Gå til innhold

Salter man potetvannet???

Anbefalte innlegg

Gjest Potitten
Skrevet

Man skal vel ikke helle salt i vannet når man skal koke poteter, eller??

Skrevet

Jeg gjør ikke det, fordi jeg har aldri sett at mamma har gjort det. Men mamma slutta med det da hun skulle lage barnemat til oss av de samme potetene, siden ungene ikke skal ha så mye salt.

Så man kan gjerne gjøre det, men det er ikke akkurat nødvendig.

Skrevet

Jeg gjør det for jeg har hørt at skrellet ikke sprekker når en har salt i vannet. Har gjort det i maaange år. Har ikke prøvd uten salt så jeg vet egentlig ikke om det funker. Teit egentlig :-)

Skrevet

Jeg gjør det ikke, jeg damper potetene så det går kjapt uansett.

Men man gjør altså det for at vannet skal koke fortere.

Skrevet

Hvis potetene har skallet på, så trenger ikke noe igjennom. Du kan helle salt, sukker eller hva du vil i vannet. Det spiller ingen rolle. Skallet er av kork, og korken stenger alle stoffer ute.

Skal du få smak på potetene, må du skjære dem i ganske tynne skiver før du koker dem, f eks i saltvann. De må kanskje være 1 cm tykke for å få smak igjennom.

Hvorfor folk har salt i vannet når de koker poteter er et mysterium.

Skrevet

På skolekjøkkenet i sin tid lærte vi; med skall uten salt, uten skall med salt.

Det har jeg fortsatt med, men jeg glemmer av og til å salte og kan ikke si at jeg merker noen særlig forskjell.

Skrevet

Hvis potetene har skallet på, så trenger ikke noe igjennom. Du kan helle salt, sukker eller hva du vil i vannet. Det spiller ingen rolle. Skallet er av kork, og korken stenger alle stoffer ute.

Skal du få smak på potetene, må du skjære dem i ganske tynne skiver før du koker dem, f eks i saltvann. De må kanskje være 1 cm tykke for å få smak igjennom.

Hvorfor folk har salt i vannet når de koker poteter er et mysterium.

Hvordan i huleste vet du så mye?

Fakta kommer bare trillende ut av deg som perler på en snor....

Min far påsto at han godt kunne kjenne om uskrelte poteter hadde hatt salt i vannet eller ikke. Det var bare gammel tro og vi lurte han mange ganger....

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg gjør det for jeg har hørt at skrellet ikke sprekker når en har salt i vannet. Har gjort det i maaange år. Har ikke prøvd uten salt så jeg vet egentlig ikke om det funker. Teit egentlig :-)

Du blander nok sammen poteter med egg! Skallet på poteter sprekker ikke - med mindre du koker dem helt i stykker.

Men om et egg sprekker, så vil salt i vannet hjelpe til så innholdet i egget ikke siver ut.

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Hvordan i huleste vet du så mye?

Fakta kommer bare trillende ut av deg som perler på en snor....

Min far påsto at han godt kunne kjenne om uskrelte poteter hadde hatt salt i vannet eller ikke. Det var bare gammel tro og vi lurte han mange ganger....

Jeg beundrer også denne mannen.

:o)

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Du blander nok sammen poteter med egg! Skallet på poteter sprekker ikke - med mindre du koker dem helt i stykker.

Men om et egg sprekker, så vil salt i vannet hjelpe til så innholdet i egget ikke siver ut.

Jeg trodde det var eddik man skulle ha i vannet til egg jeg?

Skrevet

Ok, men jeg stikker hull i eggene så de klarer seg uten å sprekke.

Det med potetene sa en gammel mann til meg for ørten år siden

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...