Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Så små barn løper jo hele tiden :)

Da ville jeg forsøkt å fine ut om han har somlet og at dette er årsaken til at de springer litt.

Jeg husker fra den alderen, det var jo kjempekjedelig å rusle av gårde. Å løpe er veldig naturlig for barn, og jeg synes det er flott at de herjer litt på vei til skolen fremfor å bli kjørt. Kanskje gutten trenger litt mer aktiviteter ellers i uken, slik at han henger med de andre?

Fortsetter under...

Mener du at 5-6 barn skal måtte gå tidligere hjemmefra fordi de "må" ta følge med en som ikke greier å holde samme tempo? Nå høres jeg sikkert hjerterå ut, men jeg tror at i et guttemiljø må man forsøke å henge med. Kanskje gutten trenger litt trening utenom skolevei? Turer i ulendt terreng er supert for motorikken i alle fall.

Det kan jo hende at GAs gutt har dårligere forutsetninger (fx en skade eller liten funksjonshemning) som gjør at han ikke noensinne vil kunne klare å henge med de andre hvis det løpes. Ikke at jeg har noen forutsetning for å tro at det er slik det henger sammen, men...

Mener du at 5-6 barn skal måtte gå tidligere hjemmefra fordi de "må" ta følge med en som ikke greier å holde samme tempo? Nå høres jeg sikkert hjerterå ut, men jeg tror at i et guttemiljø må man forsøke å henge med. Kanskje gutten trenger litt trening utenom skolevei? Turer i ulendt terreng er supert for motorikken i alle fall.

De trenger ikke å gå tidligere hjemmefra, de løper bare fordi de synes det er morsomt, ikke fordi de er seint ute.

-og de har antagelig ikke tenkt over at guttungen blir lei seg, de er "bare" ubetenksomme sånn som gutter på 7 år kan være.

De har sterke og svake sider allesammen, og min gutts svake side er at han ikke løper særlig fort.

Til gjengjeld er han god på ski, svømmer, sykler, spiller piano, leser bedre enn 90% av klassen, regner bedre enn 90% av klassen, han er en god venn, han har god moral (bryter ikke regler). Blant de andre gutta er èn veldig langsynt, en er ekstremt hissig, en kan ikke lese ennå, èn hater å bygge lego etc etc.

De er glade i hverandre alle disse guttene, jeg har snakket med to av dem og når de skjønte at guttungen ble lei seg, så de helt himmelfalne ut. Så jeg håper det blir bedre nå.

Det kan jo hende at GAs gutt har dårligere forutsetninger (fx en skade eller liten funksjonshemning) som gjør at han ikke noensinne vil kunne klare å henge med de andre hvis det løpes. Ikke at jeg har noen forutsetning for å tro at det er slik det henger sammen, men...

Han er nok helt i orden fysisk, har bare ikke arvet noen spurte-gener. (desverre er det nok mine bein han har. Mora mi pleide å si at jeg løp som en løpsk slipestein da jeg var liten)

-men takk for støtten :-)

Her forstår jeg premissen som at det har skjedd en endring fra det som tidligere skjedde. Endringen er at guttene har begynt å løpe fra GAs gutt etter at de har gått sammen i lengre tid. Det betyr altså ikke at guttene skal gå tidligere hjemmenfra, men fortsette som før sammen med GAs gutt. Årsaken til at guttene har begynt å løpe fra denne gutten er jo viktig. Løper de uten å tenke på at GAs gutt blir alene, men uten å ønske å eksludere ham, eller løper de med bevissthet om at gutten ikke klarer å holde følge. Hvis siste premiss er riktig, er dette en utfrysning.

Du høres ikke hjerterå ut, men litt lite empatisk.

Det er nok ikke bevisst, de er bare ubetenksomme som 7-åringer kan være. Alle sammen er greie gutter som har vært mye på besøk her, og de leiker stort sett kjempefint sammen.

Aisha1365380364

De trenger ikke å gå tidligere hjemmefra, de løper bare fordi de synes det er morsomt, ikke fordi de er seint ute.

-og de har antagelig ikke tenkt over at guttungen blir lei seg, de er "bare" ubetenksomme sånn som gutter på 7 år kan være.

De har sterke og svake sider allesammen, og min gutts svake side er at han ikke løper særlig fort.

Til gjengjeld er han god på ski, svømmer, sykler, spiller piano, leser bedre enn 90% av klassen, regner bedre enn 90% av klassen, han er en god venn, han har god moral (bryter ikke regler). Blant de andre gutta er èn veldig langsynt, en er ekstremt hissig, en kan ikke lese ennå, èn hater å bygge lego etc etc.

De er glade i hverandre alle disse guttene, jeg har snakket med to av dem og når de skjønte at guttungen ble lei seg, så de helt himmelfalne ut. Så jeg håper det blir bedre nå.

Flott om mammaene snakker med sine håpefulle da, sjuåringer er jo ofte nokså vimsete og tenker ikke på slikt selv. :)

Da går jeg ut i fra at det er uhell at dette har hendt selvsagt, og at de ikke bevisst stenger gutten din ute. Da må det sikkert hardere skyts til. Men forhåpentligvis retter det seg bare mammaene minner de på det. :)

Annonse

Så rart! Her er det noe som guttene våre ikke er like i. Sønnen i huset er nemlig svært så rask til beins. :-)

Og han kunne nok funnet på å springe fra en "tregere" kompis, ikke for å være slem eller noe, men bare i pur glede over å kunne springe. Men jeg tror han ville ha tatt hensyn om han fikk vite at den fraløpte ble lei seg.

Jeg ser på min syvåring og vennene hans at de er veldig i "nåtiden". De er ikke så veldig flinke til å tenke over konsekvensene av sine handllinger tror jeg.

Lykke til GA, dere finner nok en løsning på dette. Hva med å la sønnen din være tidtaker i en løpekonkurranse for kompisene?

Så rart! Her er det noe som guttene våre ikke er like i. Sønnen i huset er nemlig svært så rask til beins. :-)

Og han kunne nok funnet på å springe fra en "tregere" kompis, ikke for å være slem eller noe, men bare i pur glede over å kunne springe. Men jeg tror han ville ha tatt hensyn om han fikk vite at den fraløpte ble lei seg.

Jeg ser på min syvåring og vennene hans at de er veldig i "nåtiden". De er ikke så veldig flinke til å tenke over konsekvensene av sine handllinger tror jeg.

Lykke til GA, dere finner nok en løsning på dette. Hva med å la sønnen din være tidtaker i en løpekonkurranse for kompisene?

Ja, det måtte jo være noe som ikke var likt ;-)

Jeg regner med at det ordner seg nå, og guttungen har lovet at han skal jobbe litt mer med å holde følge, hvis de jobber med å være greie og vente på ham når han ber dem om det.

Heldigvis er mødrene jeg har snakket med flinke til å ta tak i ting så vi kan hjelpe gutta når det skjer noe dem imellom. En annen gang kan det jo være min unge som ikke er grei med deres unge ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...