Gå til innhold

Hjelpe til hjemme...

Anbefalte innlegg

Gjest overarbeidet

Jeg er mor til 4 i alderen 4 mnd. til 14 år. Hjemme hos oss er det MYE å henge fingrene i når det gjelder husarbeid! Er det for mye forlangt at en jente på snart 15 år, som får 550 kr. måneden pluss mobilabonnement og annen forsørgelse for å si det sånn, kan hjelpe til litt hjemme UTEN å skulle ha ekstra betalt for det!?! Vi er ikke laga av penger, men jeg hadde trengt litt trillepikehjelp, hjelp til rydding, og annet husarbeid da jeg ikke rekker over alt selv. (og i tillegg skal jeg liksom stå på i forhold til amming!)SUKK... Når jeg ber om hjelp er det hele tiden spørsmål om hvor mye hun får for det! Og da har jeg ikke råd til å be min egen datter om hjelp... Og det synes jeg egentlig ikke hører hjemme noen steder!! Noen som har noen konstruktive råd å komme med i denne saken??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får mye mer enn min egen datter fikk som fjortis (hun er 16), men det kommer jo også an på hva pengene er ment å dekke. Men får hun betalt som en ungdom, må hun også oppføre seg som en.

Vanlig deltakelse i familielivet skal hun ikke få betalt for. Hun er f.eks. stor nok til å ordne mye av sitt eget (rom, klær), fylle / tømme oppvaskmaskin og tørketrommel, sortere tøy osv. Evt. trille en tur med babyen slik at du får et pusterom, på et tidspunkt da hun ikke er opptatt med lekser. Det er på ingen måte mye forlangt at hun gjør slike ting uten at det er snakk om betaling.

I tillegg kan du "sette ut" oppdrag som å støvsuge hele leiligheten, til en fast pris. Men det skal være større ting som er til virkelig hjelp for deg, ikke ting som alle nesten voksne bør gjøre selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1979342
Del på andre sider

En eller annen klok person (husker ikke hvem) har sagt at:

"dersom man som foreldre begynner å betale barna sine for oppgaver når de er små, så får man ungdom som ikke ser egenverdien av å gjøre andre en tjeneste eller hjelpe til med noe..."

Derfor synes jeg at ukelønn o.l. ikke bør kobles opp mot spesifikke oppgaver i heimen. Rydde rommet sitt f.eks. skal de gjøre fordi det trengs, ikke for å få penger.

Kan du forsøke å motivere henne til en innsats med andre virkemidler enn penger?

Beklager at jeg ikke har mer konkrete råd, barna mine er ikke så store ennå - men det er sikkert andre her som kan bidra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1979348
Del på andre sider

"dersom man som foreldre begynner å betale barna sine for oppgaver når de er små, så får man ungdom som ikke ser egenverdien av å gjøre andre en tjeneste eller hjelpe til med noe..."

Derfor synes jeg at ukelønn o.l. ikke bør kobles opp mot spesifikke oppgaver i heimen. Rydde rommet sitt f.eks. skal de gjøre fordi det trengs, ikke for å få penger.

Kan du forsøke å motivere henne til en innsats med andre virkemidler enn penger?

Beklager at jeg ikke har mer konkrete råd, barna mine er ikke så store ennå - men det er sikkert andre her som kan bidra.

------

Men de kommer jo på et tidspunkt til å be om / trenge penger allikevel??

Og er det da så mye bedre å bare gi dem penger for "ingenting"?

Er det så mye bedre å hjelpe til "gratis", og få penger for "ingenting", enn å jobbe og få penger som lønn for innsatsen??

Jeg ser ikke helt logikken i moralen her...

Som voksne får vi jo lønn for å jobbe.

Og for barn/ungdom er jo det å arbeide litt hjemme den eneste måten de kan "tjene" litt penger ved å gjøre en innsats.

Jeg tror de likevel utmerket godt forstår forskjellen på å gjøre en tjeneste, og det å jobbe for lønn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1979412
Del på andre sider

------

Er det så mye bedre å hjelpe til "gratis", og få penger for "ingenting", enn å jobbe og få penger som lønn for innsatsen??

Og for barn/ungdom er jo det å arbeide litt hjemme den eneste måten de kan "tjene" litt penger ved å gjøre en innsats.

Jeg tror de likevel utmerket godt forstår forskjellen på å gjøre en tjeneste, og det å jobbe for lønn.

