Gå til innhold

Når legger deres 6-7 åringer seg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har både en 6-åring og en 7-åring. De legger seg samtidig. Det varierer litt når de er i seng, men alt fra rett over 20 til 2030 er vel vanlig.

De sovner stort sett med en gang uansett, og må ofte vekkes kvart på sju når vi skal på jobb og skole, så det er jo tydeligvis ikke for tidlig å legge seg.

Gjør ny avtale om å gjøre ferdig lesing i sofa'n f.eks. da vel, sånn at det bare er å følge opp og si godnatt etter tannpuss osv. Da er det enklere å "planlegge" leggetiden, synes jeg, enn når man leser på sengekanten (det tar sikkert litt tid å omgjøre rutinene da, men da vet han ihvertfall at når han kommer i senga skal han bare sove).

Min førsteklassing er i seng mellom sju og halv åtte. Da leser vi også i senga. Hvis han hadde lagt seg kl. ni ville han ikke klart å stå opp tidlig neste morgen. Men unger har forskjellig behov for søvn, så du må nok se det an hvor trøtt han er om morgenen.

Annonse

6 åringen skal være i seng til kl 20. Og sovner som regel ganske fort. Nå tror jeg kanskje han kunne lagt seg en halvtime tidligere også, etter at vi stilte klokka.

Han våkner til samme tid uansett på morgenen, men ser han er i bedre humør når han sovner tidlig nok.

Eldste fyller 7 i desember og mellomste 6 i februar. De legger seg samtidig.

De spiser kveldsmat til barne-tv. Kl. 19 går de på badet og ordner seg. Etter det, oftest mellom 15-30 minutter, leser jeg litt for dem i 10-15 minutter. Så er det i seng, nattasang, kanskje litt småprat.

Som regel sover de litt etter kl. 20.

De står opp kl. 07.

Annonse

Poden på seks har alltid hatt lite søvnbehov, derfor er det meningsløst å legge ham før nørmere kl 2100. Kl 0630 er han våken og opplagt.

temmelig likt på min 5 åring:)

Det nytter ikke før ved 20.30-21.00.

På dagtid er han opplagt og blid, våkner stort sett 07.00..

Hans eldre søsken la seg ca åtte da de var på samme alder..

7 åringen vår skal i teorien legge seg litt over åtte, slik at han sovner i halv-ni tida.

Ofte blir den halv ni og ni før han er i seng, og han ligger som regel en stund før han sovner.

Han vekkes ca klokka 7 når han skal på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...