Gå til innhold

Sitte på potta 1 år gammel?

Anbefalte innlegg

Et par kollegaer i 40-50-åra foreslo det da jeg fortalte om et ekstremt bæsjetilfelle her en morgen.. De sa at man kunne jo begynne å sette han på potta nå og se om han begynte å bæsje der..for han bæsjer nesten alltid like etter frokost..Men jeg synes kanskje det var litt tidlig? Han har jo ikke ro på seg til å bli skifta bleie på en gang..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252497-sitte-p%C3%A5-potta-1-%C3%A5r-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble satt på potta da jeg var 8 mnd gammel. Satt visstnok der i timesvis og koste meg. Hadde leker rundt meg og skravla og sang!

Det skader jo ikke noe å prøve. Det å sette ungen på potte er jo langt fra det samme som å si at han skal slutte med bleier. Men om man slipper å vaske en bæsjebleie-stump, så gjør jo ikke det noe!!!

Jeg ble satt på potta da jeg var 8 mnd gammel. Satt visstnok der i timesvis og koste meg. Hadde leker rundt meg og skravla og sang!

Det skader jo ikke noe å prøve. Det å sette ungen på potte er jo langt fra det samme som å si at han skal slutte med bleier. Men om man slipper å vaske en bæsjebleie-stump, så gjør jo ikke det noe!!!

hehe;) Sant det! Ja, synes det var en god ide, bare har liten tro på at den utålodige krabaten jeg har gidder det..;) Veit du/dere om noen bra potter da? eller er det ett fett?

Jeg vet ikke, men jeg synes det høres masete ut. Tror heller ikke at ungene lærer noe særlig av dette. dvs jeg tror ikke de blir så veldig mye tidligere bleiefrie.

Nei, det tviler jeg og på..er ikke det jeg tenker på heller..Men hadde jo vært greit å slippe å tørke såå masse bæsj da..han spiser jo flere tonn så det kommer jo så masse ut igjen;) Og vi må liksom holde han fast med makt for at det ikke skal bli bæsj overalt..for han klarer ikke ligge stille et halvt minutt en gang..;)

Annonse

Nei, det tviler jeg og på..er ikke det jeg tenker på heller..Men hadde jo vært greit å slippe å tørke såå masse bæsj da..han spiser jo flere tonn så det kommer jo så masse ut igjen;) Og vi må liksom holde han fast med makt for at det ikke skal bli bæsj overalt..for han klarer ikke ligge stille et halvt minutt en gang..;)

Hjelp, det høres slitsomt ut! Jeg er jammen glad jeg er ferdig med bleiebarn....

Du kan jo i grunn bare prøve, og se hvordan det går...!

Hjelp, det høres slitsomt ut! Jeg er jammen glad jeg er ferdig med bleiebarn....

Du kan jo i grunn bare prøve, og se hvordan det går...!

hehe..ja det var helt kaos i går morges..etter akkurat å ha vaska og fått på en ny bleie etter en stappfull en..så kom det jammen en ny ladning før jeg rakk å ta på klærne..og da jeg akkurat hadde vaska rompa da..så splætta det en ny ladninhg på badegulvet (han stod og holdt seg i stellebordet) Så tror jeg bør prøve..;)

Gjest moren til jente på fire

evt kan du jo prøve toalettet også. Hvis avføringen kommer til faste tider så er det helt greit at mor eller far holder ungen mens den sitter på toalettet. Et barn på den alderen kan jo selvsagt ikke sitte alene. Men om barnet sitter med rompa over hullet i toalettet og samtidig koser mot overkroppen til den voksne, som holder den lille godt fast, skulle toalettbesøket ha sjansen til å bli ei riktig "kosestund"...

Jeg har ei søster som sluttet å bæsje i bleien da ho såvidt var passert året fordi ho ble tatt på do da ho begynte å kremte. Etter et par uker sa ho isj før ho begynte å kremte og ta i. Og på den måten sa ho ifra om at ho måtte på do... Og når ho var 1,5 år var ho helt bleiefri(og fikk aldri tilbakefall heller). Ho var jo spesielt tidlig ute da, men jeg har hørt om flere som har hatt hell i forhold til avføringen på samme vis.

Min datter likte ikke å få bæsj i bleien og begynte tidlig å vise tegn på at ho kviet seg for å gjøre fra seg i bleien. Det kunne gå mange dager mellom hver avføring. Ho oppdaget at det var mye bedre å gjøre fra seg på toalettet og da ble det orden på sakene med avføring en gang pr dag. Dette kom i boks før ho ble to år. Og ho sa fra om at ho måtte på do å bæsje, men hadde på det tidspunktet lite kontroll på urinblæra virket det som...Et sted er det lov å begynne.

Tror trikset må være at han er superopptatt av noe mens han sitter der.

Vi har kjøpt potte nå nettopp (hun er vel snart 20 mnd) og hun kan godt sitte der en stund (helst MED bleie, men også uten... men det har aldri kommet noe oppi der da) hvis hun har noe å fikle med. For tiden er hun kjempekonsentrert om bøker og puttekasse.

Neida, det er ikke for tidlig det skjønner du.

Vår lillebror (22 mnd) startet sin pottekariere da han var ni mnd. Vi satte han der så fort vi så at han startet trykke og han syntes det var godt å sitte der og slippe bæsjen i bleia:-) Etter et par mnd bæsjet han daglig på potta. Når han var 12 mnd sa han fra når han skulle bæsje. Han dro i klærne og ropte høyt og tydelig: "Bæsse!!!" Det var ikke til å misforstå.

Nå nærmer han seg to år og det er leeenge mellom hver bæsjebleie her i huset. Nå er han en aktiv krabat, men som ettåring var han langt mer bedagelig av seg og det var slett ikke noe problem å få han til å sitte på potta. Satte han alltid der når jeg selv var på toalettet også og etterhver kom det tiss i potta også.

Men er han av mer "mark i rompa"-typen så ville jeg nok funnet noen spennende leker som han kun fikk se akkurat mens han satt på potta. Et par fine bøker dere kan lese i osv. Viktig at dette blir kosestund uten noen helst form for press.

Lykke til!

Det går heilt fint, det. Kan hende det tilogmed blir litt spennande å få sitte på potta. Eg hadde den minste på potta da ho var... tja... ja eg hugsar ikkje nøyaktig, men godt under året iallfall. Ikkje for at ho skulle prestere noko i ho, naturlegvis, men det var praktisk å rett og slett slippe å tørke opp tiss frå golvet etter å ha tatt av ei bleie og fått ordna klar den neste. Kom ofte tiss i potta da.

Vi har BabyBjörn hjertepotte, den er veldig fin både til jenter men kanskje spesielt til gutar p.g.a. den går litt opp foran. Den har også ein stødig kant nederst, som gjer at det er lett å reise seg etterpå utan å sitte fast eller velte potta. Og så er den forma veldig fint til å passe små stumpar, så ein sit komfortabelt på ho. Det finst bilde på http://www.babybjorn.com/

Helsing

Annonse

hehe;) Sant det! Ja, synes det var en god ide, bare har liten tro på at den utålodige krabaten jeg har gidder det..;) Veit du/dere om noen bra potter da? eller er det ett fett?

Da jentene var små kjøpte jeg bare ei vilkårlig potte - helt vanlig. De satt litt der. Men faktisk foretrakk de å sitte på doringen etterhvert. Kjøpte en BabyBjörn doring som anbefales på det varmeste.

Men det blir jo for litt senere. Neeei, jeg tror ei potte er ei potte jeg altså, selv om mange sikkert vil si det ikke er det (for å selge noe dyrt og fancy...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...