Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ble mor igjen på lørdagen.

Og gutten vil "heldigvis" ha pupp hos meg.

Det ville ikke første fødte.

Men jeg syns det er skrekkelig vondt når han suger.

Og nå svir det veldig på begge vortene.

Jeg har veldig lyst til å bare gi opp og begynne å pumpe meg og gi tillegg.

Det var det jeg gjorde med førstemann,og det gikk helt fint.

Hva råder dere meg til å gjøre?

Hvor lenge kommer jeg til å ha vond,hvis jeg fortsetter og amme?

Er det noe annet jeg kan smøre på brystvortene enn morsmelk?

Jeg er flink til å lufte brystvortene om natta.

Gutten min er veldig glad i mat også.

Så han bruker ikke bare 15 minutter,men gjerne 1 time på å spise.

På forhånd takk for råd-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251456-det-er-s%C3%A5-vond-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som egentlig får det til må ikke gi opp:-)!

Men, ja, det kan gjøre vondt i starten.

Som oftest kommer det av en eller annen "feil" i stillinga du eller guttungen har- les eller få hjelp til å legge han skikkelig til (vanskelig å forklare her, syns jeg)

Og så vil jeg tro du må effektivisere lillegutt, som antagelig bruker deg som smukk:-D

Når du tror/ser han er ferdig med å spise, så stikker du lillefingeren inn- stopper vakumet hans, og tar ut vorta. Du merker fort om du forstyrret spising(melka renner), eller om han var i drømmeland.

Vondten gir seg fort, så lykke til!!

Jeg slet forferdelig med ammingen av førstemann, det var kjempevondt. De mente han hadde feil sugeteknikk, for det ble vannblemmer på brystknoppene hver gang han sugde. Etter hvert ble det skorper og sår, så jeg gikk over til å pumpe en periode, og gav ham på flaske. Han fikk NAN også.

Redningen ble ammeskjold i en periode, til huden var hel igjen. Da jeg sluttet med ammeskjoldene gikk det mye bedre. Jeg hadde nytte av ammeinnlegg i ull, da fikk huden puste og ble ikke sår. Papirinnlegg ble for tett, da ble det rødt og vondt med en gang.

Mange sa at jeg ikke burde bruke ammeskjold, fordi da blir melkeproduksjonen mindre. Men jeg tror jeg hadde blitt nødt til å kutte ut hele ammingen om jeg ikke hadde brukt dem. Da jeg sluttet med skjoldene, tok melkeproduksjonen seg opp igjen, og vi kunne slutte med NAN.

Forresten, på barsel sa de at jeg skulle la babyen suge til han selv slapp brystet. Det var noe tull! Hvis jeg hadde latt ham gjøre det, hadde jeg blitt liggende døgnet rundt. Han slapp aldri brystet frivillig! Etter hvert begynte jeg å begrense ham til max en halv time av gangen.

Jeg smurte med PureLan salve. Den inneholder Lanolin, og er veldig god på såre brystvorter (og på såre lepper faktisk!) Så må man lufttørke etter amming, evt bruke albueskjell som gjør at brystvorten ikke blir flatklemt og enda sårere.

Når ungen tar tak gjør det ofte litt vondt akkurat i begynnelsen, dette pleier å gå seg til etterhvert.

Regner med at du har lært om riktig sugetak og hvordan man skal "koble fra" ungen hvis han har feil tak?

Vet ikke om du gir fra begge bryst ved hvert måltid? Hvis han ligger 1 time og suger, kan det kanskje være greit å bytte bryst kanskje 2-3 ganger? På slutten av måltidet kommer den feiteste melka, min gutt som også likte å ligge leeeeenge ved puppen blei kjempefeit! Han veide 10 kg da han var 6 mndr (nå er han som en strek)

Det pleier å bli mye bedre etter noen uker, håper det bedrer seg for dere!

Gjest propell1

Jeg fikk også veldig såre brystvorter, husker jeg fikk små "vannblemmer" fordi hun sugde så hardt. Ble også litt sprukken og sår, men når jeg tenker tilbake nå så varte det ikke så lenge. Tror det var en uke eller to, etter det har det bare vært fryd og gammen. Du får krem med ullfett på apoteket, det kan du smøre på og ungen kan fint suge etterpå uten å vaske det vekk. Jeg rakk ikke å kjøpe kremen før smertene gikk over, smurte bare morsmelk på etter hver gang og lufttørket.

