Gå til innhold

Hunden min endte i slosskamp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med hun som ikke hadde kontroll over sin hund?

Enda verre. En til.

En kompis avlivet sin hund da den viste tendenser til å true andre hunder, meg og andre.

En nabo avlivet en nydelig setter som dessverre ikke tålte barn. Den var nervøs. De turde ikke ha den.

Ingen av disse to hadde bitt noen. De ventet ikke til de beit noen.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nellie

10

• Prozak

10

• keinstein

9

• frosken

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil anta at det var hilsning den andre hunden kom for, for ingen eier med vettet i behold lar en farlig hund rase bort til en annen hund uten bånd.

Foranledninge vet jeg ærlig talt ikke. Alt gikk så fort. Den andre tispa stoppa opp etpar meter foran tispa mi, og de øya hverandre opp etpar sekunder før fremmedtispa kom bort til mi. Hva som skjedde dem imellom da de øya hverandre opp aner jeg ikke. Men kanskje allerede da hadde de bestemt seg for ikke å like hverandre.

Hunden min er en staffordshire bullterrier, og ja, jeg vet hvor forhatte de er som rase. Men jeg vil pressiere at jeg er under profesjonell hjelp, og hunden min er ikke klassifisert som aggresiv. Den er nervøs.

Grunnen til at jeg velger å ikke bruke munnkurv er at min hund kan fortsatt bli angrepet, og har da ingen anledning til å forsvare seg.

Som Kenstein skriver under her; aggresiv og nervøs er i hundeverdenen desverre samme sak.

Hunden din er i utgangspunktet nervøs, i enhver presset situasjon vil den reagere aggresivt.

Hva slags rase du har er i utgangspunktet ikke et tema, jeg var ute etter styrkefoholdet mellom hundene og ville derfor vite begge rasene.

Som hundemenneske mener jeg at gode hundeeiere fortjener et godt og positivt hundehold. Du har en hund som er 4 år og som lever i minst 6 år til.

Denne hunden vil du alltid måtte være ekstra påpasselig med i alle situasjoner. Du vil være nervøs hver gang dere hilser på andre hunder, og du vil etterhvert sitte å se etter tegn hver gang hunden din hilser på mennesker og spesielt barn.

Du vet innerst inne at den aldri er helt trygg, og du vil aldri klare å "plukke av den" alle nervøse tendenser.

Det er synd, og dersom dette er din første hund, så kan det fort ta bort hele gleden over det å ha hund.

Min første hund var en omplassert schäfertispe, den var nervøs. Den var 3 år da den kom til oss, jeg var helt grønn som hundeeier (jeg sier ikke at du er det), og jeg hadde den i ett år, før vi fikk streng beskjed av oppdretter om å avlive den. Da hadde den ikke bitt noen .... enda.... Men det var kun fordi vi hadde et svært begrenset hundehold hvor vi var ekstremt påpasselige og alltid på vakt.

Hvilken glede det var å få hund etterpå, med en hund som var stødig i hodet, som kunne hilse på andre hunder, og mennesker og som var glad over å være til.

Skrevet

Siden den andre hundeeieren ikke hadde hunden i bånd, så burde du anmelde vedkommende. Det hadde jeg gjort hovedsaklig som svar på at vedkommende hadde kjeftet på _meg_, når det var h*n som gjorde feil.

"..........................................."

Hundeeieren som ikke hadde sin hund i bånd gjorde en feil, helt klart.

Men at hunden i bånd reagerer med "killer instinkt" er ikke rett det heller....

Skrevet

Det sedvanlige tullpratet, skjønner jeg. Når den ene eieren har hunden gående løs, noe som faktisk er forbudt etter norsk lov - hele året i byer/tettsteder, selv om enkelte tror noe annet, så er det vedkommende eier som har 100% av ansvaret når noe slikt skjer.

"........................................."

De gangene jeg er blitt bitt ute, så var hundene i bånd, eller de sleit seg.

Skrevet

Hundeeieren som ikke hadde sin hund i bånd gjorde en feil, helt klart.

Men at hunden i bånd reagerer med "killer instinkt" er ikke rett det heller....

Nei, det er klart. Det er tydeligvis en problemhund. Men det hadde ikke skjedd hvis den andre hadde gjort det som loven krever - nemlig å holde hunden i bånd. Og det er det som blir det relevante her.

Skrevet

De gangene jeg er blitt bitt ute, så var hundene i bånd, eller de sleit seg.

Altså - eierens ansvar. En hund som sliter seg = dårlig bundet og/eller dårlig bånd. En hund i bånd som biter = eieren har dårlig kontroll over hunden.

