Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Guttungen på 7 år er populær, har mange kompiser, det er stadig noen som er på besøk eller ringer oss og vil ha besøk. Han har vel en omgangskrets på 8-10 stykker som han leiker jevnlig med utenom skoletid også.

Han går til skolen (ca 25 min) hver dag sammen med vennene sine. De er etterhvert blitt 3-6 stk som går sammen.

Nå i det siste har han blitt mindre oppsatt på å gå til skolen, noe han har valgt sjøl, vi kjører samme vei med lillesøstra som går i bhg.

I går fortalte han meg at han flere ganger i det siste har blitt løpt fra på skoleveien. (vi hadde et par episoder i fjor høst også, men da hjalp det at gutta ble bedre kjent) Han er ikke så kjapp i beina som de andre, og har ikke "lyst" til å løpe sier han. Han klarer ikke å ta igjen de andre når de først har fått et forsprang.

Nå har jeg snakket med foreldrene til to av disse gutta, som har tatt det opp med ungene...De tok det heldigvis alvorlig.

Esj, jeg hater konfrontasjoner og konflikter. Værste jeg veit. Men jeg får vel snakke med foreldrene til de andre gutta også.

Skal på mammatreff med ost og rødvin hos klassekontakten i kveld. Men hvordan skal jeg legge fram dette så ikke de andre mammaene går i forsvar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252573-fral%C3%B8pt-p%C3%A5-skoleveien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan du ikke bare fortelle det som du fortalte det her da? Og si du synes det er leit for gutten din, for nå vil han jo ikke gå til skolen lenger. Må gripes fatt i med en gang, ellers så kan han bli utstøtt av "gjengen" etterhvert..

Hvie jeg hadde vært mor til en av de gutta hadde jeg ikke gått i forsvar, men sagt jeg skulle ta det opp med gutten min og fortelle at man ikke løper fra vennene sine, og i hvert fall ikke når man vet de ikke kan/orker å løpe så fort.

Lykke til! :)

Jeg synes du skal ta det opp på mammakveld. Og samtidig passe på at du snakker med sønnen din og forklarer at det er viktig at han prøver å gå litt fort han også. Slik at ikke han går sakter og saktere bare fordi han vet at de andre vil gå fort ;-) Har nemlig vært med på slike episoder også - til og fra skolen.

Jeg prøver altså å si at begge parter har ansvar for å holde et "passe tempo".

Lykke til :-)

Jeg synes du skal ta det opp på mammakveld. Og samtidig passe på at du snakker med sønnen din og forklarer at det er viktig at han prøver å gå litt fort han også. Slik at ikke han går sakter og saktere bare fordi han vet at de andre vil gå fort ;-) Har nemlig vært med på slike episoder også - til og fra skolen.

Jeg prøver altså å si at begge parter har ansvar for å holde et "passe tempo".

Lykke til :-)

Ja, jeg prata lenge med ham om akkurat det. Han må jo ikke gå og somle, for da skjønner jeg at de andre evt blir lei...

Vi sier jo at de må skynde seg og gå rett til skolen, særlig de dagene de begynner tidlig.

-og han _er_ treig, altså. Løper som er kråke, med mye innsats og lite framdrift. Men han løper når han leiker han også, og har masse futt, han er jo en helt normal 7-åring. Det er bare at de andre er kjappere til beins og da klarer han ikke å ta dem igjen og mister motet.

Gjest Flystripa

Ta det opp. Si at skoleveien er relativt lang, han ikke er like kjapp i beina som de andre, og at han blir lei seg når de andre løper i fra han. Si at du har sagt til han at'n ikke må somle, og om de andre mødrene kan be sine unger om ikke å løpe så fort.

Annonse

Hmmm.

1) Vær glad det er en gutt du har - sånne konflikter som det der syntes jeg var _veldig_ vanlige med jenter. Klikker, "du får ikke lov å leke med oss i dag" osv.

2) Vær glad for at han er populær og sånn generelt sett ikke har problemer med å være sammen med noen.

3) Skjønner at du likevel synes det er leit...men jeg vet ikke helt om man skal blande seg opp i alle sånne situasjoner ungene kommer opp i...

Hmmm.

1) Vær glad det er en gutt du har - sånne konflikter som det der syntes jeg var _veldig_ vanlige med jenter. Klikker, "du får ikke lov å leke med oss i dag" osv.

2) Vær glad for at han er populær og sånn generelt sett ikke har problemer med å være sammen med noen.

3) Skjønner at du likevel synes det er leit...men jeg vet ikke helt om man skal blande seg opp i alle sånne situasjoner ungene kommer opp i...

nei, hadde det vært en enkelt episode, hadde jeg nok latt det gå, men det har visst vært flere ganger i det siste.

Så hvis ungen skal fortsette å gå og ikke bli kjørt til skolen, må jeg nok ta det opp...

En digresjon: Mammakveld!? Det har jeg aldri hørt om.

