Gå til innhold

Trassig 3-åring....hjelp!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk ,har prøvd det, men hvordan holder man ungen inne uten å låse...?

Du står utenfor døra og holder igjen. Lar ungen rase fra seg. Åpner døra og spør om dere skal snakke ordentlig sammen nå. Er ungen rolig, så snakker dere sammen om det som fremkalte trasset. Er ungen like trassig, så lukk døra igjen.

Ellers gjelder det å velge sine kamper med omhu. Er det egentlig viktig at ungen går med klær som ikke passer sammen i barnehagen? Er det så viktig at vottene er på? - Egentlig ikke, ikke sant?

Men det er viktig at lua er på når det er kjempekaldt og dere skal gå tur. Det er viktig å ha på sko når man skal ut på vinteren osv.

Ta de kampene som trengs, og vær litt slappere på andre ting. Du kan stramme inn igjen når barnet blir litt eldre og ikke trasser så mye.

Gjest Anonymusa

Du står utenfor døra og holder igjen. Lar ungen rase fra seg. Åpner døra og spør om dere skal snakke ordentlig sammen nå. Er ungen rolig, så snakker dere sammen om det som fremkalte trasset. Er ungen like trassig, så lukk døra igjen.

Ellers gjelder det å velge sine kamper med omhu. Er det egentlig viktig at ungen går med klær som ikke passer sammen i barnehagen? Er det så viktig at vottene er på? - Egentlig ikke, ikke sant?

Men det er viktig at lua er på når det er kjempekaldt og dere skal gå tur. Det er viktig å ha på sko når man skal ut på vinteren osv.

Ta de kampene som trengs, og vær litt slappere på andre ting. Du kan stramme inn igjen når barnet blir litt eldre og ikke trasser så mye.

Takk-takk:-)

Et tips er å forberede barnet på ting som skal skje, snakke om det i forkant. Hvis dere skal dra av gårde et sted, så forbereder du barnet på dette noen minutter før, det samme hvis hun/han skal ut av badekaret, skal slutte å leke pga middag, osv. Når dere skal på butikken, og du vet at det kan være en situasjon der barnet slår seg vrang, snakk om det i bilen på vei til butikken, at dere ikke skal kjøpe leker f.eks (hvis det er et problem, at hun ikke får lov til å kjøpe de lekene ut vil), osv, osv;)

Annonse

Takk ,har prøvd det, men hvordan holder man ungen inne uten å låse...?

Jeg låste aldri jeg heller og som regel kom ungen løpende ut igjen med en gang. Greit nok, men dersom det ble mer sutring og slåing så bar det inn på rommet igjen.

Rekorden er vel 7 ganger på rad tror jeg. Neste gang orket hun 4 ganger, deretter 1-2 og så var det slutt. Hun tok fort poenget. :o)

Gjest Anonymusa

Jeg låste aldri jeg heller og som regel kom ungen løpende ut igjen med en gang. Greit nok, men dersom det ble mer sutring og slåing så bar det inn på rommet igjen.

Rekorden er vel 7 ganger på rad tror jeg. Neste gang orket hun 4 ganger, deretter 1-2 og så var det slutt. Hun tok fort poenget. :o)

Takk for svar! Jeg pleier å la henne være på rommet noen minutter for å kjøle seg ned og så forlanger jeg at hun ber om unnskyldning for det gale hun har gjort før hun kan komme ut. Men unnskyldningen sitter langt inne, eller hun roper UNNSKYLD høyt og sint... Det er ikke lett å oppdra barn,nei... Men jeg vet jo at det som oftest er JEG som feiler, hun skal jo bare utvikle seg og teste grenser...

Takk for svar! Jeg pleier å la henne være på rommet noen minutter for å kjøle seg ned og så forlanger jeg at hun ber om unnskyldning for det gale hun har gjort før hun kan komme ut. Men unnskyldningen sitter langt inne, eller hun roper UNNSKYLD høyt og sint... Det er ikke lett å oppdra barn,nei... Men jeg vet jo at det som oftest er JEG som feiler, hun skal jo bare utvikle seg og teste grenser...

Jeg var ikke så opptatt av at hun skulle si unnskyld, men av at hun skulle roe seg ned og innse at så lenge hun hylte, slengte mat rundtomkring og var ufyselig ved matbordet så fikk hun ikke sitte der sammen med oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...