Vi ga flaske til min yngste stedatter siden moren hennes ikke hadde melk, og det er selvsagt mye mer jobb over tid. Selv om det vil hjelpe på smertene dine akkurat nå å gå over til flaske, så vil du nok over tid oppleve at det er mye enklere å amme. Du slipper å huske å ta det med når du skal ut, det er alltid ferdig temperert og akkurat passe mengde. Du kan amme når som hels og hvor som helst uten å tenke på å måtte varme opp vannet osv osv.

Mener å huske at snuppa mi også brukte lang tid i begynnelsen, nå er mengden regulert til hennes behov og hun bruker ikke stort mer enn 20-30 min, det er begge puppene inkl rapepause.

Helt til slutt vil jeg bare si at det er ingen skam å ikke amme barnet sitt! Du må gjøre akkurat det du selv føler er riktig, men jeg vil anbefale deg å la det gå et par uker til... :o)

Annonse

Gjest ikke gi opp

Det gjør grusomt vondt når det er sårt, hvor lang tid det tar før du er helet er veldig individuelt.

Sørg for god tørk (i luft), smør med purelan, la babyen ta riktig tak, og "koble fra" riktig. (stikk en (våt) lillefinger inn i munnviken på baby slik at vakumet slipper).

Det er vondt de første ukene, slitsomt enda litt lenger, og så er det tusen ganger mer lettvindt (og sunnere også) resten av spedbarnstiden.

Da minsten min ble født, hadde jeg også vondt når jeg ammet. Rett og slett kjempevondt!

Min mor passet henne en kveld jeg skulle på julebord, og jeg hadde tatt med pumpen. Da jeg pumpet melken, kom den ut lyserød i pumpen, for jeg hadde rett og slett sprekker i brystvortene som blødde kraftig når jeg ammet.

Redningen min ble sånne brystskjold i plast, som du får kjøpt på apoteket. Fungerte helt utmerket, barnet ammet i vei, og sårene mine fikk mulighet til å gro.

Så jeg anbefaler å prøve sånne skjold før du beslutter at nok er nok.

Lykke til!!!

Det er mange gode råd på ammehjelpens hjemmesider; http://ammehjelpen.no

Og selvom det ikke er noen trøst akkurat nå, så er det sånn for de aller fleste de par første ukene. Bit tennene sammen, det er så verdt det når alt kommer på plass. Lykke til :)

Først må jeg få gratulere deg med den nye verdensborgeren!

Det er dessverre helt normalt at brystvortene blir såre i begynnelsen.

Det du bør sjekke er at barnet har riktig tak. BArnet skal gape over nesten alt av det brune området på brystet ditt, ikke bare brystvorta. Synes du det er vanskelig å få det til, eller er du usikker på om barnet ligger riktig kan du kontakte en ammehjelper eller få hjelp på fødeavdelingen der du fødte.

La brystene lufttørke mellom hver amming. Bruk albueskjell (kjøpes på apoteket) når du er inne. Skjellene kan hjelpe utrolig godt!

Det finnes lanolinsalve (apoteket) som du kan smøre med, og som ikke behøver å fjernes når barnet skal ammes.

Pass på at du ikke har papirinnlegg eller noe annet som fester seg til de såre brystvortene.

Lykke til, det går nok bra skal du se!

Annonse

Gjest trultemor26

Gratulerer!

Huff ja, den første ammetida er forferdelig vondt! Husker det så godt og gruer meg SÅÅÅ mye til neste gang. Jeg satt og gråt av smerter, det var grusomt!

Jeg prøvde alt mulig rart, lanolinsalve og skjell, men det hjalp ingenting. Det som funka på meg var brystskjold, da endelig ble det bedre. Men disse skal man ikke bruke for lenge da det kan gå ut over melkeproduksjonen da sugeeffekten reduseres til 40%. Bruk dem som en overgang til du blir bedre og bruk dem så mindre og mindre, til slutt vil ammingen være en kosestund for dere begge.

Prøv også å få igang melkestrømmen før du legger ungen til så ungen slipper å suge så hardt i begynnelsen av måltidet for å få i gang melka. Det kan hjelpe. Prøv også å forandre ammestilling sånn at ikke vorta blir "slitt" på det samme stedet hele tiden.

