Gå til innhold

Hunden min endte i slosskamp...

Anbefalte innlegg

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Jeg skjelver over hele meg. Hunden min røyk i slosskamp med ei anna tispe. Ble blodig alvor. Huff, selv om min hund var i bånd og under kontroll og den andre tispa kom mot oss, frykter jeg det var min som starta slosskampen. Hun har med å gjøre det når hun får panikk. Den andre eieren kjefta selvsakt på meg for at jeg skulle ha hatt kontroll over min hund. Hun var 100 meter ifra hunden sin, og hadde IKKE kontroll over sin. Og jeg gjorde alt jeg kunne for å få henne til å slippe, men til ingen nytte. Er helt skjelven nå...

Vet ikke helt hva jeg vil med inlegget, men trenger å få lufte opplevelsen. Helt jævlig var det å se de to hunden ryke i tottene på hverandre, så blodet spruta. Huffameg...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nellie

10

• Prozak

10

• keinstein

9

• frosken

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å det høres ikke noe kjekt ut nei!

Jeg har hund selv, og har heldigvis ikke vært borti noe sånt, bare i nærheten av det en gang vi var på morgentur og møtte en galhissig stor hund som ville hoppe på min hund. det var rett før den bet men jeg fikk dradd hunden med meg og eieren av den andre fikk sin hund med seg.

Jeg har lest at det beste å gjøre når hunder begynner å sloss er at eierne går i hver sin retning, for da vil hundene følge etter eierne. Det er ikke bra å på en måte bryte inn i slosskampen og ta parti med hunden sin.

Men når en har hunden i bånd er det ikke så lett å bare gå heller, hvis den andre hunden henger på din hund.

Men jeg tenker på det av og til når jeg går tur, at dersom det noen gang blir tilløp til slosskamp så skal jeg ta fast tak i båndet og gå bort fra den andre hunden og håpe at hunden min følger meg istedenfor å fortsette slosskampen.

Skrevet

Ganske typisk så blir den skyldige sint! Du får trøste deg med det at du holdt deg til loven.

Skrevet

Det er skremmende når sånt skjer, skjønner godt at du er skjelven.

Hva slags hund er det du har?

Synes utsagnet om at "hun har det med det når hun får panikk" tyder på at du har en hund som er litt nervøs av seg.

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Å det høres ikke noe kjekt ut nei!

Jeg har hund selv, og har heldigvis ikke vært borti noe sånt, bare i nærheten av det en gang vi var på morgentur og møtte en galhissig stor hund som ville hoppe på min hund. det var rett før den bet men jeg fikk dradd hunden med meg og eieren av den andre fikk sin hund med seg.

Jeg har lest at det beste å gjøre når hunder begynner å sloss er at eierne går i hver sin retning, for da vil hundene følge etter eierne. Det er ikke bra å på en måte bryte inn i slosskampen og ta parti med hunden sin.

Men når en har hunden i bånd er det ikke så lett å bare gå heller, hvis den andre hunden henger på din hund.

Men jeg tenker på det av og til når jeg går tur, at dersom det noen gang blir tilløp til slosskamp så skal jeg ta fast tak i båndet og gå bort fra den andre hunden og håpe at hunden min følger meg istedenfor å fortsette slosskampen.

Takk, jeg har hørt det også, men min hund er så overlegen, at jeg er redd for skaden som kan skje på den andre hunden. Jeg ønsker som sakt ikke å ta parti med min hund, men bare få henne til å slippe. Hun gjorde selvsakt ikke det for etter blodet spruta og etter mange minutter som føltes som en evighet.

Som sakt, jeg tror min hund starta slosskapen, men kun fordi hun fikk panikk og var i bånd, mens den andre hunden kom mot henne og var løs.

Sitter her og tenker nå, hva skulle jeg ha gjort. Skulle jeg ha sprunget vekk. Den andre eieren gjorde det tilslutt. Men hun trodde også at hennes hund skulle bli drept tror jeg. Var iallefall det jeg klarte å høre av ord som hun ropte ut av seg.

