt barn som sitter alene på en benk og gråter for at h*n er redd for at det skal bli tomt for kaker før mamma kommer. Og hvorfor er din arbeidstid/fritid viktigere enn de ansatte i barnehagen sin? Mener du at de burde vært tilgjengelig på en tid av døgnet når det passer deg bedre å stille opp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Men hvis du hadde hatt min unge i barnehagen så hadde jeg ikke jeg kommet inn og du hadde da vært med på å distansere meg og ungen min fra de ansatte og de andre foreldrene. Du skaffet ikke rampe da når du fikk så mye penger nå ;o) Jeg opplever dette på skolen hele tida at ting blir arrangert som jeg ikke kan være med på. Det er nok riktig det som sto i vg i går at funksjonhemmede sakner mer og mer akterut på alle fronter fordi funksjonfriske mener at funskjonshemmede krever ting som går på bekostning av dem. Vi hadde fått deg inn! Det hadde faktisk vært det minste problemet! Vi har nok av plass inni barnehagen, og vi har venner i rullestol som vi fint får inn og ut av huset - men de klarer det ikke alene. Dermed, ingen unnskyldning for at du ikke skulle stille opp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg ble ganske sjokkert over det denne personen skriver her.... Vi prøver å prioritere de arrangementene barnehagen har der foreldrene er invitert, nettopp fordi vi ønsker at barna våre skal få en god opplevelse! og for at vi skal få et bedre innblikk i barnas hverdag! I dag skal jeg være med å selge kaker og kaffe i FN-dag-kafé i barnehagen, og må følgelig gå en halvtime tidligere fra jobb. Og foreldresamtaler er jo noe jeg ser frem til!!!!! Alvorlig talt! Men det kan da for søren ikke være så fordømt vanskelig å forstå at ikke alle har anledning til å ta den halvtimen fri fra jobben? Har du i tillegg et par-tre unger som går i barnehage/sfo så har du snart brukt opp en ferieuke kun på å rekke over alle ordinære og ekstraordinære barnehagemarkeringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Vi hadde fått deg inn! Det hadde faktisk vært det minste problemet! Vi har nok av plass inni barnehagen, og vi har venner i rullestol som vi fint får inn og ut av huset - men de klarer det ikke alene. Dermed, ingen unnskyldning for at du ikke skulle stille opp Jeg trodde du visste at jeg var vanskelig så hvis jeg ikke kommer inn alene så skipper jeg det ) Jeg orker ikke oppstyr, så hvis ting ikke kan gjøres uten så lar jeg være. Det er nok med det oppstyret jeg lager sjøl ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg trodde du visste at jeg var vanskelig så hvis jeg ikke kommer inn alene så skipper jeg det ) Jeg orker ikke oppstyr, så hvis ting ikke kan gjøres uten så lar jeg være. Det er nok med det oppstyret jeg lager sjøl ;o) For meg er det ikke oppstyr om to menn velger å bære en dame inn i huset. Vi er så vandt til det for det skjer relativt ofte her, og det er andre som lager langt mer oppstyr enn det skal jeg love deg Og jeg hadde klart å overtale deg med min fantastiske overtalelsesevne!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 For meg er det ikke oppstyr om to menn velger å bære en dame inn i huset. Vi er så vandt til det for det skjer relativt ofte her, og det er andre som lager langt mer oppstyr enn det skal jeg love deg Og jeg hadde klart å overtale deg med min fantastiske overtalelsesevne!! Ja hvis du hadde klart det så hadde du virkelig vært flink til å overtale. Det har aldri skjedd og jeg tviler på at det skjer. Guri meg, jeg kjenner jeg begynner å svette bare ved tanken. Et eller to trappetrinn kanskje men etter å ha blitt mistet et par ganger så tør jeg faktisk ikke mer. Nonnen på skolen må ha laget traume på meg etterat hun slapp meg ned 10 trinn ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 I vår barnehage har de noe de kaller eldredagen. Da blir alle beste- og oldeforeldre invitert + eldre naboer av barnehagen. Forsto det slik at det hadde vært topp for de alle og de besteforeldre som var der hadde vist oppmerksomhet mot de andre barna også. Min mor og svigermor var forøvrig litt snurte over å bli kalt eldre (de er rett over 50 begge to), så de håpet på ett annet navn neste år ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Ja hvis du hadde klart det så hadde du virkelig vært flink til å overtale. Det har aldri skjedd og jeg tviler på at det skjer. Guri meg, jeg kjenner jeg begynner å svette bare ved tanken. Et eller to trappetrinn kanskje men etter å ha blitt mistet et par ganger så