Skrevet

Åh, det er en grusom opplevelse! Hunder er dyr og oppfører seg om ville dyr i trua situasjoner. Synes ikke din hund er mer ansvarlig enn den andre, ikke tenk på det engang!

Du gjør jo alt det rette for å endre din hunds atferd, men det vil ta tid...

Det kan være svært farlig å blande seg inn i slosskamp mellom hunder, så hvis du ikke er helt sikker på at du kan få tak i halsbåndet til hunden, så ikke gjør noe.

Håper hunden din har det bra og ikke ble altfor skadet!

Hunder er dyr. Uforutsigbare og styrt av uregjerlige instinkter.

Jeg er blitt bitt av min egen hund, og uten at jeg kunne ane det på forhånd. Hvis du tror de viste noen anger: nei - ikke et øyeblikk. De ser på meg med en holdning som sier - ja, og hva så?

Skrevet

Altså - eierens ansvar. En hund som sliter seg = dårlig bundet og/eller dårlig bånd. En hund i bånd som biter = eieren har dårlig kontroll over hunden.

Ergo er det fremdeles eiers ansvar, når hunden som er i bånd biter.

En hund som biter, i bånd eller ei, er ikke en stødig hund.

Skrevet

Nei, det er klart. Det er tydeligvis en problemhund. Men det hadde ikke skjedd hvis den andre hadde gjort det som loven krever - nemlig å holde hunden i bånd. Og det er det som blir det relevante her.

Det er et poeng, den andre hundeeieren hadde hunden løs, og det er dennes ansvar.

Likefult hadde det heller ikke skjedd dersom hunden i bånd hadde vært en mentalt stødig hund. Også hundeeiers ansvar...

Skrevet

Nettopp.

Men eieren har foretatt et bevisst valg. Ei lita tynn dame velger et beist av en rottweiler, med det resultat at hun ikke greier å holde den under kontroll. Den fløy rett i synet på en annen hund hvor eieren heller ikke klarte å holde sin tilbake. Jeg lurer på hvilke vurderinger som ligger bak og hvor mye respekt de har for andre menneskers sikkerhet. De må jo drite fullstendig i om det skulle gå galt?

Skrevet

Det sedvanlige tullpratet, skjønner jeg. Når den ene eieren har hunden gående løs, noe som faktisk er forbudt etter norsk lov - hele året i byer/tettsteder, selv om enkelte tror noe annet, så er det vedkommende eier som har 100% av ansvaret når noe slikt skjer.

Det stemmer ikke det du skriver.

Båndtvang gjelder i hele landet mellom 1.april og 20.august. Den enkelte kommune KAN i tillegg ha bestemmelser som går ut over dette. Men på helt bestemte vilkår.

http://www.odin.dep.no/jd/norsk/dok/regelverk/rundskriv/012041-250016/hov003-bn.html

Skrevet

Hunder er dyr. Uforutsigbare og styrt av uregjerlige instinkter.

Jeg er blitt bitt av min egen hund, og uten at jeg kunne ane det på forhånd. Hvis du tror de viste noen anger: nei - ikke et øyeblikk. De ser på meg med en holdning som sier - ja, og hva så?

Kattene mine eier eller ikke samvittighet. Har et hovent øyelokk fordi pus ikke ville leke mer. Frekkas!

Og i neste øyeblikk forlanger udyret mat og vann...Snakk om selektiv hukommelse.

Skrevet

Hvor har du det fra at det å ha hunden gående løs, er "noe som faktisk er forbudt etter norsk lov - hele året i byer/tettsteder" ?

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Åh, det er en grusom opplevelse! Hunder er dyr og oppfører seg om ville dyr i trua situasjoner. Synes ikke din hund er mer ansvarlig enn den andre, ikke tenk på det engang!

Du gjør jo alt det rette for å endre din hunds atferd, men det vil ta tid...

Det kan være svært farlig å blande seg inn i slosskamp mellom hunder, så hvis du ikke er helt sikker på at du kan få tak i halsbåndet til hunden, så ikke gjør noe.

Håper hunden din har det bra og ikke ble altfor skadet!

Ja jeg vet det kan være farlig å blande seg inn i slosskamper, men jeg stoler på at hunden min ikke biter meg. Hvorfor? Fordi hun er en staff. Derfor stoler jeg også på henne når det kommer til andre mennesker, og unger. Derfor er også staffer de mest populære familiehunder i mange land, nettopp fordi de skiller eksepsjonelt mellom dyr og mennesker.

Men jeg forsvarer ikke hva hun gjorde i dag, og jeg skjelver ennå. Men hva skal jeg gjøre? Når en annen hund, løs og langt fra eiers kontroll kommer bort til min?

