Gå til innhold

SÅ uenige når det kommer til hjemmeaktiviteter

Anbefalte innlegg

Gjest sansara

Gutten vår på tre år har astma. Astmaen gjør at han noen ganger faller litt utenfor aktiviteter. Spesielt på høsten/vinteren for da sliter han også med infeksjoner og forkjølelser innimellom. Han har veldig lett for å få lungebetennelse.

Saken er den at jeg og mannen min har ofte krangler på kveldstid etter barna har lagt seg. Jeg mener at han har godt av å bli sysselsatt litt og leke litt på ettermiddagen også når han kommer hjem fra barnehagen.

Mannen min mener at han bør få styre disse aktivitetene sine selv. Han synes han virker "litt sliten" etter en dag i barnehagen. Han mener at det ikke gjør noe om han får se en film eller litt ekstra på disney channel.

Jeg er usikker. Klart det, gutten er jo ikke like frisk og rask som alle andre barn. Men jeg synes da godt at han kunne bli oppmuntret til å gjøre noen andre ting enn å se på film på dataen eller på tv.

Det hender selvsagt at han leser og pusler, for det elsker han. Men han kan kanskje leke litt på rommet sitt også?

Forlanger jeg for mye? Hvordan gjør dere det med deres barn når de kommer hjem fra en lang dag i barnehagen?

Må legge til at han har en lekekamerat som han ser innimellom.

Fortsetter under...

Når minsten kommer hjem fra barnehagen får hun leke der hun vil, enten det er på stua, i kjøkkenet eller på rommet (hadde hun vært for mye på rommet, noe hun ikke er, så hadde jeg nok sendt henne ned til oss;-)). TV'n setter vi ikke på før BarneTV. Jeg tror unger har godt av å aktivisere seg selv litt og dessuten kjenner de vel selv hva de orker. Mine tre er aktive jenter, men hadde TV'n stått på i tide og utide er jeg stygt redd for at niåringen iallefall hadde blitt veldig inaktiv...

Vår eldste gutt har astma, og jeg kjenner igjen noen av problemstillingene.

Poden vår var ofte veldig sliten etter barnehagen, spesielt når det var kaldt ute. an måtte da ofte få lov å ta det litt med ro på ettermiddagen. Men vi forsøkte alltid å likevel finne på noe morsomt sammen - gjerne ute. (ikke hvis det var _veldig_ kaldt, da holdt vi oss inne). Disse aktivitetene var gjerne rolige (bygge snømann/borg/snølykt f.eks - mot å renne på ski eller i akebakken) - da han reagerte spesielt sterkt på kombinasjonen kulde/anstrengelse.

Vi har alltid vært i bassenget med han (og etterhvert resten av ungene) en gang i uken (taktisk: Fredag fra 17.00 - 18.30 - ungene regelrett stuper i seng etter pizzaen etterpå, og sover godt hele natta ;-).

Vi har også en regel her i huset om at vi ser ikke på TV før barneTV. Dersom poden vil spille nintendo DS eller på PCen, så venter han til vi legger småsøskene - da får han spille litt mens han venter på at de er lagt.

For oss fungerer dette bra.

Poden er nå 7 år, og det virker som om hans astma er på retur (håpe, håpe) - nå leker han fint uten "restriksjoner", går skiløp og alt.

Jeg vet ikke noe om astma, men jeg vet allikevel endel om slitens barn etter barnehagen....

Gutten min maser om å se film med det samme han kommer inn gjennom døra.

Jeg forsøker å vente til ca barnetv-tid, da får han se film (er ikke så interessert i barnetv). Men desverre hender det også at han får se film tidligere, og da spesielt nå jeg ikke er hjemme (pappaen er MYE sløvere med dette), eller hvis både han og vi andre i familien er veldig slitne.

Dette fører til at vi ikke er konsekvente, noe som igjen fører til enda mer masing fra hans side.....

Så jeg tror løsningen hos oss er avledning, foreslå andre ting som er spennende å holde på med. Ikke lett. Mange ganger finner vi en bok i steden, men det krever jo at den voksne har tid til å sette seg ned å lese. Dette er i hvert fall en rolig og aktivitet, og veldig lystbetont her i huset. Men når mamma skal lage middag (og er kjempesulten og sliten) er ikke det så lett.

