Gå til innhold

Skolestartspørsmål her også...

Anbefalte innlegg

Skolevalg...:

Skole nr 1 - ligger 500 m unna, guttungen har gått i barnehage med barn som sogner til denne skolen i 4 år når han begynner på skolen. Gangvei helt frem, selv om den krysser en skummel hovedvei på gangbru.

Skole nr 2 - ligger to km unna, kun oppoverbakke til, nedoverbakke fra. Kjenner bare én gutt godt, noen andre har han møtt såvidt i noen bursdager osv. Grei skolevei med sti gjennom skogen eller gangvei mesteparten av veien.

Vi sogner til skole nr 2, og hadde trodd at det ikke var mulig å bytte, og da er det jo enkelt, ikke mer å tenke på. Men nå har jeg fått høre at det går an å søke, og at naboens barn går på skole nr 1 selv om de også sogner til skole nr 2. Og da må vi jo ta stilling til om vi skal sende en søknad til kommunen likevel...

Fordel m skole 1: nærme, enkelt å gå til skolen, kan følges av oss første årene uten problemer. Kjenner flere barn i og med at han har gått i barnehage i nærområdet, selv om vi ikke har så mye kontakt over hovedveien. De aller fleste andre barna bor på andre siden av hovedveien, men det er uansett ikke langt å gå hjem fra dem. Ulempe (?): ligger rett ved et større kjøpesenter. Veldig mange flere jenter enn gutter i klassen (det var snakk om over 20 jenter og 8 gutter eller noe sånt foreløpig...)

Fordel m skole 2: har en god kompis som begynner der. Ikke i nærheten av kjøpesenter. Det bor mange på hans alder på veien mellom oss og skolen, så det blir enkelt å bli med andre hjem, kanskje verre å få andre til å gidde å gå helt ned til oss... Ulemper: kjenner få andre barn (men det går seg vel til når han begynner vil jeg tro), lang skolevei, kommer ikke til å bli så enkelt å gå til skolen når han må ha følge (tar 30 minutter til skolen og 15-20 minutter fra, siden det er bare oppoverbakker hele veien til), må kanskje basere oss på å kjøre eller ta buss, det går skolebuss.

Ville dere valgt å prøve å få gå på skole nr 1 som ligger så mye nærmere?

Fortsetter under...

Jeg ville forsøkt å søke om skole 1, hvis jeg var i deres situasjon. Mest pga skoleveien, men også pga at han kjenner mange der.

At det går mange jenter der ville jeg ikke tenkt på som negativt, det gjør det ofte roligere i klasserommet....Så lenge det går en god del gutter der, som han også kjenner fra før, ser jeg ingen problemer med det.

Et innspill til ditt dilemma:

Jeg ville tenkt mer på muligheten til å få nye venner i nærheten av der dere bor enn hvem han kjenner fra før i barnehagen.

Lærerne her vi bor sier at alt forandres ved skolestart og nye vennskapsbånd oppstår uansett. Derfor har det liten betydning i det lange løp hvem de kjente fra før.

Vet ikke om det stemmer alltid, men det har ihvertfall vært sånn for mine.

Jeg ville gått for skole 1!

Ikke pga at han kjenner noen fra før, nødvendigvis - for disse konstellasjonene endrer seg så å si alltid når de begynner på skolen uansett! Men mer pga at det er kortere, og at flere på skolen kommer til å bo nær dere, sånn at han kan gå til dem selv, og de komme til dere om ettermiddagen og i helger.

Hvis han alltid må kjøres og hentes, eller kompisene må det, så vil han automatisk være mindre sammen med dem.

Vennskap bygges på fritiden også, så det er det jeg ville tatt hensyn til.

Mange flere jenter enn gutter ville jeg ikke brydd meg om, så lenge han kjenner disse gutta fra før og vet at han går overens med dem. Jeg er ped.leder i bhg på en avdeling med 17 gutter og 8 jenter, og jentene har det helt flott!

Nei, gå for den som gir mest "frihet" med tanke på venner på fritiden!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...