Lykke til! 2-3 uker etter fødslen tror jeg at jeg var bra, og det er jo SÅ mye lettere å amme enn å drive å gi tillegg på flaske da. Ikke gi opp! Detta går så bra!

Gjest Elextra

Gratulerer med baby! :)

Som de andre sier: Det er veldig viktig at babyen ligger og suger riktig.

Har inntrykk av at vanligste feilen er at babyen ikke har nok av puppen inne i munnen. Husk at han _ikke_ bare skal ha brystvorten i munnen, han skal helst ha så mye av puppen i munnen som han får plass til, slik at han gaper stort. og hodet må ligge tilstrekkelig bakover.

Du fikk vel veiledning på sykehuset? Benytt deg gjerne av ammehjelpen, de har også en "help line".

Gratulerer med den lille!!

Jeg syns det ser ut som om du har fått kjempemange fine og gode tips, nettverket rundt dere som "nyfødte" står jo bare og tripper og venter på å hjelpe til så jeg håper du benytter deg av det!! Helsestasjon, Ammehjelpen ++.

Når det er sagt, så må jeg bare få lov til å si at det er IKKE et nederlag å gi opp!! Eller, dvs et nederlag er det jo, et av de største jeg har opplevd hvertfall, men babyen har ingen fare og for oss ble det myyyye mer lettvint (kanskje litt feil ord, men alle fikk hvertfall mye bedre livskvalitet..) å gå over til flaske sammenlignet med ammingen... vi strevde i 11 uker før vi ga oss, da var det fastlegen min som sa at nok er nok, og det er faktisk ammepress i Norge slik at man blir ikke _lite_ sett ned på hvis man ikke ammer!

Jeg håper som sagt at du får det til, det hadde selvsagt vært det beste, så ikke gi opp enda! Men hvis du må gi opp, så kommer det selvsagt også til å gå like fint. Man skal ikke amme for enhver pris, så vurderingen hos den enkelte blir jo hvor "grensen" går.

Masse lykke til!!

Gratulerer med barnet!

Du har fått mange bra tips allerede, men jeg har et helt konkret vedr. selve tørkingen som hjalp meg veldig:

- Vær nøye med god håndhygiene i forbindelse med ammingen og berør brystet minst mulig.

- Etter amming, klem ut melk og smør på det såre området.

- Tørk deretter nøye med hårføneren (!!) på svak styrke mens du drar brystet "innover" for å strekke ut alle furene i brystvorta. Først da kommer lufta til overalt.

- Sørg for at det er helt tørt før du smører på ullsalve.

- Bruk gjerne sånne melkeoppsamlere (avent) eller albueskjell i BH når det er som verst.

På meg hjalp denne prosedyren alltid veldig raskt. Hvis du blir vedvarende sår til tross for riktig ammeteknikk, er det lurt å kontakte lege for å ta en bakterieprøve.

Lykke til

Jeg har ammet tre barn til de var mellom 16 og 20 mnd gamle. Med alle tre hadde jeg noen uker i starten der jeg ble veldig sår. Det var skrekkelig vondt, men jeg tenkte aldri å gi opp. Det _går_ over!

Med sistemann var det såpass ille at jeg kjøpte "silikonbrystvorter" på apoteket. Disse la jeg over brystsvorta slik at babyen ikke sugde direkte på mitt bryst. Det var litt kronglete å få babyen til å suge, men funka for et par dager. På den tiden ble sårheten omtrent helet og jeg hadde deretter ingen problemer omkring dette.

Hold ut, du klarer det :-)

Jeg har ammet tre barn til de var mellom 16 og 20 mnd gamle. Med alle tre hadde jeg noen uker i starten der jeg ble veldig sår. Det var skrekkelig vondt, men jeg tenkte aldri å gi opp. Det _går_ over!

Med sistemann var det såpass ille at jeg kjøpte "silikonbrystvorter" på apoteket. Disse la jeg over brystsvorta slik at babyen ikke sugde direkte på mitt bryst. Det var litt kronglete å få babyen til å suge, men funka for et par dager. På den tiden ble sårheten omtrent helet og jeg hadde deretter ingen problemer omkring dette.

Hold ut, du klarer det :-)

Sånn var det her også med mine. Det var kun min stahet som gjorde at jeg holdt ut. Jeg beundrer mannen min også som holdt ut den sytinga ;) Man lever i sin egen verden som kun dreier seg om amming og smerter. Når ungen er mett begynner en å psyke seg opp til neste måltid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...