Gå til innhold

Reflex og reflex

Anbefalte innlegg

Gjest morentilfire

Har lest at disse nye fancy refleksene ikke er like effektive som de gammeldagse.

En bilfører ser ikke lyset før bilen er tett på, og da kan det være for sent å få bremset.

Fikk bare lyst til å videreformidle den advarsel jeg leste, nå som mørketiden setter inn for alvor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252228-reflex-og-reflex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest morentilfire

Hva slags nye reflekser er det?

Jeg skummer daglig diverse aviser. Siden jeg har småbarn festet jeg meg spesiellt ved denne:

Billige reflekser giver falsk tryghed

Mørket sænker sig over Danmark og med vintertidens ankomst bliver det tidligere mørkt om aftenen. Derfor tager mange børn og voksne reflekser på for at kunne færdes sikre i trafikken. Men mange reflekser giver en falsk tryghed og beskytter ikke de bløde trafikanter.

Det hænger sammen med, at der er en mængde reflekser på markedet, som ikke er godkendte, og forsøg har vist, at nogle af reflekserne kun har en synlighed på 20 meter. Det er langt mindre end bilernes bremselængde, og derfor kan bilisterne ikke nå at gøre noget i forhold til en fodgænger eller cyklist på baggrund af refleksen.

- Når man så køber en refleks, der er ringere end et stykke hvidt papir på ryggen, så er det ikke sikkerhed, man køber. Man er til grin og får falsk sikkerhed, siger chef for presse og dokumentation i Rådet for Større Færdselssikkerhed Jesper Sølund til Ritzau.

Rådet anbefaler, at forbrugerne kun køber reflekser med mærkningen EN13356, der kan ses 140 meter væk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252228-reflex-og-reflex/#findComment-1990253
Del på andre sider

Jeg skummer daglig diverse aviser. Siden jeg har småbarn festet jeg meg spesiellt ved denne:

Billige reflekser giver falsk tryghed

Mørket sænker sig over Danmark og med vintertidens ankomst bliver det tidligere mørkt om aftenen. Derfor tager mange børn og voksne reflekser på for at kunne færdes sikre i trafikken. Men mange reflekser giver en falsk tryghed og beskytter ikke de bløde trafikanter.

Det hænger sammen med, at der er en mængde reflekser på markedet, som ikke er godkendte, og forsøg har vist, at nogle af reflekserne kun har en synlighed på 20 meter. Det er langt mindre end bilernes bremselængde, og derfor kan bilisterne ikke nå at gøre noget i forhold til en fodgænger eller cyklist på baggrund af refleksen.

- Når man så køber en refleks, der er ringere end et stykke hvidt papir på ryggen, så er det ikke sikkerhed, man køber. Man er til grin og får falsk sikkerhed, siger chef for presse og dokumentation i Rådet for Større Færdselssikkerhed Jesper Sølund til Ritzau.

Rådet anbefaler, at forbrugerne kun køber reflekser med mærkningen EN13356, der kan ses 140 meter væk.

Hmmmm, ble ikke spesielt mye klokere. Men jentene bruker refleksvester + at det er reflekser på klærne deres.

Når jeg endelig får på meg mine, så er det sånne gode gammeldagse man fester med sikkerhetsnål. Satser på at de fungerer like bra som i gamle dager :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252228-reflex-og-reflex/#findComment-1990372
Del på andre sider

Hmmmm, ble ikke spesielt mye klokere. Men jentene bruker refleksvester + at det er reflekser på klærne deres.

Når jeg endelig får på meg mine, så er det sånne gode gammeldagse man fester med sikkerhetsnål. Satser på at de fungerer like bra som i gamle dager :)

Slike reflekser funker godt så lenge de er ganske nye, men etter få år slites de faktisk og bør skiftes ut. De ligger i lomma og skrapes opp av nøkler og annet lommerusk og overflaten reflekterer ikke lenger lyset like godt.

Hvis du har digitalkamera kan du henge opp en ny og en gammel i et litt mørkt rom og ta bilde med blitz så ser du forskjellen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252228-reflex-og-reflex/#findComment-1990399
Del på andre sider

Annonse

Slike reflekser funker godt så lenge de er ganske nye, men etter få år slites de faktisk og bør skiftes ut. De ligger i lomma og skrapes opp av nøkler og annet lommerusk og overflaten reflekterer ikke lenger lyset like godt.

Hvis du har digitalkamera kan du henge opp en ny og en gammel i et litt mørkt rom og ta bilde med blitz så ser du forskjellen.

Hmmm, det har jeg aldri tenkte på. Men så utrolig logisk da. Vel, har hengt på en splitter ny refleks fra Toyota på jakka mi. Stilig, ja ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252228-reflex-og-reflex/#findComment-1990740
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...