Gjest efoll Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Vi har innimellom fått diverse "klager" på 5 åringen i barnehagen. Har hatt foreldresamtaler osv, og da går det på at han ødelegger i leken, kan være litt voldsom, vil helst holde på med sine egne ting, han er sinna osv. Hjemme er han en bestemt fyr som vil ha det på sin måte, men også glad, morsom og sosial. Han leker mye med nabogutten på samme alder, det går bra. Han elsker bøker og bli lest for, og elsker å se på film på tv. Liker ikke fotball, men er med i kor og svømming. Dette går bra. Han trives ikke i barnehagen. Han er ofte lei seg på mandager da han oppdager at helgen er over og han må dit igjen. Han er stadig vekk vanskelig å gå ifra. Han sier det er kjedelig der. Han har også sagt at de voksne er så sinte på meg. Det siste kjenner de voksne seg ikke igjen i. Vi får nesten aldri tilbakemeldinger på hvordan dagen har vært i barnehagen, det er sjelden de vet noe, så jeg har nesten sluttet å spørre. I dag fikk vi imidlertid høre at "i dag har han hatt en god dag". Ja vel. Betyr det da at alle de andre dagene er dårlige??! Mitt inntrykk er at han kjeder seg i barnehagen, bla fordi de nesten aldri finner på noe gøy. de går sjelden på tur. De vil helst at ungene skal leke for seg selv, eller sitte å tegne. Min sønn liker ikke å tegne. Det går mange gutter på avdelingen, mange er veldig aktive, fysiske og frustrerte (sånn ser det ut for meg, i hvert fall). Gutten min klager også over helt bestemte andre gutter som plager han. Jeg har selv sett og hørt dette en gang da jeg hentet han. Jeg er lei meg for at jeg føler at jeg har et dårlig forhold til barnehagen, og jeg bkymrer meg for min sønns trivsel. En ny samtale med de voksne er vel nødvendig, men jeg gruer meg. Tips og råd? Trøst? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Her lukter det lite engasjerte voksne? Får jeg kan si noe om noe som helst er det greit om du sier noe om de voksne her. * hvor ser du dem når du henter/leverer barnet? * møter de dere når du leverer? * har de fysisk kontakt med barna? * har de organiserte aktiviteter? * hva er alderen/kjønnet på de voksne? * deler de noen ganger barna i grupper? * snakker de MED barna, eller TIL barna? * snakker de mye med hverandre? Du trenger ikke svare på alt - men det er lettere for meg å kommentere hvor jeg mener skoen trykker, og evnt. foreslå noen forbedringer dersom jeg vet hva de voksne gjør.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1979939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Her lukter det lite engasjerte voksne? Får jeg kan si noe om noe som helst er det greit om du sier noe om de voksne her. * hvor ser du dem når du henter/leverer barnet? * møter de dere når du leverer? * har de fysisk kontakt med barna? * har de organiserte aktiviteter? * hva er alderen/kjønnet på de voksne? * deler de noen ganger barna i grupper? * snakker de MED barna, eller TIL barna? * snakker de mye med hverandre? Du trenger ikke svare på alt - men det er lettere for meg å kommentere hvor jeg mener skoen trykker, og evnt. foreslå noen forbedringer dersom jeg vet hva de voksne gjør.... Det er flest middelaldrende damer. Ei ung jente under utdanning, hun er et friskt pust (ble så glad en dag, for hun kalte gutten min "en snill gutt"). De deler barna i grupper. De har såkalte "lekegrupper", noe jeg tror fungerer godt. Hvordan de prater med barna vet jeg ikke, men jeg ser dem omtrent aldri med barn på fanget. Men jeg er der jo mest i hente/bringe situasjonen. De fleste av de ansatte har jobbet der i "hundre" år. en gang spurte jeg om det var greit at jeg var der litt for å se hvordan de hadde det, hvem ungen min leker med osv. Det var de lite positive til. Da han skulle slutte med bleier var de lite velvillige til å hjelpe til. Han var tørr hjemme et par måneder før han tørr i barnehagen. De liker dårlig å dra på tur med mer enn et par/tre barn om gangen. Dermed blir det lenge mellom hvert barne får gå på tur. Ungene er mest innenfor barnehagens område. Skulle ønske de kunne ta dem med på tur, jeg hadde gladelig betalt for det (t-banepenger, f.eks)! Tenk om de hadde tatt med min båtgale gutt på Fram/kon-tiki e.l. han hadde blitt henrykt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1979958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det er flest middelaldrende damer. Ei ung jente under utdanning, hun er et friskt pust (ble så glad en dag, for hun kalte gutten min "en snill gutt"). De deler barna i grupper. De har såkalte "lekegrupper", noe jeg tror fungerer godt. Hvordan