Gå til innhold

SKal vi avbryte dotrening..? Sliten nå..

Anbefalte innlegg

Gjest Kan noen gi meg råd.?

3-åringen hos oss er moden på mange områder, men ikke når det gjelder det med dogåing/renslighet. I tre dager har vi nå prøvd å kutte bleia, det har gått noe varierende, i starten var det tydelig litt "moro", og motivasjonen var til stede. NÅ virker det som om vi maser med dogåinga, og han lar det stå til, og tisset kommer rett igjennom. Tenker som så at hvis vi tar på han bleie igjen, så kommer han vel "aldri" til å kutte den ut? Har ikke lyst å avbryte det heller, men er sånn i tvil hva som er riktig. Veldig uerfaren på omrdået her. Gi meg råd noen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251994-skal-vi-avbryte-dotrening-sliten-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kan noen gi meg råd?

Hvordan gjør dere det da?

Han går i truse hele tiden, vi spør inni mellom om han vil gå og tisse/noen ganger "bestemmer" vi det, de første dagene syntes han dette var ok og løp inn på doen. En del uhell, men ikke kjempemange. Nå har vi nok sikkert vært masete, (?) og han protesterer på å gå på badet. Uff, klarer ikke å forklare skikkelig en gang, er kjempesliten... Han går rundt i våte truser, jeg skifter på han hele dagen. Tidligere har han ikke vært motivert for å slutte i det hele tatt, nå er han motivert i utgangpunket. Tørr om natta, det er dagen som er problemet, han sier ikke i fra at han skal tisse. Merker jeg er sur og sliten av dette. Hjelp meg videre!!

Gjest ninnima

Jeg vil si at når han ikke sier i fra at man må tisse, og hvis jeg oppfatter deg rett så sier han heller ikke i fra etter at han har tisset, og ender med å gå med våt truse til dere oppdager det - ja da sier du vel egentlig selv at han ikke er moden for det.

Hva er vitsen med å presse? Han blir motvillig og sur, og dere blir oppgitt. Sett på bleie igjen, og vent til han viser tegn til å være moden for det. Han kommer garantert til å slutte med bleie en gang selv om han ikke er tørr 3 år gammel. :-)

Han går i truse hele tiden, vi spør inni mellom om han vil gå og tisse/noen ganger "bestemmer" vi det, de første dagene syntes han dette var ok og løp inn på doen. En del uhell, men ikke kjempemange. Nå har vi nok sikkert vært masete, (?) og han protesterer på å gå på badet. Uff, klarer ikke å forklare skikkelig en gang, er kjempesliten... Han går rundt i våte truser, jeg skifter på han hele dagen. Tidligere har han ikke vært motivert for å slutte i det hele tatt, nå er han motivert i utgangpunket. Tørr om natta, det er dagen som er problemet, han sier ikke i fra at han skal tisse. Merker jeg er sur og sliten av dette. Hjelp meg videre!!

Hva om du snakker litt med ham om det. Sier at det er veldig dumt å tisse i trusa hele tiden. (Ikke vær sint.) Fortell også at fra nå så skal dere voksne bestemme når han skal tisse, og så kan ha bestemme hvis han må tisse når dere ikke bestemmer det.

Og så har dere faste dotider; Med en gang han står opp, etter hvert måltid, før dere går ut, når dere kommer inn igjen og før han legger seg. I tillegg når du ser han er tissetrengt.

Og det er ikke snakk om masing, men om at dere sier: "Nå skal vi gå på do og tisse". Han har ikke noe valg her altså - dere tar ansvar for at tissingen skjer på do.

Selvsagt kan det skje uhell nå også. Men det er sånn som skjer. Da blir dere ikke sinte eller oppgitte, bare konstaterer at der var det et uhell. Og så setter dere ham på do med en gang. Dammen kan dere tørke opp etterpå. Min erfaring er at det som regel kommer noen dråper ekstra på do.

Lykke til!

Annonse

Med begge våre jenter måtte vi gi opp på første forsøk. Prøvde så igjen et par måneder senere, og da gikk det bra med en gang!

Minsten sluttet med bleie nå i sommer, og jeg prøvde førts bleieslutt på henne i mai. Men etter gjentatte ganger med tissing i trusen (minst 5 ganger daglig) gav jeg opp etter noen dager. Fant ut at jeg fikk heller prøve igjen i juli, da vi skulle ha ferie. Og da vi tok av bleien i juli, gikk hun på do helt av seg selv fra dag 1!!!

