Gå til innhold

Ingen som bryr seg om opprinnelsen til Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mitt nabolag har jeg ikke hørt at noen har fått egg på døra...selvom jeg vet at dette er "vanlig"

Men slik det egentlig skal praktiseres, er at man selv bestemmer om man ønsker besøk eller ikke. Hvis man ønsker besøk skal man sette ut lys eller "Gresskar-lykt"ved døra.

Ønsker man derimot ikke besøk skal man slå av utelyset, og ha det litt mørkt i huset.

Altså er "regelen" at mørklagte hus skal ikke besøkes..

Drittungen i borettslaget her kastet egg også på de dørene han fikk godteri. Men han er en snåling og det nytter ikke å snakke med ham ser det ut til. Og heller ikke med foreldrene. Jeg har gitt opp.

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Dorthe

17

• Speak

11

• KaVa

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mine barn har ikke peiling på hvorfor de går "halloween" og jeg har ikke tenkt å fortelle dem det...

Her feirer vi ikke, bare barn som kler seg ut og koser seg ute, ved å gå fra dør til dør! Og de har heller ikke lov til å kaste egg eller andre mindre pene ting. Da hadde det blitt slutt på minuttet.

Men ungene synes det er spennende og koser seg med forberedelsene....

Samme her - 4-åringen har den viktige jobben med å være hjemme - stå i den mørke gangen med levende lys på gulvet - og dele ut godteri til de som kommer -på den måten slapp jeg maset om at hun ville gå - hehe

Skrevet

men hvorfor skulle man i det hele tatt bry seg om halloween??

jo, det er ikke vi som har begynt, selvfølgelig er det jo nille og edwy`s og toys R´us og diverse andre butikker. enda noe mer kjøpepress. dette har ingenting med Norge og gamle norske tradisjoner å gjøre!

grunnen til at vi ikke har thanksgiving er jo fordi det bare handler om mat, og at de ikke kan gjøre stor nok profitt på det.

å julenisse og påskekaniner og gaver og julemarsipan og prinsessekostyme og barbie og teletubbies og stickeralbum og des værre er!!

desto mer materalistisk lykke som kjøpes, desto mer krever vi, og følgende mer trenger vi for å bli lykkelige. jeg har en tanteunge som ikke blir glad for noe annet enn tv-spill og store gaver.

hurra for deg som fyller ditt år, ja trenger bare mere!

Kjøpepress? - her tegnet vi skumle fjes med mors sminke - blodet renner ut av øyet og et kulehull i panna - grønnmugg i kinnene og svarte klær. Tupert hår og rett ut. Det er så kaldt og vått også at det er en gru ;:)

Artig med noe annet enn bare hverdager vel? :)

Skrevet

En ting er å hedre de døde.

En annen ting er det å hedre de døde ved å tigge sjokolade fra de levende. :)

Jeg kjøpte to store poser seigmenn - så kan de ta selv fra en skål -kom på 58 kroner.

Skrevet

Samme her - 4-åringen har den viktige jobben med å være hjemme - stå i den mørke gangen med levende lys på gulvet - og dele ut godteri til de som kommer -på den måten slapp jeg maset om at hun ville gå - hehe

jeg ser ikke noe galt at ungene har en herkig dag...

Har hatt besøk av mange flotte småinger! Jeg synes det er koselig selv! Snakke litt med dem og beundrer kostymene. Og så er de så flotte på barns vis...

Skrevet

jeg ser ikke noe galt at ungene har en herkig dag...

Har hatt besøk av mange flotte småinger! Jeg synes det er koselig selv! Snakke litt med dem og beundrer kostymene. Og så er de så flotte på barns vis...

Jeg synes også det er hyggelig men ikke når de kaster egg etterat de har fått godis og blir sure når de kommer for tredje gang uten å få noe.

Nå har jeg egentlig fått nok. Det har sikkert vært 50 stykker her + de som har kommet flere ganger.

Skrevet

"På en måte."

Jeg stiller meg selvsagt sterkt imot en holdning om at kun kristne skal feire jul. Er det noen som _ikke_ skal feire jul, så er det nettopp kristne. Julefeiringen er vinterfest, og en eldgammel feiring av at solen snur og det går mot lysere tider. Den finnes i absolutt alle gamle kulturer på den nordlige halvkule. Det at vatikanet plasserte "jesu fødsel" på denne tiden, var rett og slett fordi de skjønte at de ikke kunne bekjempe vinterfesten, og dermed forsøkte å skvise den ut ved å plassere en ny høytid oppå den.

Jeg feirer Jól med den beste samvittighet, og vet at jeg - i motsetning til kristne - faktisk feirer en høytid som er plassert på riktig på kalenderen.

"........................................"