Huff, dette var en helt jæv.. opplevelse. Og vi som hadde så god fremgang med treninga. Som sakt, hunden min er redd for andre hunder, og tyr til angrep om hun får panikk.

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Det er skremmende når sånt skjer, skjønner godt at du er skjelven.

Hva slags hund er det du har?

Synes utsagnet om at "hun har det med det når hun får panikk" tyder på at du har en hund som er litt nervøs av seg.

Jepp, hun er veldig nervøs av seg, og vi trener på sosialisering. Er på hundtrening en gang i uka, og da skjelver hun seg gjennom hele timen.

Vi fikk henne da hun var 4 år, og jeg tror hun aldri har møtt andre hunder.

Skrevet

Takk, jeg har hørt det også, men min hund er så overlegen, at jeg er redd for skaden som kan skje på den andre hunden. Jeg ønsker som sakt ikke å ta parti med min hund, men bare få henne til å slippe. Hun gjorde selvsakt ikke det for etter blodet spruta og etter mange minutter som føltes som en evighet.

Som sakt, jeg tror min hund starta slosskapen, men kun fordi hun fikk panikk og var i bånd, mens den andre hunden kom mot henne og var løs.

Sitter her og tenker nå, hva skulle jeg ha gjort. Skulle jeg ha sprunget vekk. Den andre eieren gjorde det tilslutt. Men hun trodde også at hennes hund skulle bli drept tror jeg. Var iallefall det jeg klarte å høre av ord som hun ropte ut av seg.

Huff, dette var en helt jæv.. opplevelse. Og vi som hadde så god fremgang med treninga. Som sakt, hunden min er redd for andre hunder, og tyr til angrep om hun får panikk.

Det høres ut som dere har litt av en utfordring med henne. leser også at dere fikk henne da hun var 4 år og uten å være vant med andre hunder.

Håper treningen hjelper. Jeg har dessverre ikke noen gode råd å komme med utover det jeg skrev, jeg vet for lite om dette til å kunne si noe fornuftig. Men jeg vil tro at de som driver dressurkurs vil kunne en del mer.

Ellers kan du jo slenge inn et spørsmål på Canis.no, der pleier det å være mange som svarer.

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Ganske typisk så blir den skyldige sint! Du får trøste deg med det at du holdt deg til loven.

ja, jeg holdt meg til loven, og jeg vil nevne at jeg er en veldig ansvarlig hundeeier. Lar aldri min hund være løs, og bare på plasser jeg er 100% sikker at vi ikke treffer på andre hunder. Men jeg kan heller ikke unngå å treffe på andre hunder som er løse, og vi trener dermed på å passere uten å hilse. Men denne gangen gikk det ikke like bra.

Skrevet

Det hadde vel aldri hendt hvis den andre hunden var i bånd, så jeg synes ikke du skal skylde på deg selv. Hvis hunden din følte seg truet og startet det, så hadde de vært mer jevnbyrdige hvis den andre var i bånd, så da ville det neppe skjedd. Og hvis den andre hadde vært i bånd, ville det vært mye enklere å skille, eventuelt hadde det aldri gått så langt.

Bikkjer skal være i bånd!

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Det høres ut som dere har litt av en utfordring med henne. leser også at dere fikk henne da hun var 4 år og uten å være vant med andre hunder.

Håper treningen hjelper. Jeg har dessverre ikke noen gode råd å komme med utover det jeg skrev, jeg vet for lite om dette til å kunne si noe fornuftig. Men jeg vil tro at de som driver dressurkurs vil kunne en del mer.

Ellers kan du jo slenge inn et spørsmål på Canis.no, der pleier det å være mange som svarer.

Ja, vi har ei utolig stor utfordring. Og jeg har akseptert at hun aldri vil kunne bli helt trygg på andre hunder. Men vi hadde hatt så stor fremgang i det siste. Der hun hadde leket med en annen hun d tidligere denne uka, og tilogmed hilsa på en annen hund minutter før det small. Så dette var et virkelig tilbakesteg, og jeg føler all trening har vært til ingen nytte.

