Gå til innhold

9-åring med stadig hodepine

Anbefalte innlegg

Legger inn et innlegg her fordi jeg føler meg usikker og håper på å få andres mening og gjerne gode råd!

Jeg har altså en ni år gammel gutt som stadig plages av hodepine. Han skal utredes for konsentrasjonsvansker og er i startfasen av dette. Vi har fortalt fastlegen om hodepinen hans, men fastlegen syntes ikke dette var noe å bry seg med. "Det er sikkert fordi han er så aktiv", var hans mening.

I går kom han hjem fra skolen med hodepine. Han ringte meg på jobben, og jeg ba ham spise og drikke litt, og så legge seg og hvile litt. En time senere kom jeg hjem, da lå han på sofaen i fosterstilling. Alt lys var slått av, og han presset hendene mot øynene for å holde unna lys. Han var litt kvalm også. Hodepinen var blitt mye verre. Jeg gav ham 500 mg paracet, noe som virket godt etter en times tid. Da var han aktiv og i full vigør igjen.

Han kan ha hodepine så ofte som en gang i uka. Den varierer i styrke. Det hender han må gå tidlig hjem fra skolen på grunn av hodepine. Han har vært hos optiker, som sier at synet er helt utmerket.

Ville dere tatt en ny runde med fastlegen for å finne ut hva dette er? Føler at jeg maser om dette her mens fastlegen syns jeg overdramatiserer, men det går jo ut over guttens skolegang, lekser også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252281-9-%C3%A5ring-med-stadig-hodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

15

• Dorthe

5

• laban

2

• Tonette

2

Mest aktive i denne tråden

Sånn hadde jeg det da jeg var liten. Min lege kallte dette barnemigrene og det tok en del år, men så vokste jeg det av meg. Jeg hadde nok noe oftere en bare en gang i uka.

Husker også at hvis jeg ikke hadde hatt vondt i hodet på 7-8 dager, prøvde jeg å få vennene mine til å herje med meg slik at jeg fikk det,for da trodde jeg at jeg slapp det dagen etterpå. Ihvertfall hvis jeg skulle noe kjempe morro en hel dag og ike ville ha hodepine den dagen.

Ta ham med til legen og foreslå at han undersøker om det er migrene. Både jeg og et søskenbarn har begge hatt dette som sagt. Vondt i hode og gjerne også oppkast. Men inegn av oss hadde det lengre enn til 12-13-års alder...

Fikk også konstant hodpine i beynnelsen av mitt første svangerskap. Hadde hodepine i 5 uker i strekk, men jeg kunne klare å holde det i sjakk hvis jeg drakk 4-5 liter vann til dagen. Riktignok tisset jeg veldig mye og følte meg full i magen hele tiden, men det funket faktisk som et alternativ til å vente med paracet.

Lykke til :)

Sånn hadde jeg det da jeg var liten. Min lege kallte dette barnemigrene og det tok en del år, men så vokste jeg det av meg. Jeg hadde nok noe oftere en bare en gang i uka.

Husker også at hvis jeg ikke hadde hatt vondt i hodet på 7-8 dager, prøvde jeg å få vennene mine til å herje med meg slik at jeg fikk det,for da trodde jeg at jeg slapp det dagen etterpå. Ihvertfall hvis jeg skulle noe kjempe morro en hel dag og ike ville ha hodepine den dagen.

Ta ham med til legen og foreslå at han undersøker om det er migrene. Både jeg og et søskenbarn har begge hatt dette som sagt. Vondt i hode og gjerne også oppkast. Men inegn av oss hadde det lengre enn til 12-13-års alder...

Fikk også konstant hodpine i beynnelsen av mitt første svangerskap. Hadde hodepine i 5 uker i strekk, men jeg kunne klare å holde det i sjakk hvis jeg drakk 4-5 liter vann til dagen. Riktignok tisset jeg veldig mye og følte meg full i magen hele tiden, men det funket faktisk som et alternativ til å vente med paracet.

Lykke til :)

Takk for svar, jeg har også tenkt på at det likner litt på migrene.

Annonse

Man skal slett ikke ha sterk hodepine en gang i uka selv om man er en aktiv gutt.

Jeg synes ikke det virker som om du overdriver. Jeg synes det høres ut som om fastlegen bagatelliserer det for mye. Gå til en annen.

Hodepinen er ikke alltid like sterk, men den kommer jo ofte syns jeg. Får vel ta en tur til fastlegen igjen da. Jeg har ikke lyst til å bytte fastlege for han har vært veldig flink og hyggelig så langt. Kanskje det er jeg som ikke har fått lagt fram problemet tydelig og klart nok.

Dattera mi fikk henvisning til fysioterapeut hvor hun fikk hodemassasje pga stram hodebunn og det hjalp lenge.

Nå viste det seg etterpå at det var migrene og den er stressrelatert men hun fikk ikke noe migrenemedisin før hun var eldre.

Takk for tips. Kan jeg spørre hvorfor hun ikke fikk migrenemedisin - gis det ikke til barn?