de prater med barna vet jeg ikke, men jeg ser dem omtrent aldri med barn på fanget. Men jeg er der jo mest i hente/bringe situasjonen. De fleste av de ansatte har jobbet der i "hundre" år. en gang spurte jeg om det var greit at jeg var der litt for å se hvordan de hadde det, hvem ungen min leker med osv. Det var de lite positive til. Da han skulle slutte med bleier var de lite velvillige til å hjelpe til. Han var tørr hjemme et par måneder før han tørr i barnehagen. De liker dårlig å dra på tur med mer enn et par/tre barn om gangen. Dermed blir det lenge mellom hvert barne får gå på tur. Ungene er mest innenfor barnehagens område. Skulle ønske de kunne ta dem med på tur, jeg hadde gladelig betalt for det (t-banepenger, f.eks)! Tenk om de hadde tatt med min båtgale gutt på Fram/kon-tiki e.l. han hadde blitt henrykt! Akkurat når det gjelder turer - så kan jeg forstå problemet. Tre voksne på atten ivrige små barn er ikke så veldig enkelt, spesielt ikke på steder der det forventes at man ter seg (museer). Derfor deler man ofte barna i grupper. Men; det krever lite å gå en tur i nabolaget - det kan man nesten gjøre på daglig basis. Det tar en time, barna ser noe nytt - og man kan rekke to eller tre grupper på én dag også. Det er et enkelt tiltak. Det er enkelt for meg å skylde på "gamle" damer som har vært i samme barnehage for lenge - men ofte er det en trist tendens. De mister motivasjonen, og engasjementet. Sånn har vi det alle innimellom, du kjenner deg sikkert igjen selv, men når man har det sånn hver dag - og det i tillegg er i en barnehage, så er konsekvensene større. Vi legger vekt på at barnehagen ikke er et kaffeslabberas, og heller ikke noe sosialt samlingssted for de voksne. De voksne kan snakke sammen når de har pauser, før/etter jobb, og når barna sover. Og da mener jeg skravle-snakke, ikke vanlig jobb-kommunikasjon... Vi legger også stor vekt på at de voksne skal være på gulvet MED barna, og være tilgjengelige for dem. Selv om de ikke nødvendigvis deltar i leken - så er de tilgjengelige for kommunikasjon, dialog og lek - generell kontakt, på en helt annen måte enn om de sitter på en stol og ser på. Ut fra det jeg leser - så ser det ut som om gutten din kanskje blir tilbud litt lite aktiviteter. Dersom barna bare blir overlatt til fri lek hele tiden, så er det enkelte som får problemer med det over tid. Alle har godt av frilek litt hver dag - men ikke hele dagen. De har også godt av å lære noe i løpet av dagen, oppdage noe nytt. Det trenger ikke være så veldig avansert! F.eks ; om de går på tur i nabolaget, så kan de lære om et tre de finner langs veien, hva det heter, hvorfor bladene er gule nå, kanskje bor det en fugl i treet? Vi har et fast sted i skogen bhg pleier å gå til. Der bor det et ekorn, en mauertue, og masse biller.. Du aner ikke hva de forteller om de tre små tingene! De vet hva ekornet spiser, hvor det sover, hva det gjør om dagen, i det hele tatt... Og det krever ingenting annet enn å snakke med barna, spørre dem hva de tror ekornet spiser, kanskje legge frem noen kongler som det lett kan få tak i når de har gått, passe på å ta med seg alt søppelet så ikke ekornet setter seg fast i noe, du skjønner poenget... Det er nok vanskelig å revolusjonere holdningen til barnehagen - i hvertfall om den er "slik har det alltid vært, og det har alltid fungert bra". Det du kan gjøre er å snakke med de andre foreldrene, høre hva de tenker, og evnt. gå flere sammen om å "kreve" turer, aktiviteter, og fastlagte planer for hva som skal skje så dere kan følge med. Dette ble lenger enn jeg hadde tenkt, men jeg blir så engasjert, beklager Mitt endelige råd - få med deg flere foreldre, da står du sterkere! Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Akkurat når det gjelder turer - så kan jeg forstå problemet. Tre voksne på atten ivrige små barn er ikke så veldig enkelt, spesielt ikke på steder der det forventes at man ter seg (museer). Derfor deler man ofte barna i grupper. Men; det krever lite å gå en tur i nabolaget - det kan man nesten gjøre på daglig basis. Det tar en time, barna ser noe nytt - og man kan rekke to eller tre grupper på én dag også. Det er et enkelt tiltak. Det er enkelt for meg å skylde på "gamle" damer som har vært i samme barnehage for lenge - men ofte er det en trist tendens. De mister motivasjonen, og engasjementet. Sånn har vi det alle innimellom, du kjenner deg sikkert igjen selv, men når man har det sånn hver dag - og det i tillegg er i en barnehage, så er konsekvensene større. Vi legger vekt på at barnehagen ikke er et kaffeslabberas, og