Gå til innhold

Er dette illojalt overfor arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Gjest Ser etter muligheter
Skrevet

Situasjonen:

Jeg jobber på et arbeidssted ("A.sted")hvor jeg trives veldig godt, men arbeidsgiver er et annet firma. ("A.giver")

Stillingen jeg har nå er ikke full tid, og det er ikke veldig god lønn. MEN - jeg trives utrolig godt pga at miljøet på arbeidsplassen er så bra, tonen er lett og bra og jeg betrakter de som jobber på A.sted som arbeidskkollegene mine, mer enn jeg betrakter medarbeidere fra A.giver som kolleger.

Jeg er alene fra A.giver som jobber på dette stedet, og jeg har stort sett styringen på min egen arbeidssituasjon selv, noe jeg trives godt med.

Nå har jeg vært i intervju hos A.giver, fordi de trenger noen til å komme inn som mellomleder i bedriften. Jeg og de andre som er spurt, er aktuelle pga dyktighet og at vi nok vil gjøre en god jobb som mellomleder.

Dette er en helt annen type jobb, - kontor og kundebehandling. Min nåværende stilling er mer praktisk orientert; en aktiv jobb med andre ord.

Grunnen til at jeg tenker på denne nye jobben, er for det første økonomi, og for det andre en viss usikkerhet i forbindelse med om A.sted vil si opp A.giverfirma av ulike grunner. Det har ingenting med meg å gjøre, for A.sted har understreket at de er veldig fornøyde med den jobben jeg gjør der.

Jeg har bestemt meg for å trekke meg fra søkerne til den nye jobben, for jeg har ikke lyst å slutte der jeg er. Arbeidsmiljøet er så bra og jeg trives så bra at jeg ikke har lyst å gi det opp.

Men dersom jeg nå forhører meg hos A.sted om det fins noen ledige stillinger på dette stedet som kunne være aktuelle _dersom_ A.giverfirma ikke skal ha kontrakt lenger, er dette da illojalt overfor A.giver?

Bør man underrette arbeidsgiver om at man ser seg om etter andre muligheter også, spesielt dersom dette er muligheter som kanskje fins hos den kunden en jobber hos for tiden?

*gruble*

Chance1365380587
Skrevet

Jeg synes ikke det er illojalt. Jeg synes nesten det er bedre at du forhører deg litt på a.stedet uten at a.giver vet noe. La oss si det ikke blir noe der da. Da har du en a.giver som vet at du kanskje er på utkikk etter ny jobb. Når det gjelder slike situasjoner må man jo trå litt varsomt, og heller legge vekt på at evt søknaden behandles konfidensielt.

Gjest ser etter muligheter
Skrevet

Jeg synes ikke det er illojalt. Jeg synes nesten det er bedre at du forhører deg litt på a.stedet uten at a.giver vet noe. La oss si det ikke blir noe der da. Da har du en a.giver som vet at du kanskje er på utkikk etter ny jobb. Når det gjelder slike situasjoner må man jo trå litt varsomt, og heller legge vekt på at evt søknaden behandles konfidensielt.

Ja, jeg kommer nok til å forhøre meg på A.stedet.

Har også spurt noen andre, og de sier som du at det ikke er illojalt, men at jeg må trå varsomt og være litt forsiktig med hva jeg sier bare.

Takk for innspill!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...