Gå til innhold

Sushi spiser jeg ikke - hvalkveis (grøss)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den som lever postei.

Foretrekker Tartex, men lever fortsatt. :-)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

18

• jubalong70

5

• Prozak

2

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det blir som pølse med lompe uten pølse.

Nei det blir det ikke. Det kan heller sammenlignes med soyapølse i lompe. MmMm.

Skrevet

Spiser ikke rå mat.

Det inkluderer også rå fisk, samme hvor fancy navn det har.

Skrevet

Spiser ikke rå mat.

Det inkluderer også rå fisk, samme hvor fancy navn det har.

Under øvelser i forsvaret spiste soldatene rå sild og rå poteter helt til kokken fikk greie på det. Rå sild inneholder kveis, og rå poteter inneholder en gift som brytes ned ved koking. Mat er et fag. Legen visste ikke det.

Skrevet

"Dersom kveis blir spist mens de er i live, kan de forårsake infeksjoner hos mennesker. Parasittene dør imidlertid ved koking, steking, frysing, tørking eller sterk salting. Dersom villfisk konsumeres i rå eller nesten rå tilstand, må villfisken gjennomgå en frysebehandling i -20°C eller lavere i det indre av fisken i minst 24 timer."

All fisk som skal brukes til sushi _skal_ være frosset skikkelig på forhånd, så hvis man spiser selvlaget sushi må man være nøye med at dette er blitt gjort, eller gjøre det selv.

Når kveisen er dau er den jo bare som en bitteliten pølse, og smaker bare fisk ;-b

Skrevet

"Dersom kveis blir spist mens de er i live, kan de forårsake infeksjoner hos mennesker. Parasittene dør imidlertid ved koking, steking, frysing, tørking eller sterk salting. Dersom villfisk konsumeres i rå eller nesten rå tilstand, må villfisken gjennomgå en frysebehandling i -20°C eller lavere i det indre av fisken i minst 24 timer."

All fisk som skal brukes til sushi _skal_ være frosset skikkelig på forhånd, så hvis man spiser selvlaget sushi må man være nøye med at dette er blitt gjort, eller gjøre det selv.

Når kveisen er dau er den jo bare som en bitteliten pølse, og smaker bare fisk ;-b

Eller så er det bare å tygge til den slutter å sprelle?

Skrevet

Og forresten: "Oppdrettslaks har ingen kveis, ifølge Arnulf Soleng ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Norsk oppdrettslaks kan dermed brukes uten nedfrysning i japansk sushi og sashimi."

Og "Når det gjelder oppdrettslaks viser en nyere omfattende undersøkelse utført av NIFES at denne er fri for kveis (Lunestad, 2003). Grunnen til dette er at oppdrettslaks utelukkende fôres med tørrfôr, og at krepsdyr infisert med kveis tydeligvis ikke forekommer i tilstrekkelige mengder i og rundt oppdrettsmerdene. "

Så hvis det bare er kveis du ikke vil ha i deg kan du jo spise rå oppdrettslaks.

Skrevet

Eller så er det bare å tygge til den slutter å sprelle?

*knas*

Skrevet

Å fytti katta!!!

Jeg har vært på sushirestaurant. Og jeg har absolutt funnet ut at jeg ikke skal det igjen...

Skrevet

Å fytti katta!!!

Jeg har vært på sushirestaurant. Og jeg har absolutt funnet ut at jeg ikke skal det igjen...

De fryser fisken først. Så kveisen dør.

Kanskje.

Skrevet

Å stryke med under en sushimiddag må bli som å stryke med under supergod sex.

Det er faen ikke den verste måten man kan gå ut på.

Hehe, veldig bra sagt :)

Skrevet

Har spist sushi èn gang. Smakte greit nok, men foretrekker noe annet enn rå fisk.

Skrevet

De fryser fisken først. Så kveisen dør.

Kanskje.

Samma det. Det er uhyre sjelden jeg brekker meg når jeg spiser noe, men det gjorde jeg med sushi. Huff, nei gi meg heller kokt torsk med gode poteter, eggehakk og gulrøtter til!

Skrevet

...og dette er selvfølgelig et fenomen de som lager/tilbereder sushi IKKE kjenner til??? ;-)

Gjest Sushi spiser jeg så ofte jeg har sjansen
Skrevet

Hvor har du det fra at flere tusen DØR årlig? På verdensbasis? Neppe på grunn av sushi? (at 100-200 tusen blir syke årlig i Japan er ikke det samme som at mange tusen dør)

Gjest Elextra
Skrevet

Å fytti katta!!!

Synes sushi er kjempegodt, jeg, spiser det minst en gang i måneden :o).

Kjenner mange som spiser det ofte, og kjenner ingen som er blitt syke av det.

Skrevet

Synes sushi er kjempegodt, jeg, spiser det minst en gang i måneden :o).

Kjenner mange som spiser det ofte, og kjenner ingen som er blitt syke av det.

Mannen min synes også det er kjempegodt. Han spiser det gjerne 1 gang i uka. Det var han som inviterte meg med på restaurant den gangen jeg prøvde det. Men det blir nok med den ene gangen...

Gjest Elextra
Skrevet

Mannen min synes også det er kjempegodt. Han spiser det gjerne 1 gang i uka. Det var han som inviterte meg med på restaurant den gangen jeg prøvde det. Men det blir nok med den ene gangen...

Jeg likte det heller ikke veldig godt da jeg fikk det første gangen, for ca. 10 år siden.

Skrevet

Samma det. Det er uhyre sjelden jeg brekker meg når jeg spiser noe, men det gjorde jeg med sushi. Huff, nei gi meg heller kokt torsk med gode poteter, eggehakk og gulrøtter til!

Noen syns det er spennede å være sær. Ingen spiser rå kylling eller svin, og det smaker omtrent like vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...