Gå til innhold

Konferansetime 2.klasse


Anbefalte innlegg

Har vært på konferansetime med min datter, som går i 2.klasse. Hun trives bra på skolen, er flink faglig og følger skolens regler. Det er deilig å vite! Hun fikk skryt for oppførsel, initiativ og for å være et positivt forbilde.

Læreren hadde to ting å "påpeke": Det ene er at hun er treg i garderoben (det visste vi jo fra før, jobber med saken). Det andre er at hun har påtatt seg "storesøsterrolle" for to av jenter som har spesielle behov av ulike årsaker.

Dvs at hun er veldig snill og leker med dem, men ikke med så mange andre....Disse to ligger veldi under henne i utvikling, så hun får ikke "brukt seg selv" så mye sammen med dem.

Heldigvis har vi en super lærer som skal hjelpe henne med å bli bedre kjent med de andre barna. Det virker som om hun ikke tør å spørre de andre eom å få bli med.

Noen som har vært borti noe lignende?

Råd om noe vi kan gjøre for å hjelpe henne med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251527-konferansetime-2klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bli med hverandre hjem

Dere er heldige som har en flink lærer som ser dette!

Kanskje dere kan finne ut hva de andre (jentene) i klassen gjør etter skoletid? Er det fritidsaktiviteter lagt inn i sfo-tiden? Det å gjøre ting sammen utenom skoletiden, danse sammen, svømme sammen, ri sammen, bli med hverandre hjem, overnatte osv, skaper bånd og trygghet. En slik aktivitet i uken er nok for de fleste, men det er hyggelig å gjøre det samme som noen andre i klassen gjør.

Gjest De utfyller hverandre

Barn utvikler seg fort på forskjellige områder. De andre jentene har helt sikkert områder hvor di er flinkere enn di datter så sant de ikke er helt tilbakestående da. Det er lett å tro at sine barn er så mye bedre enn andre og for gode til å være sammen med andre fordi de er faglig flinke. Det er dumt, det blir en slags arroganse med det. Skal man bli et helt menneske med mange gode egenskaper er det viktig å være sammen med andre typer enn de som er lik en selv. Tror nesten dattera di er mere fornuftig i sitt vennevalg enn både deg og læreren.

Barn utvikler seg fort på forskjellige områder. De andre jentene har helt sikkert områder hvor di er flinkere enn di datter så sant de ikke er helt tilbakestående da. Det er lett å tro at sine barn er så mye bedre enn andre og for gode til å være sammen med andre fordi de er faglig flinke. Det er dumt, det blir en slags arroganse med det. Skal man bli et helt menneske med mange gode egenskaper er det viktig å være sammen med andre typer enn de som er lik en selv. Tror nesten dattera di er mere fornuftig i sitt vennevalg enn både deg og læreren.

Hei

Jeg forstår at dette kan høres arrogant ut, men det er ikke slikt ment. Jeg (og læreren) mener selvsagt ikke at jenta mi IKKE skal leke med med de jentene, men at hun skal TA MED flere på leken. Det er ikke noe "feil" med de to hun leker mye med, men de er veldig dårlig i norsk språk (annen språklig bakgrunn), og jenta mi trenger å leke med barn som prater godt, for å få brukt seg selv. Jeg mener selvsagt I TILLEGG til de to hun nå leker mest med.

Dessuten har hun en tendens til å "ta seg av" de "svake", vi har en psykisk utviklingshemmet nabojente som hun også er mye sammen med. Dette har forårsaket at de andre barna ikke vil leke med henne, så det er ikke så greit. blir mange triste situasjoner ut av det. Jeg er stolt av ungen min og synes hun er tolerent og snill, men vil ikke at det skal gå ut over henne selv, som det av og til gjør med jenter.

Dere er heldige som har en flink lærer som ser dette!

Kanskje dere kan finne ut hva de andre (jentene) i klassen gjør etter skoletid? Er det fritidsaktiviteter lagt inn i sfo-tiden? Det å gjøre ting sammen utenom skoletiden, danse sammen, svømme sammen, ri sammen, bli med hverandre hjem, overnatte osv, skaper bånd og trygghet. En slik aktivitet i uken er nok for de fleste, men det er hyggelig å gjøre det samme som noen andre i klassen gjør.

Ja, vi er heldige med læreren, hun er veldig flink og snill, og ser barna godt. Hun har nøyaktig det samme inntrykk av vår datter som vi har selv, noe som jeg ser på som et godt tegn.

Det er litt vanskelig med fritidsaktiviter, for flere av jentene går på riding, men det har hun absolutt ikke lyst til. synd i grunn, for vi har jo en fin stall like ved.

Hun går i kor og på dans, men ingen i klassen går der. Tror vi kommer til å droppe dansen nå, for det er blitt mest stress. Hun skal istede begynne i korpset, noe jeg håper hun vil like. Kanskje begynner noen i klassen også, hvem vet?

Takk for svaret!

Vi har litt det samme med femåringen vår. Hun leker helst med de som er yngre enn henne. Veldig OK at hun har noen å leke med, men vi har sagt fra til de ansatte at vi er veldig opptatt av at hun OGSÅ leker med jevnaldrende og blir vant til å omgås de - slik at hun er best mulig rustet til skolestart (der hun trolig ikke kjenner noen, bortsett fra en gutt) neste høst.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...