mamma10 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har en sønn på 5 år (han blir 6 om tre måneder). Han er slank og liten av vekst - har alltid ligget like under nederste percentil) - men han er svært motorisk oppegående og frisk. Hans vekst har nå stangnert - og vekstkurven flater ut i en perioden han egentlig skulle ha vokst mye. Forut for dette har han vokst som percentilen foreslår - bare like under. Noen ganger virker han "tett i øra" og tar ikke til seg beskjeder og komandoer fra oss. Vi har "mast" oss til en henvisning til sykehuset for videre oppfølging fordi fastlegen ikke fant svar på vakststagnesjonen gjennom de vanlige blodprøvene (jern, hormoner, cøliaki etc.) Jeg vet ikke helt hva jeg burde være redd for - eller hvorfor jeg bare kan lene meg tilbake og ta det med ro - denne manglende kunnskapen gjør meg urolig! Han er nå 103 cm høy - og har altså vært det i et drøyt halvt år. Noen tips der ute? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251489-vekst-stagnasjon-hos-5-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Gutten vår vokste godt det første leveåret. Andre leveår stoppet lengdeveksten mye opp. Han var mye forkjølet, tett i brystet (brukte Ventoline og Flutide i vinterhalvåret) og snorket en del. Sov urolig. Da han var litt over 2 år, ble han operert for falske mandler i nesa. Etter det sluttet han omtrent med snorkingen, og søvnene ble mye bedre. Lengdeveksten begynte igjen, og han vokser nå helt normalt, men ligger vel under gjennomsnittet. Både jeg og faren ligger litt over gjennomsnitt for høyde... Det vi tror, og som lege og helsestasjon har antydet, er at han pga dårlig søvn grunnet tetthet i nese og hals, fikk dårlig lengdevekst det andre leverået. Noen undersøkelser viser at barna vokser i løpet av natta, ikke i løpet av dagen - og sover de oppstykket og dårlig, så vokser de dårlig. Vet ikke hvor sterkt grunnlaget er for dette.... Gutten min er nå 7,5 år, og jeg tror han er 122-124 cm lang. I forhold til de i klassen tipper jeg han er litt under gjennomsnittet. Søstera er 5 år, hun er vel ca 112 cm. Hun er vel omtrent på gjennomsnittet tror jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251489-vekst-stagnasjon-hos-5-%C3%A5ring/#findComment-1984394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma10 Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Gutten vår vokste godt det første leveåret. Andre leveår stoppet lengdeveksten mye opp. Han var mye forkjølet, tett i brystet (brukte Ventoline og Flutide i vinterhalvåret) og snorket en del. Sov urolig. Da han var litt over 2 år, ble han operert for falske mandler i nesa. Etter det sluttet han omtrent med snorkingen, og søvnene ble mye bedre. Lengdeveksten begynte igjen, og han vokser nå helt normalt, men ligger vel under gjennomsnittet. Både jeg og faren ligger litt over gjennomsnitt for høyde... Det vi tror, og som lege og helsestasjon har antydet, er at han pga dårlig søvn grunnet tetthet i nese og hals, fikk dårlig lengdevekst det andre leverået. Noen undersøkelser viser at barna vokser i løpet av natta, ikke i løpet av dagen - og sover de oppstykket og dårlig, så vokser de dårlig. Vet ikke hvor sterkt grunnlaget er for dette.... Gutten min er nå 7,5 år, og jeg tror han er 122-124 cm lang. I forhold til de i klassen tipper jeg han er litt under gjennomsnittet. Søstera er 5 år, hun er vel ca 112 cm. Hun er vel omtrent på gjennomsnittet tror jeg.... Tusen takk for gode og utfyllende tips! Min sønn sover som en stein - han sover best av oss alle - som ofte våkner når minsten setter i gang om natten. Han er den av oss fem i familien som er minst plaget med forkjølelse og andre sykdommer. Jeg synes ikke at han spiser veldig mye, men han sier alltid at han er mett. Maten er variert og sunn - og han ser ut til å tåle alt han spiser. Men han er jo rimelig tynn da - ikke mager - men tynn. Muskler har han mange av - og er veldig stolt av dem! Han er usedvanlig sprek og tar stående salto på puterommet i barnehagen. Ikke har han astma og ikke bruker han andre medisiner heller. Det er så rart - har nettopp pakket ut vintertøyet fra i fjor - og det meste passer like godt som da. Kan det være noe galt som BARE slår ut på veksten - og ikke noe annet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251489-vekst-stagnasjon-hos-5-%C3%A5ring/#findComment-1988590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Tusen takk for gode og utfyllende tips! Min sønn sover som en stein - han sover best av oss alle - som ofte våkner når minsten setter i gang om natten. Han er den av oss fem i familien som er minst plaget med forkjølelse og andre sykdommer. Jeg synes ikke at han spiser veldig mye, men han sier alltid at han er mett. Maten er variert og sunn - og han ser ut til å tåle alt han spiser. Men han er jo rimelig tynn da - ikke mager - men tynn. Muskler har han mange av - og er veldig stolt av dem! Han er usedvanlig sprek og tar stående salto på puterommet i barnehagen. Ikke har han astma og ikke bruker han andre medisiner heller. Det er så rart - har nettopp pakket ut vintertøyet fra i fjor - og det meste passer like godt som da. Kan det være noe galt som BARE slår ut på veksten - og ikke noe annet? Jeg vet ikke hva det kan være... Noen barn vokse jo i rykk og napp. Nabobarna her er tynne og spede, mens foreldrene er litt under gjennomsnittlig i høyde, men ikke så mye. Femåringen min ser større ut enn syvåringen i nabohuset, for å si det sånn.... Vi utredet gutten vår også for cøliaki, men det var noe seinere. Han hadde mye vondt i magen i 3-4 års alderen, men vi fant aldri ut av hva det var. plutselig var det borte. Nummer to hadde også en periode med mye vondt i magen i 4 års alderen. Var til lege med henne, men legen og jeg var vel enige om at for henne så var det trolig psykisk (sjalusi, oppmerksomhet osv i forhold til lillesøster). Snakk med barnelege på sykehuset - dere hadde fått henvisning, ikke sant? Det viktigste er jo at gutten er frisk, ikke at han er høy :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251489-vekst-stagnasjon-hos-5-%C3%A5ring/#findComment-1988599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma10 Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg vet ikke hva det kan være... Noen barn vokse jo i rykk og napp. Nabobarna her er tynne og spede, mens foreldrene er litt under gjennomsnittlig i høyde, men ikke så mye. Femåringen min ser større ut enn syvåringen i nabohuset, for å si det sånn.... Vi utredet gutten vår også for cøliaki, men det var noe seinere. Han hadde mye vondt i magen i 3-4 års alderen, men vi fant aldri ut av hva det var. plutselig var det borte. Nummer to hadde også en periode med mye vondt i magen i 4 års alderen. Var til lege med henne, men legen og jeg var vel enige om at for henne så var det trolig psykisk (sjalusi, oppmerksomhet osv i forhold til lillesøster). Snakk med barnelege på sykehuset - dere hadde fått henvisning, ikke sant? Det viktigste er jo at gutten er frisk, ikke at han er høy :-) Ja! Det er definitivt det viktigste! Og han har det jo bra i kroppen sin ser det ut til. Det er grunnleggende. Men det er jo særlig stagnasjonen jeg er litt utrygg på, da. Så kan man jo trøste seg med at Mick Jagger er 1,52 m, har jeg hørt. (Om det er noe trøst!:-)) Vi viser ikke utryggheten over stagnasjonen til ham og han reflekterer ikke over den. Men jeg lurer altså på hva som har stoppet det hele opp. Skulle gjerne hatt klarsignal om å la all bekymring bare fare - tror jeg ringer sykehuset og maser om en time i morgen - henvisning er jo sendt dem for lenge siden. Takk for kommentarene og tankene - det er fint å "snakke" litt anonymt på nettet. God natt! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251489-vekst-stagnasjon-hos-5-%C3%A5ring/#findComment-1988614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lulo Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hei mamma10 Jeg har en liten jente på 4 år, hun er 91 cm og 11,5 kilo. Liten jente...ikke adoptert. Det jeg har lært meg er å ikke gi seg.(i forhold til helse-norge) Du som mor kjenner barnet ditt best. Få den timen på sykehuset. Be også helsestasjonen om hyppige kontroller, slik at dere kan få bekreftet stagnasjon. Men det viktigste er at han er gald og forøyd. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251489-vekst-stagnasjon-hos-5-%C3%A5ring/#findComment-1996558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.