Gjest Bekymret søster og tante. Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg har en nevø som har hatt diagnosen ADHD i mange år.Hans foreldre, skole og ppt tjenesten har hatt et godt samarbeide. Han bruker Concerta. I sjette klasse gikk det bra med gutten og i siste halvdel var alle svært fornøyde. Syvende klasse har vært veldig vanskelig for ham, og han har skapt en del uro i klassen. Skolen snakker nå om skifte av skole, (tilrettelagt skole). Hans foreldre er negative til dette, de mener at han har det best i sitt trygge miljø og de mener også at han vil reagere negativt på å bli tatt ut av skolen. Selvbildet hans er svært lavt og han er veldig lei seg for at han "skaper så mye problemer". Hvis han må bytte skole vil dette forsterke hans negative syn på seg selv. Han er forøvrig en fin gutt og også skoleflink. Han har mange venner i klassen. Han jobber mye med seg selv og er bevisst seg selv og sine omgivelser. Min søster har fulgt sin sønn veldig tett opp, samarbeidet med skolen og stått i "stormen" med sin sønn.Stått på for at han skal få det bra og ikke minst at han skal oppføre seg bra. Hver dag har hun jobbet med dette. Skolen har ofte berømmet hennes innsats. Problemet er at nå er hun i ferd med å falle helt sammen, fordi skolen plutselig begynner å snakke om skifte av skole. Selv mener hun at nå som han snart er tenåring så måtte de vente at det kunne dukke opp noen problemer i kjølvannet av dette. F.eks. at det kunne ta lengre tid å finne sin plass og falle til ro i det nye skoleåret. Spørsmålet er,kan skolen bestemme at han skal skifte skole når foreldrene er uenige med skolen? Har noen erfaring med lignende? Råd og innspill mottas med takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahuk Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Mitt råd er litt i en annen gate. Jeg har en sønn som har ADHD. Det er mange som er blitt så utrolig mye bedre ved bruk av fettsyrer. Prøv Eye Q. Dette er et spesialprodukt som fåes kjøpt i helsekostforretn. Er ikke Concerta som din nevø bruker en slags amfetamin? Det er mange som mener det er svært uheldig. (narkotika) Ritalin som min sønn brukte tidl. er i hvert fall det. Gå også inn på www.nerozym.com. De selger også et produkt som kan hjelpe. Dette selskapet samarbeider med dr.med. Reichelt ved Rikshospitalet i Oslo. Han kan også bli testet for å se om det kan finnes en under- liggende årsakssammenheng. Vanlige leger opplyser ikke om noe som går i slike baner, dessverre. Leggemiddelind. har stor makt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/#findComment-1992080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken33 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Så flott at din søster har maktet å følge så bra opp. Skolen kan ikke bestemme hva slags skole et barn skal gå på. Det er foreldrene som bestemmer om barnet skal gå på sin lokale skole eller om de skal motta skoletilbudet sitt på en alternativ skole. Overganger er alltid vanskelig for barn og ungdom med ADHD. Det lønner seg å ha litt is i magen, og støtte gutten slik at han blir kjent med og roer seg i sitt nye miljø. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/#findComment-1992982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Slik var det for min sønn, også - at skolen begynte å ymte frampå om skifte av skole om "han ikke tok seg sammen". Hørt slikt tøys! Men de klarte faktisk å presse noen andre elever bort fra skolen på den måten, under påskudd av at "det er best å skille dem". Når det gjelder min sønn, stilte ungdomsskolen realt opp for ham: De tok hans behov på alvor og valgte ut en skikkelig (klasse og) lærer som var "mann", sporty, tålte noen slengkommentarer, tålte ungdommer, rett og slett! Fordi han visste at gutten min hadde adhd, tok han nødvendige hensyn og satte nødvendige grenser. Og han er rettferdig. I motsetning til i barneskolen, tålte denne ungdomsskolelæreren at sønnen min beveget seg helt ut til grensen og en sjelden gang også over grensen uten at "helvete slapp løs" av den grunn. I går var jeg innom skolen i et annet ærend og møtte faktisk 2 lærere, som helt uavhengig av hverandre kom bort og kommenterte hvor godt sønnen minklarer seg i ungdomsskolen! Da i motsetning til i barneskolen, ikke