Gå til innhold

hva gjør deg lykkelig i hverdagen

Anbefalte innlegg

Gjest trenger motivasjonsfaktorer
Skrevet

Hva gjør at du virkelig føler at du lever og at livet er herlig.

Skrevet

Når jeg finner på noe morro med gode venner. Eller hvis jeg gjør en god jobb og det blir lagt merke til. Det handler vel om å bli bekreftet som menneske og venn.

Gjest Noen linker om lykke
Gjest hjernen er en kake
Skrevet

Hva når legen mener at du bare er "lett deprimert", og ikke er til stor hjelp om hva man skal gjøre med det? Åssen kan man klare å gjøre seg selv lykkelig da?

Skrevet

Hva når legen mener at du bare er "lett deprimert", og ikke er til stor hjelp om hva man skal gjøre med det? Åssen kan man klare å gjøre seg selv lykkelig da?

Jeg har vært lett deprimert og det kan være vanskelig nok det. Du bør jo få hjelp da. Be om å bli henvist til psykolog. Du trenger hjelp til å snu tankegangen din. Kan anbefale en bok: "tenk deg glad" av David D. Burns. Verdt kronene, men du bør få hjelp.

Skrevet

Du fikk hverken tilbud om terapi eller medisin? I såfall skal jeg prøve å finne noen linker som kan hjelpe deg.

:o)

Gjest hjernen er en kake
Skrevet

Du fikk hverken tilbud om terapi eller medisin? I såfall skal jeg prøve å finne noen linker som kan hjelpe deg.

:o)

Legen hadde ikke lyst til å sette meg på noe medisin. Mente at jeg måtte bli flinkere til å ta vare på meg selv. Hva nå enn det betyr. :) Er vel ikke så lett å skulle finne noen løsning når jeg ikke vet selv hva problemet er. :P

Skrevet

Og dessuten... allmennleger kan være utrolig lite kjent med problemet depresjon. Som andre mennesker kan de ofte ha store problem med å takle en deprimert person. Men selv om man sier til en person med spiseforstyrrelser at du er jo så tynn, så ser jo ikke denne personen det uten videre. Det er tankene dine som slår krøll på seg, og andres virkelighet kan ikke presses på deg. Psykologer kan være rare, men de har nå lært litt om tankegangen til psyke personer og takler psyke bedre enn andre. Men finn ut hva du liker å gjøre i hverdagen og fortsett å gjøre disse tingene. Lykke til.

Skrevet

tusen takk for linker. Vil vel egentlig ikke innrømme for meg selv at jeg er deprimert. Har jo mye å glede meg over, men har liksom ikke noe lykkefølelse inni meg, føler en tomhet. Kanskje er det en lett form for depresjon. Skal prøve å ta tak i dette nå,men trenger nok litt inspirasjon:)

Gjest min egen motivator
Skrevet

Siden jeg er depriemert og har sosial angst er det mange av de store gledene som ikke eksisterer, som f.eks det å være sammen med andre.

Jeg er heldig på den måten at jeg klarer ofte å kose meg alene. Man kan jo også se set sånn at gjennom å slite, blir man bevisst på små gleder.

Jeg gleder meg over å legge merke til hvordan naturen forandrer seg gjennom årstidene. Jeg gleder meg over å kjenne frisk luft, kjenne at jeg er kald og gå inn til varm dusj, kjenne at jeg er sulten og komme hjem til en god frokost.

Skrevet

Livet er hærlig når mann og barn har det fint.

Når jeg får høre at jeg er verdens beste mamma

Når ting/handlinger jeg gjør kan hjelpe noen.

Når middagen endelig står på bordet ;) Og huset lukter og er nyvasket.

Når jeg får mann og barn i seng og kan lytte på stillheten.

Når jeg får venner på besøk, eller drar til venner.

En tlf samtale med noen det er lenge siden jeg har snakket med.

Hvis jeg klarer å prestere noe jeg ikke hadde trodd jeg kunne klare.

mm

Skrevet

Legen hadde ikke lyst til å sette meg på noe medisin. Mente at jeg måtte bli flinkere til å ta vare på meg selv. Hva nå enn det betyr. :) Er vel ikke så lett å skulle finne noen løsning når jeg ikke vet selv hva problemet er. :P

Av egen erfaring mener jeg at det er lurt med terapi.