Jeg er ikke i mot at barn og unge skal få ukepenger, men jeg personlig synes at enkle oppgaver i hjemmet er en selvfølge for alle familiemedlemmer og ikke noe man skal behøve å få betalt for. Overarbeidet, som har startet tråden her, beskriver hvordan datteren nå ber om penger hver gang hun blir bedt om en tjeneste.

De kan vel få ukepenger bare fordi de er en del av familien og at de skal ha noen penger å disponere og lære seg å styre.

En annen her har foreslått at visse mer omfattende "oppdrag" kan betales med faste summer som kommer i tillegg, og det synes jeg er en god ide for å motivere til en innsats utover det som normalt forventes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1979445
Del på andre sider

Annonse

------

Jeg er enig med deg løvinne71.

Dessuten tviler jeg på at så mange ungdommer rydder rommet sitt "fordi det trengs." Når trengs det da? Når foreldrene synes det trengs, eller når ungdommen selv synes det trengs? ;-P

Forøvrig syns jeg at en 14åring kan ha noen oppgaver hjemme for den summen som datteren i hovedinnlegget får.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1979458
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot at barn og unge skal få ukepenger, men jeg personlig synes at enkle oppgaver i hjemmet er en selvfølge for alle familiemedlemmer og ikke noe man skal behøve å få betalt for. Overarbeidet, som har startet tråden her, beskriver hvordan datteren nå ber om penger hver gang hun blir bedt om en tjeneste.

De kan vel få ukepenger bare fordi de er en del av familien og at de skal ha noen penger å disponere og lære seg å styre.

En annen her har foreslått at visse mer omfattende "oppdrag" kan betales med faste summer som kommer i tillegg, og det synes jeg er en god ide for å motivere til en innsats utover det som normalt forventes.

Kanskje datteren til "overarbeidet" ber om penger for å gjøre noe, fordi hun hittil er vant til å få penger likevel, uten å gjøre særlig innsats??

Enten det, eller så føler hun at hun nå blir pålagt mere jobb for samme lønnen, og ser sitt snitt til å forhandle seg frem til litt ekstra penger.

Og det synes jeg faktisk bare er rett og rimelig!

Siden "overarbeidet" nå har et barn på 4 mnd, så ser jeg ikke bort ifra at dette er en av grunnene til at husarbeids-byrden har økt i det siste, og at hun nå er, ja nettopp, overarbeidet.

Men å få et fjerde barn, er faktisk FORELDRENES eget ansvar og valg. Og ekstra-arbeidet dette medfører bør ikke uten videre belastes eldre søsken i familien.

Selvfølgelig mener jeg det er viktig at alle skal bidra og hjelpe til. Men når det plutselig skjer forandringer som fører til at det kreves mere innsats, så skjønner jeg godt at ungdom føler det urettferdig å bli pålagt flere oppgaver uten kompensasjon.

Derfor er det også viktig at man avklarer hva som er en "selvfølge" at man gjør, og hva som er "lønnet" arbeid.

Jeg vil si at en 15 åring bør ta ansvar for sitt eget rot, sitt eget rom og kanskje også sine egne klær uten å få noe for det.

Mens fellesoppgaver som matlaging, oppvask, handling, støvsuging,gulvvask, rydding etc. kan være oppgaver som kompenseres med ukelønn.

Og jo mere man gjør, jo mere betalt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1979530
Del på andre sider

Vet det er vanskelig, men trekk tilbake alle goder. Både mobil og mnd. lønn.

Så setter dere dere ned sammen og ser på hva ho kunne tenke seg å bidra med. Sett pris på dette (så det blir omtrent samme lønn som før) og si at når ho gjør noe så får ho lønn for det.

Men det bør vel også være flere barn her som kan bidra? Litt er jo alltid bedre enn ingenting:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1980633
Del på andre sider

------

Henger meg på innlegget ditt. Er veldig enig her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1980637
Del på andre sider

Gjest kanske slik

Sett opp en oversikt over hva det er forventet at alle gjør (i forhold til sin alder) uten å få betalt for det. Ex: sette inn (sine ting pluss litt av fellesting) i oppvaskmaskinen etter måltid, holde sitt eget rom ryddig, legge sitt eget skittentøy på vaskerommet, ta vekk sine ting fra gang og fellesrom til sitt rom / sin skuff, henge opp jakken sin og sette skoene på plass, sette matboksen sin i oppvaskmaskinen, pakke (ut) gymtøy ...

