Gå til innhold

Gutt med tidlig pubertet?

Anbefalte innlegg

Gjest guttens foreldre

Vår gutt som er adoptert har hatt nærmest voksen svettelukt siden han var ca 6 år gammel. Når han var 8 begynte han å få kjønnshår. Vi tok han da til lege som tok blodprøver. Ingenting unormalt funnet. Nå er han 9 år og har tydelige hår rundt penis (ikke dun, men hår). Han begynner også å få hår under armene. Bør vi følge opp dette hos lege? Evt. få henvisning til barnelege? Vet at tidlig pubertet kan oppstå hos adoptivbarn. Det vi er mest engstelige for er at han slutter å vokse for tidlig, og blir lavere enn vanlig. Han har nå normal høyde i forhold til alder. Hva er eventuelle farer ved å gi hormonbehandlig for å bremse puberteten og forlenge vekstperioden hos gutter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252601-gutt-med-tidlig-pubertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg er enig i at gutten deres har en tidlig, eller for tidlig pubertet, og at det kan føre til at veksten stopper opp i relativt ung alder, slik at sluttresultatet blir at han er relativt kortvokst. Jeg vil bestemt råde til at fastlegen henviser ham til barneavdelingen ved Fylkessykehuset, slik at årsaken til den tidlige puberteten blir klarlagt og at evt. behandling kan starte. Behandlingen avhenger av årsaken. Når årsaken er tidlig normalutvikling vil det være aktuelt med hormonbehandling, og det er etter min vurdering ingen vesentlige kontraindikasjoner mot slik behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...