Skrevet

Jepp, hun er veldig nervøs av seg, og vi trener på sosialisering. Er på hundtrening en gang i uka, og da skjelver hun seg gjennom hele timen.

Vi fikk henne da hun var 4 år, og jeg tror hun aldri har møtt andre hunder.

Du skriver ikke noe om hva slags hunder det er snakk om her, eller foranledningen til slagsmålet.

Den andre hundeeieren hadde ikke hunden sin i band, og det er klart hennes egen feil og ikke ha kontroll sånn sett.

Samtidig, så er foranledningen til slagsmålet også vesentlig. Dersom den andre hunden kom stomende med full bust og klar til kamp så forstår jeg hunden din sin reaksjon.

Men dersom den kom for å hilse, så bør en annen hund tåle dette, også om den er i bånd.

Jeg har mange år som aktiv innenfor schâferhundtrening, og har sett ganske mange sånne tilfeller.

Så nervøse hunder som du beskriver er ikke lette å sosialisere, og med fare for å støte deg litt nå så tenker jeg på hva skjer når hunden føler seg litt presset også av mennesker?

Men igjen, det kommer an på foranledingen til slosskampen.

Skrevet

Åh, det er en grusom opplevelse! Hunder er dyr og oppfører seg om ville dyr i trua situasjoner. Synes ikke din hund er mer ansvarlig enn den andre, ikke tenk på det engang!

Du gjør jo alt det rette for å endre din hunds atferd, men det vil ta tid...

Det kan være svært farlig å blande seg inn i slosskamp mellom hunder, så hvis du ikke er helt sikker på at du kan få tak i halsbåndet til hunden, så ikke gjør noe.

Håper hunden din har det bra og ikke ble altfor skadet!

Skrevet

Åh, det er en grusom opplevelse! Hunder er dyr og oppfører seg om ville dyr i trua situasjoner. Synes ikke din hund er mer ansvarlig enn den andre, ikke tenk på det engang!

Du gjør jo alt det rette for å endre din hunds atferd, men det vil ta tid...

Det kan være svært farlig å blande seg inn i slosskamp mellom hunder, så hvis du ikke er helt sikker på at du kan få tak i halsbåndet til hunden, så ikke gjør noe.

Håper hunden din har det bra og ikke ble altfor skadet!

Det er ikke så lurt å gå etter halsbåndet når to bikkjer sloss, da er sjansen for at du selv får et kraftig bitt ganske stor, fordi de beveger hodet sidelengs og glefser ganske ukonsentrert i kampens hete.

Skrevet

Du skriver ikke noe om hva slags hunder det er snakk om her, eller foranledningen til slagsmålet.

Den andre hundeeieren hadde ikke hunden sin i band, og det er klart hennes egen feil og ikke ha kontroll sånn sett.

Samtidig, så er foranledningen til slagsmålet også vesentlig. Dersom den andre hunden kom stomende med full bust og klar til kamp så forstår jeg hunden din sin reaksjon.

Men dersom den kom for å hilse, så bør en annen hund tåle dette, også om den er i bånd.

Jeg har mange år som aktiv innenfor schâferhundtrening, og har sett ganske mange sånne tilfeller.

Så nervøse hunder som du beskriver er ikke lette å sosialisere, og med fare for å støte deg litt nå så tenker jeg på hva skjer når hunden føler seg litt presset også av mennesker?

Enig.

Jeg ville bedt om profesjonell hjelp mht vurdering av en slik hund.

Dersom hunden ikke tåler normal hilsing fra andre hunder, så ville jeg vurdert å lufte den med munnkurv på.

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Jeg vil anta at det var hilsning den andre hunden kom for, for ingen eier med vettet i behold lar en farlig hund rase bort til en annen hund uten bånd.

Foranledninge vet jeg ærlig talt ikke. Alt gikk så fort. Den andre tispa stoppa opp etpar meter foran tispa mi, og de øya hverandre opp etpar sekunder før fremmedtispa kom bort til mi. Hva som skjedde dem imellom da de øya hverandre opp aner jeg ikke. Men kanskje allerede da hadde de bestemt seg for ikke å like hverandre.