Og så kan man få beskjed om hva en får fast i ukepenger (som ikke er knyttet opp til oppgaver). Dette bør være ganske mye lavere enn det du fortalte hun fikk i dag.

Og så kan man sette opp en liste over det som er oppgaver som er litt utover det som _alle_ 14åringer (bør) gjøre hjemme uten vederlag. Støvsuge hele huset en gang i uken, trille en formiddagstur i helgen med babyen, pass av småsøsken ..

Det er jo helt opp til dere hva dere setter opp som oppgaver man skal gjøre uansett, og hva en kan lege avtale om at en gjør for litt ekstra ukelønn. men det er lurt å lære at en del ting må alle gjøre for å få familien til å fungere, uten at en kan kreve vederlag for det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1980690
Del på andre sider

Min 16- åring har aldri fått lønn for å hjelpe til hjemme og ikke gjør hun det heller. Men selvfølgelig får hun penger til det hun trenger av klær, sko, busskort og mobilabonnement.

Helt siden hun var 11-12 år har jeg prøvd å få istand avtaler om ansvarsfordeling uten å lykkes.

Jakker, sko, skolesekk og treningstøy slippes i gangen og blir stående der. Skolebøker bli liggende i stua og badet flyter over av våte håndkler og skittent treningstøy.

Jeg ber henne ta med skittentøy på vaskerommet, rydde vekk treningstøy, skolesekk og bøker. Svaret er alltid det samme. Ikke mas, jeg er sliten, det kan stå der en stund.

Argumentet hun bruker overfor meg er at jeg har kortere arbeidsdag enn hun har skoledag så derfor er det ikke henens jobb å holde orden, hun synes det er greit med rot.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1981983
Del på andre sider

Annonse

Min 16- åring har aldri fått lønn for å hjelpe til hjemme og ikke gjør hun det heller. Men selvfølgelig får hun penger til det hun trenger av klær, sko, busskort og mobilabonnement.

Helt siden hun var 11-12 år har jeg prøvd å få istand avtaler om ansvarsfordeling uten å lykkes.

Jakker, sko, skolesekk og treningstøy slippes i gangen og blir stående der. Skolebøker bli liggende i stua og badet flyter over av våte håndkler og skittent treningstøy.

Jeg ber henne ta med skittentøy på vaskerommet, rydde vekk treningstøy, skolesekk og bøker. Svaret er alltid det samme. Ikke mas, jeg er sliten, det kan stå der en stund.

Argumentet hun bruker overfor meg er at jeg har kortere arbeidsdag enn hun har skoledag så derfor er det ikke henens jobb å holde orden, hun synes det er greit med rot.

Og dette finner du deg i? Og rydder etter henne?

Dette er det jeg har gjort i lignende situasjoner:

Ungdommen legger ikke skittentøyet på vaskerommet/i skittentøyskurven. Dette medfører at klærne ikke blir vasket. Og det vet han. Jeg er ikke ansatt som tjener i huset. han må minnes på det av og til, men jeg gjør det ALDRI for han.

Gangen er full av yttertøy, sko og sekker som bare blir sluppet rett ned.

Jeg sa fra at slik ville jeg ikke ha det i gangen, og ga beskjed om at alt som lå slengt på gulvet, det slengte jeg videre ned i kjelleren. (Dvs at det ble mye lengre å gå for å hente sko og yttertøy) Virket bra etter at de måtte ned i kjelleren noen ganger.

Håper du får til å sette hardt mot hardt, for denne situasjonen du forteller om er verken bra for deg eller datteren din!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1982068
Del på andre sider

Ungdommen legger ikke skittentøyet på vaskerommet/i skittentøyskurven. Dette medfører at klærne ikke blir vasket. Og det vet han. Jeg er ikke ansatt som tjener i huset. han må minnes på det av og til, men jeg gjør det ALDRI for han.

Jeg sa fra at slik ville jeg ikke ha det i gangen, og ga beskjed om at alt som lå slengt på gulvet, det slengte jeg videre ned i kjelleren. (Dvs at det ble mye lengre å gå for å hente sko og yttertøy) Virket bra etter at de måtte ned i kjelleren noen ganger.

Håper du får til å sette hardt mot hardt, for denne situasjonen du forteller om er verken bra for deg eller datteren din!