Jeg tror nok det beste er å være helt konsekvent, som KaVA er, men det klarer vi ikke her i huset. Så hos oss blir det en mellomting. Det går jo greit det også....

Hos oss setter vi ikke på TV'en før barne-TV. Innimellom får de lov til å se på Cartoon etterpå, men ikke hver dag.

Ungene pleier å leke ute eller inne mens vi lager middag, og gjerne etterpå også, før leggetid.

I helga ser de barne-TV i 2-3 timer om morgenen (frem til klokka 10). SYnes det er MER enn nok!

Jge kjenner ikke til å ha astmabarn, men jeg har en på to år som ofte er kjempesliten når han kommer fra barnehagen.

Det varierer jo fra dag til dag, men de dagene han er litt ekstra sliten og kosete så setter vi oss gjerne ned enten med en bok eller litt film (Ole Brumm eller Postmann Pat er favorittene her nå) mens han spiser kanskje et knekkebrød eller noe. Da får han hentet seg inn en 15-20 minutters tid (en episode av filmen, der går grensen uansett), og da kan jeg love deg at filmen ikke er så spennende lenger. Da har han fått samlet krefter igjen, og er i full fart rundt i huset med leker og aktiviteter.

Jeg har ikke opplevd det som et problem at de få dagene han ber om å få se film når han kommer fra barnehagen så får han faktisk lov til det.

Det må jo være lov for de små også å bare få "kome" litt innimellom? Som sagt, her hos oss varer det aldri lenge!

Kanskje det blir nødvendig med strengere grenser når han blir større, det vet jeg ikke, men jeg svarer bare med det som fungerer her hos oss.

Annonse

Gjest Debra irl

Jeg ser an lillebror når vi kommer hjem. STort sett styrer han aktivitetene selv, og det han velger passer stort sett med sånn jeg syns han virker. Altså; sliten- tv. Ikke fullt å slite: ut og leke. Og det syns jeg er helt greit. Dagene er ikke like, og når han velger å gå ut når han har ork til det, så er det hvertfall ikke sånn at det er tv for enhver pris.

Jeg syns faktisk det er slitsomt å se på tv, jeg. Er jeg kjempesliten en dag orker jeg definitivt ikke noe tv-surr.

Astmabarn trenger også fysisk aktivitet, men det må være spesialtilpasset. Spesielt viktig er det om han opplever at han faller ut fra aktiviteter i barnehage, skole fordi de er for krevende eller for bråe. Det er en stor bjørnetjeneste å la syke barn få hvile seg til å bli dårligere.

Jeg mener selvsagt ikke at han ikke skal få slappe av, men gjøre begge deler. Fysisk aktivitet bør forbindes med noe gøy, ikke slit og tett pust.

Gjest sansara

Jeg syns faktisk det er slitsomt å se på tv, jeg. Er jeg kjempesliten en dag orker jeg definitivt ikke noe tv-surr.

Astmabarn trenger også fysisk aktivitet, men det må være spesialtilpasset. Spesielt viktig er det om han opplever at han faller ut fra aktiviteter i barnehage, skole fordi de er for krevende eller for bråe. Det er en stor bjørnetjeneste å la syke barn få hvile seg til å bli dårligere.

Jeg mener selvsagt ikke at han ikke skal få slappe av, men gjøre begge deler. Fysisk aktivitet bør forbindes med noe gøy, ikke slit og tett pust.

JEG er så utrolig enig med deg! Det er derfor dette irriterer meg så utrolig.

JEG vil at han ikke skal føle Astmaen som et handicap, og jeg ønsker ikke at VI skal mate ham med følelsen av at det er et reelt handicap.

Vi har faktisk gode idrettsutøvere med astma! :o)

JEG vil at han ikke skal føle Astmaen som et handicap, og jeg ønsker ikke at VI skal mate ham med følelsen av at det er et reelt handicap.

Nettopp. Han må ikke lære at astmaen er et hinder for fysisk aktivitet - for det er det ikke.

