Gjest GA Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vi har to unger, jent på 4 (snart 5) år og gutt på 7. Begge har de samme reglene og grensene, så langt det lar seg gjøre når man har med to ulike individer å gjøre. Akkurat nå sliter vi litt med 4-åringen. Hun har så vanskelig for å dele og å unne andre noe godt! Koser noen andre enn henne med katten, må hun bort og ta over. Har hun noe godt, vil hun ikke dele, har hun en fin leike vil hun ikke låne bort. Hvis jeg koser med broren blander hun seg oppi. Hjelper jeg han med leksene henger hun over oss. Står broren og ser på at jeg lager mat prøver hun å dytte ham bort så hun kan ta hans plass. Broren er mye rausere med henne enn det hun er med ham... Noe av det er kanskje sjalusi og kamp om oppmerksomhet, men det sliter mye på oss alle sammen når det blir mye sutring hele helga. Noen gode triks vi kan bruke for å få bukt med dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251929-%C3%A5-dele/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vi har det litt sånn her med jenta vår som fyller 4 år over nyåret. Hun krever veldig mye oppmerksomhet, men hun er veldig flink til å dele godteriet sitt. Hun er mer trøblete på å dele leker, få resten av mat eller annet, tåler ikke at andre i huset får kos, og hun synger gjerne ekstra høyt for å sabotere lekselesinga til storebror. Hadde vi hatt katt ville hun garantert gjort som lillesøster hos dere. Jeg er ennå i den fasen der jeg prøver ut ting som kan gjøre de verste situasjonene lettere, men jeg ser at hun blir gladere og lettere å ha med å gjøre om jeg inviterer henne med på forhånd, framfor at hun kommer og presser seg inn i situasjoner. Når hun vet at hun er ønsket hele tiden, så er hun ikke så opptatt av å være med lenger. Da får jeg likevel gjort det jeg skal med en av søsknene uten å bli forstyrret. Jeg tror egentlig hun er ute etter bekreftelser på at hun også er ønsket. Du kan prøve å gi henne ekstra skryt de gangene hun deler. Hun kan øve seg på å dele med de voksne først. Det er jo lettere enn å dele med broren vil jeg tro. De gangene broren deler med henne kan han få skryt for at han deler med henne. Eller du kan fylle en skål med snop og spørre om dere skal dele den alle sammen. Legg vekt på at det er fint å dele. Er det bare broren hun er lite villig å dele med? I såfall tyder det kanskje på at hun vet hun har makt over han der, utenom vet hun jo hvem som er størst. Altså hun vet at sitt eget snop kan hun bestemme over selv. Det er nok litt alderen også, jeg synes min jente kan være veldig ufornuftig av og til. Jeg ser uansett at hun blir mer fornuftig for hver mnd som går. Det hun kranglet om for et par månender siden er historie. Jeg ser at sjalusien hennes går mye på at hun vil ha bekreftelser på at hun blir sett og hørt. Får hun disse bekreftelsene uten at hun må be om det blir det lettere for både henne og oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251929-%C3%A5-dele/#findComment-1987193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vi har det litt sånn her med jenta vår som fyller 4 år over nyåret. Hun krever veldig mye oppmerksomhet, men hun er veldig flink til å dele godteriet sitt. Hun er mer trøblete på å dele leker, få resten av mat eller annet, tåler ikke at andre i huset får kos, og hun synger gjerne ekstra høyt for å sabotere lekselesinga til storebror. Hadde vi hatt katt ville hun garantert gjort som lillesøster hos dere. Jeg er ennå i den fasen der jeg prøver ut ting som kan gjøre de verste situasjonene lettere, men jeg ser at hun blir gladere og lettere å ha med å gjøre om jeg inviterer henne med på forhånd, framfor at hun kommer og presser seg inn i situasjoner. Når hun vet at hun er ønsket hele tiden, så er hun ikke så opptatt av å være med lenger. Da får jeg likevel gjort det jeg skal med en av søsknene uten å bli forstyrret. Jeg tror egentlig hun er ute etter bekreftelser på at hun også er ønsket. Du kan prøve å gi henne ekstra skryt de gangene hun deler. Hun kan øve seg på å dele med de voksne først. Det er jo lettere enn å dele med broren vil jeg tro. De gangene broren deler med henne kan han få skryt for at han deler med henne. Eller du kan fylle en skål med snop og spørre om dere skal dele den alle sammen. Legg vekt på at det er fint å dele. Er det bare broren hun er lite villig å dele med? I såfall tyder det kanskje på at hun vet hun har makt over han der, utenom vet hun jo hvem som er størst. Altså hun vet at sitt eget snop kan hun bestemme over selv. Det er nok litt alderen også, jeg synes min jente kan være veldig ufornuftig av og til. Jeg ser uansett at hun blir mer fornuftig for hver mnd som går. Det hun kranglet om for et par månender siden er historie. Jeg ser at sjalusien hennes går mye på at hun vil ha bekreftelser på at hun blir sett og hørt. Får hun disse bekreftelsene uten at hun må be om det blir det lettere for både henne og oss. Takk for fine innspill! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/251929-%C3%A5-dele/#findComment-1987331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.