Gå til innhold

Kjøre med sommerdekk?

Anbefalte innlegg

Gjest no doubt
Skrevet

Tør jeg ta sjansen på å kjøre fra Asker til Oslo imorgen tidlig kl. 07 med sommerdekk? Det er ikke meldt kuldegrader, men råd mottas gjerne :)

Ja, det er til jobben. Offentlig transport passer ikke bra mtp tider, så vil helst unngå det.. Derfor jeg tviler så sterkt!

Skrevet

Bytt til vinterdekk med en gang. Hvorfor vente? Nå kommer vinteren.

Bor litt utenfor Oslo den andre veien og der har det vært minusgrader på morgenen i 2 dager nå. Hadde besøk fra Vestfold i går og der snødde det på ettermiddagen i går. De skriver jo i avisen også at man bare kan sette på vinterdekk (også piggdekk) selvom piggdekk ikke er lov ennå. Ingen skal bli bøtelagt for å ha byttet til piggdekk nå skriver de.

.

Skrevet

Var det meg ville jeg byttet, først som sist. Det må jo uansett gjøres?

Skrevet

Tja, det spørs hvor glad du er i å ta sjanser, eller hvor glad du er i livet det. Jeg hadde nok heller stått opp en time eller to tidligere framfor å risikere liv eller førlighet.

Gjest no doubt
Skrevet

Var det meg ville jeg byttet, først som sist. Det må jo uansett gjøres?

Ja, har bestilt time hos et verksted på onsdag. Derfor er det kun snakk om to dager. Det er jo varmegrader her og da skal det ikke være glatt. Eller?

Gjest no doubt
Skrevet

Tja, det spørs hvor glad du er i å ta sjanser, eller hvor glad du er i livet det. Jeg hadde nok heller stått opp en time eller to tidligere framfor å risikere liv eller førlighet.

Jeg innbiler meg at det først blir glatt hvis det er minusgrader - eller 0. Her har det kun vært varmegrader.

Gjest no doubt
Skrevet

Bytt til vinterdekk med en gang. Hvorfor vente? Nå kommer vinteren.

Bor litt utenfor Oslo den andre veien og der har det vært minusgrader på morgenen i 2 dager nå. Hadde besøk fra Vestfold i går og der snødde det på ettermiddagen i går. De skriver jo i avisen også at man bare kan sette på vinterdekk (også piggdekk) selvom piggdekk ikke er lov ennå. Ingen skal bli bøtelagt for å ha byttet til piggdekk nå skriver de.

.

Har bestilt time til onsdag, så det er kun snakk om to dager.

Skrevet

Ja, har bestilt time hos et verksted på onsdag. Derfor er det kun snakk om to dager. Det er jo varmegrader her og da skal det ikke være glatt. Eller?

Jeg synes det var snakk om snø i oslo bare. Du får bare se hva du våkner til da. Er det snø så ikke ta bilen, men kom heller for sent frem med sikker transport :)

Skrevet

Har bestilt time til onsdag, så det er kun snakk om to dager.

Jeg hadde ikke tatt den sjansen...

Har du vinterdekk? Kjenner du i såfall noen som kan hjelpe deg å bytte?

Gjest no doubt
Skrevet

Jeg synes det var snakk om snø i oslo bare. Du får bare se hva du våkner til da. Er det snø så ikke ta bilen, men kom heller for sent frem med sikker transport :)

Er det snø eller 0 grader tar jeg så klart ikke bilen, men jeg lurer på om det kan være glatt når det feks er +2.. For et dilemma! Skulle bestilt time før ;)

Gjest no doubt
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt den sjansen...

Har du vinterdekk? Kjenner du i såfall noen som kan hjelpe deg å bytte?

Nei, jeg har bestilt vinterdekk hos de som skal bytte for meg. Mener du at det kan være glatt hvis det er +2 grader?

Skrevet

Jeg innbiler meg at det først blir glatt hvis det er minusgrader - eller 0. Her har det kun vært varmegrader.

For å være litt brutal nå, det kan hende du angrer på den innbillningen dersom du havner på Sunnås.... Det kan også hende at det går bra, men liv er dyrebart. Kan du ikke skifte nå i kveld da?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er meldt store nedbørsmengder og null grader hele tirsdag. Så da må du regne med snø. I morgen er det meldt 1 varmegrad og litt nedbør.

Jeg hadde muligens vågd å kjøre i morgen hvis jeg var deg, men absolutt ikke på tirsdag!

Skrevet

Nei, jeg har bestilt vinterdekk hos de som skal bytte for meg. Mener du at det kan være glatt hvis det er +2 grader?

Det kan være glatt da, dersom det har vært kuldegrader i løpet av natta. Da er bakken fortsatt kald selv om lufta har plussgrader, og da blir det glatt.

Gjest Det som er farlig
Skrevet

Klart asfalten kan være isglatt selv om det er +2 i lufta.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vel i området +3 til -3 det regnes for å være ekstra glatt. Ved et par varmegrader kan det falle underkjølt regn som fryser på bakken -> såpeglatt!

Skrevet

Du kan jo ikke _vite_ at det holder seg over +2 hele tiden, da...

Skrevet

For å være litt brutal nå, det kan hende du angrer på den innbillningen dersom du havner på Sunnås.... Det kan også hende at det går bra, men liv er dyrebart. Kan du ikke skifte nå i kveld da?

Neida, det er så hyggelig på Sunnaas så. Bare man får nok mat så går det greit ;o)

Gjest no doubt
Skrevet

Har bestilt vinterdekk hos de som skal bytte for meg. Hvis ikke hadde jeg så klart byttet i helgen.

Takk for svar.

Gjest no doubt
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg får se an været imorgen, men satser ikke på å kjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...