Arrangeres det pappakveld også, eller? ;)

Ja, men det skulle visst være opp til pappaene, så da blir det nok ikke noe av ;-)

Disse klassekontaktmammaene har visst fått det for seg at det er noe spesiellt med mammaer som de har som ikke pappaer har så vi må møtes og bli kjent og være sosiale for at ungene skal ha det bra på skolen.

Eller noe i den dur...

Gjest Elextra

Ja, men det skulle visst være opp til pappaene, så da blir det nok ikke noe av ;-)

Disse klassekontaktmammaene har visst fått det for seg at det er noe spesiellt med mammaer som de har som ikke pappaer har så vi må møtes og bli kjent og være sosiale for at ungene skal ha det bra på skolen.

Eller noe i den dur...

Hehe, ok.

Selv ville jeg følt meg litt provosert av en slik holdning, men man må vel bare være overbærende. Og det kan jo alltid være koselig med litt mat og vin og prat.

Annonse

Gjest Tenker jeg da

Hadde det vært bedre for han å gå alene? Jeg spør ikke for å være slem (faren med forum er at du ort kan høres slem ut). Jeg gikk 30-40 min hver vei alene jeg, men vi hadde ikke barn i nabolaget da. Ellers så må han vel prøve å holde følge, en kan ikke forvente at en stor gutteflokk skal somle seg i vei.. hvis han er litt treg er det jo fin trening å løpe med de andre.

Hadde det vært bedre for han å gå alene? Jeg spør ikke for å være slem (faren med forum er at du ort kan høres slem ut). Jeg gikk 30-40 min hver vei alene jeg, men vi hadde ikke barn i nabolaget da. Ellers så må han vel prøve å holde følge, en kan ikke forvente at en stor gutteflokk skal somle seg i vei.. hvis han er litt treg er det jo fin trening å løpe med de andre.

Nei, da er det nok bedre at han sitter på til barnehagen som ligger vegg i vegg med skolen.

Det som var så flott med denne ordningen var at gutta heller ville gå sammen enn å sitte på, fordi de syntes det var koselig å gå alle sammen.

Så målet bør vel være at alle synes det er ok igjen.

Ingen så sma barn synes det er OK å gå 25 minutter alene når kompisene går sammen. Og litt empati er bare fint å lære fra man er små. Barn har godt av å lære seg å ta hensyn til andre, som kanskje trenger senere tempo eller andre ting. De barna som ikke lærer det som små, lærer det kanskje aldri..?

Gjest Ikke bra å overbeskytte heller

Ingen så sma barn synes det er OK å gå 25 minutter alene når kompisene går sammen. Og litt empati er bare fint å lære fra man er små. Barn har godt av å lære seg å ta hensyn til andre, som kanskje trenger senere tempo eller andre ting. De barna som ikke lærer det som små, lærer det kanskje aldri..?

Mener du at 5-6 barn skal måtte gå tidligere hjemmefra fordi de "må" ta følge med en som ikke greier å holde samme tempo? Nå høres jeg sikkert hjerterå ut, men jeg tror at i et guttemiljø må man forsøke å henge med. Kanskje gutten trenger litt trening utenom skolevei? Turer i ulendt terreng er supert for motorikken i alle fall.

Mener du at 5-6 barn skal måtte gå tidligere hjemmefra fordi de "må" ta følge med en som ikke greier å holde samme tempo? Nå høres jeg sikkert hjerterå ut, men jeg tror at i et guttemiljø må man forsøke å henge med. Kanskje gutten trenger litt trening utenom skolevei? Turer i ulendt terreng er supert for motorikken i alle fall.

Her forstår jeg premissen som at det har skjedd en endring fra det som tidligere skjedde. Endringen er at guttene har begynt å løpe fra GAs gutt etter at de har gått sammen i lengre tid. Det betyr altså ikke at guttene skal gå tidligere hjemmenfra, men fortsette som før sammen med GAs gutt. Årsaken til at guttene har begynt å løpe fra denne gutten er jo viktig. Løper de uten å tenke på at GAs gutt blir alene, men uten å ønske å eksludere ham, eller løper de med bevissthet om at gutten ikke klarer å holde følge. Hvis siste premiss er riktig, er dette en utfrysning.

Du høres ikke hjerterå ut, men litt lite empatisk.

Ja, jeg prata lenge med ham om akkurat det. Han må jo ikke gå og somle, for da skjønner jeg at de andre evt blir lei...

Vi sier jo at de må skynde seg og gå rett til skolen, særlig de dagene de begynner tidlig.

-og han _er_ treig, altså. Løper som er kråke, med mye innsats og lite framdrift. Men han løper når han leiker han også, og har masse futt, han er jo en helt normal 7-åring. Det er bare at de andre er kjappere til beins og da klarer han ikke å ta dem igjen og mister motet.

Da ville jeg forsøkt å fine ut om han har somlet og at dette er årsaken til at de springer litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...