Du må argumentere med at det han nå lærer tar han med seg i mange år framover og at dette er svært viktig i forhold til hans eget syn på kropp, mestring og fysisk aktivitet generelt.

Dere som foreldre må gi ham mestringsfølelse, ikke det motsatte.

Jeg støtter deg så absolutt!

...bortsett fra at idrettsutøverne gjerne får astma etter at de er blitt gode, og jeg mistenker at grunnen til at de får astmadiagnosen er at de da får bruke preparater som står på dopinglista. Så kynisk er jeg... (ble sjokkert da en ung lokal idrettsutøver slo gjennom i fjor som junior og at han fikk plass på landslaget for å få maksimalt medisinsk oppfølging... da leser jeg mellom linjene "nesten doping" / tøye dopinggrensene så langt som mulig.

Gjest ninnima

Det er vel ikke noe rett og galt her.

Men jeg er tilbøyelig til å være mest enig med mannen din.

For det første, jeg ser at også mine barn er slitne om ettermiddagen. Jeg ser liten grunn til å "pushe" dem og aktivisere dem når de er slitne. Et barn som har astma, som er mer sliten enn snittet, virker det for meg opplagt at han bør få slappe av når han føler behov for det.

For det andre skriver du at han er tre år. Jeg syns det er å forvente for mye hvis man forventer at barnet skal være i stand til å leke så mye alene eller på rommet sitt i den alderen.

Så jeg mener, han er liten, han er sliten. Ikke forlang for høyt aktivitetsnivå.

Men han er jo bare 3 år!!

En lang dag i barnehagen er ofte mere enn nok for barn i den alderen!

Mine egne, "friske" barn, var ofte så slitne at de sovnet i bilen på vei hjem fra barnehagen. Og innen evt. ærender var gjort og middagen var over, så var de gjerne klare for å legge seg etter litt TV titting og vanlige kveldsrutiner.

Særlig på den tiden av året det var kaldt og mørkt.

Jeg ser ingen grunn til at man skal overaktivisere barn hvis de ikke viser behov for det selv. Det kan nok heller virke imot sin hensikt og gjøre barnet slitent og utilpass.

En annen side av saken er jo at barn som aktiviseres hele tiden, får lite trening i å sysselsette seg selv. Dermed blir de veldig krevende og har lett for å kjede seg straks de ikke får oppmerksomhet.

Og han blir jo ikke sykelig- gjort av at du ikke presser ham til aktiviteter.

Det som evt. sykeliggjør ham, er jo heller at du forhindrer ham fra aktiviteter han selv ønsker..

Annonse

Jeg synes gutten godt kan få styre mest mulig selv når han kommer hjem fra barnehagen. Det er utrolig mye som skjer i barnehagen, og det er lite ro for et barn der.

Mine jenter (nå går eldste på skolen) får gjøre stort sett det de vil. Men det er ikke så ofte vi setter på TV'n før Barne-TV da. Men de får slappe av, lese, tegne, leke, bli lest for, høre på musikk osv.

Jeg synes gutten godt kan få styre mest mulig selv når han kommer hjem fra barnehagen. Det er utrolig mye som skjer i barnehagen, og det er lite ro for et barn der.

Mine jenter (nå går eldste på skolen) får gjøre stort sett det de vil. Men det er ikke så ofte vi setter på TV'n før Barne-TV da. Men de får slappe av, lese, tegne, leke, bli lest for, høre på musikk osv.

Her i huset får minstemann lov til å se på tv når han kommer hjem far skolen.(tidligere barnehg.) Min har også vært svært plaget med asma, han er heldigvis bedre nå.

Men min tanke er et han rett og slett har vært i aktivitet hele dagen og er sliten når han kommer hjem.

Derfor får han lov til å se på tv/film 1 - 2 timer.

Da syns han selv det er helt greit å finne på noe å leke med og trekker ofte inn på rommet sitt. ser ut som han søker litt ensomheten rett og slett.

Jeg ser ikke noe galt i denne løsningen vi har valgt, barna har tross alt som oss en slittsom og aktiv hverdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...