Gå til innhold

deler barna på 4 skoler.

Anbefalte innlegg

Gjest flytteklar mamma

Er fortvila for frøkna mitt kom inn på en skole over 2 km unna huset vårt. Ikke så mye kanskje for andre men vi flyttet hit til byggefeltet mye pga skolen er 400 meter oppi feltet her.

Men den skolen er full. Det er bare en klasse pr trinn og videre bygging er utsatt. Så dermed kommer kun småsøsken inn på denne skolen. Dette er en skolevei med sykkelsti og vi kan følge med jenta fra loftsvinduet helt opp til skolen.

Skole 2 ligger ca 20 minutters gåtur herfra. På grusvei uten biler! Denne ligger utenfor byggefeltet men likevel så nært at barna alt har et forhold til skolen ved at vi kan gå på kveldstid og leke utenfor osv.

Så er det skole 3 som ligger ca 30 minutters gåtur (for små føtter) herfra. Skoleveien går inne på feltet men man må krysse et gangfelt på en vei med ganske mange biler.

Så er det skole nr 4 som frøkena har fått plass på. Dette er 2-3 km unna oss. Skoleveien er lang og farlig. De må krysse veien 3 steder og under 3 underganger som blir lenger for dem å gå enn å løpe over gata (noe jeg ser mange barn gjør) Dette er en lang og kronglete vei inne i en by og det er mye trafrikk der veien må krysses.

De skal visst få buss i første klasse, men ikke i 2 klasse. Jeg tør ikke sende jenta mi den veien alene. Må vi rett og slett bli nødt til å kjøre henne?

Hva kan jeg gjøre for å klage? Hvordan få politikere til å forstå at de deler en bydel på 4 skoler? I gata her begynner 4 barn på skolen. En til skole nr 1 (pga søskenprioritet) en til skole nr 2 pga skilte foreldre som bor på samme byggefelt. 3 som begynner på skole nr 4.

Noen trøstens ord til en fortvila mamma som har lyst til å flytte?

Vi har nemlig alltid blitt gitt signaler om skole en og to og det var jo derfor vi flyttet hit i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251390-deler-barna-p%C3%A5-4-skoler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det der jeg bodde tidligere også - delingen av skolekrets går midt i gata sånn at ungene på den ene siden går på skoleA mens ungene på den andre siden av gata går på skoleB.

Men selvfølgelig skal dere klage! Ring skolen i første omgang, kanskje de kan gi dere noen tips om hvor det er lurest å henvende seg videre. Lokalavisa?

Jeg bor midt i tre skolekretser og ungene i bakgården går på fire forskjellige skoler. Kun en av skolene har en forholdsvis ufarlig vei.

Her følger alle ungene til skolen i hvert fall til de er ferdig med tredje klasse. Akkurat nå er skoleveien til minstemann helt livfarlig med et gatekryss som skal gjøres om til rundkjøring uten lys.

Jeg har snakket med skoleetaten og de sier at det er foreldrene som står ansvarlig for skoleveien uansett hvor farlig den er.

Jeg bor midt i tre skolekretser og ungene i bakgården går på fire forskjellige skoler. Kun en av skolene har en forholdsvis ufarlig vei.

Her følger alle ungene til skolen i hvert fall til de er ferdig med tredje klasse. Akkurat nå er skoleveien til minstemann helt livfarlig med et gatekryss som skal gjøres om til rundkjøring uten lys.

Jeg har snakket med skoleetaten og de sier at det er foreldrene som står ansvarlig for skoleveien uansett hvor farlig den er.

Unnskyld meg: Men _selvfølgelig_ er det foreldrene som har ansvaret for ungene sine på fritida! Det er nemlig fritid helt til skoleklokka ringer inn til 1.time!

At skoleveien er farlig, er selvfølgelig noe å klage på, men ærlig talt: Klag nå til rett etat neste gang, da! Hva de forskjellige etatene i de forskjellige byene/kommunene heter, vet ikke jeg, men hos oss er det PNU (Plan/Næring/Utvikling) som kan ta imot klager, og evt. sender dem videre til fylkeskommunen/Mesta.

Å klage til skoleetaten er nå i allefall fullstendig skivebom...;-(

sammfunnskritiker

Unnskyld meg: Men _selvfølgelig_ er det foreldrene som har ansvaret for ungene sine på fritida! Det er nemlig fritid helt til skoleklokka ringer inn til 1.time!

At skoleveien er farlig, er selvfølgelig noe å klage på, men ærlig talt: Klag nå til rett etat neste gang, da! Hva de forskjellige etatene i de forskjellige byene/kommunene heter, vet ikke jeg, men hos oss er det PNU (Plan/Næring/Utvikling) som kan ta imot klager, og evt. sender dem videre til fylkeskommunen/Mesta.

servicekontorene i kommunen, sender post dit det hører til. På vår skole, har skolen tatt skoleveien som en del av sitt ansvar . Jeg syns det er bra og at det er på sin plass.

Annonse

Jeg har ringt til samferdsel og de sa at skolekjøring er skoleetatens ansvar. Plan og bygning hadde heller ikke noe med skoleveien å gjøre. Det er ikke lett å finne ut hvilken etat som er ansvarlig for hva.

Og når heller ingen vil stå ansvarlig for tilgjengeligheten så går jeg helt i stå og vet ikke hvem jeg skal kontakte.

Jeg sa vel forresten ikke at jeg hadde klaget, jeg sa jeg hadde snakket med dem.

