bnbnbn Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Min sønn på 7 og bestekompisen har vært venner siden barnehagen. De er hjemme hos hverandre nesten hver ettermiddag og trives veldig godt sammen. Nå har vi fått et problem med nabogutten vår på 5 1/2 som er begynt å komme på besøk til min gutt.Han synes det er stor stas å få være her å leke og ringer på til stadighet for å være med han. De to leker forsåvidt godt sammen , men min sønn blir etterhvert lei for denne nabogutten vil være her "hele tiden". Det gjør vi voksne også skal jeg være ærlig. Når så min sønns bestekompis kommer over begynner trekantdramaet. Nabogutten og bestekompisen går ikke sammen -ikke i det hele tatt. Det ender ofte med at nabogutten kaller bestekompisen for stygge ting eller at min sønn og bestekompisen utestenger han igjen eller så stikker de to bort til bestekompisen for å bli komme unna. Jeg prøver å oppmuntre de to store til å være greie og ta med nykommeren i leken, men det funker bare i starten.Ifølge mora til bestekompisen er han ofte lei seg når han kommer hjem fordi denne minste gutten er frekk i kjeften ovenfor han. Det er ikke lett å vite hvem som begynner krangelen, så jeg er redd for å legge skylden på feil unge når konfliktene oppstår. Det er ingen god lek mellom de tre og jeg synes det er ille for alle parter. Denne nabogutten er i barnehage, men har ingen søsken. Han synes selvsagt det er stas å ha en venn å gå til etter barnehagen er slutt, men nå begynner det å ødelegge de gode ettermiddagene våre. Jeg kjenner ikke foreldrene hans noe særlig, men mora virker hyggelig. Kommer nok til å ta en prat med henne om saken. Hvordan ville dere løst flokene? Jeg kjenner meg så godt igjen fra barndommen og vet hvor ille det er å bli utestengt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saokken Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 For all del,ikke steng han ute. Jeg tror bestekompisen til sønnen din er sjalu fordi det har kommet en ny gutt inne i bildet, og moren hans taler sønnens sak. Du bør snakke ut med moren du ikke kjenner så godt, men ikke nevne på noe om problemene før du har blitt bedre kjent med henne. Da vet du bedre hvordan du skal gå frem uten å såre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/#findComment-1986553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pekka Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Dere kunne kanskje snakket med denne 5åringen om at det ikke passer hver dag? Eks avtale noen dager som passer. Dette kan du begrunne med at det ofte blir krangel, og at din sønn også vil leke med andre. Dersom det går an å prate med moren til 5åringen, så ville sikkert hun også forstå og gjøre sitt for at sønnen hennes har det greit. Det finnes nok andre han kan leke med også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/#findComment-1986555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Huff, dette er vanskelige situasjoner. Men du sier at sønnen din leker fint med begge guttene , mens de to andre ikke går bra sammen. Storebror her i huset leker veldig mye med nabogutten på samme alder. De er 4 og 5 år og leker utrolig fint sammen. Møtes ofte ute ved gjerdet og avtaler å gå hit eller dit:-) Selv om disse to guttene føler seg hjemme hos hverandre så har jeg sagt til storbror at han ikke får gå på besøk til nabogutten når han har besøk. Jeg synest det er litt frekt å sende han dit når de allerede har besøk. Både jeg og mamman mener at det må være helt greit å si "nei det passer ikke så bra i dag" om guttene skulle dukke opp uanmeldt og den de besøker allerede har en venn på besøk. Vi har den samme erfaringa som deg at det går veldig bra når guttene får være to sammen, en tredje kan sette hele leken på hodet. Det er helt annerledes om sommeren når de leker ute, da tåler de å være flere sammen uten at det blir så mye "krøll". Kan ikke gutten din være sammen med begge guttene men til hver sine tider da? Jeg ville i alle fall gått for den løsningen. Det er ikke noe stas med venner på besøk om det bare blir krøll og ingen god lek.