tør jeg faktisk ikke mer. Nonnen på skolen må ha laget traume på meg etterat hun slapp meg ned 10 trinn ) Oi - TI trinn? Herregud... Jeg skjønner det. Men jeg har en egen evne til å virke beroligende og overtalende - man utvikler det over tid når man daglig håndterer førstegangs-småbarnsforeldre. Mer nervøs rase enn det finnes ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Oi - TI trinn? Herregud... Jeg skjønner det. Men jeg har en egen evne til å virke beroligende og overtalende - man utvikler det over tid når man daglig håndterer førstegangs-småbarnsforeldre. Mer nervøs rase enn det finnes ikke Jeg tror det var første gangen noen hadde bannet skikkelig høyt foran henne ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1981976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Og hvorfor er din arbeidstid/fritid viktigere enn de ansatte i barnehagen sin? Mener du at de burde vært tilgjengelig på en tid av døgnet når det passer deg bedre å stille opp? Jeg har da heller ikke sagt at min arbeidstid er viktigere. Men for de ansatte i barnehagen er foreldresamtalen en del av deres jobb. For meg er det noe jeg må ta fri for å gjøre. Og for sjefen min er fravær fravær... Og joda, vi får fri, til foreldresamtaler, møter, legebesøk, tannlege, helsestasjon og så videre. Sjefen er en medgjørlig og snill mann, som skjønner at vi har mye som vi må håndtere. Men personlig føler jeg det som vanskelig å ta fri for ting som ikke er helt "nødvendig". Det er lettere å si til sjefen at "jeg må gå klokka 14 i dag for jeg må ta minstemann til tannlegen" en at "jeg må gå klokka 14 for jeg skal i barnehagen og spise suppe". Jeg lurer på om de som jobber i din barnehage også får så mye fri. I såfall må jo bemanningen være lav, hvis de som jobber der har barn selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har da heller ikke sagt at min arbeidstid er viktigere. Men for de ansatte i barnehagen er foreldresamtalen en del av deres jobb. For meg er det noe jeg må ta fri for å gjøre. Og for sjefen min er fravær fravær... Og joda, vi får fri, til foreldresamtaler, møter, legebesøk, tannlege, helsestasjon og så videre. Sjefen er en medgjørlig og snill mann, som skjønner at vi har mye som vi må håndtere. Men personlig føler jeg det som vanskelig å ta fri for ting som ikke er helt "nødvendig". Det er lettere å si til sjefen at "jeg må gå klokka 14 i dag for jeg må ta minstemann til tannlegen" en at "jeg må gå klokka 14 for jeg skal i barnehagen og spise suppe". Jeg lurer på om de som jobber i din barnehage også får så mye fri. I såfall må jo bemanningen være lav, hvis de som jobber der har barn selv! "Men for de ansatte i barnehagen er foreldresamtalen en del av deres jobb." Nettopp - og derfor utføres den innen deres arbeidstid. Mine ansatte får fri om de trenger det, bare jeg får varsel en tid i forveien så jeg får leid inn vikar. Kan ikke helt se at det er relevant? Og, du kan velge et annet alternativ for barnepass, au-pair f.eks, da slipper du alt bryderiet med å ta deg fri fra jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg tror det var første gangen noen hadde bannet skikkelig høyt foran henne ) Men det var velfortjent da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Men det var velfortjent da! Men til og med ukristelige meg har respekt for ordentlige nonner. Jeg ble egentlig skikkelig flau selv om jeg ble dritredd så jeg hadde all grunn til å banne skikkelig .o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Men til og med ukristelige meg har respekt for ordentlige nonner. Jeg ble egentlig skikkelig flau selv om jeg ble dritredd så jeg hadde all grunn til å banne skikkelig .o) Det viser at du er god innerst inne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det viser at du er god innerst inne Jeg er snill, jeg bare maser så innmari fordi jeg vil gjøre ting på lik linje med alle andre. Jeg er helt maken som resten av befolkningen .o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg er snill, jeg bare maser så innmari fordi jeg vil gjøre ting på lik linje med alle andre. Jeg er helt maken som resten av befolkningen .o) Godt å høre! Men du må ikke være så redd for å lage litt oppstuss, dessuten er det antagelig ingen som synes det er særlig oppstuss heller Jeg synes hvertfall ikke det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251220-besteforeldredag-i-barnehagen-trist-for-noen/page/4/#findComment-1982526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.