Medisin er en annen side av saken. Trening gir like god, om ikke bedre effekt enn medisiner. Jeg fant ikke linken, men i følge NHD vil du oppnå god effekt ved 30 min. mosjon med effekt tilsvarende rask gange 4 dg pr uke. Effekten er god allerede etter 1,5 - 2 uker, men man bør fortsette med dette. Det gjør noe med serotininen i hjernen, som gjør man blir lettere til sinns.

Har selv forsøkt dette med god effekt.

Også sa NHD at det er viktig å omgås folk du trives sammen med. Omgås friske folk er viktig. Og å gjøre ting du trives med.

Men i tillegg, er det en fordel å finne ut hva du sliter med. Men du vet ikke selv, sier du. Forsøk rådene ovenfor, og se om det hjelper. Hvis det ikke er vansker i livet ditt som er grunnen til din depresjon, så kan det hende at det er nok for deg å følge rådene ovenfor. Mosjonen er svært viktig!

Skrevet

tusen takk for linker. Vil vel egentlig ikke innrømme for meg selv at jeg er deprimert. Har jo mye å glede meg over, men har liksom ikke noe lykkefølelse inni meg, føler en tomhet. Kanskje er det en lett form for depresjon. Skal prøve å ta tak i dette nå,men trenger nok litt inspirasjon:)

14 trin til glæden

Nedenfor følger 14 trin til ægte glæde. Manden bag denne opskrift er professor i psykologi Michael Fordyce fra Edison Community College i Florida.

Vær mere aktiv og hold dig beskæftiget

Brug mere tid sammen med andre mennesker

Hav en meningsfuld beskæftigelse: job eller hobby

Bliv bedre til at organisere og planlægge

Lad være med at bekymre dig

Sænk dine forventninger og forhåbninger

Tænk positivt og optimistisk

Vær nutidsorienteret

Bevar din sunde personlighed

Dyrk dine udadvendte, sociale sider

Vær dig selv

Skaf negative følelser og problemer af vejen

Se nære relationer som glædens vigtigste kilde

Sæt pris på glæden

Skrevet

Se mitt svar til: "hjernen er en kake"

Jeg råder også deg til å følge disse. Håper du får det godt snart!

Klem

Skrevet

14 trin til glæden

Nedenfor følger 14 trin til ægte glæde. Manden bag denne opskrift er professor i psykologi Michael Fordyce fra Edison Community College i Florida.

Vær nutidsorienteret

Vær dig selv

Sæt pris på glæden

Se kognitiv terapi, på forum for psykiatri.

Anbefalt lesning:

Livet er et usikkert prosjekt, av I. Wilhelmsen (bok om kogn. terapi, der du bruker boken aktivt i jobben med å lære å tenke positivt) Denne er anb. av NHD.

Skrevet

14 trin til glæden

Vær nutidsorienteret

Vær dig selv

Sæt pris på glæden

Tusen takk for de 14 råd, har oversatt de til norsk og lagret dem på maskinen. De skal heretter være mine leveregler:)

Tusen takk

Skrevet

Se mitt svar til: "hjernen er en kake"

Jeg råder også deg til å følge disse. Håper du får det godt snart!

Klem

Har vært syk noen uker, men er heldigvis på bedringens vei og kan derfor begynne å trene igjen. Det er helt klart en viktig faktor pluss de gode reglene som jeg nå skal følge:)

Skrevet

Å ta vare på deg selv, betyr bla. å gjøre ting som er bra for deg, gjøre det du vil og trives med, ta hensyn til deg selv.

Kanskje du i utgangspunktet er i en situasjon der du lar andres behov komme foran dine ofte? Det er ikke sunt.

Skrevet

Tid for meg selv hjemme, å hente barna på skolen, kjøre alene i bilen og ha god tid, ri på hesten min, se film om kvelden, legge meg i senga mi, sove om morgnen, når mannen min klemmer meg, slippe inn katten, låse meg inn i huset når jeg vet ingen er der, se på sønnene mine sove, få spennende e-poster, glede meg til ferien.......

Mange ting som er slitsomt i hverdagen også da....... Men jamen mye fint også, bare man legger merke til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...