Gå til innhold

Ingen som bryr seg om opprinnelsen til Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle har forskjellige meninger, og dette var tydeligvis din. Jeg kan ikke si jeg er enig. Synes (uansett opprinnelse) at Halloween er ganske så hyggelig for de fleste barn - og sikkert en del voksne også :-)

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Dorthe

17

• Speak

11

• KaVa

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kjenner en mexikaner som fortalte meg at de har en dag i året (husker ikke hvilken dato) der de feier de døde, det blir jo litt av det samme. For han var det en helt naturlig sak. Ikke greier jeg å se det er så veldig makabert heller, skikkene er jo ulike rundt omkring.

Skrevet

"dette har ingenting med Norge og gamle norske tradisjoner å gjøre!"

Det er det veldig mye annet som ikke har, heller.

"grunnen til at vi ikke har thanksgiving er jo fordi det bare handler om mat, og at de ikke kan gjøre stor nok profitt på det."

Nei. Thanksgiving er 100% steds- og tidsbestemt. Det er en tradisjon som spesifikkt feirer hvordan amerikanske nybyggere fikk masse mat av indianerne, og de hadde en stor spisefest, før de drepte dem. Det er ikke sammenliknbart med f.eks halloween, og ville vært absurd å forsøke å innføre til norge.

"........................................"

halloween er absurd å føre til norge.

nå er jeg ingen spesialist i dette feltet, så jeg visste jo at jeg ville bli bombardert med noe "DER tar DU feil". thanksgiving var det eneste jeg kom på, men du forstår budskapet?

er så lei av at alt skal bli analysert til hvert eneste ord, fordi folk elsker å "ta" andre. vel er jeg ikke den skarpeste kniven i skuffa, men hvorfor ikke bare ta teininga istedenfor å føre samtalen inn på noe annet?

Skrevet

Kjøpepress? - her tegnet vi skumle fjes med mors sminke - blodet renner ut av øyet og et kulehull i panna - grønnmugg i kinnene og svarte klær. Tupert hår og rett ut. Det er så kaldt og vått også at det er en gru ;:)

Artig med noe annet enn bare hverdager vel? :)

jeg elsker å gjøre noe annet av hverdagen, har ikke sagt noe annet. men jeg liker bedre å gjøre ting som ikke nødvendigvis må omfatte hele nasjonen med kjøpepress.

søstera mi hadde en selger på døra i dag (seriøs vare), og selgeren, som var en koselig ung dame, sa at det var en bom å sette av denne dagen. det er jo ingen som åpner dørene.

ALLE jeg har snakket med i dag sier at de IKKE liker denne dagen. jeg håper at når jeg får unger, skal jeg få slippe å måtte sende mine unger ut på tigging.

Skrevet

nå er jeg ingen spesialist i dette feltet, så jeg visste jo at jeg ville bli bombardert med noe "DER tar DU feil". thanksgiving var det eneste jeg kom på, men du forstår budskapet?

er så lei av at alt skal bli analysert til hvert eneste ord, fordi folk elsker å "ta" andre. vel er jeg ikke den skarpeste kniven i skuffa, men hvorfor ikke bare ta teininga istedenfor å føre samtalen inn på noe annet?

Fordi jeg synes du blir litt vel feilslått nasjonalistisk når du mener at ingenting som ikke er norsk i utgangspunktet ikke skal innføres hit.

"........................................."

Skrevet

... "ingenting som ikke er norsk i utgangspunktet skal innføres hit" - skulle det være.

"..........................................."

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, bryr meg ikke særlig om det.

Tror egentlig ikke skikken er kommet for å bli veldig lenge. Kanskje tar jeg feil, men synes ikke det er så nøye heller.

Skrevet

Jeg får vondt langt inn i sjela. Det var så moro først og så ender det så gærnt.

Han forteller at mange har kastet egg på barnehagen og inne i oppgangen og at noen tigde penger.

Jeg blir jammen helt matt over hvor frekke noen er.

Og dere snakker så varmt om Løkka? :-)

"......................................"

Skrevet

Og dere snakker så varmt om Løkka? :-)

"......................................"

Det er fint å bo her fordi det er lett å komme til byen og fordi det er fint om sommeren, men ungene kan du få gratis av meg akkurat nå.

Hvorfor kan ikke folk oppdra ungene sine skikkelig grrrrrr? Og hvorfor er det ingen som bryr seg?

Skrevet

Det er fint å bo her fordi det er lett å komme til byen og fordi det er fint om sommeren, men ungene kan du få gratis av meg akkurat nå.

Hvorfor kan ikke folk oppdra ungene sine skikkelig grrrrrr? Og hvorfor er det ingen som bryr seg?

"Hvorfor kan ikke folk oppdra ungene sine skikkelig grrrrrr? Og hvorfor er det ingen som bryr seg?"

