Gå til innhold

En vrien sak!

Anbefalte innlegg

Gjest topprun
Skrevet

Min venninne har endelig fått seg en jobb som interesserer henne.

Det er i en liten "hobby"butikk.

Det er kun 2 som jobber der.

Eieren av butikken og henne.

Eieren hverken dusjer eller bytter klær.

I en tett liten butikk, så kan en jo selv tenke seg hvor ille og kvalmende lukt det blir....

Hva kan min venninne gjøre/si uten og såre eller støte sin eier?

De har ingen felles kjente.

Hun er for ny i butikken til at hun kan foreslå, f.eks. ny sveis hårklipp osv...og hinte om personlige tips på å forbedre kles-stil/utseende.

Det er for tidlig å komme med en dusj-såpe i gave.

Å komme inn i butikken og hinte om at det lukter rart, blir for dumt.

Hun kan ikke si opp jobben, hun selger ting som interesserer henne, pluss at det er i en liten by, lite andre jobber å søke på.

Skrevet

Hva med å snike inn noen luftrensere i hyllene inntil videre? :)

Gjest eller har jeg misforstått
Skrevet

ny sveis hårklipp osv...og hinte om personlige tips på å forbedre kles-stil/utseende

Hva har ny sveis/hårklipp, og klesstil/utseende med personlig hygiene å gjøre? Jeg forstår at det er plagsomt for din venninne at kollegaen ikke vasker seg og skifter tøy, men dette handler da om hygiene, ikke mote?

Gjest topprun
Skrevet

Hva med å snike inn noen luftrensere i hyllene inntil videre? :)

Ler..

Ja, den var bra !!!

Men ville ikke du blitt fornærmet om du fant disse luftrenserne og skjønt at det var deg hun ville "rense" :o)

punky brewster
Skrevet

huff, det er en vanskelig og ubehagelig situasjon.

Det eneste er vel å være ærlig.

Spørre personen om han er klar over at det til tider lukter veldig ubehagelig av han/henne.

Gjest topprun
Skrevet

ny sveis hårklipp osv...og hinte om personlige tips på å forbedre kles-stil/utseende

Hva har ny sveis/hårklipp, og klesstil/utseende med personlig hygiene å gjøre? Jeg forstår at det er plagsomt for din venninne at kollegaen ikke vasker seg og skifter tøy, men dette handler da om hygiene, ikke mote?

Nei, det handler ikke om mote.

Men mulig hun kunne fått mer interesse for å vaske seg, og holde seg fin.

Bare en hårklipp kan gjøre underverker :o)

Men nå skrev jeg tydelig at dette forslaget var uaktuelt, siden hun var ny i butikken.

Gjest topprun
Skrevet

huff, det er en vanskelig og ubehagelig situasjon.

Det eneste er vel å være ærlig.

Spørre personen om han er klar over at det til tider lukter veldig ubehagelig av han/henne.

Dette hadde jeg også foretrukket hvis jeg var eieren.

Jeg ville du skulle fortalt meg det, eller spurt meg om det..

Men hvordan formulere spørsmålet uten å såre eller støte denne personen?

Egentlig er det rart at ikke eieren skjønner det selv.

Eieren bytter ikke klær selv om * har sølt kaffe/melk over seg...

Skrevet

Hun kan si at hun selv har problemer med hypersensitivitet i forhold til lukt, og si at det er et problem for henne. At hun på en måte gjør det til sitt problem som vedkommende dermed kan hjelpe henne med, i stedet for at det er den andre sitt problem i utgangspunktet.

Skrevet

Kan hun ikke si noe om at jun ikke synes det lukter godt i butikken. Kundene kan snu i døren! Vi må nok begynne å dusje og ta på rene klær hver morgen?

Gjest topprun
Skrevet

Kan hun ikke si noe om at jun ikke synes det lukter godt i butikken. Kundene kan snu i døren! Vi må nok begynne å dusje og ta på rene klær hver morgen?

Ja, ta det på den humoristiske tonen, høres mulig lurt ut :o)

Gjest topprun
Skrevet

Hun kan si at hun selv har problemer med hypersensitivitet i forhold til lukt, og si at det er et problem for henne. At hun på en måte gjør det til sitt problem som vedkommende dermed kan hjelpe henne med, i stedet for at det er den andre sitt problem i utgangspunktet.

Ja, gå å handle seg deodoranter og dusjsåper i pausen og høre med eieren om hva * synes om lukten og om * har noen erfaring og prøvet den noen gang....