Hvis ikke fastlegen hadde tatt dette alvorlig ville jeg definitivt ha byttet fastlege.

Han har vært veldig flink og hyggelig på andre områder, så jeg har ikke lyst til å bytte. Kan hende det er jeg som ikke har fått fram budskapet klart og tydelig nok.

Han har vært veldig flink og hyggelig på andre områder, så jeg har ikke lyst til å bytte. Kan hende det er jeg som ikke har fått fram budskapet klart og tydelig nok.

Ta deg en ny tur til legen du, og ikke gi deg før du får svar!

Jeg mener iallafall at det ikke er normalt at en ni-åring skal være så mye plaget av hodepine.

Lykke til!

Takk for tips. Kan jeg spørre hvorfor hun ikke fikk migrenemedisin - gis det ikke til barn?

Jeg tror faktisk ikke det gis til barn, det hjalp ofte med paracet. Nå er det 12 år siden så det kan ha blitt forandret.

Vi hadde det ganske turbulent hjemme på den tida, eldstemann hadde en utagerende pubertet for å si det slik og det var mye krangling og diskutering og hun tålte det rett og slett ikke.

Annonse

Vi har vært hos optiker. Hva kan en øyenlege gjøre?

min 11-åring hadde også mye hodpine i sommer. Kom da flere ganger i uken. Hun ble undersøkt nøye av legen og var hos optiker. Synet var OK, men det ble tilfeldig oppdaget at hun skjeglet litt når hun anstrengte seg mye.

Optikeren var usikker på om det var egentlig noe å gå videre med, men sendte brev til fastlegen og hun ble henvist til øyelege.

Selv om vi ikke oppdaget noe i det daglige viste det seg at hun skjegler ganske mye og alternativet var briller eller operasjon. Hodepinen var forårsaket av overanstrengte muskler rundt øynene som så forplantet seg videre til nakke og skuldre i sommer, noe som resulterte i spenningshodepine i tillegg.

Jeg ville uansett fått undersøkt gutten nøye og kanksje også fått henvisning videre tiløyelege.

min 11-åring hadde også mye hodpine i sommer. Kom da flere ganger i uken. Hun ble undersøkt nøye av legen og var hos optiker. Synet var OK, men det ble tilfeldig oppdaget at hun skjeglet litt når hun anstrengte seg mye.

Optikeren var usikker på om det var egentlig noe å gå videre med, men sendte brev til fastlegen og hun ble henvist til øyelege.

Selv om vi ikke oppdaget noe i det daglige viste det seg at hun skjegler ganske mye og alternativet var briller eller operasjon. Hodepinen var forårsaket av overanstrengte muskler rundt øynene som så forplantet seg videre til nakke og skuldre i sommer, noe som resulterte i spenningshodepine i tillegg.

Jeg ville uansett fått undersøkt gutten nøye og kanksje også fått henvisning videre tiløyelege.

Takk for svar! Jeg visste ikke at barn kunne ha slike skjulte synsfeil.

Jeg tror faktisk ikke det gis til barn, det hjalp ofte med paracet. Nå er det 12 år siden så det kan ha blitt forandret.

Vi hadde det ganske turbulent hjemme på den tida, eldstemann hadde en utagerende pubertet for å si det slik og det var mye krangling og diskutering og hun tålte det rett og slett ikke.

Ok, paracet fungerer jo som oftest her også. Men jeg vil helst ikke gi det så ofte som en gang i uka - i hvertfall ikke uten klarsignal fra lege. Får vel ta ham til lege - enda en gang.

Samsynsproblemer kan også forårsake hodepine. De oppdages ikke nødvendigvis hos en optiker.

Takk for svar, skal ha dette i bakhodet. Godt å vite litt på forhånd hva man kan spørre om hos legen - da er det lettere å bli tatt på alvor.

Ok, paracet fungerer jo som oftest her også. Men jeg vil helst ikke gi det så ofte som en gang i uka - i hvertfall ikke uten klarsignal fra lege. Får vel ta ham til lege - enda en gang.

Prøv hodemassasje hos fysioterapeut. Det hjelp på dattera mi + at vi prøvde å dempe stresset hennes.

Hun er av den stressa typen og får alltid migrene med oppkast før eksamen og andre viktige ting. Så vi driver litt med nedstressing både eldstemann og jeg.

Jeg er enig i det med paracet men synes ikke det er så ok at unger ligger der med migrene og oppkast flere ganger i uka heller.

Prøv hodemassasje hos fysioterapeut. Det hjelp på dattera mi + at vi prøvde å dempe stresset hennes.

Hun er av den stressa typen og får alltid migrene med oppkast før eksamen og andre viktige ting. Så vi driver litt med nedstressing både eldstemann og jeg.

Jeg er enig i det med paracet men synes ikke det er så ok at unger ligger der med migrene og oppkast flere ganger i uka heller.

Ja, det med paracet er en avveining. Har han veldig vondt gir jeg ham det. Det med hodemassasje er absolutt en idé. Har tenkt litt på kiropraktor også. Men det er sikkert greit å finne årsaken til hodepinen først.

Takk for svar og tips :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...