Der er vi skjønt enige! Feire solsnu og drikke jòl! :)

Skrevet

I mitt nabolag har jeg ikke hørt at noen har fått egg på døra...selvom jeg vet at dette er "vanlig"

Men slik det egentlig skal praktiseres, er at man selv bestemmer om man ønsker besøk eller ikke. Hvis man ønsker besøk skal man sette ut lys eller "Gresskar-lykt"ved døra.

Ønsker man derimot ikke besøk skal man slå av utelyset, og ha det litt mørkt i huset.

Altså er "regelen" at mørklagte hus skal ikke besøkes..

Så langt i kveld er det ingen som har brydd seg med at utelyset mitt er avslått. De ringer på lell.

De som sender ungene ut på dette, bør iallefall forklare dem såpass, at om lyset er av, skal de ikke forstyrre.

Møkkaskikk handelstanden tjener rått på. :-(

Skrevet

Hvis man skal følge den gamle norrøne tradisjonen, ferier man vel 21. eller 22. desember om jeg huser rett.

Så om man mener man feirer Jol og ikke kristen Jul, bør man også stå for sitt synspunkt og feire dagen når den virkelig skal feires, i stedet for å bruke gamle tiders feiringer som alibi og gi blanke slike ting som eksempelvis -når- disse egentlig skal feires.

Har noe med moral og dobbeltmoral å gjøre det der.

Hedninger feirer selvsagt over mange dager. Jòl ble feiret mellom ca 20 desember og til litt ut i januar.

Skrevet

"Although no one knows on which exact date Jesus was born, Christians have favored December 25 since ancient times. "

Kilde: Wikipedia

Og hvor i verden lammer sauene i desember? *smil*

Skrevet

Jeg synes også det er hyggelig men ikke når de kaster egg etterat de har fått godis og blir sure når de kommer for tredje gang uten å få noe.

Nå har jeg egentlig fått nok. Det har sikkert vært 50 stykker her + de som har kommet flere ganger.

Vi sitter og stapper i oss vi nå - Plutten liker ikke lakris - men det gjør jeg! :)

Skrevet

Vi sitter og stapper i oss vi nå - Plutten liker ikke lakris - men det gjør jeg! :)

Minstemann har ikke kommet hjem enda han så jeg aner ikke hva han har i posen.

Her begynte de å komme klokka 17 og det er ikke slutt enda ser det ut til. Men mange er sure og jeg tror ikke ungene har fått så mye.

Skrevet

Og hvor i verden lammer sauene i desember? *smil*

Det er jo en av de sikreste indikasjonen på at datoen 25 des. er/var overlagt jug fra vatikanets side.

Skrevet

Noen store gutter slo minstemann med en stokk og stjal godteriet hans. Så han fikk resten av det jeg hadde kjøpt inn og det hjalp litt.

Jeg har sagt det før og du har jo sett det og, ungene her er jaggu ikke riktig kloke.

Nå er jeg så forbannet at neste år sier jeg at bare norske får godis. *føler meg skikkelig rasistisk*

Skrevet

Det er jo en av de sikreste indikasjonen på at datoen 25 des. er/var overlagt jug fra vatikanets side.

Ja det er det. Men folk tror at de feirer kristmesse. :)

Skrevet

Noen store gutter slo minstemann med en stokk og stjal godteriet hans. Så han fikk resten av det jeg hadde kjøpt inn og det hjalp litt.

Jeg har sagt det før og du har jo sett det og, ungene her er jaggu ikke riktig kloke.

Nå er jeg så forbannet at neste år sier jeg at bare norske får godis. *føler meg skikkelig rasistisk*

Huff -ja, jeg husker jo hvordan det var hos deg - nå fikk jeg helt vondt av gutten din!!

Skrevet

Huff -ja, jeg husker jo hvordan det var hos deg - nå fikk jeg helt vondt av gutten din!!

Jeg får vondt langt inn i sjela. Det var så moro først og så ender det så gærnt.

Han forteller at mange har kastet egg på barnehagen og inne i oppgangen og at noen tigde penger.

Jeg blir jammen helt matt over hvor frekke noen er.

Skrevet

Jeg får vondt langt inn i sjela. Det var så moro først og så ender det så gærnt.

Han forteller at mange har kastet egg på barnehagen og inne i oppgangen og at noen tigde penger.

Sjukt

Skrevet

Sånt er dårlig folkskikk og dårlig oppdragelse og har ingenting med Halloween eller Samhain å gjøre.

Skrevet

Sånt er dårlig folkskikk og dårlig oppdragelse og har ingenting med Halloween eller Samhain å gjøre.

Men hva skal vi voksne gjøre når det ikke nytter å snakke med foreldrene engang?

Jeg er jo paria så det nytter ikke hva jeg sier men når vaktmesteren blir truet med bank når han snakker til unger, da er det håpløst.

Jeg blir jo så forbannet og da er det bedre å ta det ut på dol enn å ta det ut noen andre steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...