Gjest prust Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg skrev inn her i vår om at jenta mi på fem hadde fortalt at de lekte "doktor" og "sykehus" med pinner som redskap på barnehagen: www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F1%2F1174.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D3182395&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D3182428 Avdelingsleder skullle følge med, og jeg har ikke hørt noe mer om det, inntil i går. Da fortalte mor til bestevenninna til jenta mi at det foregikk fremdeles. Da hadde våre to jenter sammen med 3-4 andre lekte sykehus, og den største jenta på 5,5 hadde vært doktor. Og hun hadde brukt legoklosser og togbaner (!!!!) mot tissen, i alle fall til hun andre jenta. Jeg snakket med jenta mi om det. Hun sa at hun hadde vært der, men at ikke hun hadde vært doktor. Hun syntes det var gøy, men venninna hadde ikke syntes det var gøy. Jenta mi sier at de gjorde det ute - hun andre sier at det var på puterommet - et rom som kan lukkes med ei dør. Hun andre mora var virkelig sint nå, og skulle selvsagt ta dette opp med avdelingsleder på mandag. Er det ikke rimelig å forvente at de voksne passer på slik at dette ikke skjer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hvis dette har skjedd bak en lukket dør der barna har lov til å leke så skjønner jeg at de voksne ikke kan være der hele tiden. Hvor lenge varer en slik lek hos disse små da? Alt fra 1-10 minutter vil jeg gjette på. Og hvis barna leker en lek i et par minutter så skjønner jeg godt at de voksne ikke får med seg det. Var barna nakne eller hadde de klærne på. Hadde de klærne på så skjønner jeg heller ikke helt det store problemet. Doktorlek er jo helt normalt for barn å leke. Og for dem er kjønnsorganene fremdeles bare en kroppsdel på lik linje med en arm eller et ben. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hvis dette har skjedd bak en lukket dør der barna har lov til å leke så skjønner jeg at de voksne ikke kan være der hele tiden. Hvor lenge varer en slik lek hos disse små da? Alt fra 1-10 minutter vil jeg gjette på. Og hvis barna leker en lek i et par minutter så skjønner jeg godt at de voksne ikke får med seg det. Var barna nakne eller hadde de klærne på. Hadde de klærne på så skjønner jeg heller ikke helt det store problemet. Doktorlek er jo helt normalt for barn å leke. Og for dem er kjønnsorganene fremdeles bare en kroppsdel på lik linje med en arm eller et ben. De hadde i alle fall tatt av seg buksene og trusa. Hun andre mammaen har flere ganger sagt i fra om at hun ikke ønsker at den døra skal være lukket, og de har nå satt på en krok for å holde den mest mulig åpen - men den kan altså lukkes. Jeg aner ikke hvor lenge de leker dette, om det 1,2 , 10 ellr 20 minutter.... Men synes ikke du det er ille hvis de stikker redskaper (leker og pinner) opp i skrittet på hverandre? Å SE på hverandre nakne er jo noe helt annet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 De hadde i alle fall tatt av seg buksene og trusa. Hun andre mammaen har flere ganger sagt i fra om at hun ikke ønsker at den døra skal være lukket, og de har nå satt på en krok for å holde den mest mulig åpen - men den kan altså lukkes. Jeg aner ikke hvor lenge de leker dette, om det 1,2 , 10 ellr 20 minutter.... Men synes ikke du det er ille hvis de stikker redskaper (leker og pinner) opp i skrittet på hverandre? Å SE på hverandre nakne er jo noe helt annet! Hva med å sette på en krok som gjør at døra kan lukkes nesten igjen, men ikke helt? Da er de i fred under oppsyn likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hvis dette har skjedd bak en lukket dør der barna har lov til å leke så skjønner jeg at de voksne ikke kan være der hele tiden. Hvor lenge varer en slik lek hos disse små da? Alt fra 1-10 minutter vil jeg gjette på. Og hvis barna leker en lek i et par minutter så skjønner jeg godt at de voksne ikke får med seg det. Var barna nakne eller hadde de klærne på. Hadde de klærne på så skjønner jeg heller ikke helt det store problemet. Doktorlek er jo helt normalt for barn å leke. Og for dem er kjønnsorganene fremdeles bare en kroppsdel på lik linje med en arm eller et ben. Jeg synes at "doktorleker" overnormaliseres og gjøres vel grenseløse. Det er i mange tilfeller en lek større barn pådytter mindre barn som ellers aldri ville kommet på det. Selv var jeg aldri inne på tanken da jeg var barn. Doktorlek handlet om stetoskop, sprøyter i armen, kikke i halsen osv. Også opererte vi dukkene med kniv til min mors vrede. ;-) I en barnehage bør ikke slikt være lov, fordi ikke alle barn vil være i stand til å sette de nødvendige grensene for seg selv. Det har også med å lære barn grenser for hva man gjør og ikke gjør i et mer offentlig rom. Etter hva jeg har observert av barn er ikke kjønnsorganene en kroppsdel på lik linje med en arm eller fot hos 3-5 åringer. Selv om skillet mellom tissen og foten er langt mindre hos barn enn hos voksne. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Ja, jeg synes det er rimelig og forvente at voksne påser at slikt ikke skjer og påtaler det skarpt om det likevel skulle skje. