Gå til innhold

Elektrisk piano

Gjest hvor og hva og hvor mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye bør vi ut med for å få tak i et elektrisk piano som egner seg for en nybegynner (6-åring).

Vesla i huset er veldig glad i musikk, synger mye - og bruker stadig lekeinstrumentene sine - inkl et lekepiano som ligner et vanlig lite keyboard, men med færre oktaver, og ingen pedaler.

Jeg tenker meg et som står på stativ - og har pedaler.

Hun har lyst til å lære å spille, og jeg tenkte at jeg kunne lære henne noter helt sånn i det små, og kanskje spandere noen spilletimer på henne hvis hun ser ut til å trives med det.

Ingen av oss foreldre kan spille noe instrument skikkelig, selv spilte jeg litt i oppveksten, men aldri nok til at jeg fikk skikkelig glede av det, begynte nok for sent. Ser absolutt ikke for meg at det bor noen musiker i jenta - men savner selv å kunne spille litt mer sånn til husbruk.

Tar gjerne i mot tips og råd ang. dette - kanskje et annet instrument kunne vært bedre å begynne med - tenker ikke å bruke mange penger på dette nå, bare se hvor interressert hun egentlig er.

Gjest vi også
Skrevet

Jeg vil følge med på hvilke svar du får, for dette lurer jeg på også - planlegger å kjøpe snart.

Er elektrisk piano forresten det samme som "Keyboard", "el-orgel" osv? Er det sånn som har masse knapper øverst som man kan stille inn på utallige ulike instrument-lyder, rytmer osv?

Lurer på hva et sånt koster...

punky brewster
Skrevet

Jentungen min tar pianotimer. Pianolære anbefalte å kjøpe et akkustisk piano for å få rett tyngde på tangentene.

Jeg ringte på en annonse i avisa hvor noen hadde piano til salgs. Det endte med at jeg fikk pianoen gratis.

Ulempen med et akkkustisk er jo at det er veldig tungt og at det må stemmes med jevne mellomrom.

Men er veldig fornøyd med å fått det gratis:)

Gjest spilt siden barndommen
Skrevet

Du kan jo kjøpe brukt? Søk på QXL, finn.no, se på musikksider på internett, musikkbutikker har ofte også brukte instrumenter til salgs. Det avhenger selvfølgelig også av hvor du bor. Sjekk også annonser i lokalavisa.

Her er en online musikkforretning:

http://www.sound1.no/

Her er de også dyktige og kan gi deg gode råd:

www.melodi.no

Selv har jeg også et brukt keyboard til salgs, men det er dessverre litt for stort for en seksåring.

Skrevet

Hvis hun skal ta pianotimer bør du ikke kjøpe et keyboard som står på stativ. Jeg tror ikke det er like mange oktaver på dem, og det blir heller ikke samme tyngde på tangentene. Sjekk i hvertfall at dette stemmer med et ordentlig piano. Det første pianolærerne vil vite når man ringer for spilletimer, er om barnet har piano - ikke keyboard - å øve på. Sjekk i hvertfall dette før dere kjøper.

Du får elektriske pianoer i full str. fra ca 10 000,- tror jeg. Vi ga 19 000,- for vårt men det er noen år siden.

Skrevet

Jeg planlegger å kjøpe et digital-piano, og regner med å gi 15.-20.000,- for det.

Guttungen på 7 år har tatt pianotimer i 5 uker nå. Jeg har telt på knappene en god stund, men ender opp med digitalt istedenfor akustisk, så får vi heller kjøpe et akustisk hvis ungen tar helt av og vil bli musiker ;-)

Det anbefales ikke å øve på keyboard når man tar pianotimer. Det er ikke "nok" tangenter, følelsen blir feil, de lærer ikke å bruke pedal, det går ikke an å uttrykke seg på samme måte som på et piano etc etc.

-og det er like greit å begynne uten noter, bedre å få riktig fingersetting og å lære å spille med begge hender etter øret enn å styre med de notene med en gang.

Gjest vi også
Skrevet

Jeg planlegger å kjøpe et digital-piano, og regner med å gi 15.-20.000,- for det.

Guttungen på 7 år har tatt pianotimer i 5 uker nå. Jeg har telt på knappene en god stund, men ender opp med digitalt istedenfor akustisk, så får vi heller kjøpe et akustisk hvis ungen tar helt av og vil bli musiker ;-)

Det anbefales ikke å øve på keyboard når man tar pianotimer. Det er ikke "nok" tangenter, følelsen blir feil, de lærer ikke å bruke pedal, det går ikke an å uttrykke seg på samme måte som på et piano etc etc.

-og det er like greit å begynne uten noter, bedre å få riktig fingersetting og å lære å spille med begge hender etter øret enn å styre med de notene med en gang.

1) Hva er egentlig et elektrisk piano? Er det som et vanlig piano bare at man kan bruke øretelefoner (og da blir det lydløst utad)?

2) Jeg tenker på å kjøpe keyboard fordi jeg tror det er mer moro å spille på for barn.

Skrevet

1) Hva er egentlig et elektrisk piano? Er det som et vanlig piano bare at man kan bruke øretelefoner (og da blir det lydløst utad)?

2) Jeg tenker på å kjøpe keyboard fordi jeg tror det er mer moro å spille på for barn.

Et digitalt piano spiller av digital lyd når man trykker ned tangentene istedenfor å slå på en streng som et akustisk piano. Ellers oppfører det seg omtrent som et akustisk et, men man kan ikke variere spillet like mye som på et akustisk (i følge musikerne jeg kjenner). Man kan koble det opp til pc, man trenger ikke stemme det, man kan ta opp og spille av det man spiller, og det er flere lyder å velge mellom. I så måte ligner det på et keyboard.

Et keyboard har for få tangenter, det er altfor "lette" tangenter, tangentene er ofte mindre enn pianotangenter også. Til gjengjeld er det lettere å frakte og koster mindre.

Hvis ungen skal spille keyboard, er jo det greit, men da får man kalle det keyboard og ikke piano.

Gjest vi også
Skrevet

Et digitalt piano spiller av digital lyd når man trykker ned tangentene istedenfor å slå på en streng som et akustisk piano. Ellers oppfører det seg omtrent som et akustisk et, men man kan ikke variere spillet like mye som på et akustisk (i følge musikerne jeg kjenner). Man kan koble det opp til pc, man trenger ikke stemme det, man kan ta opp og spille av det man spiller, og det er flere lyder å velge mellom. I så måte ligner det på et keyboard.

Et keyboard har for få tangenter, det er altfor "lette" tangenter, tangentene er ofte mindre enn pianotangenter også. Til gjengjeld er det lettere å frakte og koster mindre.

Hvis ungen skal spille keyboard, er jo det greit, men da får man kalle det keyboard og ikke piano.

Takk for informasjonen!

Uff nå ble jeg veldig i tvil om hva vi skal kjøpe. Hadde innstilt meg på keyboard, jeg. Det har også litt med plassmangel å gjøre.

Hva anbefaler dere?

Skrevet

Tusen takk for mange svar.

Ser ut til at et skikkelig piano, digitalt eller akustisk, er langt utenfor rekkevidde økonomisk - så da er det kanskje bedre med et skikkelig keyboard - ser uansett ikke for meg at det blir pianist av jenta - ønsker bare å legge til rette for å utvikle musikkgleden.

Så får jeg se om jeg finner noen som kan lære henne å spille litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...