Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan dansk her? Hva betyr ordet "tudse"??? Sannsynligvis har dette noe med planteverdenen å gjøre...

Skrevet

"Din lille tudse" kan høres ut som "Din lille tøysekopp!:-)"...

Nei, jeg vet ikke.

Skrevet

En tudse er

a) en padde

B) slang for tusenlapp

Ok...hvis tudse er padde, hva er så frø (som jeg trodde var det samme som norsk frø)....Frosk?

Skrevet

Ok...hvis tudse er padde, hva er så frø (som jeg trodde var det samme som norsk frø)....Frosk?

Frø er frosk, ja.

Skrevet

Jepp :)

Skrevet

Frø er frosk, ja.

Ok....takk til dere! Jeg var jo helt på feil spor!

Skrevet

Men, frø er vel også frø, ikke bare frosk :)

Gjest mandolina
Skrevet

Haletudse er rompetroll, skrubtudse er frosk.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

En tudse er

a) en padde

B) slang for tusenlapp

En tudse er ikke slang for en tusenlapp.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Frø er det samme som frosk. Frø kan også være frø.

Gjest mandolina
Skrevet

"Din lille tudse" kan høres ut som "Din lille tøysekopp!:-)"...

Nei, jeg vet ikke.

Nei, der er du helt på villspor.

Hilsen

Skrevet

Hilsen

Nehei? Vet ikke om slang har en spesiell stavemåte - men kanskje det da er tusse som er tusenlapp.

Fonetisk er iallefall padde og slang for tusenlapp likt.

Det er mye brukt i en del danske filmer/serier.

Skrevet

Hilsen

Fant det på nettet på dansk: "Vælg dine drømme for under en tudse.....Drømmeværkstedet kommer til at koste 14.800 yen, lige godt 800 kroner."

Skrevet

Haletudse er rompetroll, skrubtudse er frosk.

Hilsen

Skrubtudse er ikke frosk, det er padde.

Gjest mandolina
Skrevet

Nehei? Vet ikke om slang har en spesiell stavemåte - men kanskje det da er tusse som er tusenlapp.

Fonetisk er iallefall padde og slang for tusenlapp likt.

Det er mye brukt i en del danske filmer/serier.

Det er vel helst "tusen" som er slang for en tusenlapp.

Gjest mandolina
Skrevet

Skrubtudse er ikke frosk, det er padde.

Padde på dansk er padde på norsk.

Paddehatt på dansk er sopp på norsk.

Hilsen

Skrevet

Padde på dansk er padde på norsk.

Paddehatt på dansk er sopp på norsk.

Hilsen

Hvor dansk er du egentlig?

Det ser ut for meg som padde på dansk er en samlebetegnelse - hvor (skrub)tudser og frøer er underarter. På norsk forbinder man padde med det dyret med vorter på - som jeg mener er en tudse på dansk. En frø på dansk er en frosk (uten vorter).

En paddehat er ikke sopp generelt (det er svamp) - det er en type sopp.

Gjest mandolina
Skrevet

Hvor dansk er du egentlig?

Det ser ut for meg som padde på dansk er en samlebetegnelse - hvor (skrub)tudser og frøer er underarter. På norsk forbinder man padde med det dyret med vorter på - som jeg mener er en tudse på dansk. En frø på dansk er en frosk (uten vorter).

En paddehat er ikke sopp generelt (det er svamp) - det er en type sopp.

Jeg har bodd i Danmark halve livet. født og oppvoskt der, og fått all skolegang i dansk skole. Lærte dansk med morsmelken så å si.

Skrevet

Jeg har bodd i Danmark halve livet. født og oppvoskt der, og fått all skolegang i dansk skole. Lærte dansk med morsmelken så å si.

Underlig, hvis du da mener at paddehat er sopp. Det er en type sopp. (á la champignon) Og at tudse er frosk.

Og tusse (uten d - tydeligvis, jeg har kun hørt det hittil - ikke sett det skrevet) _er_ slang for tusenlapp. Bare søk selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...