Gå til innhold

Hunden min endte i slosskamp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den som har hund i bånd plikter fortsatt å ha kontroll over sin hunds atferd, akkurat som en som har hunden sin løs plikter å følge opp og kontrollere denne på aktsom måte.

Jeg synes eier som har hund som normalt ikke tåler en situasjon som denne, er den som må sørge for å forhindre slike episoder. (Men da forutsetter jeg at den løse hunden ikke oppførte seg uvanlig.)

Det er eieren med den løse hunden som har 100% av ansvaret i første omgang, enkelt og greit. Det vil enhver rettsak også reflektere. Agressiviteten til hunden i bånd er ikke team før vi har et tilfele hvor BEGGE hundene er i bånd.

"......................................."

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nellie

10

• Prozak

10

• keinstein

9

• frosken

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den som har hund i bånd plikter fortsatt å ha kontroll over sin hunds atferd, akkurat som en som har hunden sin løs plikter å følge opp og kontrollere denne på aktsom måte.

Jeg synes eier som har hund som normalt ikke tåler en situasjon som denne, er den som må sørge for å forhindre slike episoder. (Men da forutsetter jeg at den løse hunden ikke oppførte seg uvanlig.)

Det er eieren med den løse hunden som har 100% av ansvaret i første omgang, enkelt og greit. Det vil enhver rettsak også reflektere. Agressiviteten til hunden i bånd er ikke team før vi har et tilfele hvor BEGGE hundene er i bånd.

Skrevet

Golden retriver er også en populær rase i barnefamilier og ansett som trygg..

Nå kjenner jeg ikke dagens bittstatistikk, men den var på 90 tallet den hunden som bet flest mennesker.

Det er ingen grunn til å stole på en hund fordi den er en bestemt rase. Nervøse hunder kommer i alle fasonger.

"Nå kjenner jeg ikke dagens bittstatistikk, men den var på 90 tallet den hunden som bet flest mennesker."

I wonder why....med tanke på hvor mange det er av dem...

".........................................."

Skrevet

Og hvordan vil utsagnet "jeg kunne ikke noe for det, for hunden sleit seg" falle ut?

Spørsmålet er hvorfor hunden sleit seg.

Svaret er ofte at dyret ikke var under kontroll, på tross av båndet. At båndet ryker skulle ikke frita noen?

Skrevet

Det er båndtvang hele året der hvor det ferdes folk. Ihvertfall i og rundt byene her til lands.

Det stemmer ikke - se mitt innlegg under.

Skrevet

"Nå kjenner jeg ikke dagens bittstatistikk, men den var på 90 tallet den hunden som bet flest mennesker."

I wonder why....med tanke på hvor mange det er av dem...

Dette er statistikk, ikke absolutte tall.

Statistikken tar faktisk utgangspunkt i forholdstall.

Skrevet

Det er båndtvang hele året der hvor det ferdes folk. Ihvertfall i og rundt byene her til lands.

Ikke i følge hundeloven. Det kan evt. bestemmes med kommunal forskrift, noe som ikke har blitt vedtatt f.eks. her jeg bor.

Skrevet

Hvis du sjekker linken oppgitt av Juneau et annet sted i tråden, så vil du se at man i departementets rundskriv sier om hunder som ikke er i bånd at ;

"Om hunden er fulgt og kontrollert på en aktsom måte, beror på en totalvurdering, der det blant annet kan ha betydning hva slags type hund det er tale om. Kravet kan etter forholdene være oppfylt selv om hundeholderen ikke har uavbrutt øyekontakt med hunden. "

Det har ikke blitt opplyst så mye om verken den andre hunden eller eieren, mens derimot "skjelven hundeeier" oppgir at hun har en staff som de for tiden forsøker å avvenne med aggressiv atferd i forhold til andre hunder.

Jeg synes ikke noen av hundeeierne i denne situasjonen har grunn til å være fornøyd med seg selv. Dersom man lufter hund som er så aggressiv i forhold til andre hunder, bør man sannsynligvis benytte munnkurv.

Gjest skjelven hundeeier
Skrevet

Jeg takker for svar fra alle. Positive som negative. Til de som støtter meg og de som refser meg. Jeg er helt klart skjelven, men har gjennomgått min egen atferd med å skrive her, og vil nok gjennomlyse alle mulige detaljer før jeg nå går videre i trening og hundehold.

Min kjære hund ligger nå og sover, aner fred og ingen fare, men skjønner matmor ikke er blid, og holder klokelig avstand nå.

Avlivning kommer ikke på tale, men mer intensiv trening og oppfølging av profesjonell hjelp vil absolutt komme på bane. Jeg gir meg ikke, og vi har kommet langt med treningen, og hun viser tydelig endring av adferd. Holde henne i bånd vil alltid bli et must.

Skrevet

Det er et poeng, den andre hundeeieren hadde hunden løs, og det er dennes ansvar.

Likefult hadde det heller ikke skjedd dersom hunden i bånd hadde vært en mentalt stødig hund. Også hundeeiers ansvar...

Unnskyld meg!

Sier du at man ikke skal forsvare seg hvis man blir angrepet?

Skrevet

Det er et poeng, den andre hundeeieren hadde hunden løs, og det er dennes ansvar.