sant? Saken var altså at gutten hadde fått tilrettelagt ungdomsskolen med en ung, real, mannlig, sporty lærer (og ikke de firkantete han hadde i barneskolen). Små,små hensyn ble tatt i klasserommet, (time)lærere som ikke forsto hans problemer ble enten tatt tilside og informert. Han har nå gode karakterer, og er populær. Det er også noe som skjer i 7. og i ungdomsskolen: De _andre_ elevene blir tenåringer! Kranglete, utagerened, bråkete og vanskelige. Da er det ofte slik at avstanden mellom de andres atferd og han med adhd blir mindre! Da oppfattes han ikke så vanskelig lenger! Så jeg anbefaler at moren til denne gutten, og du, tar kontakt med adhd-foreningen, ppt, bup og andre som vet noe om adhd og som dere opplever som støttende,,slik at dere får litt "moralsk" og faglig støtte til å holde ut dette siste året i barneskolen. De kan også hjelpe til og kreve tilrettelegging i ungdomsskolen. Som sagt, for min sønn var det virkelig en overgang til det bedre å få en mannlig, maskulin lærer som tålte en spøk, framfor de myke, snille og forsiktige lærerne i barneskolen som ikke tålte noen ramsalte kommentarer eller litt kraftig oppførsel. Jeg mistenker at det ikke først og fremst er eleven med adhd som nå får skolen til å reagere som den gjør - men heller at noen av de _andre_ elevene i klassen hans er iferd med å oppføre seg som tenåringer slik at det blir litt for mye for lærerne. Og så tror de,feilaktig, at det er hans innflytelse som er grunnen til at de andre nå også oppfører seg "verre" enn før? Men det kan også være at noen hormoner nå setter litt mer fart i gutten med adhd - kanskje er han litt tidligere ute enn de andre i klassen sin. Men ærlig talt - en skole må tåle at også adhd-barn blir tenåringer! Faktisk er tenårene de mest spennende årene i ethvert menneskes liv, det er da hele hjernen skal ommøbleres og omstruktureres! Det er nå mulighetene for heldige omstruktureringer er tilstede! Så stå på for gutten litt til! For dette her kan faktisk bli en overgang til en mye bedre periode i livet hans, også! Så hold ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/#findComment-1999817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marike Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Slik var det for min sønn, også - at skolen begynte å ymte frampå om skifte av skole om "han ikke tok seg sammen". Hørt slikt tøys! Men de klarte faktisk å presse noen andre elever bort fra skolen på den måten, under påskudd av at "det er best å skille dem". Når det gjelder min sønn, stilte ungdomsskolen realt opp for ham: De tok hans behov på alvor og valgte ut en skikkelig (klasse og) lærer som var "mann", sporty, tålte noen slengkommentarer, tålte ungdommer, rett og slett! Fordi han visste at gutten min hadde adhd, tok han nødvendige hensyn og satte nødvendige grenser. Og han er rettferdig. I motsetning til i barneskolen, tålte denne ungdomsskolelæreren at sønnen min beveget seg helt ut til grensen og en sjelden gang også over grensen uten at "helvete slapp løs" av den grunn. I går var jeg innom skolen i et annet ærend og møtte faktisk 2 lærere, som helt uavhengig av hverandre kom bort og kommenterte hvor godt sønnen minklarer seg i ungdomsskolen! Da i motsetning til i barneskolen, ikke sant? Saken var altså at gutten hadde fått tilrettelagt ungdomsskolen med en ung, real, mannlig, sporty lærer (og ikke de firkantete han hadde i barneskolen). Små,små hensyn ble tatt i klasserommet, (time)lærere som ikke forsto hans problemer ble enten tatt tilside og informert. Han har nå gode karakterer, og er populær. Det er også noe som skjer i 7. og i ungdomsskolen: De _andre_ elevene blir tenåringer! Kranglete, utagerened, bråkete og vanskelige. Da er det ofte slik at avstanden mellom de andres atferd og han med adhd blir mindre! Da oppfattes han ikke så vanskelig lenger! Så jeg anbefaler at moren til denne gutten, og du, tar kontakt med adhd-foreningen, ppt, bup og andre som vet noe om adhd og som dere opplever som støttende,,slik at dere får litt "moralsk" og faglig støtte til å holde ut dette siste året i barneskolen. De kan også hjelpe til og kreve tilrettelegging i ungdomsskolen. Som sagt, for min sønn var det virkelig en overgang til det bedre å få en mannlig, maskulin lærer