Gå til innhold

Dere med ferske skolebarn!


Anbefalte innlegg

Gjest ikke nå!

Hvordan er deres barn?

Var på samtale på skolen forleden dag, og gledet meg til å få høre hvordan gullet presterer på skolen!

Men ting var ikke helt sånn som jeg har sett for meg, følgende ting ble sagt:

-Vanskelig for å sitte stille i timen, lager litt uro.

-Sen inn til timene, treg i garderoben, opptatt med alt annet.

-Deltar i lekeslossing som er strengt forbudt.

-Flink faglig, kan mye.

Det var oppsummeringen, og jeg ble veldig overrasket over dette at han er urolig i timene, læreren sa at dette måtte de ta tak i å gjøre noe med, for det var tydeligvis et problem.

Jeg gikk derfra med en litt bekymret mine, dette er mitt første barn, og jeg fikk nesten inntrykket av at han var den eneste som var sånn av 30 barn!

Hvordan er deres barn?

Og har dere noen råd?

Vi har snakket sammen om dette, og fra i morgen skal alt bli så meget bedre visstnok, men kanskje det tar litt tid når du er 6-år...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251939-dere-med-ferske-skolebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror den beskrivelsen der er ganske vanlig ;-)

Har en i 2. klasse, og bortsett fra lekeslossingen, har jeg hørt akkurat det samme både i fjor og i år.

Gutter og jenter på 6-7 år er gjerne sånn, må regne med at de er urolige, vimsete og somlete, og man må jobbe med å få det bedre.

Læreren til guttungen mente iallefall ikke at det var noe spesiellt stort problem, og de snakker med ungene om det stadig vekk. Hver uke har de både faglige mål og sosiale mål. De sosiale målene er f.eks å gi hverandre arbeidsro, komme raskt inn til timen, holde orden i garderoben, rekke opp hånda i samlingsstund.

Synes gullet ditt høres ut som en helt vanlig 6-åring! :o)

6-åringer kan ikke sitte i ro.

Det er jo mer og mer vanlig at barnehagebarna skal være ute det meste av dagen, turer flere ganger i uka, masse fysisk aktivitet, leik og moro.

Så begynner de på skola -og der skal de kunne sitte stille på en stol når læreren "forlanger" det..

Høres ganske så normalt ut. Man leverer ikke ferdig skoletilpassede barn til første klasse, tidligere barnehage eller ikke.

Det varierer nok en del hvor "alvorlig" lærere synes urolig kropp og lekeslossing er.

Skolen bruker 10-13 år på å lære oss å sitte stille.

Så bruker fysioterapeutene resten av livene våre på å få oss til å bevege oss igjen.

Sukk...

mvh

Du har en "han", ja?

Jeg garanterer at han ikke er den eneste.

Lærerne har sett maaange slike gutter tidligere. Det er helt normalt. Konsentrasjonsevnen osv. kommer etter hvert - det er delvis en treningssak, og delvis modenhet.

Tenk på at lekeslossingen osv. betyr at han trives og har kompiser på skolen. Hadde han sittet stille som en mus og sett ned i pulten, ville det antakelig gitt signaler om at han følte seg utrygg.

De tingene du fikk beskjed om, er slikt de jobber med på skolen i starten. Da er det riktig at du blir orientert om det, slik at du kan støtte opp (men uten å kjefte).

Gjest slapp av

Det er jo fint at læreren tar tak i det med uro i klassen - men det er sikkert ikke så alvorlig ment som du tar det.

Han er jo flink faglig!

Og 6 åringene er jo full av "maur". Læreren her bare lo, og sa hun har aldri sett så mange sittestillinger ved et bor før hun begynte i første. Og det er jo sånn, nesten ingen av barna klarer å sitte fint en time.

Annonse

Mitt inntrykk er at det er mye uro i førsteklasse. Kanskje ikke så rart når omtrent halvparten av dem er 5 år når de begynner på skolen.

Når storesøster gikk i første (i fjor) snakket læreren hennes ofte om at det var vanskelig å få alle til være i ro. Hun brukte mye tid på å få klassen til å falle til ro etter friminutter eller etter at de har byttet tema.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye. Han har bare gått 2 mnd på skolen enda. Men selvsagt skal du snakke litt med ham om at det er viktig å komme raskt inn og at det er viktig å sitte rolig og høre på læreren.

Høres ganske så normalt ut. Man leverer ikke ferdig skoletilpassede barn til første klasse, tidligere barnehage eller ikke.

Det varierer nok en del hvor "alvorlig" lærere synes urolig kropp og lekeslossing er.

Skolen bruker 10-13 år på å lære oss å sitte stille.

Så bruker fysioterapeutene resten av livene våre på å få oss til å bevege oss igjen.

Sukk...

mvh

:-) Godt innlegg! Mye sant i det!

Gjest Josefine1

Høres ganske så normalt ut. Man leverer ikke ferdig skoletilpassede barn til første klasse, tidligere barnehage eller ikke.

Det varierer nok en del hvor "alvorlig" lærere synes urolig kropp og lekeslossing er.

Skolen bruker 10-13 år på å lære oss å sitte stille.

Så bruker fysioterapeutene resten av livene våre på å få oss til å bevege oss igjen.

Sukk...

mvh

:) hva du kommer på PieLill, så sant så sant.

Gjest nicket uteblir...altfor skrytete...

Jeg hadde forventet at jeg fikk slike kommentarer som du gjorde, men jeg svevde ut fra foreldresamtalen og har gjort det hver gang.

Han er et prakteksemplar av de sjedne. Flink i alle fag, ordenselev av rang og meget høflig og snill mot både lærere og medelever:o)

Jeg måtte spørre om det var min unge ho snakka om og det var det. Dette er noe vi prøver å tenke på når han raser som verst her hjemme...

Poden som nettopp ble seks er veldig flink "faglig" (leser, skriver, regner osv), men sliter litt med å bryte opp fra en aktivitet for å ga i gang med noe nytt (f.eks. utetid). Han somler veldig med påkledning etc. Dette er gammelt nytt fra barnehagetiden, og vi har prøvd "alt". Jeg har nesten begynt å helle mot å la ham vokse det av seg. Han er tross alt gutt og født seint på året (en av de yngste i klassen). Jeg skjønner at læreren sliter, men det rett og slett lite man an gjøre med det, tror jeg.

Nå er min 2.klassing, men i fjor på denne tiden snakket vi med læreren om dette om å sitte i ro. Og slik som læreren såg det var dette noe de arbeidet med hele året,for alle barn.

Nå er min sønn en slik en som kan sitte rolig med rolige aktiviteter, for i neste øyeblikk å klatre i taklampa. Men vi fikk vite at han "prøvte" å være rolig i timene og det var det viktigaste.At han ikke alltid klarte det,var ingen krise.

I år er han roligere, men læreren ser at han er avhengig av fysisk aktivitet for å å holde seg i ro i timene. - Men det er bare å gi han noen matteoppgaver, så holder han seg i ro, var hennes konklusjon.

Men på hvilkem måte mente hun at sønnnen din var urolig da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...