Hunden min er en staffordshire bullterrier, og ja, jeg vet hvor forhatte de er som rase. Men jeg vil pressiere at jeg er under profesjonell hjelp, og hunden min er ikke klassifisert som aggresiv. Den er nervøs.

Grunnen til at jeg velger å ikke bruke munnkurv er at min hund kan fortsatt bli angrepet, og har da ingen anledning til å forsvare seg.

Skrevet

Jeg vil anta at det var hilsning den andre hunden kom for, for ingen eier med vettet i behold lar en farlig hund rase bort til en annen hund uten bånd.

Foranledninge vet jeg ærlig talt ikke. Alt gikk så fort. Den andre tispa stoppa opp etpar meter foran tispa mi, og de øya hverandre opp etpar sekunder før fremmedtispa kom bort til mi. Hva som skjedde dem imellom da de øya hverandre opp aner jeg ikke. Men kanskje allerede da hadde de bestemt seg for ikke å like hverandre.

Hunden min er en staffordshire bullterrier, og ja, jeg vet hvor forhatte de er som rase. Men jeg vil pressiere at jeg er under profesjonell hjelp, og hunden min er ikke klassifisert som aggresiv. Den er nervøs.

Grunnen til at jeg velger å ikke bruke munnkurv er at min hund kan fortsatt bli angrepet, og har da ingen anledning til å forsvare seg.

Nervøs eller aggressiv er samme sak. Du går rundt med en tikkende bombe.

Et barn kan bli offeret.

Alle eiere til hunder som har bitt sier at det er verdens snilleste hund og at de andre hadde skylda. Problemet er at det ikke blir akseptert av politiet eller andre. Du skulle forutsett problemet før det ble til en katastrofe. Det koker alltid ned til at du selv har skylda. Hverken den som blir bitt eller hunden blir regnet med, kun du som eier får hele ansvaret.

Skulle jeg eller noen av mine bli bitt, så blir jeg rasende. Først går bikkja over til de evige jaktmarker, så skal eieren for retten. Forfølges til bare skoa står igjen.

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Et barn kan bli offeret.

Alle eiere til hunder som har bitt sier at det er verdens snilleste hund og at de andre hadde skylda. Problemet er at det ikke blir akseptert av politiet eller andre. Du skulle forutsett problemet før det ble til en katastrofe. Det koker alltid ned til at du selv har skylda. Hverken den som blir bitt eller hunden blir regnet med, kun du som eier får hele ansvaret.

Skulle jeg eller noen av mine bli bitt, så blir jeg rasende. Først går bikkja over til de evige jaktmarker, så skal eieren for retten. Forfølges til bare skoa står igjen.

Hva med hun som ikke hadde kontroll over sin hund?

Skrevet

Siden den andre hundeeieren ikke hadde hunden i bånd, så burde du anmelde vedkommende. Det hadde jeg gjort hovedsaklig som svar på at vedkommende hadde kjeftet på _meg_, når det var h*n som gjorde feil.

"..........................................."

Skrevet

Et barn kan bli offeret.

Det sedvanlige tullpratet, skjønner jeg. Når den ene eieren har hunden gående løs, noe som faktisk er forbudt etter norsk lov - hele året i byer/tettsteder, selv om enkelte tror noe annet, så er det vedkommende eier som har 100% av ansvaret når noe slikt skjer.

"........................................."

Skrevet

Det er slett ikke uvanlig at en hund i bånd er mer aggressiv. Tross alt vet den at den er i bånd, og aggressivitet kan da kan være grunnet i at den tror at den ikke vil kunne komme seg unna hvis den har behov for det. Derfor agressjon først, for sikkerhets skyld.I tillegg, så lenge eieren er sjefen, så vil hunden føle seg støttet av eieren når h*n er like ved, og kan dermed være tøffere i trynet.

"......................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...