heller ikke noe sosialt samlingssted for de voksne. De voksne kan snakke sammen når de har pauser, før/etter jobb, og når barna sover. Og da mener jeg skravle-snakke, ikke vanlig jobb-kommunikasjon... Vi legger også stor vekt på at de voksne skal være på gulvet MED barna, og være tilgjengelige for dem. Selv om de ikke nødvendigvis deltar i leken - så er de tilgjengelige for kommunikasjon, dialog og lek - generell kontakt, på en helt annen måte enn om de sitter på en stol og ser på. Ut fra det jeg leser - så ser det ut som om gutten din kanskje blir tilbud litt lite aktiviteter. Dersom barna bare blir overlatt til fri lek hele tiden, så er det enkelte som får problemer med det over tid. Alle har godt av frilek litt hver dag - men ikke hele dagen. De har også godt av å lære noe i løpet av dagen, oppdage noe nytt. Det trenger ikke være så veldig avansert! F.eks ; om de går på tur i nabolaget, så kan de lære om et tre de finner langs veien, hva det heter, hvorfor bladene er gule nå, kanskje bor det en fugl i treet? Vi har et fast sted i skogen bhg pleier å gå til. Der bor det et ekorn, en mauertue, og masse biller.. Du aner ikke hva de forteller om de tre små tingene! De vet hva ekornet spiser, hvor det sover, hva det gjør om dagen, i det hele tatt... Og det krever ingenting annet enn å snakke med barna, spørre dem hva de tror ekornet spiser, kanskje legge frem noen kongler som det lett kan få tak i når de har gått, passe på å ta med seg alt søppelet så ikke ekornet setter seg fast i noe, du skjønner poenget... Det er nok vanskelig å revolusjonere holdningen til barnehagen - i hvertfall om den er "slik har det alltid vært, og det har alltid fungert bra". Det du kan gjøre er å snakke med de andre foreldrene, høre hva de tenker, og evnt. gå flere sammen om å "kreve" turer, aktiviteter, og fastlagte planer for hva som skal skje så dere kan følge med. Dette ble lenger enn jeg hadde tenkt, men jeg blir så engasjert, beklager Mitt endelige råd - få med deg flere foreldre, da står du sterkere! Lykke til Tusen takk for et flott svar. Jeg tror at jeg snarest skal snakke med i hvert fall to av de andre mammaene, som jeg kjenner litt. Jeg vil i hvert fall høre hvordan deres gutter liker seg og om det virker som om de også kunne trenge litt mer stimulans. Kanskje de han noen forslag også? Hvis de har det, kan vi ta det opp på foreldremøtet som er på mandag. Hvis det bare er vi som er "misfornøyd" med aktivitetsnivået, så er det vel noe med min sønn, da? I så fall vet jeg jeg ikke hva jeg skal gjøre, for det ser ut til at det er liten hjelp å få i barnehagen..... Vet du om det er lov for foreldre å betale ekstra for turer og sånt i barnehagen? Jeg kjøper gjerne en drøss t-banekort og gir dem, så lenge de tar med seg barna ut av barnehageområdet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Tusen takk for et flott svar. Jeg tror at jeg snarest skal snakke med i hvert fall to av de andre mammaene, som jeg kjenner litt. Jeg vil i hvert fall høre hvordan deres gutter liker seg og om det virker som om de også kunne trenge litt mer stimulans. Kanskje de han noen forslag også? Hvis de har det, kan vi ta det opp på foreldremøtet som er på mandag. Hvis det bare er vi som er "misfornøyd" med aktivitetsnivået, så er det vel noe med min sønn, da? I så fall vet jeg jeg ikke hva jeg skal gjøre, for det ser ut til at det er liten hjelp å få i barnehagen..... Vet du om det er lov for foreldre å betale ekstra for turer og sånt i barnehagen? Jeg kjøper gjerne en drøss t-banekort og gir dem, så lenge de tar med seg barna ut av barnehageområdet.... Foreldre kan betale ekstra for hva som helst... Jeg tar 550 kr ekstra i mnd (fra gammel makspris), mine foreldre betaler 2800 totalt. Og fortsetter med det selv om maksprisen endres. For det får de turer hver uke, langtur hver mnd, tre måltider om dagen, ingen planleggingsdager, og endel ekstra aktiviteter inne som koster penger (hobby-figurer f.eks). Så det er bare å bli enige om en sum penger, og hva dere vil ha for det - men det må være overveiende flertall (75%) for at foreldrerådet skal kunne godta det som enstemmig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Foreldre kan betale ekstra for hva som helst... Jeg tar 550 kr ekstra i mnd (fra gammel makspris), mine foreldre betaler 2800 totalt. Og fortsetter med det selv om maksprisen endres. For det får de turer hver uke, langtur hver mnd, tre måltider om dagen, ingen planleggingsdager, og endel ekstra aktiviteter inne som koster penger (hobby-figurer f.eks). Så det er bare å bli enige om en