Gå til innhold

hvordan bli kjent med folk og hvordan få til en langvarig samtale

Anbefalte innlegg

Gjest - trenger tips til samtaleemner
Skrevet

Jeg har lenge vært syk og isolert med. Mistet mange venner pga og har et svært lite nettverk. Nå er jeg student og prøver å bli kjent med flere.

Jeg trenger råd om hvordan bli kjent med folk, hva slags spørsmål utover vanlige spørsmål, som hva slags studie du går på og hvor personen kommer i fra, kan jeg spørre?

Hvordan oppretteholder man en samtale, altså ikke går tom for emner å prate om? Jeg bruker ofte ikke finne ting å snakke om.

Jeg trenger råd til både det når man møter folk på fest og generelt på studeeplassen.

Skrevet

Det er litt vanskelig å gi en oppskrift på hvordan man holder en samtale gående, da det handler mye om kjemi og situasjon. Det er jo også litt uheldig å stille masse spørsmål på rekke og rad, da jeg i hvert fall hadde følt det som et intervju, ikke en samtale.

Men la meg prøve meg på et eksempel...

Du: Hva studerer du, da?

X: Jeg studerer informasjonteknologi.

Du: Åh, det er et interessant studie. Jeg vurderte det faktisk selv. Trives du med det?

X: Ja, det gjør jeg. Men det er mye å gjøre nå det første året.

Du: Det er det for oss også. Jeg studerer fysikk og det er vanskeligere enn forventet.

Et annet eksempel...

Du: Hei du. Jeg lurte på hvor i landet du er fra? Jeg synes jeg kjente igjen dialekten din, skjønner du.

X: Jeg er fra Vardø.

Du: Ah, det er moren min også. Det forklarer jo saken. Hvordan trives du her i Bergen, da?

X: Veldig bra, takk.

Du: Selv har jeg flyttet hit fra Tromsø, som du sikkert hører.

Og så videre, og så videre. Kluet er å stille oppfølgingsspørsmål og relatere til egne erfaringer. Nå er det jo slik at det er alle man har kjemi med, så jeg hadde gitt opp en samtale som gikk i stå hele tiden. Desto bedre når man møter noen som man virkelig er på bølgelengde med :)

Og du... Husk å smile mye :)

Skrevet

Det er litt vanskelig å gi en oppskrift på hvordan man holder en samtale gående, da det handler mye om kjemi og situasjon. Det er jo også litt uheldig å stille masse spørsmål på rekke og rad, da jeg i hvert fall hadde følt det som et intervju, ikke en samtale.

Du: Åh, det er et interessant studie. Jeg vurderte det faktisk selv. Trives du med det?

Du: Det er det for oss også. Jeg studerer fysikk og det er vanskeligere enn forventet.

Et annet eksempel...

Du: Hei du. Jeg lurte på hvor i landet du er fra? Jeg synes jeg kjente igjen dialekten din, skjønner du.

Du: Ah, det er moren min også. Det forklarer jo saken. Hvordan trives du her i Bergen, da?

Og så videre, og så videre. Kluet er å stille oppfølgingsspørsmål og relatere til egne erfaringer. Nå er det jo slik at det er alle man har kjemi med, så jeg hadde gitt opp en samtale som gikk i stå hele tiden. Desto bedre når man møter noen som man virkelig er på bølgelengde med :)

Ja, det jeg vel trenger er tips til flere "knagger" å henge ting på for å holde samtalen gående. Tips til temaer?

Jeg kommer på studier, jobb, bosted, interesser...flere?

Skrevet

Et annet eksempel...

Du gjør akkurat omvendt av meg når du vil bli kjent med folk. Jeg spør aldri om noen ting men forteller om meg selv og dermed får jeg nesten hele livshistorien til folk :o)

Gjest Bare en tanke
Skrevet

Ja, det jeg vel trenger er tips til flere "knagger" å henge ting på for å holde samtalen gående. Tips til temaer?

Prater du greit og uten problemer med å "finne på" noe å snakke om når du snakker m feks. familie? I så fall tror jeg at du generelt er usikker på deg selv/lavt selvbilde, og trenger å jobbe med den saken

Skrevet

Prater du greit og uten problemer med å "finne på" noe å snakke om når du snakker m feks. familie? I så fall tror jeg at du generelt er usikker på deg selv/lavt selvbilde, og trenger å jobbe med den saken

Ja, det gjør jeg. Og ja, jeg har lavt selvbilde. Jeg er veldig usikker på meg selv. Er blitt bedre, men har enda stor forbedringspotensialet på det sosiale området.

Gjest Bare en tanke
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Og ja, jeg har lavt selvbilde. Jeg er veldig usikker på meg selv. Er blitt bedre, men har enda stor forbedringspotensialet på det sosiale området.

Jeg tror at når selvbildet er blitt bedre, vil det andre komme av seg selv.Går du i noen slags terapi/ behandling? Det er til god hjelp.

Skrevet

Du gjør akkurat omvendt av meg når du vil bli kjent med folk. Jeg spør aldri om noen ting men forteller om meg selv og dermed får jeg nesten hele livshistorien til folk :o)

Jeg går for en lett blanding, jeg :)

Men stort sett trenger man ikke stille en hel haug med spørsmål om kjemien er bra, synes jeg :)

Skrevet

Jeg tror at når selvbildet er blitt bedre, vil det andre komme av seg selv.Går du i noen slags terapi/ behandling? Det er til god hjelp.

Ja, jeg går til behandling, det går fremover:-)

Skrevet

Jeg går for en lett blanding, jeg :)

Men stort sett trenger man ikke stille en hel haug med spørsmål om kjemien er bra, synes jeg :)

Det går gjerne av seg selv hvis kjemien stemmer ja :o)

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Ferie, musikk, filmer, Kåre Conradi, sport (?), halvpinlige historier om deg selv kan slå bra an. Hm...mer? Jeg burde jo klare å komme opp med noe bedre enn dette.

Gjest Bare en tanke
Skrevet

Ja, jeg går til behandling, det går fremover:-)

Fint å høre. Lykke til videre! :) Samtaleemner ellers: Nyheter, annet sett/hørt. Kino du har vært på. Ting og emner som opptar deg.

Gjest lykke til
Skrevet

Snakke om felles kjente! Hvis dere er fra samme sted, barndomsminner, lærere, skole og så videre.

Håper det ordner seg :)

Skrevet

Det er så vanskelig å forklare, for stort sett kommer slike ting av seg selv. Det vil selvfølgelig være annerledes om du er nervøs, da låser jo hjernen din seg. Jeg tror, som noen nevner lenger ned i tråden, at selvtillit og selvfølelse er alfa og omega når det kommer til sosialisering med mennesker man ikke kjenner.

Jeg synes det er kjempebra at du er så bevisst på det å være sosial nå og at du virkelig prøver å finne løsninger for dine problemer :)

Skrevet

snøen, snart jul, nyheter i avisene (sistnevnte gir deg samtaleemner hver dag).

Skrevet

Været! (Men får høre fra mine venner at sånt snakker bare de gamle om. (Været og hvordan avføringen er))

Skrevet

Snakk om det som interesserer deg. Nyheter, klær, musikk osv. relater det til den du snakker med f.eks. Det hjelper å være litt oppdatert sånn generelt da!

Skrevet

Trikset er vel å gi av seg sjøl, og samtidig være litt nysgjerrig på den andre. Er du åpen åpner gjerne andre seg også, og da kan det hende at samtalen går av seg sjøl. Men ikke for åpen. Det kan bli for mye:-)

Men det er klart, noen mennesker får du aldri til å åpne seg, og da er det vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...