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg synes at "doktorleker" overnormaliseres og gjøres vel grenseløse. Det er i mange tilfeller en lek større barn pådytter mindre barn som ellers aldri ville kommet på det. Selv var jeg aldri inne på tanken da jeg var barn. Doktorlek handlet om stetoskop, sprøyter i armen, kikke i halsen osv. Også opererte vi dukkene med kniv til min mors vrede. ;-) I en barnehage bør ikke slikt være lov, fordi ikke alle barn vil være i stand til å sette de nødvendige grensene for seg selv. Det har også med å lære barn grenser for hva man gjør og ikke gjør i et mer offentlig rom. Etter hva jeg har observert av barn er ikke kjønnsorganene en kroppsdel på lik linje med en arm eller fot hos 3-5 åringer. Selv om skillet mellom tissen og foten er langt mindre hos barn enn hos voksne. mvh Jeg er enig i veldig mye av det su sier, Pie Lill! Vi lekte også doktor - men på den måten du beskriver..... Når det gjelder mitt minste barn - jente på 2,5 - så er nok tissen er kroppsdel på linje med foten. Hun peker og sier strålende: "Mim nese, mim bein, mim mage, mim tiss, mim jompe, min hånd....." De to andre på 5 og 7 vet at noe på kroppen er mer privat enn andre ting - men er forsåvidt ikke særlig sjenerte heller. Jeg liker IKKE dette som skjer på barnehagen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg er enig i veldig mye av det su sier, Pie Lill! Vi lekte også doktor - men på den måten du beskriver..... Når det gjelder mitt minste barn - jente på 2,5 - så er nok tissen er kroppsdel på linje med foten. Hun peker og sier strålende: "Mim nese, mim bein, mim mage, mim tiss, mim jompe, min hånd....." De to andre på 5 og 7 vet at noe på kroppen er mer privat enn andre ting - men er forsåvidt ikke særlig sjenerte heller. Jeg liker IKKE dette som skjer på barnehagen! 2 1/2 år er det nok ingen forskjell. Men en gang etter 3 år begynner forskjellen å komme selvsagt med høyde for individuelle variasjoner. En av våre tok nesten hvor det skulle være på hvem det skulle være, når det skulle være. Så vi ble ille tvunget til å ganske tidlig starte en bevisstgjøring omkring privat. Samme hvor søt ungen min er er det ikke sikkert at dame ved siden av oss i bussen liker... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1994562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 De hadde i alle fall tatt av seg buksene og trusa. Hun andre mammaen har flere ganger sagt i fra om at hun ikke ønsker at den døra skal være lukket, og de har nå satt på en krok for å holde den mest mulig åpen - men den kan altså lukkes. Jeg aner ikke hvor lenge de leker dette, om det 1,2 , 10 ellr 20 minutter.... Men synes ikke du det er ille hvis de stikker redskaper (leker og pinner) opp i skrittet på hverandre? Å SE på hverandre nakne er jo noe helt annet! Jo, når de tar av hverandre klærne og stikker ting opp i skrittet så synes jeg ikke det er greit. Barnehagen bør snakke med barna om at de ikke skal kle av seg undertøy når de leker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1995559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg synes at "doktorleker" overnormaliseres og gjøres vel grenseløse. Det er i mange tilfeller en lek større barn pådytter mindre barn som ellers aldri ville kommet på det. Selv var jeg aldri inne på tanken da jeg var barn. Doktorlek handlet om stetoskop, sprøyter i armen, kikke i halsen osv. Også opererte vi dukkene med kniv til min mors vrede. ;-) I en barnehage bør ikke slikt være lov, fordi ikke alle barn vil være i stand til å sette de nødvendige grensene for seg selv. Det har også med å lære barn grenser for hva man gjør og ikke gjør i et mer offentlig rom. Etter hva jeg har observert av barn er ikke kjønnsorganene en kroppsdel på lik linje med en arm eller fot hos 3-5 åringer. Selv om skillet mellom tissen og foten er langt mindre hos barn enn hos voksne. mvh Mine barn har først fra 5-6 års alderen fått en følelse av at tissen og rumpa er noe litt spesielt. Dette har da kommet helt naturlig. Vi lekte mye doktorlek når vi var barn. Dog var vi noe eldre enn barnehagebarna. Husker vi lekte fødeavdeling en gang. Da var vi vel omtrent 7 år. (Jeg hadde nettopp fått en lillebror.) Vi var en 5-6 jenter. Alle hadde tatt av seg undertøyet, men hadde gensere og skjørt på oss. Dukkene ble stukket opp under skjørtet. Vi lå i en ring, "jordmor" satt i midte og trakk dukkene ut mens vi skrevde og lagde masse lyd. Mor kom inn og så dette. Hun bare snudde i døra og har fortalt at hun fikk latterkrampe etterpå. Det så visst litt komisk ut! Det å undersøke hverandres kjønnsorganer tror jeg er veldig naturlig for barn. Men ikke alle gjør det likevel. Men jeg er enig i at slikt ikke bør forekomme i et offentlig rom - som en barnehage. Så lenge barna har klærne på, ser jeg ikke noe galt i at de leker doktorlek i barnehagen. Men når de ikke har klærne på lenger, da har de gått over en grense. Barnehagepersonalet bør da få en slutt på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252606-fremdeles-sykehuslek-p%C3%A5-barnehagen/#findComment-1995562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.