sum penger, og hva dere vil ha for det - men det må være overveiende flertall (75%) for at foreldrerådet skal kunne godta det som enstemmig. Jeg tviler på at det hadde gått gjennom her. Gjelder dette private barnehager? Så hvis barnehagen sier at de ikke har råd til å ta bussen, så er det helt greit at jeg kjøper busskort til dem? Da har de jo ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut...! Så kan de ta t-banen ned til byen (med de største, feks), og ta en tur på Akershus festning og se på kanonene, Aker Brygge og leke i lekebåten og se på seilbåtene. er ikke det en koselig tur, da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan være en ide Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg tviler på at det hadde gått gjennom her. Gjelder dette private barnehager? Så hvis barnehagen sier at de ikke har råd til å ta bussen, så er det helt greit at jeg kjøper busskort til dem? Da har de jo ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut...! Så kan de ta t-banen ned til byen (med de største, feks), og ta en tur på Akershus festning og se på kanonene, Aker Brygge og leke i lekebåten og se på seilbåtene. er ikke det en koselig tur, da? Dere foreldrene kan også tilby å være i et vikarpool, slik at de kommer seg oftere ut på tur. Enten som en voksenressurs på turen, eller en som kan være igjen i barnehagen (sammen med en ansatt) slik at to ansatte kan gå på tur. Det behøver ikke å være mange timene, hvis alle foreldrene som har anledning gjør dette tre timer en gang i året, kommer kanskje barna ut på en ektra tur annenhver uke. De fleste kan avsapasere noen timer hvis det kan planlegges uker og måneder på forhånd. Og så får man sett litt hvordan barnehagedagen fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg tviler på at det hadde gått gjennom her. Gjelder dette private barnehager? Så hvis barnehagen sier at de ikke har råd til å ta bussen, så er det helt greit at jeg kjøper busskort til dem? Da har de jo ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut...! Så kan de ta t-banen ned til byen (med de største, feks), og ta en tur på Akershus festning og se på kanonene, Aker Brygge og leke i lekebåten og se på seilbåtene. er ikke det en koselig tur, da? Da mine gikk i barnehagen var det en selvfølge at foreldrene holdt ungene med busskort. I perioder syntes jeg at Snuppa fikk nytt busskort hver mnd omtrent, men det betydde jo bare at de var mye på tur! De var på tur minst en dag i uka, av og til to. Det var alt fra en rusletur i nærområdet til å ta trikken til skogen, bussen til fjæra, dra på teater, museum eller på kino - det var fast takst en av de siste dagene før jul. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg tviler på at det hadde gått gjennom her. Gjelder dette private barnehager? Så hvis barnehagen sier at de ikke har råd til å ta bussen, så er det helt greit at jeg kjøper busskort til dem? Da har de jo ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut...! Så kan de ta t-banen ned til byen (med de største, feks), og ta en tur på Akershus festning og se på kanonene, Aker Brygge og leke i lekebåten og se på seilbåtene. er ikke det en koselig tur, da? Det er ikke spesielt dyrt, heller: http://www.trafikanten.no/trafikkinfo/takst/2005/sporveiskort/rufuskort.html Sjøfartsmuseet er et fint museum for barn (selvsagt aller best om sommeren når de kan ta båten). Det er lite turister der, mye å se på, fint uteområde - og hvis de er der i 13 - 14-tida, har de panoramautsikt til Kielfergas avgang og snuoperasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg tviler på at det hadde gått gjennom her. Gjelder dette private barnehager? Så hvis barnehagen sier at de ikke har råd til å ta bussen, så er det helt greit at jeg kjøper busskort til dem? Da har de jo ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut...! Så kan de ta t-banen ned til byen (med de største, feks), og ta en tur på Akershus festning og se på kanonene, Aker Brygge og leke i lekebåten og se på seilbåtene. er ikke det en koselig tur, da? Kommunale barnehager kan ikke ta imot penger fra foreldre - men de kan ta imot gaver. Det vil si at du kan gi dem busskort, mat, leker - hva som helst, bare ikke penger. Og nei, da er det ingen unnskyldning! Private barnehager kan vedta høyere foreldrebetaling i foreldrerådet (alle foreldrene i bhg), men det må da begrunnes med dårligere kvalitet dersom de ikke gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251293-ullent-fra-barnehagenlangt/#findComment-1980694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.