Hihi, virker som vi bruker litt lik taktikk på noen områder. Hvis ungene nekter å rydde opp lekene sine, tar jeg og soper alt sammen opp i en eske og setter den i kjellerboden. ;o) Gidder ikke ha sånt rot!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1982078
Del på andre sider

Det der er et veldig godt forslag. Jeg har prøvd noe lignende enkelte ganger men da blir det et spetakkel uten like. Hun kjefter og smeller fordi jeg har "rotet" vekk tingene hennes. Mannen min kommer da som regel ilende og lurer på hvorfor jeg gjør slike ting. Han står mer enn gjerne på pinne for henne og kan ikke skjønne at jeg gidder å hisse meg opp.

Han og jeg har dessverre kjørt oss fast i to forskjellige spor når det gjelder synet på hva vi skal kreve av datterern vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1982177
Del på andre sider

Det der er et veldig godt forslag. Jeg har prøvd noe lignende enkelte ganger men da blir det et spetakkel uten like. Hun kjefter og smeller fordi jeg har "rotet" vekk tingene hennes. Mannen min kommer da som regel ilende og lurer på hvorfor jeg gjør slike ting. Han står mer enn gjerne på pinne for henne og kan ikke skjønne at jeg gidder å hisse meg opp.

Han og jeg har dessverre kjørt oss fast i to forskjellige spor når det gjelder synet på hva vi skal kreve av datterern vår.

Det høres ut som om dere trenger å ha et lite familieråd. Det hører virkelig ikke noen steder hjemme at foreldrene skal plukke opp etter en 16-åring, og at hun ikke legger to pinner i kors for å bidra i familien sin.

Og han mannen din må du nok ta en ekstra prat med. her er han helt på jordet, og gjør datteren sin en bjørnetjeneste av de helt store.

Det aller viktigste argumentet er å lære henne å klare seg selv. Hun er jo snart voksen, og forhåpentligvis har hun ikke tenkt å bo under samme tak som dere resten av livet.

Og hun blir neppe noen populær samboer dersom hun forventer at alle andre skal utføre alt av rydding og vaskeing, mens hun ikke skal bidra med noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1982230
Del på andre sider

Er du alenemor? Hvis ikke har du en mann som burde bidratt mer.

Dersom du er alenemor har du planlagt dårlig. Jeg synes det blir feil at dine barn skal lide for dine valg (dvs å ha 4 barn som alenemor) ved å måtte gjøre mer husarbeid enn det man normalt kan forvente av dem.

Når det er sagt så bør hun kunne hjelpe til litt med husarbeid o.l. Hun får jo faktisk 550 kr +mobil (og annet?) og da bør hun yte en del for det. Mener hun at hun fortjener så mye uten å gjøre noe for det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1982426
Del på andre sider

Gjest overarbeidet

Er du alenemor? Hvis ikke har du en mann som burde bidratt mer.

Dersom du er alenemor har du planlagt dårlig. Jeg synes det blir feil at dine barn skal lide for dine valg (dvs å ha 4 barn som alenemor) ved å måtte gjøre mer husarbeid enn det man normalt kan forvente av dem.

Når det er sagt så bør hun kunne hjelpe til litt med husarbeid o.l. Hun får jo faktisk 550 kr +mobil (og annet?) og da bør hun yte en del for det. Mener hun at hun fortjener så mye uten å gjøre noe for det?

Nei, jeg er heldigvis ikke alenemor! Mannen min gjør faktisk en god del hjemme i tillegg til full jobb, men når vi er 6 i familien, hvorav et av barna er baby, blir det VELDIG mye husarbeid, og barneomsorg, av ymse slag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1982967
Del på andre sider

Nei, jeg er heldigvis ikke alenemor! Mannen min gjør faktisk en god del hjemme i tillegg til full jobb, men når vi er 6 i familien, hvorav et av barna er baby, blir det VELDIG mye husarbeid, og barneomsorg, av ymse slag.

Jeg skjønner at det blir mye husarbeid, men det blir ikke riktig at barna skal gjøre de voksnes arbeid.

Men du skriver jo at hun får en del penger.

Sett dere ned og be henne fortelle hva hun gjør i huset. Prøv å sett opp antall timer som går med til dette. Fortell at visse ting gjør hun for seg selv. Hun kan ikke forvente å få betalt for å rydde og vaske sitt eget rom eller hive skitne klær i skittentøyskurven.

Matlagning, barnepass og vask av resten av huset bør hun få noe for.

Se hvor mange timer hun jobber og sett en timepris på dette (100 kr?). Se om hun jobber tilsvarende de pengene hun får.

Både lommepenger og mobil må kunne regnes som lønn for dette arbeidet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251231-hjelpe-til-hjemme/#findComment-1983803
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...