Fordi det er en jævla hipp-kultur-ghetto. Selv jeg er for gammel til å oppholde meg mer enn en time eller to der :-)

"......................................."

Skrevet

"Hvorfor kan ikke folk oppdra ungene sine skikkelig grrrrrr? Og hvorfor er det ingen som bryr seg?"

Fordi det er en jævla hipp-kultur-ghetto. Selv jeg er for gammel til å oppholde meg mer enn en time eller to der :-)

"......................................."

Akkurat nå er jeg helt enig med deg, men snakk til meg i april :o)

Skrevet

Akkurat nå er jeg helt enig med deg, men snakk til meg i april :o)

Jeg skal gjøre det, så får du løfte på munnbindet, hoste opp litt eksos og annet dritt, og forsøke å svare begeistret :-)

Skrevet

Jeg skal gjøre det, så får du løfte på munnbindet, hoste opp litt eksos og annet dritt, og forsøke å svare begeistret :-)

Gleden med å bo her er å komme seg til byen når man vil om sommeren :o)

Jeg får ikke lov å flytte heller selv om jeg aldri så gjerne ville så jeg har ikke noe valg.

Skrevet

Gleden med å bo her er å komme seg til byen når man vil om sommeren :o)

Jeg får ikke lov å flytte heller selv om jeg aldri så gjerne ville så jeg har ikke noe valg.

"Gleden med å bo her er å komme seg til byen når man vil om sommeren :o)"

Å komme seg til byen uten å ta trikk (e.l.), mener du? Jeg kommer meg da til byen både på sommeren og vinteren jeg, med trikken. Litt vanskelig om natten, det er sant.

Jeg tror forøvrig ikke det hadde vært tingen med rullestol her jeg bor. Faktisk tror jeg det hadde vært helt forjævlig :-)

"...................................."

Skrevet

"Gleden med å bo her er å komme seg til byen når man vil om sommeren :o)"

Å komme seg til byen uten å ta trikk (e.l.), mener du? Jeg kommer meg da til byen både på sommeren og vinteren jeg, med trikken. Litt vanskelig om natten, det er sant.

Jeg tror forøvrig ikke det hadde vært tingen med rullestol her jeg bor. Faktisk tror jeg det hadde vært helt forjævlig :-)

"...................................."

Jeg bor virkelig fint til i forhold til stol. Ikke en oppoverbakke mellom her og Aker Brygge bortsett fra Karl Johan. Så jeg kan dra hvor jeg vil uten å tenke på taxi og antall taxiturer og slike ting.

Bare snøen holder seg borte :o)

Gjest Revmatiker.
Skrevet

Er det ikke vakkert at vi har frihet til å velge????

Jeg velger å feire jul og halloween, men å gifte meg i kirken, ha dåp i kirken eller ha konformasjon for unger som ikke tror, DET er å gå langt over streken for meg som ikke tror.

Og der har vi dobbeltmoralen spør du meg.

Det er så greit å ferie jul - fordi det er SÅÅÅÅ koselig.

Men å gå i kirken, det kan man da ikke gjøre. Hjelp, folk vil jo faktisk tro du TROR noe. Det er jo kjempefarlig.

En annen ting er "kristne" som gjerne er litt ekstra kristne på julen, men driter i det resten av året.

Skrevet

Jeg bor virkelig fint til i forhold til stol. Ikke en oppoverbakke mellom her og Aker Brygge bortsett fra Karl Johan. Så jeg kan dra hvor jeg vil uten å tenke på taxi og antall taxiturer og slike ting.

Bare snøen holder seg borte :o)

"Snarveien" til og fra trikken her har ca. 45 graders helling :-)

Skrevet

Og der har vi dobbeltmoralen spør du meg.

Det er så greit å ferie jul - fordi det er SÅÅÅÅ koselig.

Men å gå i kirken, det kan man da ikke gjøre. Hjelp, folk vil jo faktisk tro du TROR noe. Det er jo kjempefarlig.

En annen ting er "kristne" som gjerne er litt ekstra kristne på julen, men driter i det resten av året.

Jeg ser ingen dobbeltmoral i det du skriver. Om man er kristen eller ikke, eller i hvilken grad man faktisk er kristen, har ingenting med dobbeltmoral å gjøre. Å velge ut det man liker, og drite i resten, er selektivt, men ikke dobbeltmoralistisk - med mindre man feirer "kristen" jul, og dyrker Satan resten av året.

"........................................"

Skrevet

Kjenner en mexikaner som fortalte meg at de har en dag i året (husker ikke hvilken dato) der de feier de døde, det blir jo litt av det samme. For han var det en helt naturlig sak. Ikke greier jeg å se det er så veldig makabert heller, skikkene er jo ulike rundt omkring.

Uff, nå leste jeg: "...hvor de feier over de døde" ;)

Skrevet

"Snarveien" til og fra trikken her har ca. 45 graders helling :-)

Åh hjelp, den er for drøy til og med for meg :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...