Gå til innhold

Snart 6 måneder- liker ikke grøt.

Anbefalte innlegg

Gjest studentmamma

Babyen vår er snart 6 måneder, og har begynt å bli litt grinete. Det virker som at han ikke er mett nok, selv om jeg har mye melk. Har prøvd både med risgrøt og maisgrøt en stund nå, men han spytter det bare ut igjen.

I tillegg våkner han en del på natta nå, og sover ofte lite på dagtid.

Husker at storebror heller ikke var så glad i grøt i starten, men kan ikke huske at han var så utilpass. Det kan selvfølgelig være tennene som er på veg, men tror egentlig ikke det.

Dere som har barn som ikke likte grøt. Tok det lang tid før de begynte å like det?

Fortsetter under...

At han spytter ut grøten trenger ikke bety at han ikke liker det. Tunga er programmert til å melke brystet og ofte må den trenes opp til å føre maten bakover til svelget, derfor kommer den ofte ut igjen i starten.

Men om han ikke liker det så er det ikke sånn at alle unger MÅ ha grøt heller, da. Har du prøvd med most banan? Moste grønnsaker? Noen må også begynne rett på brødskive hvis ungene ikke vil ha annet. Prøv litt forskjellig, men gå sakte frem.

Gjest Persille

Billa har aldri likt grøt, ikke potetmos heller.

Nå er hun tre år og spiser risgrøt og havregrøt, men ikke noe særlig potetmos fortsatt :)

Vi gikk rett på brød med leverpostei/kaviar/syltetøy/etc, banan, og grønsaker. Hun er frisk og fin likevel :)

Annonse

Husker at en av jentene mine ikke ville ha grøt (eller noe annen fast føde) før hun var rundt 9 måneder. Jeg stresset ikke noe med det, men fortsatte å prøve en skje i ny og ne. Først da jeg begynte å trappe ned i ammingen ble hun interessert i mat.

Har du smakt på risgrøten? Den er vemmelig.

Skjær et snitt i en smukk eller to og lag en tynn velling med MME / din egen melk og grøtpulver. Det pleier å gå ned.

I stedet for grøt kan du gi moste kokte grønnsaker/potet spedd ut med MME/din egen melk. Most banan og andre godsaker.

Finnes også mye godt å få på glass.

Det er bare en norsk myte at man på død og liv må begynne med grøt.

Vil du gjerne begynne med grøt, kan du forsøke å blande den med en god fruktpure.

mvh

fuji1365380447

Jeg har bodd i både Danmark og Sverige, og der begynner de aldri direkte med grøt.

Der er det velling som er overgangsmat mellom morsmelk og annen fast føde.

De syntes at vi nordmenn er helt tullete som på død og liv skal få små babyer til å spise grøt så tidlig. Det er jo åpenbart at de ikke klarer det - med mer grøt i håret og på seg selv, enn inni munnen...

Velling kan drikkes, men gir litt mer substans og metthet når MM ikke lenger er nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...