Gjest Mamma210368 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Min lille datter er nå blitt vel 2 år. Har tidligere vært i kontakt med deg angående forstoppelse hos brysternært baby. Etter to runder med klyster ordnet det seg. Høsten 05 startet vi på igjen, denne gangen med høy feber i perioder og høy CRP. Det ble ikke funnet noen direkte årsak til disse episodene. Hun har siden fødselen hadt lett forhøyet ASAT og ferritin. I januar d.å. ble hun utredet og det forelå positiv ANA, anti- ENA og anti-SSA. Ved første kontroll etterpå var verdiene de samme. Ved en senere kontroll var disse blitt normale. Tidligere har det vært neg. funn på CMV, EBV: hepatitt og gluten. Hun følges opp av øyenlege pga. skjeling. Hun har blitt behandlet for hoftedysplasi og har feilstilling på begge tomlene. Her er det mange prøver og bokstaver, jeg vet ikke hva disse betyr og hva de innebærer. Kan du forklare meg dette? Og hva er JIA med systemisk start. Føler meg noe i villrede og er dette noe vi bør prøv å finne mere ut av eller vente og se det an 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251580-hva-kan-det-v%C3%A6re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg skjønner at dere er i litt villrede når det gjelder barnets symptomer og leting etter diagnose. Av brevet skjønner jeg at barnet har symptomer som legene mistenker tilhører gruppen autoimmun sykdom. Noe enkelt vil det si at kroppen lager antistoffer mot egne celler og derved settter opp en slags betennelsesreaksjon forksjellige steder i kroppen.Det er mange sykdommer i denne gruppen og symptomene er ofte vanskelige å tyde og det er også overlapping av sykdommene. De tilhører gruppen rheumtiske sykdommer.JLA eller JRA er sekkebetgnelse på rheumamtisk sykdom som tilører gruppen. Diganosene baserer seg på symptomer pas har og forskjellige innviklede laboratorieprøver. ANA, ENA og SSA er betenelsen på slike laboratorieprøver som viser antistoffproduksjon mot forskjellig deler av cellene. Tolking av prøvesvarene kan ofte være vanskelig og forskjellige laboratorier som utfører analysene kan ha noe forskjellige teknikker og normalverdier som igjen er av betydning for om prøvesvaret skal anses normalt eller ikke. Utredning av en pas. med symptomer som mistenkes som forårsaket av en autoimmunsykdom er ofte vanskelig og krever spesialkompetanse innen dette feltet og jeg synes du skal be om en samtale med legen på sykehuset der barnet undersøkes for nærmere forklaring på betydningen av prøvesvarene som foreligger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251580-hva-kan-det-v%C3%A6re/#findComment-1984640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.