Jeg har ringt til samferdsel og de sa at skolekjøring er skoleetatens ansvar. Plan og bygning hadde heller ikke noe med skoleveien å gjøre. Det er ikke lett å finne ut hvilken etat som er ansvarlig for hva.

Og når heller ingen vil stå ansvarlig for tilgjengeligheten så går jeg helt i stå og vet ikke hvem jeg skal kontakte.

Nei, jeg skjønner det! Det er ansvarsfraskriving på alle hold...

Men jeg må beklage at jeg misforstod: jeg trodde at det var gangavstand til skolen (altså ikke skoleskyss).

Og jeg skjønner at det er vanskelig å sende ungene til skolen på veier som enten har høy hastighet, dårlig/ingen gangvei osv. Her hos oss har ikke skolen noe med å dirigere/ordne skoleskyss, det er det fylket som har noe med. Selvsagt får fylket igjen beskjed om hvem som skal ha/har krav på skyss, men det er ikke skolen som har ansvaret for at hver enkelt _får_ skyss.

Men det igjen har jo noe med at vi ikke er en storby, og at vi nesten bare har fylkesveier... (+ E6) som kommunikasjonsveier, kanskje?!

Det er ikke boligfelt her oppi hårrålandet her, veit du...;-)

Så beklager, beklager!

Nei, jeg skjønner det! Det er ansvarsfraskriving på alle hold...

Men jeg må beklage at jeg misforstod: jeg trodde at det var gangavstand til skolen (altså ikke skoleskyss).

Og jeg skjønner at det er vanskelig å sende ungene til skolen på veier som enten har høy hastighet, dårlig/ingen gangvei osv. Her hos oss har ikke skolen noe med å dirigere/ordne skoleskyss, det er det fylket som har noe med. Selvsagt får fylket igjen beskjed om hvem som skal ha/har krav på skyss, men det er ikke skolen som har ansvaret for at hver enkelt _får_ skyss.

Men det igjen har jo noe med at vi ikke er en storby, og at vi nesten bare har fylkesveier... (+ E6) som kommunikasjonsveier, kanskje?!

Det er ikke boligfelt her oppi hårrålandet her, veit du...;-)

Så beklager, beklager!

Det er gangavstand for minstemann men ikke for meg. Derfor fikk jeg skolekjøring tilslutt, men det var ut tredje klasse.

Nå er jeg bare kjempestressa for veiarbeidet som drives og antall biler i døgnet og at ingen vil ta ansvar for de få ungene som må krysse et av oslos mest beryktede kryss.

Nå skal det jo være fritt skolevalg i Norge, så i prinsippet skal du selv kunne velge hvilken skole barnet ditt skal gå på.

Her vi bor er det to barneskoler, vi sogner til den ene, men ba om overførsel til den andre. Begrunnelsen jeg ga var at han da ville komme i en klasse han ikke kjente noen i. Mens på den skolen han går nå var de en hel gjeng fra barnehagen som begynnte samtidig.

Sjekk lovverket, tror faktisk ikke det er lov lenger å tvinge deg til å ha barna dine på en skole.

Som sagt har vi fritt skolevalg i Norge nå.

Lykke til!

Gjest venter tredjemann

Her i kommunen var det noe skriverier i avisen for et-to år siden. Noen hadde fått skoleplass på en skole som var litt lengre unna. Foreldrene aneket til Fylkesmannen (?) og fikk medhold i at barnet hadde rett til å gå på skole nærmes huset dersom foreldrene ønsket dette.

Kjenner ikke detaljene hundre prosent, men det kan jo være noe å sjekke?

Gjest ninnima

Sånn er det der jeg bodde tidligere også - delingen av skolekrets går midt i gata sånn at ungene på den ene siden går på skoleA mens ungene på den andre siden av gata går på skoleB.

Men selvfølgelig skal dere klage! Ring skolen i første omgang, kanskje de kan gi dere noen tips om hvor det er lurest å henvende seg videre. Lokalavisa?

Hvorfor skal de klage? Ett sted må jo skolekretsen slutte, og den neste begynne. Og det er åpenbart at skolekretser noen ganger møtes midt i et boligfelt eller ei gate. Så hva er det egentlig man skal klage på?

Annonse

Gjest Calóni

Nå skal det jo være fritt skolevalg i Norge, så i prinsippet skal du selv kunne velge hvilken skole barnet ditt skal gå på.

Her vi bor er det to barneskoler, vi sogner til den ene, men ba om overførsel til den andre. Begrunnelsen jeg ga var at han da ville komme i en klasse han ikke kjente noen i. Mens på den skolen han går nå var de en hel gjeng fra barnehagen som begynnte samtidig.

Sjekk lovverket, tror faktisk ikke det er lov lenger å tvinge deg til å ha barna dine på en skole.

Som sagt har vi fritt skolevalg i Norge nå.

Lykke til!

Hvis en skole er helt full, så kan det vel ikke gå under fritt skolevalg? Det var jo det som var tilfelle med skole 1. Men joda, i prinsippet bør hun vel kunne "anke" og få ungen inn på skole 2 eller 3, og kanskje vente liste på skole 1. Vet ikke hvordan det der fungerer, og det er vel ikke heldig for ungen å bytte skole heller.

Hvorfor skal de klage? Ett sted må jo skolekretsen slutte, og den neste begynne. Og det er åpenbart at skolekretser noen ganger møtes midt i et boligfelt eller ei gate. Så hva er det egentlig man skal klage på?

Selvsagt klager man når ungen ikke får gå på skolen som ligger 400 meter unna der alle naboungene går, men må gå på skolen som ligger 2 km unna. Det ville jeg også gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...