Likefult hadde det heller ikke skjedd dersom hunden i bånd hadde vært en mentalt stødig hund. Også hundeeiers ansvar...

Hvis det hadde kommt løpende en afghaner i burka mot deg, så hadde søren meg du reagert også.

Skrevet

Enda verre. En til.

En kompis avlivet sin hund da den viste tendenser til å true andre hunder, meg og andre.

En nabo avlivet en nydelig setter som dessverre ikke tålte barn. Den var nervøs. De turde ikke ha den.

Ingen av disse to hadde bitt noen. De ventet ikke til de beit noen.

Hørte en gang om en border collie som plutselig og helt uten forvarsel kastet seg over husets 2-åring og bet den stygt. Eieren tok bikkja med seg bak fjøset og skøyt den umiddelbart.

Skrevet

Hørte en gang om en border collie som plutselig og helt uten forvarsel kastet seg over husets 2-åring og bet den stygt. Eieren tok bikkja med seg bak fjøset og skøyt den umiddelbart.

Det samme skjedde med en gammel elghund her oppe, hørte jeg. Den klikka og satte tenna i to unger før den møtte et hagleskudd.

Det har skjedd mye sånt.

Skrevet

Og hvordan vil utsagnet "jeg kunne ikke noe for det, for hunden sleit seg" falle ut?

Spørsmålet er hvorfor hunden sleit seg.

Svaret er ofte at dyret ikke var under kontroll, på tross av båndet. At båndet ryker skulle ikke frita noen?

Hvis båndet ryker, så er båndet for dårlig. Eierens ansvar. Hvis hunden river seg løs, så er eieren for svak til å ha full kontroll over hunden. Eierens ansvar.

"........................................."

Skrevet

Unnskyld meg!

Sier du at man ikke skal forsvare seg hvis man blir angrepet?

Nei, om du leser hva jeg skriver, så ser du at jeg sier at jeg ønsker å vite hvilken tilnærming den andre hunden hadde.

Dersom den kommer i mot i angrep, med full bust og flekkende tenner, så er det normalt at hunden i bånd angriper tilbake.

Dersom den derimot som i dette tilfellet, kommer i mot, stopper opp, og er ute etter å hilse, så skal den andre hunden være stø nok i hodet til å takle å bli hilset på.

Skrevet

Jeg takker for svar fra alle. Positive som negative. Til de som støtter meg og de som refser meg. Jeg er helt klart skjelven, men har gjennomgått min egen atferd med å skrive her, og vil nok gjennomlyse alle mulige detaljer før jeg nå går videre i trening og hundehold.

Min kjære hund ligger nå og sover, aner fred og ingen fare, men skjønner matmor ikke er blid, og holder klokelig avstand nå.

Avlivning kommer ikke på tale, men mer intensiv trening og oppfølging av profesjonell hjelp vil absolutt komme på bane. Jeg gir meg ikke, og vi har kommet langt med treningen, og hun viser tydelig endring av adferd. Holde henne i bånd vil alltid bli et must.

Lykke til:-)

Skrevet

Hvis en løs hund kommer løpende mot meg når jeg går tur med hunden min i bånd, slipper jeg hunden min momentant. På den måten kan de ordne opp på egenhånd :)

Vennlig Hilsen

Skrevet

ja, jeg holdt meg til loven, og jeg vil nevne at jeg er en veldig ansvarlig hundeeier. Lar aldri min hund være løs, og bare på plasser jeg er 100% sikker at vi ikke treffer på andre hunder. Men jeg kan heller ikke unngå å treffe på andre hunder som er løse, og vi trener dermed på å passere uten å hilse. Men denne gangen gikk det ikke like bra.

Øvelse gjør mester. Vi kan desverre ikke trene andres hunder... Men jeg får en følelse av at du selv blir engstelig når dere møter andre hunder? For det merker jo hunden. Dette kan du sikkert alt om selv, jeg lufter bare tankene mine :)

candyqueen_83
Skrevet

Dette er statistikk, ikke absolutte tall.

Statistikken tar faktisk utgangspunkt i forholdstall.

Men foreldre tar mer ansvar for ungene sine om de er i nærkontakt med en rottweiler,schäfer,pitbull osv,enn når de er i nærheten av f.eks en Golden. Da er det ikke rart det skjer mer med sistnevnte synes jeg.

Skrevet

Så lenge du hadde din hund i bånd, og den andre hunden var løs, er det den andre eieren som er ansvarlig, og kan derfor anmeldes.

Vi har to ganger opplevd at vår tispe har blitt angrepet av en annen tispe (samme hund begge gangene). Begge gangene endte det med at vi måtte til vetten å sy, og begge gangene ga vi regninga til de andre hundeeierne. De betalte den (oppunder 1000 kr begge gangene) velvillig. De visste vel at vi var i vår rett til å anmelde, så det var best å betale;)

Vi anmeldte de ikke av frykt for å få et dårlig forhold til de (bor like i nærheten), men tenkte at hvis det skjer en gang til sååå... Men heldigvis skjedde det ikke, og nå er hunden avlivet av andre grunner. Endelig kan jeg tørre å gå tur med bikkja igjen:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...