Høres den grei ut...

Mulig eier også da blir fristet og vil prøve den lukten på dusjsåpen...

Får lysten til å dusje og føle seg ren..

Men vil hun da fortsette å holde på hygienen, eller vil det skli ut igjen....

Skrevet

Ja, gå å handle seg deodoranter og dusjsåper i pausen og høre med eieren om hva * synes om lukten og om * har noen erfaring og prøvet den noen gang....

Høres den grei ut...

Mulig eier også da blir fristet og vil prøve den lukten på dusjsåpen...

Får lysten til å dusje og føle seg ren..

Men vil hun da fortsette å holde på hygienen, eller vil det skli ut igjen....

Det syns jeg blir for hintete, fjortisaktig og slemt.

Si rett ut at lukten plager, og at det også kan være at det plager kunder.

Skrevet

En dag hun kommer senere enn han kan hun f.eks. si "har du jobbet ekstra hardt i dag, syns jeg kjenner det lukter svette av deg". Da sier hun i hvertfall ikke noe galt samtidig som hun roser han for arbeidet.

Gjest topprun
Skrevet

Nå har jeg foreslått for min venninne, alle deres forslag om ærlighet på en forsiktig måte/spørre på en forsiktig måte.

Det gikk ikke frem.

Eieren er for skarp/krass og lite imøtekommen om negative ting til seg selv :o(

Vi må finne på noe smart!

Og dere må hjelpe meg!

Er vi mange som tenker høyt skrivende sammen, kan den rette/lureste løsningen dukke opp :o)

Skrevet

Har hun blitt samboende med eieren også siden hun har fullt innsyn i vedkommendes dusj-vaner?

Gjest topprun
Skrevet

En dag hun kommer senere enn han kan hun f.eks. si "har du jobbet ekstra hardt i dag, syns jeg kjenner det lukter svette av deg". Da sier hun i hvertfall ikke noe galt samtidig som hun roser han for arbeidet.

Ler...

Den var god :o)

Jeg hadde følt på den resten av dagen ja, fått meg et ønske om at arbeidsdagen skulle gått fort, slik at jeg kunne kommet meg raskest mulig hjem til en dusj :o)

Men nå har jeg fått greie på av min venninne at eieren er skarp/krass og ikke imøtekommen på noen slags kommentarer om seg selv :o(

Vi må finne på noe annet smart/lurt....

Flere forslag?

Skrevet

Nå har jeg foreslått for min venninne, alle deres forslag om ærlighet på en forsiktig måte/spørre på en forsiktig måte.

Det gikk ikke frem.

Eieren er for skarp/krass og lite imøtekommen om negative ting til seg selv :o(

Vi må finne på noe smart!

Og dere må hjelpe meg!

Er vi mange som tenker høyt skrivende sammen, kan den rette/lureste løsningen dukke opp :o)

Hun kan lufte så ofte som mulig i butikken, akseptere at ting er som det er eller skifte jobb.

Jeg blir forøvrig alltid skeptisk til folk som mener de vet alt om en annens personlige hygiene.

Det hun vel vet er at hun synes det lukter vondt av vedkommende, og at det virker som om vedkommende går i de samme klærne mange dager på rad? Sannsynligvis hører det inn under en "eiers privilegier" - selv om det muligens vil medføre konkurs på litt lengre sikt.

Gjest topprun
Skrevet

Har hun blitt samboende med eieren også siden hun har fullt innsyn i vedkommendes dusj-vaner?

Smiler...

Nei :o)

Men en kjenner lukten og ser raskt når en person hverken dusjer eller skifter klær :o)

Skrevet

Et forstyrret menneske vasker seg ofte ikke. Det mangler noe viktig oppe i huet.

Jeg ville bare sluttet.

Skrevet

Ler...

Den var god :o)

Jeg hadde følt på den resten av dagen ja, fått meg et ønske om at arbeidsdagen skulle gått fort, slik at jeg kunne kommet meg raskest mulig hjem til en dusj :o)

Men nå har jeg fått greie på av min venninne at eieren er skarp/krass og ikke imøtekommen på noen slags kommentarer om seg selv :o(

Vi må finne på noe annet smart/lurt....

Flere forslag?

Denne var jo egentlig ros til han da for at han er en skikkelig arbeider. Kan vel ikke bli sur på det.

Jeg har brukt den på en person selv, og h*n ble stolt og fortalte videre at i dag hadde h*n jobba som en hest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...