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/#findComment-1986634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nabomamma Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Min første tanke er "hvor er foreldrene til nabogutten?". Jeg ville aldri ha sendt mitt barn over til naboen hver dag, i så fall måtte det være noe som gikk begge veier. Jeg synes det må være lov å si at det ikke passer at nabogutten kommer over så ofte som han gjør nå, men at han gjerne må komme innemellom. På denne tiden av året er nok jeg mer streng å slikt selv, på sommeren gjør det meg ingen ting å ha en del nabobarn i hagen for eksempel. Men på vinteren orker jeg rett og slett ikke å ha åpent hus hver dag. *rødme* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/#findComment-1986781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Er det samme type lek mellom de to jevnaldrede og din sønn og den yngre gutten? Det kan hende at den type lek som blir med femåringen til stedet passer din sønns 'gamle' kompis ganske dårlig. Det er nok også en del maktkamp og rivalisering ute å går. Kan gi en lillebror-på-slep-effekt. Femåringen kan være et hår i suppa for noe av det de to andre guttene har lyst til å gjøre. Så er det jo ikke så uvanlig at barn, og voksne, ikke alltid like villig inkluderer en nykomling. Det kan jo være veldig bekvemt å slippe å forandre på noe. Vil det hjelpe å sette noen absolutte grenser for hva som er lov å si og gjøre i ditt hus, uavhengig av hva noen har sagt og gjort først? Hva om dere mødre rotter dere sammen og lager en god slagplan? Ting jeg tror kan hjelpe: At moren til den yngste gutten aktivt begrenser hvor mye han får besøke dere. (Da er det moren hans som setter grenser. Ikke naboer som utsøter ham.) Han en kontinuerlig kommunikasjon med henne. Legg det kanskje fram med en vinkling av at da blir det på sikt bedre for hennes gutt. Får den yngste gutten besøk av andre venner blir ikke din sønn like livsviktig. Får den andre kompisen en viss trygghet for at han ikke _alltid_ må dele på bestevennen, kan det hende at han lettere aksepterer nykomlingen de gangene han er der. Snakk med guttene, samlet og hver for seg. Hva er det som skjer og hvorfor? (Etter den enkelte guttens syn.) Hva mener de kan hjelpe på situasjonen. Kan noen enkle, men tydelig avtaler guttene imellom gjøre det lettere? Hjelp guttene til å se saken fra de andres side. Pass på at den yngste ikke blir et veldedighetsprosjekt. Så må man akseptere at ikke alle går like godt sammen og innrette seg litt deretter. Bare noen forslag, om noen av dem skulle være verdt å prøve. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/#findComment-1987374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bnbnbn Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Er det samme type lek mellom de to jevnaldrede og din sønn og den yngre gutten? Det kan hende at den type lek som blir med femåringen til stedet passer din sønns 'gamle' kompis ganske dårlig. Det er nok også en del maktkamp og rivalisering ute å går. Kan gi en lillebror-på-slep-effekt. Femåringen kan være et hår i suppa for noe av det de to andre guttene har lyst til å gjøre. Så er det jo ikke så uvanlig at barn, og voksne, ikke alltid like villig inkluderer en nykomling. Det kan jo være veldig bekvemt å slippe å forandre på noe. Vil det hjelpe å sette noen absolutte grenser for hva som er lov å si og gjøre i ditt hus, uavhengig av hva noen har sagt og gjort først? Hva om dere mødre rotter dere sammen og lager en god slagplan? Ting jeg tror kan hjelpe: At moren til den yngste gutten aktivt begrenser hvor mye han får besøke dere. (Da er det moren hans som setter grenser. Ikke naboer som utsøter ham.) Han en kontinuerlig kommunikasjon med henne. Legg det kanskje fram med en vinkling av at da blir det på sikt bedre for hennes gutt. Får den yngste gutten besøk av andre venner blir ikke din sønn like livsviktig. Får den andre kompisen en viss trygghet for at han ikke _alltid_ må dele på bestevennen, kan det hende at han lettere aksepterer nykomlingen de gangene han er der. Snakk med guttene, samlet og hver for seg. Hva er det som skjer og hvorfor? (Etter den enkelte guttens syn.) Hva mener de kan hjelpe på situasjonen. Kan noen enkle, men tydelig avtaler guttene imellom gjøre det lettere? Hjelp guttene til å se saken fra de andres side. Pass på at den yngste ikke blir et veldedighetsprosjekt. Så må man akseptere at ikke alle går like godt sammen og innrette seg litt deretter. Bare noen forslag, om noen av dem skulle være verdt å prøve. mvh Takk for alle svar.De var nyttige. Jeg tror nok PieLill har noen veldig bra poeng her.Vi er nok litt for snille med å slippe inn besøk i tide og utide, men før var det ikke noe stort problem. Bør vel få naboene til å begrense hvor mye han kommer bort til oss og prøve å få guttene til å leke med hverandre til forskjellige tider så godt det lar seg gjøre.Så får vi håpe at det ordner seg over tid når nabogutten forhåpentligvis finner flere andre lekekamerater i nærområdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251887-unger-som-ikke-t%C3%A5ler-hverandre/#findComment-1988136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.