Gå til innhold

Hvis du er uskyldig, har du ingenting å frykte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig sant?

Ideologier bygger ofte sitt rettssystem og mennskesyn på dette utsagnet.

Myndighetene i Norge ilegger deg bot på 6000 kr for å kjøre ulovlig i kollektivfelt. Det er en fryktelig hard straff for en eldre hedersbonde med misntepensjon på byen - for å uheldigvis havne i feil fil en sen kveld uten en annen bil i sikte.

Vårt nye herrefolk muslimene har nedskrevet i sine lover at straffen for tyveri er å få hugget av hånden. Neste gang du stjeler blir også foten på motsatt side hugget av.

I begge tilfeller er budskapet enkelt: "Du bare lar være å stjele, eller kjører i riktig fil".

Men er det så enkelt i virkeligheten blant tenkende vesener?

Hva betyr "skyldig" og hva betyr "forbrytelse"?

Skrevet

Dette prøvde jeg å forklare tre store mannlige kontrollører som trakasserte en tydeligvis blakk 30-årig dame. De var ganske truende og hun var tydelig redd. Panikken lyste av henne. De ga seg ikke, jeg ba om navnene deres som de nektet å oppgi, og jeg ble truet til å gå. Da ringte jeg politiet.

Plutselig gikk det opp for dem hva de var i ferd med å gjøre. De truet en som tydeligvis ikke tålte det. Kun for at hun ikke hadde betalt 26 kr. Og i tilegg truet en "uskyldig" person.

Moral: vi kan ikke gå fysisk til angrep på og skremme vettet av noen for 26 kr?

Satuere eksepler, ja vel, men er det noen som tenker på hvordan det går med "eksempelet"?

Vi er ikke "nødt til å gjøre noe" med alt for en hver pris.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...