Gå til innhold

Saddams dom er klar:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mening er at hevnen ikke gir noen effekt, snarere motsatt.

Amerikanerne klødde i fingrene etter å henge Hirohito i 1945, og -denne- ondskapsfulle morderdjevelen fortjente virkelig å henge.

Men de hengte han ikke fordi de forsto at denne handlingen kunne påføre dem en blind selvmordderisk geriljakrig med dødelig fornærmede japanere og et blindt hat fra et uhyre tradisjonsbundet og religiøst folk. Keiseren er en gud.

Med Saddam er det ikke så lavorlig, men jeg tror han ville vært en kilde til forståelse av hva som gikk galt i Irak. Men hevnlyst gjør blind.

Skrevet

Amerikanerne klødde i fingrene etter å henge Hirohito i 1945, og -denne- ondskapsfulle morderdjevelen fortjente virkelig å henge.

Men de hengte han ikke fordi de forsto at denne handlingen kunne påføre dem en blind selvmordderisk geriljakrig med dødelig fornærmede japanere og et blindt hat fra et uhyre tradisjonsbundet og religiøst folk. Keiseren er en gud.

Med Saddam er det ikke så lavorlig, men jeg tror han ville vært en kilde til forståelse av hva som gikk galt i Irak. Men hevnlyst gjør blind.

Enig!!

Skrevet

Enig!!

Sett dem i bur resten av livet, og bruk dem som forsøkskaniner for å finne ut hvordan dette kan skje. De må være forskere som er intressert i slikt. Vi lærer ingenting av hevn, og det blir ikke færre forbrytelser av det. Men kommende generasjoner kan lære mye av det.

Bruk et system av belønninger og privilegier for smarbeidsvilje, så vi får fram alt av årsaker, hvem som bidro og hvorfor. De som bidro og deres familier vil nok hate den boka som evt blir skrevet om det.

NOKAS-ranet skal bli interessant å se i bokform.

Skrevet

Sett dem i bur resten av livet, og bruk dem som forsøkskaniner for å finne ut hvordan dette kan skje. De må være forskere som er intressert i slikt. Vi lærer ingenting av hevn, og det blir ikke færre forbrytelser av det. Men kommende generasjoner kan lære mye av det.

Bruk et system av belønninger og privilegier for smarbeidsvilje, så vi får fram alt av årsaker, hvem som bidro og hvorfor. De som bidro og deres familier vil nok hate den boka som evt blir skrevet om det.

NOKAS-ranet skal bli interessant å se i bokform.

Ikke så dum ide det der, nei. Skulle vært interessant å vite hva som _egentlig_ foregår i hodet på slike tyranner...

Skrevet

Ikke så dum ide det der, nei. Skulle vært interessant å vite hva som _egentlig_ foregår i hodet på slike tyranner...

Til og med i norske kommuner finnes det små "saddamer". Gi dem mulighet, og noen vil gripe den.

Skrevet

Til og med i norske kommuner finnes det små "saddamer". Gi dem mulighet, og noen vil gripe den.

Igrunnen ganske skremmende å tenke på....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg.

Snacky1365380698
Skrevet

Før Saddam ble tatt var det liksom alle menneskers drøm at han skulle "tas" og pines til døde. Og ja, var herlig når han ble tatt, men alt ble liksom ikke bra bare ved å ta han, slik som amerikanerne lovte. De kan gjøre hve de vil med Saddam, men den største gleden var likevel idet han ble tatt av amerikanerne. Det å henrette en slik syk, syk mann som ikke engang er klar over at han har gjort noe galt....nei, det gir meg ingenting.

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg.

Men for mange er hevnlysten mye større og sterkere.

Mannens død er for noen/mange avslutningen på en reise i raseri, sorg og savn.

Skrevet

Helt enig...!

Skrevet

Før Saddam ble tatt var det liksom alle menneskers drøm at han skulle "tas" og pines til døde. Og ja, var herlig når han ble tatt, men alt ble liksom ikke bra bare ved å ta han, slik som amerikanerne lovte. De kan gjøre hve de vil med Saddam, men den største gleden var likevel idet han ble tatt av amerikanerne. Det å henrette en slik syk, syk mann som ikke engang er klar over at han har gjort noe galt....nei, det gir meg ingenting.

Enig. For meg er det en gammel og syk mann. Ingen stoppet han i tide. Det er mange skyldige og profitører i dette.

Det er nesten skammelig å gjøre han noe.

Selv Quisling og de andre som ble skutt etter krigen kunne fått sitte som forsøkskaniner og dokumentasjonskilder resten av sitt liv. Bildet av Henry Rinnan med blåveis er et bilde på hevnen som er viktigere enn innsikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...