Jeg gjorde ikke noe galt i den situasjonen. Hadde eier av den andre tispa vært nærmere kunne jeg ha bedt henne om å rope inn hunden sin, men hun var alt for langt unna til det.

Skrevet

Det er et poeng, den andre hundeeieren hadde hunden løs, og det er dennes ansvar.

Likefult hadde det heller ikke skjedd dersom hunden i bånd hadde vært en mentalt stødig hund. Også hundeeiers ansvar...

Den som har hund i bånd plikter fortsatt å ha kontroll over sin hunds atferd, akkurat som en som har hunden sin løs plikter å følge opp og kontrollere denne på aktsom måte.

Jeg synes eier som har hund som normalt ikke tåler en situasjon som denne, er den som må sørge for å forhindre slike episoder. (Men da forutsetter jeg at den løse hunden ikke oppførte seg uvanlig.)

Skrevet

Kattene mine eier eller ikke samvittighet. Har et hovent øyelokk fordi pus ikke ville leke mer. Frekkas!

Og i neste øyeblikk forlanger udyret mat og vann...Snakk om selektiv hukommelse.

hehe

Jeg har bl a fått klor i trynet som blødde i et par timer. Bare på grunn av at et katteskinn plutselig ikke ville børstes. Jeg tror den sikta etter øyet. Katter gjør det som regel.

To minutter sekunder senere kom den og ville børstes igjen. Men jeg ville heller flå den...

Skrevet

Ja jeg vet det kan være farlig å blande seg inn i slosskamper, men jeg stoler på at hunden min ikke biter meg. Hvorfor? Fordi hun er en staff. Derfor stoler jeg også på henne når det kommer til andre mennesker, og unger. Derfor er også staffer de mest populære familiehunder i mange land, nettopp fordi de skiller eksepsjonelt mellom dyr og mennesker.

Men jeg forsvarer ikke hva hun gjorde i dag, og jeg skjelver ennå. Men hva skal jeg gjøre? Når en annen hund, løs og langt fra eiers kontroll kommer bort til min?

Jeg gjorde ikke noe galt i den situasjonen. Hadde eier av den andre tispa vært nærmere kunne jeg ha bedt henne om å rope inn hunden sin, men hun var alt for langt unna til det.

Når de sloss, må du ikke gå i mellom. Hunden din kan like godt bite deg, og du kan bli stygt skadet. Dette har veldig mange opplevet, og alle blir like skuffet over dyret. Men instinkteme er sterke, og det klikker ofte for dem i en slik situasjon. Du kan også risikere at begge hundene flyr på deg. Det er farlig.

Skrevet

Golden retriver er også en populær rase i barnefamilier og ansett som trygg..

Nå kjenner jeg ikke dagens bittstatistikk, men den var på 90 tallet den hunden som bet flest mennesker.

Det er ingen grunn til å stole på en hund fordi den er en bestemt rase. Nervøse hunder kommer i alle fasonger.

Gjest Pontiac
Skrevet

Det er den andre hundeeierens feil det som skjedde.

Så lenge vedkommende ikke har slik kontroll på hunden at den lar seg kalle inn på kommando så var det som skjedde uungårlig.

Din hund er i bånd og føler seg derfor underlegen den andre som er fri.

Jeg ville anmeldt dette og forlangt veterinærutgiftene mine dekket.

Når det gjelder din hund og det å anngripe. Når to hunder møtes, begge to i det frie, så vil det på sekunder bli målt hvem som er den sterkeste.

Hvis en er sterkere og en svakere så er det ikke så ofte at det ender i slagsmål.

Det er når to hunder måler likevekt at det ender opp i bråk, for å finne ut hvem som er sterkest selvsakt.

Men hunder i bånd føler seg selvsakt underlegne de som går fri, de skjønner jo at deres bevegelsemuligheter er begrensede.

Skulle ting som dette skje igjen så ikke prøve å separere hundene alene. Det eneste mulige er om begge eiere tar hver sin hund i bakbena og drar dem fra hverandre. Det kan, som du vet, gå svært hardt for seg og det er store muligheter for at hundene tar feil og biter en arm eller et ben på eierne i steden.

Håper du klarer å roe deg etter strabasene, det er ikke din eller din hunds feil.

God bedring til dere begge.

Skrevet

Hvor har du det fra at det å ha hunden gående løs, er "noe som faktisk er forbudt etter norsk lov - hele året i byer/tettsteder" ?

Det er båndtvang hele året der hvor det ferdes folk. Ihvertfall i og rundt byene her til lands.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...