Så mitt råd er å ta bleien på igjen, og vente et par-tre måneder. Mye kan skje på kort tid!

Gjest Elextra

Jeg har liten tro på å presse igjennom dotrening før barnet er klart for det selv. Kan hende funker det for mange, men tror også mange blir unødvendig sene på grunn av presset. Jeg mener de ikke er klare før de selv, uten voksenhjelp, passer på å gå på do når de skal tisse.

Jeg ville utsatt det hele til han virker motivert. Og da gjerne lokke litt med premier à la klistremerker for dager han klarer seg uten bleie.

Om eldstemannen vår tenkte vi ofte "skal han ALDRI bli tørr, da"? Vi hadde forsøkt å ta av han bleien, lokke med fine nye guttetruser, hatt et belønningssystem med klistremerker - men NEI - ingenting fungerte.

Før han, 3,5 år gammel, proklamerte at nå skulle han ha på seg truse - og tørr var han, dag og natt.

Nr 2 slutta da han var tre år, uten noen form for "pådytting" eller stress.

Mitt enkle råd er: Ikke stress med dotreninga. Ta tiden til hjelp. Når barnet er klart, er det klart.

Har dere bare holdt på i 3 dager? Og så er du lei?

Vi holdt på i ca to måneder (halve august, hele september og ei uke inn i oktober) før jeg kunne si med hånda på hjertet at nå er minstemor tørr.

Var på nippet til å gi opp, mest fordi mannen min syntes det var mer stress med uhell enn med bleier.... MEN så glad jeg er nå at jeg holdt ut!

Det er så deilig for henne å gå uten bleier, og hun er stolt av det, og føler seg stor :-) Nå sier hun i fra selv, og går gjerne på do og tisser alene.

De første ukene styrte jeg det veldig, og satte henne på do med jevne mellomrom (ca annenhver time), etterhvert sjeldnere. Bæsjingen tok det lengst tid med, men det går helt fint nå!

Hun er 2,5 år. De to andre barna mine var 3,5 år og 3 år. De to andre brukte kortere tid på å bli tørre enn minstemor. Unger er forskjellige!

Det er jo dumt å prøve nå da. Trodde det var vanlig å prøve om sommeren, jeg hadde ventet til neste sommer nå.

ELdstemann var 3,5 i november for 4 år siden, og fant plutselig ut at han skulle slutte med bleie. Av med bleia, på med dress og ut og ake. Ett uhell tror jeg det var :-)

Minstemor er som sagt akkurat blitt tørr nå (hun er 2,5) Og jeg må si at det er deilig at det kom i boks før kulda satte inn!

ELdstemann var 3,5 i november for 4 år siden, og fant plutselig ut at han skulle slutte med bleie. Av med bleia, på med dress og ut og ake. Ett uhell tror jeg det var :-)

Minstemor er som sagt akkurat blitt tørr nå (hun er 2,5) Og jeg må si at det er deilig at det kom i boks før kulda satte inn!

Jeg har bare prøvd om sommeren. Eldstemann var tre år men de to andre var to år. Helt enig i at det er deilig når de slutter, men greiest å slutte om sommeren i tilfelle de har uhell.

Annonse

Synes hele begrepet med "pottetrening" eller "dotrening" er litt tåpelig jeg da...

Greit at ungene skal få prøve å sitte på do - hvis de synes det er spennende og har lyst til det sjøl... Ingen unger er egentlig tørre, hvis de voksne setter dem på do til faste tider... Jeg mener de må klare kjenne sjøl når de må på do før de kan kalles tørre...! Og selv da kan det såklart skje uhell...

Har aldri stresset med å slutte med bleie... Eldstejenta var tidlig ute med det meste, men bleiene ville hun ikke gi slipp på... Var overhodet ikke interessert i doen... Men så plutselig en dag, rett før hun ble tre år, så bestemte hun seg for at hun hadde sluttet med bleie... :) Tror knapt det var et uhell... Noen dager seinere ville hun slutte på natta også, og hun var helt tørr natta gjennom...

Tror ungene må få lov til å styre det der litt mer sjøl jeg da... De kan ikke presses til å være klare... Så sett på bleia igjen du, så ordner det seg etterhvert... Noen er tidlig ute, andre er seine... Men slutte gjør hun jo en gang... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...