som tålte en spøk, framfor de myke, snille og forsiktige lærerne i barneskolen som ikke tålte noen ramsalte kommentarer eller litt kraftig oppførsel. Jeg mistenker at det ikke først og fremst er eleven med adhd som nå får skolen til å reagere som den gjør - men heller at noen av de _andre_ elevene i klassen hans er iferd med å oppføre seg som tenåringer slik at det blir litt for mye for lærerne. Og så tror de,feilaktig, at det er hans innflytelse som er grunnen til at de andre nå også oppfører seg "verre" enn før? Men det kan også være at noen hormoner nå setter litt mer fart i gutten med adhd - kanskje er han litt tidligere ute enn de andre i klassen sin. Men ærlig talt - en skole må tåle at også adhd-barn blir tenåringer! Faktisk er tenårene de mest spennende årene i ethvert menneskes liv, det er da hele hjernen skal ommøbleres og omstruktureres! Det er nå mulighetene for heldige omstruktureringer er tilstede! Så stå på for gutten litt til! For dette her kan faktisk bli en overgang til en mye bedre periode i livet hans, også! Så hold ut! Følger deg helt helt i dine refleksjoner om skolens holdninger til "bråk". Tusen takk for et informativt svar med flere gode råd. Dette var virkelig oppmuntrende lesning. Gleder meg til å fortelle dette til min søster. Nå kan vi gå videre med friskt mot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/#findComment-2003220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marike Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Mitt råd er litt i en annen gate. Jeg har en sønn som har ADHD. Det er mange som er blitt så utrolig mye bedre ved bruk av fettsyrer. Prøv Eye Q. Dette er et spesialprodukt som fåes kjøpt i helsekostforretn. Er ikke Concerta som din nevø bruker en slags amfetamin? Det er mange som mener det er svært uheldig. (narkotika) Ritalin som min sønn brukte tidl. er i hvert fall det. Gå også inn på www.nerozym.com. De selger også et produkt som kan hjelpe. Dette selskapet samarbeider med dr.med. Reichelt ved Rikshospitalet i Oslo. Han kan også bli testet for å se om det kan finnes en under- liggende årsakssammenheng. Vanlige leger opplyser ikke om noe som går i slike baner, dessverre. Leggemiddelind. har stor makt. Tusen takk for rådene. Har vært inne og lest på siden du anbefalte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/#findComment-2003230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahuk Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Tusen takk for rådene. Har vært inne og lest på siden du anbefalte. Hei Marike. Jeg så at jeg hadde skrevet linken feil, det er www.neurozym.com men du hadde funnet ut av det likevel? Det er jo også mulig å prøve å kontakte prof. Reichelt direkte på Barneklinikken, Rikshosp. hvis dere bor i Oslo området. Det er mange med ADHD som har underliggende årsaker: f.eks. manglende enzymer i mage/tarm til å fordøye riktig visse næringsstoffer. Ufordøyde rester i form av proteiner/ peptider går i blodet og derpå til hjernen. Her lager disse opiatlignende stoffer i hjernen. Opiater virker som "rus". Alle nyfødte blir jo testet for å se om de har et spesielt enzym som hvis ikke det er til- stede gir Føllings sykdom. Dette er intoleranse mot et spesielt protein og kan gi hjerneskader. Som prof. Reichelt hevder er det ganske naturlig å tro at det også er andre proteiner som kan virke slik, men det blir ingen testet for. Manglende evne til å oppta fettsyrer er et vanlig fenomen ved ADHD. Disse er helt av- gjørende for bl.a. hjernen. Du kan gå inn på www.matoghelse.no og søke på Reichelt. Det har stått mye om ham der. Min sønn ble testet av NeuroZymo Biotech AS og de fant 300% forhøyede IgA antistoffer i urinen. Jeg vet jo ikke hvor mye av dette du allerede kjenner til, men du og din søster bør prøve å finne ut av dette. Da vil han kunne få virkelig hjelp. Vanlige leger kan man stort sett glemme i slike sammenhenger. De er hjerne- vasket av legemiddelind. som bare tenker på å tjene penger på vår elendighet; og ikke de menneskelige hensyn som ligger bak. Jeg takker inderlig for at leger som prof. Reichelt finnes. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252338-nev%C3%B8-med-diagnosen-adhd/#findComment-2003814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.