Gå til innhold

hva er ditt forhold til jula?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mitt forhold til jula er delt. Jeg liker enkelte ting godt, og andre ting dårlig.

På pluss-siden kommer f.eks.:

- baking, jeg liker å bake småkaker, så jeg lager noen sorter og bytter med moren min og søsteren min, så blir det ikke så mange sorter hver av oss trenger å lage - flere i svigerfamilien min får også kaker av meg

- juleferie med gode frokoster (mannen min baker alltid noe god gjærbakst til jul), forhåpentligvis noen turer med ski, skøyter eller aking, kvelder hvor jeg kan lese, se TV og kanskje drikke litt vin i stedet for å være leksehjelper

- treff med familiemedlemmer vi ikke ser så ofte ellers, f.eks. pleier vi å ha et uhøytidelig selskap med søsknene til mannen min og deres ektefeller, når vi er ferdige med alle jule-pliktløpene som inkluderer gamle foreldre og tanter (men som forsåvidt også kan være ganske hyggelige)

På minussiden kommer f.eks.:

- alle juleaktivitetene som pådyttes meg herfra og derfra, f.eks. juleverksteder, juleavslutninger, julefrokoster osv., bare fordi jeg har to normalt aktive barn - hvorfor i alle dager må enhver bitteliten fritidssyssel ha meg til å drikke gløgg og spise pepperkaker, jeg vil gjerne være hjemme noen ettermiddager også i desember?

- hjemmeværende eller deltidsjobbende svigerinner og venninner som gnåler om hvor mye det er å gjøre til jul og om hvor langt de har kommet med alt man bare MÅ gjøre (og som jeg ikke har verken tid eller lyst til å gjøre); den som sier "ja, når er JEG ferdig til jul" med et stort, selvtilfreds smil rett opp i ansiktet mitt ca. 15.12., tar en stor sjanse

- gaveansvar for folk jeg ikke er i slekt med, ikke kjenner så veldig godt og som egentlig ikke trenger noen ting - når ble julegaver til gubbens gamle tanter egentlig mitt problem?

Vi har diverse bursdager i familien i november, så jeg starter sjelden med noe som helst før i adventstiden.

Gjest Xena_20

Hmm, mitt forhold te jula, si det! Jula e ikkje det d engang var! Det e mange år siden æ hadde skikkelig julestemmning, å gleda mæ tell jul!

Det ble noe annet da æ sjøl ble voksen, søskene mine har egen familie, æ e litt for ung til egen familie enda, så tradisjonene er blitt litt borte.

Men for all del, jula e ei koseli tid, det blir til det æ sjøl gjør ut av det!

Å di julene vi samles hele familien min, + svoger å tantebarn, ja di glede æ mæ stort til! Ei jul uten barn tilstede er ei tom jul, synes æ!

Å når det gjelder alt av forberedelser, så starte æ ikkje med dem før sist i november, synes det er koseli å gå rundt i butikker når det er advendtstid!

Gjest ribbeløs og nissefri jul!

Kan ikke fordra jula, men pliktskyldigst arrangerer jeg julaften for familien. Helst ville jeg pakket kofferten og reist - helst til et land som er muslimsk eller i hvertfall ikke-kristent, for å slippe unna alt juggel og mas. Før jeg fikk barn feiret jeg mange juler på Kypros, og det var helt greit, fordi det var så kort og konsentrert feiring. Ikke noe pynt kom opp før lille julaften, og det ble borte igjen 3. juledag, da de pyntet til nyttår.

kan ikke reise bort nå, da min gamle far på 89 feirer sammen med oss og også de tre barna til min avdøde søster, så det bare MÅ være litt jul.......

Men jeg reduserer pynting og mas til et minimum, slik at vi har fokus på det å være sammen og spise et herlig (og ikke-julete) måltid!

Kan ikke fordra jula, men pliktskyldigst arrangerer jeg julaften for familien. Helst ville jeg pakket kofferten og reist - helst til et land som er muslimsk eller i hvertfall ikke-kristent, for å slippe unna alt juggel og mas. Før jeg fikk barn feiret jeg mange juler på Kypros, og det var helt greit, fordi det var så kort og konsentrert feiring. Ikke noe pynt kom opp før lille julaften, og det ble borte igjen 3. juledag, da de pyntet til nyttår.

kan ikke reise bort nå, da min gamle far på 89 feirer sammen med oss og også de tre barna til min avdøde søster, så det bare MÅ være litt jul.......

Men jeg reduserer pynting og mas til et minimum, slik at vi har fokus på det å være sammen og spise et herlig (og ikke-julete) måltid!

Kan ikke hjelpe for at det høres veldig trist ut. Hvorfor har du et så negativt forhold til jula, da? Og hva synes ungene dine om din "julefeiring"?

Annonse

Jeg liker jula jeg, og syns julestemningen er koselig. :-)

Jeg er enig i det laban skriver om minussidene, det er ting jeg heller ikke liker.

Det jeg liker er stemningen, julelys, julemusikk, glade barn, glade mennesker, være sammen med familien og treffe folk i familien en ellers ikke ser så ofte.

Feire jul sammen med barna er såklart det kjekkeste, men når en er skilt så er det vanskeligere å få akkurat det til. De fleste har vel en annenhver jul-ordning vil jeg tro, spesielt dersom man har nye partnere.

Jeg skal feire jul sammen med samboeren og hans familie, og et av hans barn iår. Jenta mi skal feire jul sammen med oss neste år. Sånn er det bare. Men julen blir nok fin for alle likevel, det kommer mye an på hvordan man lager det og hva man gjør for å få det hyggelig. Se det positive i ting og finne de glade tingene. :-)

Jeg elsker julen, og synes det er super kos med julen.

Men i år skal jeg være alene, da datteren min skal til pappan sin. Og familie har jeg ikke.

En venninne har bedt meg, men synes julen er for familie, så jeg har takket nei. Også fordi jeg kjenner ikke resten av familien hennes.

Har en kjærste, men han skal også være sammen med familien sin som jeg ikke har hils på enda.

Forventer ikke at han skal sitte alene sammen med meg. Men han kommer forhåpentligvis på kvelden.

Gruer meg veldig, men da får jeg prøvd det også.

Jeg elsker julen, og synes det er super kos med julen.

Men i år skal jeg være alene, da datteren min skal til pappan sin. Og familie har jeg ikke.

En venninne har bedt meg, men synes julen er for familie, så jeg har takket nei. Også fordi jeg kjenner ikke resten av familien hennes.

Har en kjærste, men han skal også være sammen med familien sin som jeg ikke har hils på enda.

Forventer ikke at han skal sitte alene sammen med meg. Men han kommer forhåpentligvis på kvelden.

Gruer meg veldig, men da får jeg prøvd det også.

Velkommen til klubben, dattera mi kommer kanskje etterat kveldsvakta er ferdig.

Vi får dole, det er sikkert flere som skal være alene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...