Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Jeg har hatt samboer det siste halve året, og nå har vi akkurat funnet ut at vi er gravide".

Kan du vennligst opplyse meg om hvordan han har klart å bli gravid?

La nå folk få formulere seg som de vil da! Snakk om flisespikking!

*Himler med øynene*

Fortsetter under...

Tror du ikke samboeren din vil være i stand til åvarsle moren din slik at hun evt kan varsle andre?

Jeg veit ikke om jeg hadde fått barn med som jeg ikke kunne tiltro såpass til.

Min mor har kjent meg i over tredve år, hun vet hva jeg reagerte allergisk mot som 5-åring og hva jeg ble utredet for på ungdomsskolen. Hun vet hvilke plager jeg har og har hatt, og kan bidra med hele den medisinske livshistorien min til en lege, noe som vil lette behandlingen.

Hvis jeg skal gå gjennom alle slike kjedelige og sannsynligvis unødvendige detaljer med min samboer, tror jeg han kommer til å sovne innen 5 minutter. Jeg har kjent han i 2 år, og vært frisk hele den tiden, så han vil nok ikke kunne bidra med noe viktig.

Som jeg skrev, stoler jeg fullt og helt på samboeren min. Men jeg KJENNER han godt. Hvis noe skjer med meg, tror jeg han kommer til å være for panikkslagen til å kunne varsle noen som helst. Og jeg vil at han skal få slippe ansvaret.

Men for alt jeg vet, vil prioriteringene mine bli snudd når vi blir en familie..?

Nå har jeg svart på hvordan jeg tenker. Istedet for å kritisere meg, kan du kanskje tenke at vi er forskjellige og det er greit?

Gjest Ulvinnen

Når jeg giftet meg, så begynte jeg å føre opp min mann som nærmeste pårørende i stedet for mine foreldre.

Jeg skjønner jo at en samboer i praksis blir nærmeste pårørende. Men det er vel ikke riktig juridisk? Det er vel noen jurister her som vet det?

I personalopplysningene på jobben står jeg oppført som samboer (og hans navn og tlf) men moren min står som nærmeste pårørende.

Nå som vi har fått barn vil jeg vel egentlig føle at samboeren min er min nærmeste pårørende og jeg skal prøve å endre det. Men juridisk er det ikke riktig for han har ikke forsørgelsesplikt ovenfor meg så lenge vi ikke er gift.

I personalopplysningene på jobben står jeg oppført som samboer (og hans navn og tlf) men moren min står som nærmeste pårørende.

Nå som vi har fått barn vil jeg vel egentlig føle at samboeren min er min nærmeste pårørende og jeg skal prøve å endre det. Men juridisk er det ikke riktig for han har ikke forsørgelsesplikt ovenfor meg så lenge vi ikke er gift.

Har moen din forsørgelsesplikt for deg, da?

Annonse

"Men juridisk er det ikke riktig for han har ikke forsørgelsesplikt ovenfor meg så lenge vi ikke er gift."

"Nærmeste pårørende" har da ingenting med forsørgelsesplikt å gjøre.

Moren din har heller ingen forsørgelsesplikt ovenfor deg. Og som asterix skriver, så er det jo ingen forbindelse mellom nærmeste pårørende og forsørgelsesplikt.

Min mor har kjent meg i over tredve år, hun vet hva jeg reagerte allergisk mot som 5-åring og hva jeg ble utredet for på ungdomsskolen. Hun vet hvilke plager jeg har og har hatt, og kan bidra med hele den medisinske livshistorien min til en lege, noe som vil lette behandlingen.

Hvis jeg skal gå gjennom alle slike kjedelige og sannsynligvis unødvendige detaljer med min samboer, tror jeg han kommer til å sovne innen 5 minutter. Jeg har kjent han i 2 år, og vært frisk hele den tiden, så han vil nok ikke kunne bidra med noe viktig.

Som jeg skrev, stoler jeg fullt og helt på samboeren min. Men jeg KJENNER han godt. Hvis noe skjer med meg, tror jeg han kommer til å være for panikkslagen til å kunne varsle noen som helst. Og jeg vil at han skal få slippe ansvaret.

Men for alt jeg vet, vil prioriteringene mine bli snudd når vi blir en familie..?

Nå har jeg svart på hvordan jeg tenker. Istedet for å kritisere meg, kan du kanskje tenke at vi er forskjellige og det er greit?

Jeg kritiserer ikke, er bare forundret og det er jeg fremdeles. Sorry altså.

Men nå du skal føde hans barn, hvordan kan din "medisinske historie" være kjedelig for han? En gang må han kanskje overta dette ansvaret fra din mor,engang må han trolig vite.

Den dangen vi flyttet sammen ( ikke så lenge etter vi møttes) visste vi stort sett det som var å vite om hverandre, også de mer eller mindre medisinke realiteter.En god del av dette var viktig når barnet vårt skulle fødes. En opplevelse jeg foretrakk å dele med min samboer og ikke min mor.

Ja vi er forskjellige, jeg føler nesten for å si heldigvis.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...